Advertentie | |
|
![]() |
|
Je moet het natuurlijk wel in alle redelijkheid zien. Dat de Kamer kwaad is op minister Eurlings is goed denkbaar, zeker omdat hij aan het zwarte-pieten is richting de Raad van State. Maar hij zal hier zeker niet over aftreden.
Het ligt een beetje aan de ernst van de zaak. Meestal wordt het wel in alle redelijkheid afgedaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
de minister behoort op de hoogte te zijn van lopende zaken en moet evalueren of die nog actueel of nuttig zijn.
/fail
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Oude politici komen altijd weg met hun fouten. Naast politiek zijn ze ook strafrechtelijk immuun. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat zij de wetten die ze notabene zelf opstellen niet hoeven na te leven...
Een vaak gehoord tegenargument is dat in een democratie alleen kiesgerechtigden politici mogen straffen, en niet rechters. Dat is wel een sterk argument, maar toch kan ik het niet verkroppen dat machtige personen straffeloos over de schreef kunnen gaan. |
![]() |
|
Fouten maken =/= wetten overtreden
Om maar bij het voorbeeld van het Sebrenica debacle te blijven; ik zou zo snel niet kunnen verzinnen specifiek welke wet(ten) overtreden zouden zijn door de verantwoordelijke minister destijds?
||
Citaat:
Als politici fouten begaan die geen rechtsgevolg hebben, kan ik me nog voorstellen dat in het kader van democratische afstraffing door kiesgerechtigden dat verder ongemoeid blijft. In het geval van Sebrenica weet ik niet of een wettelijke regeling is geschonden. Misschien is het verboden om soldaten zonder adequate middelen een oorlog in te sleuren, en zo niet lijkt me dat een geschikt wetsvoorstel. Maar los daarvan: al zouden niet alle fouten ontmoedigt kunnen worden met straffen, dan nog is het beter om een deel ervan in te dammen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En inderdaad, wat Akumabito al zegt....fouten maken is neit hetzelfde als wetten overtreden. Een minister moet een hoop beslissingen nemen en achteraf blijken een aantal van die beslissingen niet juist te zijn geweest. Ik durf er echter mijn hand voor in het vuur te steken dat geen van die fouten bewust worden worden gemaakt. Fouten maken is menselijk en nooit helemaal uit te bannen, en al helemaal niet door fouten maken strafbaar te stellen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg niet dat alle ministers corrupt zijn, maar er waren en zijn situaties waarin ministers fouten maken, regels negeren, verkeerde beslissingen nemen en misbruik van macht maken, waarbij de minister heel goed weet wat hij of zij aan het doen is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Jorritsma zou bijvoorbeeld in haar huis in Almere iets van een voorschrift overtreden hebben door water zonder vergunning op te pompen en weer omlaag (voor verwarming). Kansloze plaatselijke splinterpartijtjes razend natuurlijk, maar alle serieuze partijen begrepen dat het dom is om een goed bestuurder om zoiets de laan uit te sturen. Iedereen maakt fouten, bij iemand met veel macht nemen de gevolgen daardoor vaak grotere vormen aan. Zolang het geen incompetentie is hoef je iemand daarom niet eruit te gooien of te vervolgen. De PVDA maakte bijvoorbeeld een grote fout door Albayrak aan te stellen. Nu moet ze haar nichtje managen. Belangenverstrengeling, hoppa. Het feit dat haar uitvoering van het beleid ronduit de definitie van het woord falen is even terzijde, is het echter geen reden om haar, eenmaal aangesteld, direct weer uit het raam te kegelen. Nog een voorbeeld is hoe hier waar ik woon de fractie van Leefbaar Huizen zichzelf liet tracteren op een vakantie door de eigenaar van een keten gokhallen. Toen diezelfde exploitant vervolgens een gokhal wilde in het uitgaanscentrum hier, waren ze vreemd genoeg zonder argumenten voorstander. De enige voorstander. Ik stond te kijken dat geen van de andere raadsleden het woord corruptie in de mon nam, want ze waren, los van het feit dat ze de man kenden als vriend en zich dus van stemming dienden te onthouden, gewoon omgekocht. Echter, het plan voor de gokhal eindigde met vrijwel alle stemmen tegen, en serieus genomen werd die fractie toch al niet. Waarom daarna nog een keertje extra de knuppel in het hoenderhok gooien?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Veel van de plannen zijn helemaal geen initiatief van Eurlings. Hij kwam bijvoorbeeld aanzetten met een verdubbeling van het treinspoor in Almere. Welnu, twee maanden daarvoor schreef ik een paper over Almere als Netwerkstad in relatie tot de noordvleugel van de Randstad, en daarin had ik bronnen uit 2002-2005 die al repten over dat plan. Puur werk van de vorige minister dus. Wat heeft Eurlings dus eigenlijk gedaan, behalve dingen verknallen? Uhm... Om nog maar te zwijgen van het totale mislukken van het invoeren van de OV chipkaart. Op voorhand een heilloze onderneming die veel te ruw en snel doorgevoerd werd als een prestigeproject, en nu nog allerlei problemen heeft ook. Hoeveel miljoenen heeft dat al opgegeten? Valt ook onder het departement van Eurlings. Huizinga overleefde al ternauwernood een motie van wantrouwen vanwege haar herhaaldelijk falen rond de OV chipkaart.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederlanse steun aan inval Irak Mark Almighty | 130 | 04-04-2007 18:23 | |
Rapport over Schipholbrand Mark Almighty | 192 | 25-10-2006 15:38 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Rollo Tomasi | 501 | 09-08-2006 19:03 | |
De Kantine |
Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren? Hongaar | 456 | 07-11-2005 14:40 | |
De republiek der Nederlanden Blitzkrieg Bop | 83 | 27-12-2003 11:28 | |
Paars2 Demissionair Joostje | 60 | 19-04-2002 14:18 |