Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2007, 10:00
Calyx
Calyx is offline
Hey!

Ik vroeg me af of hier vegetariërs zijn? En hoe lang al?
Ik wil graag vegetarisch eten, nu eet ik alleen - wanneer we 's avonds samen eten thuis - met het avondeten vlees/vis/kip. Al langere tijd zit ik erover te denken maar mijn ouders willen het niet hebben.

Nu ga ik over een maand op kamers en dan eet ik sowieso vegetarisch, maar in het weekend zal ik nog wel vaak thuis komen en daar wil ik dan geen vlees/vis/kip eten maar mijn familie is het er niet mee eens en vindt dat ik dan gewoon mee moet eten.

Hebben jullie misschien tips voor me? Meningen zijn welkom.

Alvast bedankt!
Liefs!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2007, 11:09
Bloem
Bloem is offline
Ik eet sinds een paar jaar geen vlees meer, sinds ongeveer een half jaar let ik thuis ook op dat ik biologische kaas ed. eet ipv gewone kaas, en sinds een paar maanden eet ik ook geen vis meer. Inmiddels kan ik mezelf wel echt vegetariër noemen, denk ik.

Dat ik geen vlees meer wilde eten had voor mij twee redenen, omdat ik gewoon een naar gevoel kreeg bij de hele bio-industrie en omdat ik heel vaak buikpijn en bijkomende klachten had en wilde kijken of dat beter zou gaan als ik geen vlees meer at. Vooral om die laatste reden wilde mijn moeder wel vega voor me koken, en toen het ook nog heel goed bleek te helpen was het niet echt een probleem meer. Je kunt je ouders misschien proberen te overtuigen dat het echt niet moeilijk is om vega te koken. Kip in saus kun je goed door quorn of tofu vervangen, er is een breed assortiment aan vegaburgers voor bij aardappels/groente/vlees en verder kun je met noten en kaas ook het nodige fabriceren. Bovendien ben je, neem ik aan, achttien jaar of ouder? Dan kunnen ze je moeilijk dwingen, maar het is wellicht niet handig om het tot zo'n confrontatie te laten komen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 11:58
Verwijderd
Waarom wil je familie niet dat je vegetarisch gaat eten? Is het ze teveel werk? Als dat het geval is, kun je misschien aanbieden om zelf mee te helpen met eten koken/afwassen. Op zich hoeft vegetarisch koken niet veel meer in te houden dan een extra pannetje met een vega burger; er zijn tegenwoordig genoeg vleesvervangers te koop, zelfs in de kleinste dorpjes. Quorn, SoFine tofu-reepjes, Valess, Vivera, etc.

Mocht het allemaal niet baten, dan kun je misschien eerst een tijdje alleen doordeweeks vegetarisch eten. Als je ouders dan zien dat het je menens is, zijn ze misschien meer bereid om ook in het weekend vegetarisch te koken voor je. Mijn vader dacht eerst ook dat ik van het ene op het andere moment wel weer vlees zou gaan eten, maar na een half jaar is hij met dat soort opmerkingen op gehouden.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 12:41
Calyx
Calyx is offline
Ik ben 18 ind ja.

Het stomme is dat ik minstens 3x per week kook en wanneer de boodschappen al gedaan zijn moet ik dus ook vlees bereiden. Wanneer ik zelf boodschappen doe zorg ik dus voor vleesvervangers (van noten, soja, quorn, tofu, kaas tot vales enz), ze vinden het wel lekker dan maar grote onzin om altijd vegetarisch te eten.
- ik doe trouwens sowieso elke dag de afwas -

Ik probeer het steeds uit te leggen en te vertellen hoe belangrijk het voor me is, maar de volgende dag krijg ik weer een groot stuk vlees op mn bord wat ik ook nog'ns op moet eten, als een klein kind.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 12:56
Yana
Yana is offline
Als het je menens is, dan weiger je gewoon. Anders denken je ouders dat ze er op deze manier nog iedere keer mee wegkomen.
Oud 29-07-2007, 13:00
Calyx
Calyx is offline
Ja dat heb ik ook vaak genoeg gedaan maar dan kregen we zo'n ontzettende ruzie (spanning is al te snijden thuis).. dat ik me ook weer zo schuldig voelde..
Het lijkt gewoon niet tot hun door te dringen, maar reken er maar op dat ik de zalm van vanavond oversla.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 15:04
Stefanie
Stefanie is offline
Waarom koop je niet gewoon je eigen vegetarische voedsel? Dat kun je zelf bereiden en opeten bij het avondeten. Na een tijdje zullen ze je wel serieus nemen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 17:52
Verwijderd
Ik ben vegetariër, sinds een jaar of veertien oid (en voor de duidelijkheid: ik eet dus geen vlees, vis en kop...voor sommige mensen is dat toch onduidelijk...). Ook probeer ik zo min mogelijk producten te gebruiken met gelatine en stremsel en zal ik nooit iets van bv. zijde kopen.

Maak je ouders/familie duidelijk dat je oud genoeg bent om zelf te beslissen wat je wel of niet eet. En als ze het onzin vinden om vegetarisch te eten...dat hoeft dan toch ook niet? Alleen in het weekend, doordeweeks ben je er niet? En er kan ook heel goed apart gekookt worden of bv. het vlees apart houden van de rest. Dan kunnen zij vlees eten en jij vegetarisch.

Zelf weiger ik om vlees/vis/kip te eten. Jammer wat anderen daar van vinden. En ik maak er toch ook geen probleem van dat zij het wel eten? Als er niets vegetarisch is, eet ik niets, werkt best.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 20:40
AzN
AzN is offline
Ik eet sinds +/- 2 jaar geen vis, vlees, kip en eieren meer. 'n Beetje uit medelijden voor de arme beestjes, maar vooral omdat ik knettergek werd van de varkenspest, vogelgriep, BSE en weet ik veel welke ziektes nog meer.

Zoals de rest al zegt: je bent oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat je wel en niet eet. Ik vind dat je ouders dat maar te accepteren hebben. Probeer 't 'n keer ter sprake te brengen als je alleen bent met één van hun. Rustig uitleggen dat je dit serieus neemt, dat je bereid bent om voor je eigen eten te zorgen en dat je 't waardeert als ze jouw keuze zouden accepteren.

Hoe zouden ze reageren als je ze zou vertellen dat je lesbisch was?

Mijn ouders wilden 't ook per se niet hebben. Zelf had ik ze toen op de harde manier aangepakt. Toen ze me vlees bleven opdringen en me bleven behandelen als 'n klein kind, was ik me maar zo gaan gedragen: gewoon niet meer mee-eten.
Oud 30-07-2007, 08:42
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 29-07-2007 @ 16:04 :
Waarom koop je niet gewoon je eigen vegetarische voedsel? Dat kun je zelf bereiden en opeten bij het avondeten. Na een tijdje zullen ze je wel serieus nemen.
we eten maar heel soms een maaltijd waarbij het vlees 'apart' is zegmaar (denk aan aardappelen, groenten, stukje vlees), we eten vaker lasagne, spaghetti, shoarma enz.
Maar bij een maaltijd met't vlees apart, zorg ik dat ik groenteburgers e.d. in de vriezer heb die ik dus kan bereiden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 08:43
Calyx
Calyx is offline
bedankt voor jullie reacties trouwens
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Calyx schreef op 30-07-2007 @ 09:42 :
we eten maar heel soms een maaltijd waarbij het vlees 'apart' is zegmaar (denk aan aardappelen, groenten, stukje vlees), we eten vaker lasagne, spaghetti, shoarma enz.
Maar bij een maaltijd met't vlees apart, zorg ik dat ik groenteburgers e.d. in de vriezer heb die ik dus kan bereiden.
Je bent straks maar twee of misschien drie avonden per week bij je ouders...één avond iets waar het vlees apart bij is, één avond iets waar zij ook geen vlees eten (of het eten in twee delen klaar gemaakt wordt ofzo) en één avond zelf iets klaarmaken en je bent klaar?

Bij bv. shoarma kan je het vlees toch prima vervangen door vegetarische shoarma? En bij bv. macaroni of spaghetti kan je prima bv. twee sausjes maken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 10:37
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-07-2007 @ 11:26 :
Je bent straks maar twee of misschien drie avonden per week bij je ouders...één avond iets waar het vlees apart bij is, één avond iets waar zij ook geen vlees eten (of het eten in twee delen klaar gemaakt wordt ofzo) en één avond zelf iets klaarmaken en je bent klaar?

Bij bv. shoarma kan je het vlees toch prima vervangen door vegetarische shoarma? En bij bv. macaroni of spaghetti kan je prima bv. twee sausjes maken ofzo.
true..
Maar ze zullen er niet blij mee zijn, en dat vind ik zo jammer.
Het liefste wou ik dat ik ze kon overtuigen, dat ze het accepteerden en dat we dus geen ruzie zouden hebben.
Mja, hopelijk wennen ze er geleidelijk aan..
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 10:57
Bloem
Bloem is offline
Haha, ik zeg het nu ook heel makkelijk hoor, "maak je toch die saus apart". Maar mijn moeder heeft regelmatig staan zuchten als ze weer eens voor mij apart saus wilde koken (want ik wilde het ook best zelf doen, maar dat hoefde dan weer niet). Het is ook wel extra gedoe, en extra afwas.

Misschien draaien je ouders een beetje bij als ze zien dat je er serieus in bent, dat het geen bevlieging is.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 11:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-07-2007 @ 11:26 :
Als ik vegetariers te eten heb en ik maak iets van macaroni of spaghetti dan houd ik het vlees gewoon apart van de saus Gaat ook prima, en is geen extra moeite, kost je alleen een pan extra, lekker belangrijk.
Oud 30-07-2007, 14:15
Uice
Uice is offline
Om eerlijk te zijn vind ik het maar een rare familie die je om je heen hebt. Het is belachelijk iemand van jouw leeftijd te dwingen dingen op te eten die je niet wilt.
Oud 30-07-2007, 15:32
Poepkind
Poepkind is offline
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ouders geen zin hebben in vegetarisch. Hier reageren alleen maar vega die vragen om begrip, extra saus aparte vleesstukje. Nou als er een vega bij mij komt eten heeft ie gewoon pech. Je hoeft het niet te eten, en je mag best een boterham ofzo, maar ik ga echt niet speciaal vleesvervangers halen en apart koken. En daarbij zijn die vervangers reteduur, ik heb daar niet eens geld voor. En je ouders hebben ook geen zin in extra gezeik bij het koken. Kijk als je zelf wilt bakken enzo prima, ga je gang. Ik denk ook niet dat ze het erg vinden als je alles zelf kookt. maar van je ouders verwachten dat ze speciaal voor jou moeilijk gaan doen...

Oe en er was iemand die geen zijde droeg, wtf het zijn maar insecten Slaat die persoon ook geen muggen dood, of vliegenmeppen, of mierenlokdoosje gebruiken.
Oud 30-07-2007, 15:48
Verwijderd
Een blok tofu is goedkoper dan een stuk vlees hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 15:51
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Katje schreef op 30-07-2007 @ 16:48 :
Een blok tofu is goedkoper dan een stuk vlees hoor.
dat kleine blokje mischien wel, maar uiteindelijk per kilo niet.
Oud 30-07-2007, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 30-07-2007 @ 16:51 :
Je kunt een pond tofu voor een euro krijgen. Je maakt mij niet wijs dat je vlees goedkoper kunt krijgen dan dat.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 30-07-2007 @ 16:51 :
Dan een je héél slecht vlees. Wat een ontolerant mens ben jij zeg.

ot: ik ben al mijn leven lang (inmiddels twintig jaar) vegetariër. Omdat ik eenvoudigweg vegetarisch ben opgevoed heb ik nooit problemen thuis gehad, dus wat dat betreft kan ik me niet zo goed inleven in je situatie. Het eerste wat bij me omkomt is ''wat belachelijk''. Misschien moet je eens op een goed moment met ze gaan praten en al je argumenten op tafel leggen (en dat niet alleen dat die beestjes zo zielig zijn, maar er meteen ook het milieu, je eigen gezondheid, de kosten, de oneerlijke verdeling van voedsel over de wereldbevolking enz enz erbij halen) en dan kijken of ze daar nou veel tegenin te brengen hebben, op het feit ''lastig'' na.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 20:39
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 30-07-2007 @ 16:32 :
Hier reageren alleen maar vega die vragen om begrip, extra saus aparte vleesstukje.
Nee hoor, ik heb al gezegd dat ik best zelf mijn eten wilde maken of het zelf wilde kopen, maar dát was dan weer niet nodig. Ik snap ook wel dat het lastiger is, daarentegen vind ik iemand die weinig groente of geen kaas oid lust weer lastiger om voor te koken. Maakt dat uit? Nee, mensen eten doorgaan alleen bij mij als ik graag wil dat ze komen eten, en dan wil ik ook wel rekening houden met de voor- en afkeuren van die mensen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Hier reageren alleen maar vega die vragen om begrip, extra saus aparte vleesstukje.
Ik vraag me af of je de reacties wel echt gelezen hebt. Zo nee, misschien toch eens doen. Zo nee, misschien toch nog eens een keer doen.

En het is onzin dat vervanger reteduur zijn. Er zijn er zat die net zo duur zijn als een stukje vlees. En je kunt ook prima koken zonder vlees, vleesvervanger zijn geen vereiste voor een vegetarisch gerecht. Als je het onzin vindt, best, maar ga geen argumenten aanhalen die niet kloppen.

Laatst gewijzigd op 01-08-2007 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 22:33
Yerli
Yerli is offline
Misschien een idee om het Algemeen Vegetarisme en Veganisme Topic #2 te uppen of een nieuwe aan te maken?

Ook vanwege dat topic over vegetarische gourmettips.
Oud 01-08-2007, 22:33
Vice
Vice is offline
Citaat:
Juice schreef op 30-07-2007 @ 15:15 :
Om eerlijk te zijn vind ik het maar een rare familie die je om je heen hebt. Het is belachelijk iemand van jouw leeftijd te dwingen dingen op te eten die je niet wilt.
Inderdaad en ik kan me niet voorstellen dat je verplicht bent om elk weekend naar je ouders te gaan.
Oud 02-08-2007, 11:00
Verwijderd
hoe lang probeer je al vegetarisch te eten? is het niet gewoon een kwestie van ouders die moeten wennen aan een heel ander patroon van boodschappen/koken?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 13:12
Verwijderd
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het toch wel knap vind dat je toch wil proberen vegetariër te worden. Ik kan me voorstellen dat je ook kan kiezen voor de 'makkelijke' weg om de situatie thuis te sussen.
Ik denk dat het bij jullie thuis niet zozeer over het vegetariër zijn gaat, maar dat je ouders meer moeite hebben met het feit dat je je eigen keuzes gaat maken die afwijken van hun gewoonten, gedachten en keuzes. Misschien moet je dit onderwerp eens op tafel leggen. Vertel dat je nu je zo volwassen aan het worden bent, je jouw eigen keuzes wilt kunnen maken. Geef aan dat je ook wel begrijpt dat je ouders het daar moeilijk mee kunnen hebben. Ze hebben denk ik het beste met je voor, maar misschien kunnen ze je gewoon niet begrijpen. Zeg gewoon dat je dingen anders wil doen, en niet persé om de vervelende jongere uit te hangen of om het je ouders moeilijk te maken, maar omdat je dit gewoon belangrijk vind. Maak duidelijk dat dit een principekwestie is. Leg uit waarom, zorg dat je genoeg argumenten hebt, maar ga ze niet kleineren, luister ook naar hun verhalen.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar dit soort dingen moet je gewoon even doorheen.

Wil het allemaal echt niet lukken, dat zou ik geen moeite meer doen ze over te halen voor jou te laten koken. Zorg dat je voor jezelf kunt zorgen. Kook op donderdag of vrijdag gewoon een extra portie, en neem dit mee in je mooiste Tupperware doos. Dan hoeven je ouders niet voor jou te koken, en weet je zeker dat je geen vlees hoeft te eten.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 20:14
fromBALKAN :D
Oké, hier komt een vmbo-vraag.

Wat is het verschil tussen veganisten en vegetariërs, of is er geen verschil?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 22:25
klompje
klompje is offline
Een vegetariër eet doorgaans geen vis, geen vlees en geen gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.

Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.

Vegetariërs die wel eieren eten, maar geen zuivel, worden "ovo-vegetariërs" genoemd. Vegetariërs die wel zuivel eten, maar geen eieren, worden "lacto-vegetariërs" genoemd. Deze groep is voornamelijk te vinden onder aanhangers van het hindoeïsme. Vegetariërs die zowel eieren als zuivel eten, heten "ovo-lacto vegetariërs".

De verzamelnaam vegetariër wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt. De term schept nogal eens verwarring, omdat de grens niet helemaal duidelijk gelegd kan worden. Er is een grens tussen het rechtstreekse eten van dierlijk voedsel waar het dier voor is gedood en de afgeleide producten zoals leer, stremsel en gelatine. Dan is er de grens waarbij men kan spreken van veganist. Bij dit principe staat het niet willen exploiteren van welk dier dan ook centraal. Verder zijn er mensen die om verschillende redenen minder vlees eten. Deze mensen vallen strikt genomen niet onder de definitie van vegetariër omdat bij dit eetpatroon wel dieren worden gedood.

Zo zijn er zogenaamde parttime-vegetariërs (ook wel "vleesverminderaars" genoemd). Dit kunnen consumenten zijn die op niet-principiële gronden minder vlees eten (bijvoorbeeld om te lijnen, om andere gezondheidsredenen, of omdat ze denken dat het niet nodig is om dagelijks vlees te eten). Het kunnen ook mensen zijn die wel op principiële gronden minder vlees eten, maar het ofwel genoeg vinden, om minder dan 100% vegetariër te zijn, ofwel het (nog) te moeilijk vinden om 100% vegetariër te zijn. In het Engels heet deze levensstijl flexitarianism. Het komt ook voor, dat men alleen geen vlees eet, maar wel vis (pescotariër) en/of gevogelte (pollotariër).

Sommigen eten soms wel dierlijke producten, maar alleen als zij hier niet voor hoeven te betalen, en dus de industrie niet steunen. Zij eten bijvoorbeeld producten die anders (wegens de houdbaarheidsdatum) weggegooid zouden worden. Dit noemt men in het Engels freeganism.

Een apart geval is honing. Er zijn mensen die dit niet eten omdat zij het niet ethisch vinden, dat de bijen hard moeten werken om een flinke voedselvoorraad aan te leggen, waarna de imker die wegneemt. Een ander bezwaar is dat de bijen tijdens de winter met suikerwater worden bijgevoerd, waardoor ze minder lang zouden leven.

Veganisten die ook geen planten (ook levende organismen) opeten, worden fruitariërs genoemd. Zij eten alleen delen van de plant die geoogst kunnen worden zonder de plant te doden, of van vitale delen (zoals bladeren) te ontdoen. Dat komt dus neer op vruchten (inclusief noten) en zaden. Zij eten dit plantaardige voedsel bovendien vaak in onverhitte, dus rauwe, vorm en zijn in dat geval tevens "rauwarier", of "raw-foodist".

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme#Varianten
Oud 08-08-2007, 14:41
Coléoptère
Coléoptère is offline
Hoe noem je iemand die geen vis eet eigenlijk? Ik eet namelijk geen vis, niet zozeer principieel als wel dat ik het gewoonweg vies vind..

OT. Ik vind het nooit zo'n probleem om vegetarisch te koken voor mensen, al zou ik zelf nooit vergetarisch willen zijn.
Voor veganisten vind het wel erg lastig, heb dit nog niet zo vaak meegemaakt, maar ik stel dan meestal voor dat zij koken, ik denk niet dat ik daar iets lekkers van zou kunnen maken...
Oud 08-08-2007, 19:23
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Coléoptère schreef op 08-08-2007 @ 15:41 :
Hoe noem je iemand die geen vis eet eigenlijk? Ik eet namelijk geen vis, niet zozeer principieel als wel dat ik het gewoonweg vies vind..
Iemand die geen vis lust.
Oud 12-08-2007, 18:29
Stefanie
Stefanie is offline
Als je op vakantie gaat, wat eten de vegetariers dan in een restaurant. Ik ben op dit moment in Spanje en ik zie genoeg restaurants die weinig tot geen vegetarische maaltijden hebben. Ga je dan gewoon niet uiteten of eet je alleen salade ofzo?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 10:54
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 12-08-2007 @ 19:29 :
Als je op vakantie gaat, wat eten de vegetariers dan in een restaurant. Ik ben op dit moment in Spanje en ik zie genoeg restaurants die weinig tot geen vegetarische maaltijden hebben. Ga je dan gewoon niet uiteten of eet je alleen salade ofzo?
Ik ben net terug van een vakantie in Duitsland/Frankrijk waarbij we met twee vegetariers (ikzelf en een vriend) 4 keer uit eten zijn geweest. Meestal proberen we een restaurantje te vinden waar vegetarische hoofdgerechten op de kaart staan. Als er niks op de kaart staat vragen we altijd aan de serveerster (voor we drankjes oid bestellen) of er toch iets vegetarisch gemaakt kan worden, en als ze dan niet verder komen dan "een salade...?" gaan we weer weg.
Dit jaar is 2 keer de kok speciaal uit de keuken gekomen om te overleggen wat hij voor ons kon maken, een keer kregen we een heerlijke vegetarische pasta en de andere keer een groenteomelet. Het is wel te regelen, maar je moet gewoon duidelijk zijn en je niet laten afschepen met een bord salade of spagetti zonder iets. De meeste koks zien het wel als "een uitdaging", en als ze er geen zin in hebben dan hebben zij pech, wij zoeken wel een ander restaurant
Oud 13-08-2007, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 12-08-2007 @ 19:29 :

ik vind dat altijd heel moeilijk. Soms eet ik een salade of een pizza zonder vlees. Maar meestal vraag ik gewoon een maaltijd en zeg ik duidelijk dat ze het vlees moeten weglaten.

Ik eet sinds m'm 6e geen vlees meer. Daarvoor werd ik steeds gedwongen door mijn ouders, en dat leidde vaak tot overgeven en zo'n situaties. Daarna heb ik m'n vader zo ver gekregen mijn deel steeds te eten (wat weer leidde tot een hysterische moeder "je hebt het nodig kind!! ) maar uiteindelijk was ik oud genoeg zodat ik mijn nee tegen vlees kon beargumenteren. En zodra dat was gebeurt at ik geen vlees, vis, of kip meer. Met snoep heb ik wat meer moeite, want ik weet dat er stremsel in zit, maar ik kan er soms niet vanaf blijven.

En sowieso, als je ouders eisen dat je vlees eet bij hen, dan ga je toch niet bij ze eten. Zodra ze in de gaten hebben dat je het meent, houden ze wel op met hun eisen. Je bent 18 en mag zelf bepalen wat je eet.

Laatst gewijzigd op 13-08-2007 om 11:02.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 10:58
babbelientje
babbelientje is offline
Op de site vegatopia staan ook een boel tips en aanraders wat betreft vegetarisch eten (Zowel qua producten als uit eten gaan in binnen en buitenland..)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 11:05
Verwijderd
Citaat:
babbelientje schreef op 13-08-2007 @ 11:58 :
Op de site vegatopia staan ook een boel tips en aanraders wat betreft vegetarisch eten (Zowel qua producten als uit eten gaan in binnen en buitenland..)
ooh fijn! heb ik ook weer wat te eten in het buitenland
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 13:54
schimmel
schimmel is offline
heb je ze gevraagd waarom ze je kosten wat kost zo willen force feeden? ik kan er niet echt bij dat dat zo fanatiek kan gaan
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 15:39
Quantes
Quantes is offline
Ik ben geen vegetarier, niet omdat ik vlees nu zo lekker vind dat ik het niet kwijt wil, maar gewoon omdat ik vegaburgers extreem smerig vindt. Als er betere en lekkerder alternatieven waren, zou ik die zeker eens proberen, en misschien wel vegearier worden. Op dit moment eet ik gemiddels eens per week een stukje Valess.
Oud 13-08-2007, 16:45
Vice
Vice is offline
Citaat:
Quantes schreef op 13-08-2007 @ 16:39 :
Ik ben geen vegetarier, niet omdat ik vlees nu zo lekker vind dat ik het niet kwijt wil, maar gewoon omdat ik vegaburgers extreem smerig vindt. Als er betere en lekkerder alternatieven waren, zou ik die zeker eens proberen, en misschien wel vegearier worden. Op dit moment eet ik gemiddels eens per week een stukje Valess.
Valess is nou niet bepaald diervriendelijk. Dan kun je nog beter biologisch vlees eten.
Oud 13-08-2007, 16:52
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Citaat:
klompje schreef op 07-08-2007 @ 23:25 :
Een vegetariër eet doorgaans geen vis, geen vlees en geen gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.

Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.

Vegetariërs die wel eieren eten, maar geen zuivel, worden "ovo-vegetariërs" genoemd. Vegetariërs die wel zuivel eten, maar geen eieren, worden "lacto-vegetariërs" genoemd. Deze groep is voornamelijk te vinden onder aanhangers van het hindoeïsme. Vegetariërs die zowel eieren als zuivel eten, heten "ovo-lacto vegetariërs".

De verzamelnaam vegetariër wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt. De term schept nogal eens verwarring, omdat de grens niet helemaal duidelijk gelegd kan worden. Er is een grens tussen het rechtstreekse eten van dierlijk voedsel waar het dier voor is gedood en de afgeleide producten zoals leer, stremsel en gelatine. Dan is er de grens waarbij men kan spreken van veganist. Bij dit principe staat het niet willen exploiteren van welk dier dan ook centraal. Verder zijn er mensen die om verschillende redenen minder vlees eten. Deze mensen vallen strikt genomen niet onder de definitie van vegetariër omdat bij dit eetpatroon wel dieren worden gedood.

Zo zijn er zogenaamde parttime-vegetariërs (ook wel "vleesverminderaars" genoemd). Dit kunnen consumenten zijn die op niet-principiële gronden minder vlees eten (bijvoorbeeld om te lijnen, om andere gezondheidsredenen, of omdat ze denken dat het niet nodig is om dagelijks vlees te eten). Het kunnen ook mensen zijn die wel op principiële gronden minder vlees eten, maar het ofwel genoeg vinden, om minder dan 100% vegetariër te zijn, ofwel het (nog) te moeilijk vinden om 100% vegetariër te zijn. In het Engels heet deze levensstijl flexitarianism. Het komt ook voor, dat men alleen geen vlees eet, maar wel vis (pescotariër) en/of gevogelte (pollotariër).

Sommigen eten soms wel dierlijke producten, maar alleen als zij hier niet voor hoeven te betalen, en dus de industrie niet steunen. Zij eten bijvoorbeeld producten die anders (wegens de houdbaarheidsdatum) weggegooid zouden worden. Dit noemt men in het Engels freeganism.

Een apart geval is honing. Er zijn mensen die dit niet eten omdat zij het niet ethisch vinden, dat de bijen hard moeten werken om een flinke voedselvoorraad aan te leggen, waarna de imker die wegneemt. Een ander bezwaar is dat de bijen tijdens de winter met suikerwater worden bijgevoerd, waardoor ze minder lang zouden leven.

Veganisten die ook geen planten (ook levende organismen) opeten, worden fruitariërs genoemd. Zij eten alleen delen van de plant die geoogst kunnen worden zonder de plant te doden, of van vitale delen (zoals bladeren) te ontdoen. Dat komt dus neer op vruchten (inclusief noten) en zaden. Zij eten dit plantaardige voedsel bovendien vaak in onverhitte, dus rauwe, vorm en zijn in dat geval tevens "rauwarier", of "raw-foodist".

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme#Varianten
Waar slaat dit op? Wat heeft dit met de vraag te maken?
Oud 13-08-2007, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ouders geen zin hebben in vegetarisch. Hier reageren alleen maar vega die vragen om begrip, extra saus aparte vleesstukje. Nou als er een vega bij mij komt eten heeft ie gewoon pech. Je hoeft het niet te eten, en je mag best een boterham ofzo, maar ik ga echt niet speciaal vleesvervangers halen en apart koken. En daarbij zijn die vervangers reteduur, ik heb daar niet eens geld voor. En je ouders hebben ook geen zin in extra gezeik bij het koken. Kijk als je zelf wilt bakken enzo prima, ga je gang. Ik denk ook niet dat ze het erg vinden als je alles zelf kookt. maar van je ouders verwachten dat ze speciaal voor jou moeilijk gaan doen...

Oe en er was iemand die geen zijde droeg, wtf het zijn maar insecten Slaat die persoon ook geen muggen dood, of vliegenmeppen, of mierenlokdoosje gebruiken.
Hier ben ik het enigszins mee eens.

Als iemand tegen mij van te voren zegt dat hij/zij vegetarier is als ie komt eten, wil ik best iets vegetarisch maken. Ik kook zelf ook regelmatig dingen zonder vlees, vis of kip. Ik ga geen vleesvervangers halen oid. Dat vind ik onzin, dat is idd ook duur. (Oke, muv tofu dan)
Maar ik kan begrijpen dat sommige mensen dat vervelend vinden om rekening met dingen te houden die ze zelf niet kunnen of weten.

Ik heb een keer bij een vriendin gegeten met een aantal andere vriendinnen, waren een paar vegetariers, maar ook mensen met allergieen, mensen die geen kaas en tomaat lustten etc. Is helemaal geen probleem om dan toch iets lekkers te maken, als je het maar even zegt van tevoren.

Mbt zijde enzo denk ik, sja. Stel je niet aan. Ook mensen die geen eieren eten, vind ik vreemd, want de kippen, als het vrije uitloopkippen zijn, hebben een hartstikke goed leven.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 17:00
Verwijderd
Citaat:
P.TIL schreef op 13-08-2007 @ 17:52 :
Waar slaat dit op? Wat heeft dit met de vraag te maken?
Er vroeg iemand het verschil tussen vegetariers en veganisten...
En klompje heeft gewoon uitgebreid antwoord gegeven.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 17:21
Verwijderd
Sinds dat ik op kamers ben gegaan (ongeveer een half jaar geleden) ben ik vegetarïer geworden. Ik vind vlees erg lekker, maar ik heb er ethische bezwaren tegen. Heel af en toe smokkel ik een beetje met vis, maar dat wordt ook steeds minder. En tja, gelatine... dat kun je wel panisch proberen te vermijden, maar het zit in zoveel. Bovendien worden de dieren niet speciaal voor de gelatine geslacht, dat maakt ook wel een verschil.

Ik koop zelf vaak Quorn-vleesvervangers, Valess, dat soort dingen. Ik proef het verschil niet, alleen is het natuurlijk aan de prijzige kant.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 19:59
Vice
Vice is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-08-2007 @ 18:21 :
Sinds dat ik op kamers ben gegaan (ongeveer een half jaar geleden) ben ik vegetarïer geworden. Ik vind vlees erg lekker, maar ik heb er ethische bezwaren tegen. Heel af en toe smokkel ik een beetje met vis, maar dat wordt ook steeds minder. En tja, gelatine... dat kun je wel panisch proberen te vermijden, maar het zit in zoveel. Bovendien worden de dieren niet speciaal voor de gelatine geslacht, dat maakt ook wel een verschil.

Ik koop zelf vaak Quorn-vleesvervangers, Valess, dat soort dingen. Ik proef het verschil niet, alleen is het natuurlijk aan de prijzige kant.
Misschien niet geslacht, maar ze worden wel net als bij zuivelproducten veel te veel gefokt en net zo hard mishandeld. Je kan daarom ook beter vleesvervangers kopen op basis van soja. Maargoed, alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
Oud 13-08-2007, 20:14
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-08-2007 @ 17:45 :
Valess is nou niet bepaald diervriendelijk. Dan kun je nog beter biologisch vlees eten.
Het is zuivel.
Oud 13-08-2007, 22:14
Roosje
Roosje is offline
Ik ben vegetariër, eet geen vlees/gevogelte/vis, maar wel eieren en yoghurt en ik drink melk. En ik controleer niet de verpakkingen van dingen of er toevallig gelatine inzit, wel panisch die van pastasaus of ze er niet een beetje gehakt in hebben. (In Hongarije was dat enigszins problematisch though.) En mijn zusjes doen een poging tot vegetarisch zijn maar ze vinden salami te lekker. ;x

Maar omdat mijn zus ook vegetariër is, kookt mijn mama meestal wel vegetarisch. Bij sauzen bakt ze het gehakt bijvoorbeeld los, zodat we het er niet overal uit hoeven te vissen. Dingen eruit halen is vaak wel te doen.

(Het enige jammere is dat ze in elk restaurant dezelfde vegetarische dingen hebben. ;x )
Oud 13-08-2007, 22:35
Verwijderd
Wat dacht je van stremsel in kaas en zuivelproducten zoals Valess ündsoweiter.

Verder lijkt me ontzettend goor als vegetariër om vlees uit je eten te pulken.

(Ik ben geen vegetariër, ter verduidelijking)
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 13-08-2007 @ 23:14 :
(Het enige jammere is dat ze in elk restaurant dezelfde vegetarische dingen hebben. ;x )
Bij wokrestaurants hebben ze andere dingen. Alleen wordt dat vaak wel in dezelfde pan bereid als waar ook vlees in bereid wordt...maar die pan wordt wel elke keer afgespoeld ed met heet water...

En er zijn ook volledig vegetarische restaurants.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 15:01
Algodon
Algodon is offline
Citaat:

Hoe bekrompen kan je zijn zeg! Als je dat al niet eens over hebt als iemand een keertje komt eten!? Wat voor moeite is het om een extra pan aftewassen? En vleesvervangers zijn idd helemaal niet duur, je hebt daar grote verschillen in, net zo als bij vlees. Er zijn zat goedkope alternatieven! Beetje moeite doen voor iemand kan geen kwaad hoor!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 15:23
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Algodon schreef op 14-08-2007 @ 16:01 :
Hoe bekrompen kan je zijn zeg! Als je dat al niet eens over hebt als iemand een keertje komt eten!? Wat voor moeite is het om een extra pan aftewassen? En vleesvervangers zijn idd helemaal niet duur, je hebt daar grote verschillen in, net zo als bij vlees. Er zijn zat goedkope alternatieven! Beetje moeite doen voor iemand kan geen kwaad hoor!
Nou nou, zó bekrompen is dat nou ook weer niet hoor.
En daarbij, als je als vleeseter bij een vegetarier langsgaat, wordt er ook (meestal) geen vlees voor je bereid, maar verwacht dat je gewoon mee eet.
(Ik zou overigens wel apart koken, maar ik kook dan ook alleen voor goede vrienden, daar heb ik het wel voor over).
Reageren

Regels voor berichten