Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind het ook vervelend om te zien als andere mensen koken, dan wil ik me ermee bemoeien en het vuur lager draaien en dingen kleiner snijden en zo. Maar als ik er niet bij ben en ze schotelen het me gewoon voor, smaakt het gewoon oké
![]()
|
Verwijderd
|
Ik kook gewoon puur op gevoel, en dat gevoel is meestal goed, want ik maak eigenlijk nooit iets dat echt niet te eten is. Ik verzin zelf gewoon combinaties van dingen waar ik zin in heb enzo. Koken van recepten doe ik nooit. Ik kook op zich vrij snel. En ook wel praktisch, schijnt, want mijn huisgenoot stond ervan te kijken hoe ik al het eten in de verschillende pannen toch zo goed tegelijk gaar kon krijgen. WTF, dat doe ik dus niet echt bewust ofzo.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als anderen koken, moet ik me er niet mee bemoeien. Tenzij we samen koken of iemand de ander vraagt mee te helpen, vind ik dat je je er dus niet mee moet bemoeien ![]()
|
Als ik bij m'n vriend ben, vind ik het meestal wel leuk om iets volgens een recept te maken of om een aantal recepten door elkaar te gooien en nieuwe dingen uit te proberen enzo. Het liefst kook ik ook alleen, maar hij wil mij vaak helpen (vanuit zijn perspectief logisch, want hij houdt niet van koken en denkt 'met z'n tweeën zijn we eerder klaar'), maar ik vind koken juist heel leuk, dus af en toe jaag ik hem de keuken uit. Als hij helpt, zeg ik wel constant wat hij moet doen of draai ik het gas van de pan waarin hij staat te roeren zachter en moeten veel dingen op mijn manier
![]() Toen ik nog op kamers woonde, wilde ik niet zo lang in de keuken staan en maakte ik vaak simpelere dingen. Wel veel groente, want ik ben een groente- en gezondheidsfreak en hou ook niet zo van vlees, dus veel vegetarisch. Helaas is het bij m'n vriend juist omgedraaid, maar zo komen we wel op een evenwichtig voedingspatroon uit. ![]() |
![]() |
|
Ik doe het de eerste keer graag altijd via het recept en kan ook erg boos worden als ik teveel er bij druppel, mors of opnieuw moet beginnen. Omdat ik het mezelf nooit te moeilijk wil maken in de keuken ga ik voor simpel. Tussendoor probeer ik gelijk op te ruimen zodat ik dat niet aan het einde hoef te doen.
Ik ben niet zo van de pakjes, dat heb ik van huis uit meegekregen. Iets uit verse dingen maken is bevredigender omdat je alles zelf hakt, snijdt, braadt en dergelijke. Aan de andere kant ben ik wel een ultiem magnetronkoker: extra kaas op de kant-en-klaarburgers, sla erbij en weer een maaltijd. Dingen die ik kan dromen ben ik heel relaxed over. Dan game of lees ik tussendoor, maar verder moet alles goed gaan en kleed ik mezelf in met excuses over de kwaliteit ![]()
||
Citaat:
Daarom kan ik niet met mijn moeder koken, die wil altijd de leiding overnemen als we afgesproken hadden dat ik zou koken. Die mag écht nooit helpen. Mijn vriend doet gewoon braaf wat ik vraag als hij graag wil helpen.
|
Ik heb er 'n hekel aan om m'n ouders in hun bedrijfskeuken te helpen, omdat 't dan meer om timing dan om 't koken zelf gaat. Maar ik vind 't juist wél erg leuk om voor mezelf te koken, op m'n eigen tempo.
Enkele kenmerken van mijn 'kookstijl': - Qua ingrediënten ben ik niet erg creatief, ik maak dus niet zo snel nieuwe combinaties. - Ik varieer veel met kruiden en specerijen. - Ik ben vrij zuinig met olie of margarine, want vet eten is ongezond en bovendien gewoon goor.
|
![]() |
Ik kook nooit precies volgens recept, ik zoek altijd een hoop recepten op internet en in boeken en dan krijg ik altijd inspiratie omdat iets me dan lekker lijkt maar wel op een net andere manier met andere ingredienten ofzo of net een tikkie anders. Ik kook compleet op gevoel, zet nooit een kookwekker voor wat dan ook, ik hou het eten gewoon altijd heel goed in de gaten en proef tussendoor. Mislukken gebeurt dus eigenlijk ook nooit zo..
Het wordt bij mij wel altijd een grote bende want ik doe alles tegelijk en het komt wel altijd goed maar dan kijk ik naar de keuken en dan schrik ik altijd weer van de ravage haha ![]() Ik kook heel vaak samen met vrienden en dat vind ik ook altijd heel leuk, maar het liefst heb ik zelf helemaal de controle en niemand die me op de vingers kijkt want daar wordt ik opgefokt van. Met mn vriendje koken vind ik altijd heel leuk want dan moet ik gewoon zeggen van doe dit doe dat en dat vindt hij leuk en ik makkelijk en zo kan ik alsnog alles op mijn manier doen ![]() De dingen die ik het meest maak zijn sowieso italiaans, vaak pasta's, roerbakschotels, ovenschotels, quiches, salades, kleine hapjes en vooral heel veel groente, kruiden, knoflook en kaas haha. Oh en ik vind het altijd erg makkelijk/leuk om sauzen te maken op roombasis want dan flikker ik er altijd gewoon iets aan groente, bouillonpoeder, kruiden doorheen en dan is het al lekker ![]()
|
Verwijderd
|
Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb kook ik vanaf een recept of een bekend gerecht of verzin ik zelf wat. Op normale (college)dagen kost het van boodschappen doen tot de koffie minstens 3 uur. Ik hou er dus van om lang te koken en lang te eten. Ik ervaar dan ook het koken als het eten echt als ontspanning.
Ik heb een stuk of 10 (goede) kookboeken staan en daar kijk ik meestal wel iedere week een keer in om te kijken of ik wat lekkers kan verzinnen. Meestal is het dan een recept dat ik een beetje aanpas zodat het wat goedkoper is of wat makkelijker te verkrijgen is. Koken doe ik liever zelf, alleen het groente snijden geef ik uit handen maar dan moet het wel op mijn manier worden gesneden ![]() De kookpassie heb ik van m'n moeder overgenomen, alhoewel die wel heel anders kookt dan ik. Mijn (oud-)huisgenoten hebben me vervolgens geleerd dat het veel lekkerder is om alles zelf te maken dan om maar alles uit een pakje te halen. Er komt dus ook nooit een pot pastasaus of zoet-zure saus mijn keuken in. Het enige wat ik nog wel eens gebruik is boemboe omdat ik gewoon te weinig verstand heb van de oosterse keuken. De keuken is meestal wel opgeruimd. Ik hou er zelfs van om tijdens het koken nog een afwas te doen zodat het niet te erg wordt. Maar dat zal wel komen door de kleine keuken hier want bij m'n ouders voel ik die afwasbehoefte nooit. Een kookwekker gebruik ik ook nooit, ik proef gewoon of het gaar is, of zie het aan de kleur. Ik kom er dus ook regelmatig achter dat of het gasstel of de oven te klein is voor wat ik van plan ben, heb dan ook vaak 3 pannen op het vuur staan en nog een koud bijgerecht oid. Oeh, nu lijkt het net alsof ik altijd 3 uur sta te koken, dat valt dus wel mee. Ik kan ook gewoon simpel gebakken aardappels met groente en vlees eten als ik haast heb of geen zin. |
![]() |
|
Ik kook meestal iets langzamer dan op de achterkant van de pakjes gepland staat, maar ik moet dan ook vaak 2 dinen tegelijk maken omdat mama een hele hoop niet lust. Ik kan prima macaronie maken maar als ik dan ook aardappels schnitzels en groenten erbij moet klaarmaken wil het wel eens hectisch zijn. Ik probeer tussendoor af te wassen maar met zoiets als bovenstaande lukt dat dus echt niet. Verder ben ik niet zo heel creatief, maar ik gooi wel regelmatig iets door m'n vlees heen aan ketjap, saus of tomatenpuree bijv. of iets anders at ik kan vinden.
Als het eten niet te ingewikkeld is dan loop ik tussendoor wel eens naar de tv of een boek, anders gewoon radio aan ![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ja leuk topic!
Ik hou heel erg van koken. Meestal gebruik ik wel een recept als basis, maar ik verander vaak de verhoudingen, de hoeveelheid van de ingredienten en ik pas altijd de hoeveelheid groentes aan. Koken uit een pak, van Knor wereldgerechten bijvoorbeeld, doe ik eigenlijk vrij weinig. Deed ik wel vaak, maar inmiddels weet ik het zelf wel ongeveer te maken. Hoewel dingen als bobotie wel makkelijk en lekker zijn van knor, omdat je zoveel kruiden nodig hebt anders om het zelf te maken. Verder heb ik heel wat kookboeken en meestel kook ik daar wat uit. Ik heb nu een ontzettend leuk kookboek waar ik bijna elke dag wel wat uit maak, met verschillende wokgerechten, thaise en indiase curry's etc. Dat zijn nu ook leuke dingen omdat ik voor die recepten de meeste basisingredienten inmiddels wel in huis heb en dus makkelijk dingen kan maken. Met dat soort producten maak ik ook af en toe wel zelf een recept. Echt experimenteren met dingen doe ik niet, wel maak ik zelf basissauzen voor pasta enzo. Vaak met wokgerechten maak ik ook wel dingetjes zelf. Onder het koken zelf luister ik vaak muziek en als die uitstaat neurie of zing ik zelf wat. ![]() Ik moet wel geluid hebben. Kookwekkers gebruik ik eigenlijk nooit, alleen als ik soms iets in de oven zet en zelf iets anders ga doen. Maar meestal weet ik zelf wel ongeveer wanneer het klaar is, het is meer voor de zekerheid. Ik moet geen mensen om me heen als ik aan het koken ben, als je iets wil roeren mag het, maar dan alleen als ik het zeg, hoe lang ik het zeg en je moet weer wegwezen als ik je zat ben. ![]() Vaak dus als er iemand komt eten, maak ik het eten al tot zover klaar dat er bijna niets meer gedaan hoeft te worden, gewoon omdat ik geen mensen moet. Godzijdank heeft onze nieuwe keuken een deur, dat ik die mooi dicht kan doen. Oja, met opruimen enzo ben ik een drama. Ik gebruik dingen allemaal door elkaar heen en vaak ga ik pas aan het einde een beetje orde scheppen. Ik zet wel dingen direct terug in de koelkast, kast whatever, maar aan afwas laat ik alles staan. De tijd die ik met koken bezig ben is heel erg afhankelijk van wat ik maak en natuurlijk hoeveel tijd ik heb. Meestal ben ik wel een halfuurtje bezig met koken. Boodschappen doe ik vaak voor de hele week dus daar ben ik niet echt veel tijd aan kwijt. Voor eten zelf trekken we, mijn vriend en ik, wel veel tijd uit. Vaak gewoon rustig eten, daarna koffie drinken en dan eens een keertje opruimen. Dat duurt vaak wel anderhalf uur. Sorry voor het lange verhaal. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Hoe zou je reageren/wat zou je doen als..? Missy | 500 | 03-04-2009 13:25 | |
Eten & Drinken |
Vegetariërs? Calyx | 157 | 30-09-2007 12:48 | |