Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2008, 15:31
sakuralief
sakuralief is offline
Hoi,

Gister heb ik mijn ogen laten meten, nu kwam er uit dat ik rechts -0.75 en +1 heb
en aan de andere kant -0.50 en +1. En een cilinder van 0.75 en 0.25 aan de andere. Ik heb wel vaak hooftpijn, ook achter de pc.
Nu is mijn vraag is het slim om een bril te nemen, of is dit niet echt nodig?
Het kost namelijk wel aardig wat geld. en het is natuurlijk
zonde als het eigelijk niet echt nodig is.

En zijn er nog meer mensen die zulke bril-sterktes hebben?
Dragen jullie je bril gewoon heel de dag of af en toe achter de pc en tv?

Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Hoi,

Gister heb ik mijn ogen laten meten, nu kwam er uit dat ik rechts -0.75 en +1 heb
en aan de andere kant -0.50 en +1. En een cilinder van 0.75 en 0.25 aan de andere. Ik heb wel vaak hooftpijn, ook achter de pc.
Nu is mijn vraag is het slim om een bril te nemen, of is dit niet echt nodig?
Het kost namelijk wel aardig wat geld. en het is natuurlijk
zonde als het eigelijk niet echt nodig is.

En zijn er nog meer mensen die zulke bril-sterktes hebben?
Dragen jullie je bril gewoon heel de dag of af en toe achter de pc en tv?

Ik zou wel voor een bril gaan. Je hoeft helemaal geen dure bril te kopen, zoek gewoon een mooie aanbieding (je kan soms bv. twee brillen voor de prijs van één krijgen, dan kan je bijvoorbeeld twee verschillende stijlen kiezen; een hippe, een klassieke).
Het feit dat je vaak hoofdpijn hebt geeft volgens mij al wel aan dat je er een nodig hebt. Misschien alleen voor achter de pc, maar dat merk je vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 16:14
sakuralief
sakuralief is offline
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens rond gaan kijken.
Ook vroeg ik me af wat die cilinder nou precies inhoud.
Wie kan mij dat uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens rond gaan kijken.
Ook vroeg ik me af wat die cilinder nou precies inhoud.
Wie kan mij dat uitleggen?
Een normaal oog heeft een hoornvlies dat in iedere richting dezelfde mate van kromming heeft, bij jouw ogen is dat niet zo; op sommige plaatsen is de kromming dus afwijkend. Een cilinder zorgt ervoor dat die kromming wordt opgevangen en je dus altijd scherp ziet. Als je een bril zonder cilinder zou dragen, dan kan het zijn dat je op sommige punten - bv. aan de randen van je blikveld - wazig ziet.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 18:21
Verwijderd
Ik begon ook met dergelijke waarden...en ik ben nog steeds blij dat ik meteen een bril genomen heb. Ik had heb hem vanaf het begin altijd op gehad, ik zag opeens veel meer en had veel minder hoofdpijn, dat was veel te fijn.

Een bril hoeft helemaal niet zo extreem duur te zijn, bij bv. Specseavers kun je voor 69 euro een complete bril kopen (ook voor 29 euro, maar dan heb je maar heel weinig keus), bij Hans Anders bij aanbiedingen soms voor 35 euro al. En wie weet betaald je verzekering wel iets mee (als je een aanvullende verzekering hebt zou ik er zeker even naar kijken)?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Een bril hoeft helemaal niet zo extreem duur te zijn, bij bv. Specseavers kun je voor 69 euro een complete bril kopen (ook voor 29 euro, maar dan heb je maar heel weinig keus), bij Hans Anders bij aanbiedingen soms voor 35 euro al. En wie weet betaald je verzekering wel iets mee (als je een aanvullende verzekering hebt zou ik er zeker even naar kijken)?
*Nu het hier toch over gaat*
Weet jij (of iemand anders) hoe de kwaliteit van die brillen is? Ik heb nu een dure bril, maar er zijn al drie pootjes spontaan van af gevallen en over de opticien (Brilservice) ben ik eigenlijk niet tevreden. Nu zat ik er over te denken eens bij zo'n aanbieding te kijken, maar ben benieuwd wat de ervaring daarmee is.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2008, 20:38
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Weet jij (of iemand anders) hoe de kwaliteit van die brillen is? Ik heb nu een dure bril, maar er zijn al drie pootjes spontaan van af gevallen en over de opticien (Brilservice) ben ik eigenlijk niet tevreden. Nu zat ik er over te denken eens bij zo'n aanbieding te kijken, maar ben benieuwd wat de ervaring daarmee is.
M'n vader gaat altijd naar Pearle en is daar erg tevreden over de service.
Voor zover ik weet heeft hij nooit een kapotte bril gehad, wel elke 2 jaar een nieuwe
Oud 01-06-2008, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb nu ruim een half jaar een bril en ondanks dat ik ook niet zulke hele slechte ogen heb ben ik heel blij dat ik het gedaan heb. Ik heb links geloof ik +0,75 en een cilinder van -0,5 en rechts +0,5. Ik liep wel al een hele tijd dat ik last had van m'n ogen als ik lang achter de computer zat of lang moest studeren (met tentamens enzo, ik kón op een gegeven moment gewoon niet meer leren omdat ik zo'n last van m'n ogen had). Ik draag m'n bril eigenlijk de hele dag, alleen soms in het weekend even een dagje niet (en soms met los haar niet omdat ik dat niet zo leuk vind staan ) Ik vind het nu ook niet fijn meer om zonder bril te lopen, dan merk ik echt dat ik slechter zie en m'n oog voelt ook raar als ik ineens m'n bril afzet. Vaak op en afzetten vind ik alleen maar irritant omdat ik dan steeds tegen de rand aan zit te kijken terwijl dat wegvalt als ik hem een tijdje op heb.

Ik heb mijn bril van de specsavers, was in totaal 130 euro kwijt (montuur van 79 euro en 50 euro voor ontspiegeling van de glazen). Die goedkope brillen zijn leuk maar een ontspiegeling is toch wel fijn en kost ook nog best wel veel geld. Ik vind mijn bril wel vrij stevig eigenlijk. Ik ben niet een heel rustig persoon en krijg regelmatig een kopstoot of een klap oid maar ik ben nog maar een keer terug geweest om m'n pootje recht te laten zetten en verder heb ik er nog nooit iets aan gehad. Ik ben wel tevreden over de specsavers, meer dan over de Hans Anders waar ik een aantal keer geweest ben voor het opmeten van m'n ogen.
Oud 01-06-2008, 21:48
Verwijderd
@sonho: Ik heb een hele tijd een bril van Specsavers gehad, die beviel prima. Voor die bril had ik een bril van een 'echte' opticien...die vond ik een stuk minder stevig ed. Mijn zusje heeft altijd brillen van Hans Anders (want daar werkt ze ) en die bevallen haar ook prima.

Laatst gewijzigd op 02-06-2008 om 12:27.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 08:17
llell
llell is offline
Het is even een kleine investering, maar er gaat een wereld voor je open! De moeite waard dus
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 09:31
Dith
Dith is offline
Citaat:
Omdat ik lenzen draag heb ik jarenlang een bril van Hans Anders gehad en daar was ik toen redelijk tevreden over. Af en toe stond het montuur nogal scheef maar dat kon je dan ook makkelijk zelf verbuigen. Nu heb ik twee jaar geleden in Thailand een nieuwe bril gekocht (want merkbrillen én tot wel 250euro goedkoper dan in Nederland) en dan merk ik het verschil toch wel erg goed tussen deze en eentje van Hans Anders.
Voor "erbij" is een Hans Anders (of Pearle, Specsavers etc.) wel oke, maar als je de bril altijd moet dragen zou ik toch voor wat meer comfort gaan.
Oud 02-06-2008, 15:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb toevallig vandaag een nieuwe bril gekregen

Ik had aan beide ogen -4, nu aan het ene oog -4 en aan het andere -3,5 dus ze gaan vooruit . Had wel eerst een cilinder voor één oog en nu heb ik cilinderglazen voor beide ogen, dus ik zie de wereld als een doedelzak en ben heel erg zeeziek . Zal met een paar dagen wel wegtrekken, da's bij mij altijd zo geweest. Ik draag al vanaf m'n tiende een bril: eerst maar een paar uur per dag, en later gewoon de hele dag. Was toch wel erg fijn dat ik overal goed kon zien en op een gegeven moment voel je niet eens meer dat je hem ophebt. Als je maar een paar uur per dag die bril opzet, zul je 'm altijd blijven voelen Dan wen je er nooit aan.

Jouw sterkte valt op zich wel mee, hoewel ik in jouw geval toch een bril zou nemen. Echter, die cilinderafwijking is echt heel gemeen: van de meest pietluttige afwijking kun je al knallende hoofdpijn krijgen, zeker aan het eind van de dag. Alleen voor die cilinder al zou ik een bril nemen, en dat je dan meteen die plusafwijking kan laten corrigeren is mooi meegenomen
Oud 02-06-2008, 16:31
Sens.
Sens. is offline
Citaat:
Omdat ik lenzen draag heb ik jarenlang een bril van Hans Anders gehad en daar was ik toen redelijk tevreden over. Af en toe stond het montuur nogal scheef maar dat kon je dan ook makkelijk zelf verbuigen. Nu heb ik twee jaar geleden in Thailand een nieuwe bril gekocht (want merkbrillen én tot wel 250euro goedkoper dan in Nederland) en dan merk ik het verschil toch wel erg goed tussen deze en eentje van Hans Anders.
Voor "erbij" is een Hans Anders (of Pearle, Specsavers etc.) wel oke, maar als je de bril altijd moet dragen zou ik toch voor wat meer comfort gaan.
Ik ben wel heel erg tevreden over mijn bril van pearle. Ik heb mijn bril al heel erg lang. (Daarvoor had ik van dezelfde bril een pootje afgebroken aangezien ik er op was gaan zitten Dus het lag absoluut niet aan de kwaliteit van de bril. )

Doordat deze nog in garantie was, hebben ze direct een nieuwe bril voor mij besteld, ook al had hij ook goed gerapareerd kunnen worden. ze hebben hem dan toch gerepareerd omdat ik moest wachten tot mijn nieuwe bril binnenkwam.

Aangezien ik een heel fijn montuur heb is mijn bril wel al eens vervormd geweest, omdat er een jongetje er heel erg hard op geduwd had. Maar behalve die ene keer, heb ik dat nog nooit voorgehad.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 16:34
Bloem
Bloem is offline
Als je regelmatig hoofdpijn hebt zou ik sowieso een bril nemen. Die hoeven niet duur te zijn en de meeste aanvullende zorgverzekeringen vergoeden ook wel een gedeelte, dus daar hoef je het niet om te laten.

Hoe kan het trouwens dat je aan allebei de kanten zowel een + als een - afwijking hebt?

Hans Anders hoor ik niet al te beste verhalen over, maar wat daar van waar is weet ik niet. Specsavers en Pearle zijn volgens mij best oké.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 18:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
@sonho: Ik heb een hele tijd een bril van Specsavers gehad, die beviel prima. Voor die bril had ik een bril van een 'echte' opticien...die vond ik een stuk minder stevig ed. Mijn zusje heeft altijd brillen van Hans Anders (want daar werkt ze ) en die bevallen haar ook prima.
Dat ligt natuurlijk ook maar net aan het model, ik heb zelf nogal een dure bril, maar volgens mij zou je er nog op kunnen springen en dan is hij nog niet stuk. Is wel een kindermodel met brede pootjes, maar toch hè
Mijn zusje heeft overigens een bril van Hans Anders en die ziet er ook prima uit. Wat het volgens mij vooral is, is dat goedkopere brillen wat minder speciaal zijn en dat je dus de kans hebt dat er meerdere mensen met jouw bril rondlopen en dat ze wat simpeler van model zijn, maar dat hoeft niet eens echt negatief te zijn, het is het belangrijkste dat een bril mooi staat

Verder zou ik altijd een bril nemen als je hoofdpijn hebt, is gewoon veel prettiger voor je ogen
Oud 02-06-2008, 19:24
liezzeke
liezzeke is offline
Ik zou gewoon een bril nemen, anders heb je kans dat je heel snel nog meer achteruit gaat ! En over de prijs; je hoeft geen duur montuur te nemen, en de glazen zijn bij jou ook nog niet zo duur !
Met citaat reageren
Oud 02-06-2008, 20:22
kassamiep90
kassamiep90 is offline
Ook ik zou echt die bril nemen. Ik heb mijn bril nu vanaf december geloof ik.
Ik hoef hem alleen maar op als ik hem nodig heb maar ik heb hem eigenlijk van begin af aan permanent op en ik merk echt wat een rust het is voor je ogen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 08:24
handschoen
handschoen is offline
Ik denk dat je zelf het beste weet wanneer je een bril nodig hebt. Je hebt er in ieder geval last van (hoofdpijn) dus het lijkt me wel een zinvolle investering.

Je hoeft hem ook niet per se constant te dragen.

Ik heb zelf wel een iets grotere sterkte en ik draag lenzen, maar ik heb ook een bril en die gebruik ik af en toe bij tv kijken etc.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 10:40
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Hans Anders hoor ik niet al te beste verhalen over, maar wat daar van waar is weet ik niet. Specsavers en Pearle zijn volgens mij best oké.
Ligt heel erg aan het filiaal. Ik ga meestal in Gouda en dat bevalt me prima, nog nooit problemen mee gehad. Op een keer na: ik had een gewone bril en een zonnebril op sterkte besteld en toen hadden ze per ongeluk mijn zonnebril glazen in mijn normale montuur gedaan en andersom. Als compensatie voor het extra wachten (glazen konden niet omgedraaid worden dus er moesten nieuwe glazen geslepen worden) kreeg ik de zonnebril gratis. Heel netjes.

Het filiaal in het centrum van Den Haag echter... dat was eens maar nooit meer!

De monturen van Hans Anders die ik heb gehad waren stevig en gingen jaren mee. Ik ben ook wel eens bij Pearle geweest, maar dat montuur was net een sliert spaghetti... kon ik gewoon met mijn handen verbuigen! Wat een troep zeg! Misschien vallen de andere monturen mee, maar ik neem het risico niet meer. Voor de prijs die zij rekenen, verwacht ik wel een bril die langer dan een half jaartje meegaat.
Oud 03-06-2008, 11:51
sakuralief
sakuralief is offline
Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ga vandaag wat winkels af om een leuk montuurtje uit tezoeken.

En ik heb geen idee hoe dat zit met + EN - aan bijde ogen.
Iemand die dat wel weet?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 13:36
Sens.
Sens. is offline
Citaat:

Iemand die dat wel weet?
Je krijgt gewoon aangepaste glazen, dus dat is geen enkel probleem.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 15:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Iemand die dat wel weet?
Veel succes

Nee, want technisch gezien is het niet echt mogelijk om tegelijkertijd plus en min te hebben, tenzij je een leesbril krijgt... Je kan het nog navragen
Oud 03-06-2008, 16:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hans Anders scheelt zeker per filiaal. Die in Goes is okee, die mensen in Middelburg zijn verschrikkelijk en die in Rotterdam hoogstraat gaat maar is niet geweldig.
Oud 03-06-2008, 17:03
sakuralief
sakuralief is offline
Ik ben vandaag bij specsavers geweest en heb daar een leuk brilletje uit kunnen zoeken.
Omdat ik wel een leuk montuurtje wou heb ik er eentje genomen van 169 euro,
daarbij kwam ook nog de ontspiegeling vand de glazen 50 euro.

Bij specsavers hebben ze de actie 2e bril met zelfde glazen en dergelijke gratis
(Wel ontspiegeling nog extra bijbetalen)
Dus mag eerst 1tje uitproberen kijken hoe het me bevalt en zo.
Als het bevalt mag ik gewoon nog die 2e gratis bril komen halen en de
50 euro betalen.

Dit was bij specsavers op de lijnbaan.
Waren erg aardig, en een grote keus aan montuurtjes. Dus
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 12:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ik ben vandaag bij specsavers geweest en heb daar een leuk brilletje uit kunnen zoeken.
Omdat ik wel een leuk montuurtje wou heb ik er eentje genomen van 169 euro,
daarbij kwam ook nog de ontspiegeling vand de glazen 50 euro.

Bij specsavers hebben ze de actie 2e bril met zelfde glazen en dergelijke gratis
(Wel ontspiegeling nog extra bijbetalen)
Dus mag eerst 1tje uitproberen kijken hoe het me bevalt en zo.
Als het bevalt mag ik gewoon nog die 2e gratis bril komen halen en de
50 euro betalen.

Dit was bij specsavers op de lijnbaan.
Waren erg aardig, en een grote keus aan montuurtjes. Dus
Als je ontspiegeling hebt, moet je uitkijken met van die speciale vochtige brillendoekjes. Die kunnen de laag weghalen.

Maar als je bent zoals ik, dan krijg je een vette vingerafdruk op je bril die er maar níet afgaat met gewoon water en dan gebruik je toch effe gauw zo'n doekje

Ik betaalde niets bij hans anders, de verzekering dekte het volledig... en die 35 euro voor mijn zonnebril werd kwijtgescholden

Als je ogen heel erg snel veranderen (bij mij was het vroeger elk half jaar wel weer raak maar ik puberde toen wel ) en je vaak je bril moet laten vervangen, dan zou je eens moeten kijken naar een verzekering die gunstiger is. Ik zit zelf bij VGZ.
Oud 04-06-2008, 12:39
sakuralief
sakuralief is offline
ohh! dat wist ik niet, bedankt voor de tip! Waar kan je het dan het beste mee schoonmaken?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 12:42
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
ohh! dat wist ik niet, bedankt voor de tip! Waar kan je het dan het beste mee schoonmaken?
Zie mijn aanpassing

Ik ben altijd de eerste weken heel braaf met warm water en een schone theedoek, maar als je zo'n vette vinger hebt die er écht niet afgaat...
Oud 04-06-2008, 12:44
SuperSanne
SuperSanne is offline
Brillendoekjes van de Aldi zijn trouwens

Maar die hebben ze niet altijd, dus als ze er zijn haal ik meestal meteen vijf doosjes
Oud 04-06-2008, 14:10
sakuralief
sakuralief is offline
Haha nou ik zal daar dan is gaan kijken, ik heb nu die van de idyl.
Ik ben bij het zilveren kruis verzekerd En kreeg 95 euro terug.

Ik ben ook nog maar net 18, dus weet niet of het snel achteruitgaan van je ogen ook met je leeftijd te maken heeft, lijkt mij niet toch?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 19:12
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Haha nou ik zal daar dan is gaan kijken,
Ik ben ook nog maar net 18, dus weet niet of het snel achteruitgaan van je ogen ook met je leeftijd te maken heeft, lijkt mij niet toch?
Whehehe, als jongere heb je het veel zwaarder dan als bejaarde wat dat betreft. Mij mij gingen ze in de puberteit elk jaar twee punten achteruit, drie punten vooruit, cilinder aan een oog, cilinder aan beide ogen, prisma, prisma weghalen... als je ouder wordt dan wordt het wat kalmer (ik ben nu 22 en sinds mijn 19e zijn ze maar een half puntje verandert, plus een iets sterkere cilinder), maar ze raden mensen die hun ogen willen laten laseren niet voor niets aan om tot hun 30ste te wachten
Oud 04-06-2008, 19:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik maak mijn bril altijd schoon met warm water en afwasmiddel en dat gaat prima. Mijn ogen tranen heel erg dus mijn brillenglazen zijn heel snel ranzig.
Oud 04-06-2008, 22:56
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ik maak mijn bril altijd schoon met warm water en afwasmiddel en dat gaat prima. Mijn ogen tranen heel erg dus mijn brillenglazen zijn heel snel ranzig.
Afwasmiddel is net zo schadelijk, maar op een gegeven moment ontkom je er toch niet aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gemerkt dat de laag weg zou slijten. De opticien waarschuwde me ervoor, maar ik doe het al jaren en heb nog nooit wat gemerkt. Toch laat ik me met elke nieuwe bril weer een paar weken bang maken tot mijn bril écht te smerig wordt

Regendruppels die opdrogen zijn ook zo leuk.
Oud 05-06-2008, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Als je ontspiegeling hebt, moet je uitkijken met van die speciale vochtige brillendoekjes. Die kunnen de laag weghalen.
Je kunt je brillenglazen sowieso beter niet met die doekjes schoonmaken, de papierstructuur maakt krassen op je glazen. Je kunt beter gewoon water (eventueel met iets van afwasmiddel als ze echt te vies zijn) en een zachte stoffen doek (liefst het doekje dat bij je bril zit, maar een ander doekje kan ook) gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 08:50
Verwijderd
@Vogelvrij: Volgens mij hebben ze bij Hans Anders wel altijd maar één bril van een montuur in de winkel (misschien dat ze eens in de zoveel tijd wel dezelfde monturen weer terug krijgen oid, maar dan zullen er nog niet enorm veel mensen met jouw bril rondlopen, denk ik) of dat bij Specsavers ook zo is zou ik niet weten.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 09:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O, oké Ik vraag me af wat dan het voordeel is van mijn dure merkbril
Oud 05-06-2008, 09:24
Verwijderd
Ik heb al een bril vanaf mijn vierde, maar ik ben nog nooit een bril tegen gekomen die mijn leefstyle overleefd. Mijn ervaring is dat die goedkopere brilletjes met eens stalen montuur het minst lang heel blijven.

Mijn volgende bril gaat dan ook echt een kunstof merkbril worden. Hopelijk gaat deze langer mee.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 09:28
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Je kunt je brillenglazen sowieso beter niet met die doekjes schoonmaken, de papierstructuur maakt krassen op je glazen. Je kunt beter gewoon water (eventueel met iets van afwasmiddel als ze echt te vies zijn) en een zachte stoffen doek (liefst het doekje dat bij je bril zit, maar een ander doekje kan ook) gebruiken.
Ik gebruik die doekjes van de Aldi en heb nog nooit wat gemerkt

Ik heb wel gehoord dat wc en keukenpapier krassen kunnen achterlaten, maar die voelen ook heel anders aan.
Oud 05-06-2008, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Ik gebruik die doekjes van de Aldi en heb nog nooit wat gemerkt

Ik heb wel gehoord dat wc en keukenpapier krassen kunnen achterlaten, maar die voelen ook heel anders aan.
Ik heb geen flauw idee, ik gebruik die doekjes nooit meer (mijn bril destijds zat onder de krassen, ik heb alleen geen idee of dat alleen door die doekjes kwam...maar verder was ik erg voorzichtig met mijn bril, het zou me dus niet verbazen als het zo was), maar mijn opticien zei het.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten