Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2004, 06:34
Verwijderd
Hallo,

Ik vroeg mezelf eens wat dingen af omtrent het leren van duitse naamvallen. Voor mijn gevoel is mijn school echt de enige school in geheel Nederland waarbij je het in de 3e niet allemaal uit je hoofd hoeft te leren.

In het boek Neue Kontakte zit achterin een schema waarmee je heel eenvoudig de naamvallen kan opzoeken. Met alle aanwijzingen erop en eraan.

Ik kan naamvallen prima, maar alleen MET dat schema want zonder dat schema lukt het niet, dan snap ik niet hoe het nou moet.

Vriendinnetjes van mij hebben het ook gewoon uit hun hoofd moeten leren en kunnen het ook gewoon zonder zo'n maf schema.

Mijn docent zegt dat het heel normaal is om de naamvallen op deze manier te leren en dat het in de 4e en 5e op havo en in de 4e op het vwo nog gewoon gebruikt mag worden. Dit betwijfel ik ontiegelijk. Maargoed, ze zegt dat het dus ook niet uitmaakt of ze het op die andere manier uitlegt of niet.

Weet iemand een manier om dan ZELF die naamvallen maar te leren zodat ik het binnenkort uit m'n hoofd kan? en aan 3e klassers : werken jullie ook met zo'n schema?
Advertentie
Oud 26-02-2004, 06:47
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
heee..
ik onthield altijd;
r e s e
m r m n
n e s e

weet niet meer precies hoe et dan zit met mannelijk &vrouwelijk..heb tijdje geen duits meer gehad maar dat moet je maar in dat schema opzoeken....hoop dat je deze naamvallen bedoelt? succes ermee!

kusje.
Oud 26-02-2004, 08:27
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Schema voor je nemen -> begrijpen wat er staat -> stampen.
Oud 26-02-2004, 08:48
Stefanie
Stefanie is offline
Mijn vriend heeft het vroeger in n liedje geleerd ofzo
Oud 26-02-2004, 09:17
Verwijderd
De afwijkende naamvallen hebben een beetje de vorm van een sleutel (moet je wel scheel kijken, maar goed )...'t zijn iig altijd dezelfde (bij de der- en de ein-groep dan iig).

Der-groep
Code:
der Mann		die Frau	das Kind	die Kinder
des Mannes		der Frau	des Kind	der Kinder
dem Mann		der Frau	dem Kind	den Kindern
den Mann		die Frau	das Kind	die Kinder
Ein-groep
Code:
ein Mann		eine Frau	ein Kind	keine Kinder
eines Mannes		einer Frau	eines Kind	keiner Kinder
einem Mann		einer Frau	einem Kind	keinen Kindern
einen Mann		eine Frau	ein Kind	keine Kinder
Ik weet niet of je dit bedoeld? En ook niet of je het snapt? Zo niet, dan moet je het maar ff zeggen. (eerste rijtje is dus btw mannelijk, tweede vrouwelijk, derde onzijdig en vierde meervoud) Die dingen van der/des/dem/den, die/der/der/die, das/des/dem/das, die/der/den/die moet je 'gewoon' in je kop stampen, beetje op een ritme ofzo en gewoon HEEL vaak hardop zeggen, dat helpt vaak ook wel iets.)
Oud 26-02-2004, 12:28
Verwijderd
Ik heb der/des/dem/den die/der/der/die das/des/dem/das die/der/den/die gewoon uit m'n hoofd geleerd. Met ein gaat het ongeveer volgens dezelfde uitgangen, gewoon onthouden welke afwijken. Paar minuutjes werd, en ik heb hem nu nog steeds in mijn hoofd zitten... (En ik heb hem 6 jaar geleden geleerd.)

Gewoon even flink op zitten... zet het op een melodietje bijvoorbeeld, dan onthoud je het heel goed (en lang!)

Zelfde geldt voor voorzetsels.. de leraar leerde ons die op ritme, dus iedereen leerde in een bepaald ritme op de tafel te kloppen en dat waren de voorzetsels.. Na 6 jaar ken ik ze nog.
Oud 26-02-2004, 15:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 26-02-2004 @ 07:34:
Ik vroeg mezelf eens wat dingen af omtrent het leren van duitse naamvallen. Voor mijn gevoel is mijn school echt de enige school in geheel Nederland waarbij je het in de 3e niet allemaal uit je hoofd hoeft te leren.
ik heb het in 6 jaar nog nooit uit m'n hoofd hoeven leren, dus je bent niet de enige
of bedoel je dat je het juist wél moet leren?
Oud 26-02-2004, 15:09
Nona
Nona is offline
Gewoon rijtjes leren helpt prima. Ook woordgroepen uit je hoofd leren helpt voor je taalgevoel, als je dat doet gaan er op een zeker moment bepaalde dingen vanzelf. In mijn ervaring dan. En veel in Duits communiceren, dan leer je het zo.
Oud 26-02-2004, 15:09
desiree1986
desiree1986 is offline
Ik heb het ook niet uit m'n hoofd moeten leren. Onze leraar heeft zelfs schema's gemaakt en die mochten we er gewoon bij houden!!
Oud 26-02-2004, 15:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 26-02-2004 @ 16:09:
Ik heb het ook niet uit m'n hoofd moeten leren. Onze leraar heeft zelfs schema's gemaakt en die mochten we er gewoon bij houden!!
hehe, wij mochten 2 blz uit het boek bij de toetsen houden (t/m 6vwo!)
Op die bladzijdes staan alles naamvallen, de voorzetsels met uitzonderingen, de werkwoorden met uitzonderingen, de persoonlijk voornaamwoorden en nog een paar dingen.
Je kan d'r ook op schrijven, want het wordt niet gecontroleerd...

tja, dan stelt een schrijftoets weinig meer voor
Oud 26-02-2004, 15:53
cimbomlu kiz
cimbomlu kiz is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 26-02-2004 @ 09:48:
Mijn vriend heeft het vroeger in n liedje geleerd ofzo
ja ik ook
Oud 26-02-2004, 18:20
Emilia
Emilia is offline
Ik kan je maar één ding aanraden (vooral wat betreft de voorzetsels + werkwoorden): uit het hoofd leren. Zo snel mogelijk! Ik studeer nu Duits aan de universiteit en ik prijs me enorm gelukkig dat ik die boel destijds zo goed heb geleerd, anders zou het me nooit lukken.
Oud 01-03-2004, 10:45
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik dacht dat Duitsers niet zo zwaar tillen aan het gebruik van foutieve naamvallen???

Anyway, ik heb 6 jaar Duits gehad en nog nooit heb ik die naamvallen uit mn hoofd moeten leren, ze kwamen kort ter sprake in de 3de ofzo. Mijn leraar viel er ook niet over, hij corrigeerde het wel, maar vond het niet zo belangrijk.

Als ik Duits moest schrijven (brief ofzo) was het gokken geblazen! "Wat zal ik nu weer eens gebruiken...?"
Ik had het vaak goed, omdat er een systeem van logica in zit. Soms schrijf je het ene en dan zie je dat het niet past, dus dan kies je een andere.....simple as that!
Oud 01-03-2004, 11:42
Nona
Nona is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-03-2004 @ 11:45:
Ik dacht dat Duitsers niet zo zwaar tillen aan het gebruik van foutieve naamvallen???
Ze slaan niet, maar je moet wel begrijpelijk kunnen spreken.

Nee, het zijn die Oostenrijkers. Die korten alle naamvallen af dus dat valt allemaal weg. Net frans, zoals ze hun woorden soms inslikken.
Oud 03-03-2004, 18:49
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-03-2004 @ 11:45:

Anyway, ik heb 6 jaar Duits gehad en nog nooit heb ik die naamvallen uit mn hoofd moeten leren, ze kwamen kort ter sprake in de 3de ofzo. Mijn leraar viel er ook niet over, hij corrigeerde het wel, maar vond het niet zo belangrijk.

Als ik Duits moest schrijven (brief ofzo) was het gokken geblazen! "Wat zal ik nu weer eens gebruiken...?"
Ik had het vaak goed, omdat er een systeem van logica in zit. Soms schrijf je het ene en dan zie je dat het niet past, dus dan kies je een andere.....simple as that!
Sluitend is je systeempje niet he.
Nu jah in het secundair onderwijs is dat nog niet zo erg, maar als je Duits op hoger niveau gaat studeren, is het wel absoluut noodzakelijk. Duitstaligen mogen er dan zgn. niet zwaar aan tillen, maar zeg nu zelf: als een anderstalige moeite doet om foutloos Nederlands te spreken, ga je die persoon toch veel meer waarderen dan wanneer hij/zij er maar nonchalant mee omspringt?!
Oud 03-03-2004, 20:57
allempie
allempie is offline
Ik ben jaloers op de mensen die het niet of nauwelijks hoefden te leren! Wij hadden in de derde een leraar die daar nogal zwaar aan tilde dus moesten wij de lidwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels en persoonlijke voornaamwoorden van allevier de groepen uit ons hoofd weten. Ja, behalve dan de voorzetsels van de tweede groep (genitiv dus). Gelukkig wist ik ze vrij snel en dan blijft het ook wel zitten
Oud 03-03-2004, 21:51
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Emilia schreef op 03-03-2004 @ 19:49:
Sluitend is je systeempje niet he.
Nu jah in het secundair onderwijs is dat nog niet zo erg, maar als je Duits op hoger niveau gaat studeren, is het wel absoluut noodzakelijk. Duitstaligen mogen er dan zgn. niet zwaar aan tillen, maar zeg nu zelf: als een anderstalige moeite doet om foutloos Nederlands te spreken, ga je die persoon toch veel meer waarderen dan wanneer hij/zij er maar nonchalant mee omspringt?!
Je hebt helemaal gelijk, maar ik zie mezelf nog niet zo in het Duits schrijven. Spreken lukt nog wel, maar daar vallen die naamvallen (volgens mij) niet zo heel op.
Maar ik ben ook niet van plan Duits te gaan studeren of iets dergelijks...
Oud 10-03-2004, 17:29
SuperwomanF
SuperwomanF is offline
Gewoon stampen... Zo moeilijk is dat toch niet? Ga je er ff 2 uur achter zitten. Een week later weer ff 2 uurtjes... Dan zit ut er voor altijd in!
Oud 16-03-2004, 16:50
HappySmile
HappySmile is offline
Ik heb vorig jaar in de derde ook dat boek Neue Kontakte gehad, dus oook met zo'n schema achterin. Maar ik kreeg het schema ook gewoon bij proefwerken enzo erbij, dus waarom zou je het nu al uit je hoofd willen leren?
Oud 16-03-2004, 17:45
Breg
Breg is offline
in de tweede werd mij ook verteld dat ik het niet hoefde te leren, dat je je boek bij het examen mocht houden. Dat was in het begin van de 3e ook nog zo, toen wisselde ik van klas en in m'n nieuwe klas had wel iedereen de naamvallen moeten leren, en dat moest ik toen inhalen, heb het door maar 1 manier geleerd: hard stampen, steeds maar weer herhalen. Van boven naar beneden. De tweede naamval hoefde ik in de 4e pas te leren, heb ik nooit in m'n hoofd gestampt, en weet ik nu nog niet . Dus kan het alleenzo : der, dem den. Die, der, die. Das, dem, das. Die, den-n, die. En dan ook met ein.
Oud 16-03-2004, 20:14
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
volgens mij kan je ze beter vanaf het begin leren, ook al mag je het blad gebruiken: je kan het niet eeuwig aflezen! en eens je het een keer geleerd hebt, is er ook niet zoveel moeilijkheid meer aan.

nb: dat is eindelijk eens een voordeel als je latijn leert/hebt geleerd: de duitse naamvallen zijn zo echt niet moeilijk meer!
Oud 16-03-2004, 20:35
dutch gamer
dutch gamer is offline
Iemand zei dat de naamvallen bij hun maar evnetjes snel besproken waren in de derde.....bij mij begonnen we er al één van de eerste lessen in de tweede klas mee (2vwo). Ik heb alle rijtjes uit mijn hoofd moeten leren:

van: der des dem den- die der..............tot......ich meiner mir mich, du deiner dir dich...........en...... an auf hinter neben in ..........

ik zit nu in 4vwo en doe examen voor duits 1, als ik die rijtje nie ken is het echt onmogelijk om te slagen (bij mij op school), omdat je dan nooit voldoendes kan halen voor je schrijftoetsen
Oud 18-03-2004, 17:30
de Koe!
de Koe! is offline
Ik spreek ze gewoon uit in 2 woorden,

(volgorde: mannelijk-vrouwelijk-onzijdig-meervoud)

nom: derdie-dasdie (= der Mann, die Frau das Kind, die Kinder)
akk: dendie-dasdie (= den die das die)
gen: desder-desder (=des +s, der, des+s, der)
dat: demder-demden (dem der dem den+n)

Ik weet niet welke van die nu de 'eerste naamval' en de 'tweede naamval' en zo is, ik heb het met de benamingen geleerd, dus nominativ, akkusativ, genitiv en dativ.

De verbuigingen van 'ein' zijn makkelijk uit het hoofd te leren, daar heb ik dus geen tip voor ... gewoon ook per rijtje leren.
Oud 18-03-2004, 19:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 18-03-2004 @ 18:30:
Ik spreek ze gewoon uit in 2 woorden,

(volgorde: mannelijk-vrouwelijk-onzijdig-meervoud)

nom: derdie-dasdie (= der Mann, die Frau das Kind, die Kinder)
akk: dendie-dasdie (= den die das die)
gen: desder-desder (=des +s, der, des+s, der)
dat: demder-demden (dem der dem den+n)

Ik weet niet welke van die nu de 'eerste naamval' en de 'tweede naamval' en zo is, ik heb het met de benamingen geleerd, dus nominativ, akkusativ, genitiv en dativ.
Even op volgorde van naamval:
eerste naamval: Nominativ
tweede naamval: Genitiv
derde naamval: Dativ
vierde naamval: Akkusativ.
Oud 20-03-2004, 09:40
Resie
Resie is offline
Ik vind die tip van het onthouden van 2 naamvallen in 1 woord wel handig..maar nu heb ik een vraagje..

Hoe onthoud je het beste ook nog de uitgangen van de bijvoeglijk naamwoorden??
Oud 20-03-2004, 18:21
inferno3000
inferno3000 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 26-02-2004 @ 07:34:
Hallo,

In het boek Neue Kontakte zit achterin een schema waarmee je heel eenvoudig de naamvallen kan opzoeken. Met alle aanwijzingen erop en eraan.

Ik kan naamvallen prima, maar alleen MET dat schema want zonder dat schema lukt het niet, dan snap ik niet hoe het nou moet.

Vriendinnetjes van mij hebben het ook gewoon uit hun hoofd moeten leren en kunnen het ook gewoon zonder zo'n maf schema.

Mijn docent zegt dat het heel normaal is om de naamvallen op deze manier te leren en dat het in de 4e en 5e op havo en in de 4e op het vwo nog gewoon gebruikt mag worden. Dit betwijfel ik ontiegelijk. Maargoed, ze zegt dat het dus ook niet uitmaakt of ze het op die andere manier uitlegt of niet.

Weet iemand een manier om dan ZELF die naamvallen maar te leren zodat ik het binnenkort uit m'n hoofd kan? en aan 3e klassers : werken jullie ook met zo'n schema?
Ik gebruik hier ook het boek Neue Kontakte en mag zelfs dit schema gebruiken tijdens toetsen e.d..
Ik snap idd niet echt dat lessysteem van Neue Kontakte, maar kheb wel ervaren dat bij mij het enorm goed werkt voor bij het leren. De naamvallen weet ik ook nog steeds niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel uit ervaring dat hoe vaker je het gebruikt hoe beter je het vanzelf gaat leren en begrijpen.
Oud 03-09-2008, 20:01
Pinolover1
Citaat:
Ik gebruik hier ook het boek Neue Kontakte en mag zelfs dit schema gebruiken tijdens toetsen e.d..
Ik snap idd niet echt dat lessysteem van Neue Kontakte, maar kheb wel ervaren dat bij mij het enorm goed werkt voor bij het leren. De naamvallen weet ik ook nog steeds niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel uit ervaring dat hoe vaker je het gebruikt hoe beter je het vanzelf gaat leren en begrijpen.
Ik loop nu al de hele tijd die tabel op te zoeken...weten jullie ergens waar die ergens staat???? :$
Oud 03-09-2008, 20:10
inferno3000
inferno3000 is offline
Het zou best kunnen dat die tabel verdwenen is in de huidige uitgave. Wat ik in elk geval kan herinneren is dat het werkboek een bijlage had waar alle naamvallen vermeld waren. Let wel, ik postte dat bericht 4 jaar geleden, en volgens mij is de lesmethode ondertussen flink op de schop gegaan.
Oud 03-09-2008, 21:14
Verwijderd
Dit is wel een énorme up...
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten