Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2008, 19:16
pricillatjuh
pricillatjuh is offline
hallo
na de vakantie ga ik weer naar school toe
heb er heel veel zin in alleen zit ergens mee en nu is mijn vraag of jullie hier ook zo last van hebben en hoe je hiermee omgaat enzo....

als ik een presentatie moet houden voor de klas dan ben ik verschikkelijk zenuwachtig. voorafgaand de presentatie ben ik al helemaal op van de zenuwen
ik merk dat mijn benen gaan trillen enzo heel erg vervelend..
nu weet ik wel dat iedereen zenuwen heeft maar dit is echt niet normaal

als ik dan eenmaal voor de klas sta begint me stem ook helemaal te bibberen enzo en als ik me blaadjes in mijn hand hou hoor je me blaadjes helemaal ritsellen omdat mijn handen zo trillen.
mensen zien dat en dan wordt ik nog zenuwachtiger
ben echt bang dat ik het gewoon niet meer durf na de vakantie
omdat dit me de laatste keer ook is overkomen

wie heeft er ook zoiets gehad en wat doe je er tegen
wil niet graag aan de medicijnen maar mss is dat het enige wat helpt

Laatst gewijzigd op 24-07-2008 om 21:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2008, 20:38
simpeltog
simpeltog is offline
ik durf ook geen presentaties voor de klas te doen. dus ik doe het gewoon niet dan maar een 1. alles beter dan presentatie
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 20:53
Verwijderd
Dan heb je gewoon faalangst, zijn trainingen voor. Moet je even aan je lerares/mentor vragen of ze je kunnen helpen. Huisarts kan ook, krijg je een curcus bij zo'n jeugdinstelling/psychiatrie hoe je moet zulke angsten moet om gaan.

@ simpeltog, met een 1 schiet je ook niks op
Met citaat reageren
Oud 25-07-2008, 00:24
tonio
tonio is offline
Citaat:
ik durf ook geen presentaties voor de klas te doen. dus ik doe het gewoon niet dan maar een 1. alles beter dan presentatie
Jij gaat het ver schoppen
Met citaat reageren
Oud 25-07-2008, 00:40
niqui
niqui is offline
Ik was ook altijd als de dood voor presentaties. Begon ook te trillen en kon geen woord meer uitbrengen.

Omdat ik toch wel veel moet presenteren, heb ik toch maar besloten er wat aan te doen. Ik het begin probeerde ik mezelf er steeds van te overtuigen dat ik wist waar ik het over had en dat het dus feitelijk niet fout kon. Je hebt die presentatie tenslotte wel gewoon voorbereid en hebt dus eigenlijk geen rede om zo aan jezelf te twijfelen. Daardoor stapte ik veel geruster de klas in.

Eerst schreef ik altijd heel de tekst die ik wou zeggen op, maar ik ben erachter gekomen dat het voor mij veel beter werkt dat juist niet te doen. Als ik voorheen namelijk een zin niet meer wist, raakte ik in paniek. Door nu van te voren thuis het hele verhaal meerdere keren te vertellen (improviserend aan mezelf) ben ik absoluut niet bang meer voor wat er zou kunnen gebeuren als ik een zin niet meer precies weet. Ik heb het hele stuk tenslotte al heel wat keertjes geïmproviseerd en ken dus heel veel manieren om te zeggen wat ik met die ene zin zou willen zeggen. Daarnaast kom je ook een stuk boeiender over omdat je geen ingestudeerd verhaaltje staat op te dreunen.

Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2008, 14:19
simpeltog
simpeltog is offline
Citaat:
Jij gaat het ver schoppen
ja des te knapper dat ik nog op goede voldoendes uitkwam
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 20:19
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
ja des te knapper dat ik nog op goede voldoendes uitkwam
Als de school mij een VMBO-B examen had gegeven in 1VWO, zou ik het zelfs 'cum laude' hebben gehaald...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 13:22
Verwijderd
Er bestaan wel trainingen voor dit probleem waarbij ze je helpen om over je angst heen te komen. Het is heel effectief, je moet presenteren en mensen geven je feedback over hoe je het doet, hoe je erbij staat etc. Doordat je het dan een aantal keer doet in een 'veilige' omgeving en je waarschijnlijk ook een aantal succesmomenten hebt heb je dan een positief gevoel bij presenteren en gaat het voor de klas waarschijnlijk ook goed.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2008, 18:26
pricillatjuh
pricillatjuh is offline
bedankt voor jullie reacties
ik denk ook dat de enige manier is om er vanaf te komen presentatie of faalangst training.
alleen ben ik bang dat ik er bij die trainingen ook zo erg last van heb of juist erger omdat er dan helemaal op je gelet wordt.
zijn volgens mij ook bijna alleen maar vrouwen die hier last van hebben teminste de meeste die ik gelzen heb op internet hahaha
waarschijnlijk komt het wel een beetje goed door het vaker te doen alleen is dat gewoon zo moeilijk...
verschikkelijk die trillende benen elke keer pfffff
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 15:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je nog niet zo'n zin hebt om meteen zo'n training te volgen (hoewel dat waarschijnlijk wel het beste zou helpen en natuurlijk vind je het daar ook eng, maar daar zijn in elk geval allemaal andere mensen die dat prima begrijpen omdat ze er zelf ook last van hebben), kun je er misschien in elk geval voor zorgen dat je je blaadjes niet allemaal los in je hand hebt. Het handigst zou zijn als je een katheder had, maar anders kan je ze in elk geval zo opvouwen dat het niet zo erg gaat ritselen allemaal. Verder heeft het bij mij heel erg geholpen om zo min mogelijk te oefenen, zodat je eigenlijk nog niet echt een precieze tekst hebt. Daardoor lukt het veel beter om te improviseren als je even de draad kwijt raakt. (wat niqui ook zegt).
Reageren

Regels voor berichten