Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2008, 19:29
Remonvb
Remonvb is offline
Ik wil graag Japans gaan studeren. Nu hoor ik dat dit op twee scholen aangeboden word. In Leiden en in Maastricht. Klopt dit? Zijn er ook meer scholen die dit aanbieden? Ik woon zelf in Leeuwarden dus het is nogal een beetje ver

Verder heb ik wat vragen over de hbo opleiding.
Is het moeilijk om te leren? Ik ben nou niet echt een taalwonder dus vandaar.
Wat voor soort vakken en stages kan ik verwachten?
Zijn de leerlingen en leerkrachten wel leuk om mee te werken?

En zo zijn er nog wel een paar dingetjes waar ik nu ff niet op kan komen.
AUB laat het ff weten als je hier meer van weet.

Mijn dank is groots.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2008, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Ik wil graag Japans gaan studeren. Nu hoor ik dat dit op twee scholen aangeboden word. In Leiden en in Maastricht. Klopt dit? Zijn er ook meer scholen die dit aanbieden? Ik woon zelf in Leeuwarden dus het is nogal een beetje ver

Verder heb ik wat vragen over de hbo opleiding.
Is het moeilijk om te leren? Ik ben nou niet echt een taalwonder dus vandaar.
Wat voor soort vakken en stages kan ik verwachten?
Zijn de leerlingen en leerkrachten wel leuk om mee te werken?

En zo zijn er nog wel een paar dingetjes waar ik nu ff niet op kan komen.
AUB laat het ff weten als je hier meer van weet.

Mijn dank is groots.
In Leiden is het WO, in Maastricht HBO. Ik heb zelf twee jaar in Maastricht Japans gestudeerd. In Rotterdam is er ook een HBO opleiding met Japans, maar daar ligt de nadruk meer op economie geloof ik. Je zou dus in ieder geval op kamers moeten gaan

Ik zelf vond de eerste twee jaar te makkelijk; niveau lag laag, tempo ook. Geen uitdaging. De Japanse lessen waren wel erg leuk, in Maastricht krijg je veel les van Japanse studenten, erg leuk! Overigens waren de meningen een beetje verdeeld onder de studenten; sommige mensen vonden het niveau prima, anderen konden het bijna niet bijhouden en weer anderen vonden het niveau te laag... ik denk dat je zoiets bij iedere opleiding wel hebt, maar ik ben er mee gestopt omdat het dus geen echte uitdaging was.
Naar Japans heb je ook vakken als Nederlands (waarin je vooral zakelijke communicatie dingen leert, dus brieven schrijven etc), Engels (ook vooral zakelijke dingen, brieven schrijven, presentaties houden etc), Economie en Recht (allebei echt een laag niveau hoor, niveau op de Havo lag hoger, dus als je dat gehaald hebt, haal je het hier ook), een paar ICT-dingen (werken met word, excel, spreadsheets etc) en dat was het wel. Ik vond die bijvakken maar saai Maar gelukkig is het vooral Japans.
In je derde jaar ga je naar Japan voor een maand of drie; toen ik de opleiding volgde ging de meerderheid naar Kyoto, maar er kwamen een tweetal nieuwe universiteiten bij, dus inmiddels zul je wel kunnen kiezen (hoewel je geloof ik gewoon wordt gevraagd om naar de ene universiteit te gaan, bv wanneer je goede cijfers haalt krijg je de kans om naar een wat exclusievere universiteit te gaan met een meer uitdagend programma). In Japan volg je cursussen samen met andere buitenlandse studenten. Ik ben zelf niet op stage geweest. De opleiding verlangt van je dat je in ieder geval in Japan bent geweest; stage is best duur, dus er zijn ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een homestay in de zomer (dan verblijf je bij een Japans gezin en volg je ook een cursus). Mensen die écht niet naar Japan kunnen, moeten iets vervangends doen (en dat is veel werk en niet leuk ). In je vierde jaar kun je stage gaan lopen bij een bedrijf, dat is ongelooflijk vrij. Er zijn ook studenten die weer naar Japan gaan en daar gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 21:54
Remonvb
Remonvb is offline
Dank je Dit helpt zeker in mijn keuzen. Weet je ook hoe het zit met kamers in Maastricht? Waar ik eventueel goed kan zoeken? Wat betaalbaar is
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 14:26
Gunkan
Gunkan is offline
Op het Aniway forum zal je ook veel info vinden over de talenstudies en de verschillende ervaringen.

In het "de rest" sub-forum

*zucht* Japan! Kon ik maar terug
Met citaat reageren
Oud 25-07-2008, 14:20
Shinosu
Shinosu is offline
Als je niet bang bent om iets verder weg te gaan, is er in Leuven (België) ook een hele goede opleiding Japanologie. Dat is WO-niveau, en je kiest een economische of cultuur-historische minor. Na het derde jaar kun je een jaar op uitwisseling gaan naar een Japanse universiteit.
Het gros van de vakken gaat echt over Japan. De taallessen zijn intensief en van een hoog niveau; je moet er dus echt wel voor gaan, anders loop je na een tijdje erg achter.
De andere vakken zijn o.a. Japanse geschiedenis voor 1868; idem na 1868; Japanse cultuur en literatuur, Inleiding tot de Oost-Aziatische kunst, Japanse politiek, Klassiek Chinees (voor taalkundige achtergrond), Calligrafie... etc.

Die opleiding doe ik zelf, en ik begin in september aan het derde jaar. In België werken ze met het semester-systeem; je hebt in januari en juni na 1ste en 2de semester een paar weken lang examens.
Er zijn best veel Nederlanders in Leuven aanwezig, er wordt heel veel gefietst en is een echte studentenstad. Ikzelf als Nederlandse heb het er erg naar mijn zin.
Als je interesse hebt, kijk eens op de website van de Katholieke Universiteit Leuven: http://www.kuleuven.be
Inschrijven kan nog tot oktober, en een academiejaar is een pak goedkoper dan in Nederland, hehe.

edit: je komt trouwens met elk niveau middelbare school binnen, ze letten niet op HAVO, VWO, etc.
Reageren

Regels voor berichten