Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2008, 19:47
pricillatjuh
pricillatjuh is offline
hallo
na de vakantie ga ik weer naar school toe
heb er heel veel zin in alleen zit ergens mee en nu is mijn vraag of jullie hier ook zo last van hebben en hoe je hiermee omgaat enzo....

als ik een presentatie moet houden voor de klas dan ben ik verschikkelijk zenuwachtig. voorafgaand de presentatie ben ik al helemaal op van de zenuwen
ik merk dat mijn benen gaan trillen enzo heel erg vervelend..
nu weet ik wel dat iedereen zenuwen heeft maar dit is echt niet normaal

als ik dan eenmaal voor de klas sta begint me stem ook helemaal te bibberen enzo en als ik me blaadjes in mijn hand hou hoor je me blaadjes helemaal ritsellen omdat mijn handen zo trillen.
mensen zien dat en dan wordt ik nog zenuwachtiger
ben echt bang dat ik het gewoon niet meer durf na de vakantie
omdat dit me de laatste keer ook is overkomen

wie heeft er ook zoiets gehad en wat doe je er tegen
wil niet graag aan de medicijnen maar mss is dat het enige wat helpt

Laatst gewijzigd op 24-07-2008 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 20:43
Verwijderd
Hey, ik had dat ook altijd heel erg, 't is nu gelukkig veel minder.
Ik heb een faalangsttraining gevolgd, misschien helpt zoiets jou ook?
Verder helpt het bij mij ook om het goed te oefenen (dan voel ik me zekerder). Sowieso werd het bij mij minder naarmate ik vaker een presentatie had gegeven.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 21:19
Phie.
Phie. is offline
Probeer ook te oefenen op een goede en diepe ademhaling. Als je ademhalinsgoefeningen doet word je vanzelf rustiger.
Ik heb zelf wel eens een boek met oefeningen gebruikt en dat vond ik goed helpen. Je werkt dan in 21 dagen naar een presentatie toe. Ik denk wel dat dit alleen helpt als je moeite hebt met presenteren maar bijvoorbeeld niet met een vraag stellen in de klas of een onbekende aanspreken. Als je dat ook niet durft dan denk ik niet dat het werkt en moet je denken aan een faalangsttraining oid.

Ik weet niet of ik de link mag plaatsen van dat boek maar google op ´overwin spreekangst´ en dan is het (een van) de bovenste.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 21:34
pricillatjuh
pricillatjuh is offline
al ben ik alleen maar een beetje van het trillen af ben ik al blij
kan ik ten minste normaal me blaadje vasthouden en zien waar ik gebleven ben
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 19:29
blablatje
blablatje is offline
Op korte termijn: tegen het trillen kun je eventueel toch een medicijn krijgen, een bètablokker. Dit is een medicijn dat een dempende werking heeft op sommige zenuwbanen in je lichaam, waaronder de banen die je handen laten trillen, maar je wordt er niet suf van en als je het alleen maar af en toe gebruikt (vlak voor een spreekbeurt) kan het totaal geen kwaad. Als je aan de huisarts uitlegt hoe erg je gaat trillen wil hij of zij misschien wel een recept voor je schrijven.
Als je merkt dat presenteren minder eng is als je niet trilt, ben je de volgende keer minder zenuwachtig. Maar voor de lange termijn zijn medicijnen natuurlijk geen goede oplossing, want het is veel fijner als je zelf leert om niet zenuwachtig te hoeven zijn.

Op lange termijn: leg op je komende school aan je klassenmentor uit dat je zo zenuwachtig bent en vraag of je faalangsttraining kunt krijgen, waar mensen hierboven het ook over hebben. Dat kan heel goed helpen.
Wat je zelf alvast kunt doen is mediteren. Dat klinkt zweverig, maar dat valt wel mee, je kunt het gewoon beschouwen als een soort ademhalingsoefening die ervoor zorgt dat je je zenuwen onder controle krijgt. Er zijn wel mp3's met meditatie-oefeningen die je kunt downloaden. Je hoeft daar helemaal niet veel tijd per dag mee bezig te zijn. Goede zijn bijvoorbeeld de '8 minuten meditaties' van Ger Schurink
Wat je ook zelf alvast kunt doen is een boek kopen of lenen waarin oefeningen staan die je zelfvertrouwen vergroten. Ik weet helaas geen goede titel voor je, maar ik zie dat iemand anders wel iets genoemd heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 21:06
fractuur
fractuur is offline
Ik denk dat er maar weinig huisartsen zijn die direct beginnen met het uitschrijven van pillen.. Er zijn ook heel veel dingen die je kunt doen zonder medicatie. Behalve faalangsttrainingen worden er ook vaak presentatietrainingen gegeven, je namelijk echt niet de enige die hier mee zit!
Het indelen van je presentatie kan ook helpen. Oefen je presentatie vaak en leer hem per se NIET uit je hoofd. Het is voor jezelf veel relaxter als je het verhaal goed kent en een paar kernwoorden opschrijft en daar omheen je presentatie praat. Dat kan waarschijnlijk niet in een keer, maar probeer het eerst met korte zinnen bijvoorbeeld. Leg je blad op tafel (zo ziet ook niet iedereen hoe erg je trilt ) en probeer meer met je handen te gebaren. Zo heb je direct een oplossing waar je je handen moet laten en kom je veel geïnteresseerder over. En onthoud vooral: iedereen heeft zenuwen (gehad) voor een presentatie; het enige verschil is dat je het bij de anderen niet ziet omdat ze het al heel vaak gedaan hebben of omdat ze het toevallig iets beter kunnen verbergen. Wees ook niet bang voor stiltes als je moet opzoeken waar je bent en wees zeker van jezelf.
Ik weet niet of je op schooltoneel kan of iets anders waar je je leert te presenteren?

Damn, wat een verhaal. Ik was vroeger (lees: twee a drie jaar geleden) als de dood voor presentaties, maar sinds ik ze om de drie weken moet geven speel ik ermee. Het is echt een kwestie van vaak doen en vragen om feedback.
Oud 29-07-2008, 18:30
pricillatjuh
pricillatjuh is offline
bedankt voor jullie reacties
ik denk ook dat de enige manier is om er vanaf te komen presentatie of faalangst training.
alleen ben ik bang dat ik er bij die trainingen ook zo erg last van heb of juist erger omdat er dan helemaal op je gelet wordt.
zijn volgens mij ook bijna alleen maar vrouwen die hier last van hebben teminste de meeste die ik gelzen heb op internet hahaha
waarschijnlijk komt het wel een beetje goed door het vaker te doen alleen is dat gewoon zo moeilijk...
verschikkelijk die trillende benen elke keer pfffff
Met citaat reageren
Oud 30-07-2008, 11:06
marrel
marrel is offline
Je hebt bij de kruidvat toch ook iets van pilletjes tegen zenuwen? Heb er geen ervaring mee maar kreeg het ooit van m'n rijinstructeur te horen, mocht ik veel last van zenuwen hebben zou dat een oplossing kunnen zijn.

Maar voor faalangsttraining moet je niet bang zijn! Wij analyseren elkaar ook regelmatig in de klas op houding etc. na een presentatie, net als je bij zo'n training ook doet. De ervaring is dat anderen veel minder merken van jouw zenuwen dan dat je zelf denkt. Verder leer je veel van elkaar en zie je dat je helemaal niet de enige bent die er last van heeft.

Uiteindlijk was bij ons in de klas het meisje wat de meeste zenuwen had en er het meest tegenop zag om voorzitter van een vergadering te zijn, de aller beste.

Succes! En probeer zo'n training eens. Baad het niet dan schaad het niet toch?
Oud 01-08-2008, 22:24
Nienna*
Nienna* is offline
Ik ben bij de debatclub gegaan en dat heeft me echt ontzettend geholpen . Ik ben nog steeds een beetje zenuwachtig, maar doe het verder zonder mijn hand ervoor om te draaien. Verder uit ik me door de trainingen vrij gemakkelijk - als ik er zin in heb - en durf dus heel goed voor mijn mening uit te komen.
Ik vind dit dus zeker een aanrader, want naast dat je minder zenuwen krijgt voor het voor de klas spreken, krijg je ook meer spreekvaardigheid en algemene kennis (i.v.m. het opzoeken van informatie voor stellingen).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten