Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2012, 23:32
C-REAL
C-REAL is offline
Hallo mensen,

Ik begin volgend schooljaar met een hbo-opleiding, maar bij deze opleiding (Oriëntaalse Talen en Communicatie) is het dus bedoeling dat je een oriëntaalse taal gaat leren. Dat lijkt me sowieso hartstikke leuk, maar ik twijfel tussen Japans en Chinees. Van de Japanse taal en cultuur weet ik het één en ander, van China eigenlijk weinig. Ik ben een paar jaar een grote fan van anime en manga geweest, dus vandaar deze voorkennis. Maar ik wil niet voor Japans kiezen om de gebruikelijke "ik keek/kijk naar anime", ik wil er ook echt iets mee kunnen later.

Dus mijn vraag is eigenlijk: wat is voor mij verstandiger om te leren? Japans of Chinees (Mandarijn)? Ik ben in beide talen wel geinteresseerd, het enige verschil is dat ik bij Chinees helemaal vanaf het begin zal moeten beginnen.

Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2012, 01:15
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik denk zelf dat beide studies waardevol zijn, maar ik denk dat je met Chinees nog iets verder komt. Ik denk niet dat veel mensen die beginnen aan die studie al heel veel voorkennis hebben, dus ik zou niet zeggen dat het iets slechts is dat je er nog weinig vanaf weet.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 14:38
Triple
Triple is offline
Ik heb toevallig vandaag brochures aangevraagd voor deze studie! Ik zat zelf te denken aan Chinees of Arabisch. Beide talen die in de aankomende jaren zeer belangrijk gaan worden. Als ik de studie zou doen, zou ik zelf Arabisch kiezen, Maar absoluut geen Japans persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 17:43
C-REAL
C-REAL is offline
@Miloutchi: Ja, ik denk zelf ook dat Chinees toch iets waardevoller is, maar ja... ik twijfel.

@Triple: Oh, echt waar? Haha, toevallig. Voor Arabisch zou ik sowieso niet kiezen, dat is totaal mijn ding niet. Maar bij de meeloopdag waren er best wat leuke mensen die daarvoor kozen. Maar als je de brochures hebt aangevraagd, betekend dat dan dat je dit jaar wellicht aan deze studie wilt gaan beginnen?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 11:51
Triple
Triple is offline
@C-Real. Ik weet niet als ik me dit jaar nog kan inschrijven. Welke locatie kies jij om de opleiding te volgen? Arabisch lijkt me leuk,omdat ik vaak duik in Egypte Dan is het wel leuk om ze te kunnen verstaan. Hoewel Engels me daar ook prima afgaat.

Maar Chinees is misschien handiger voor de toekomst. Is de vraag waar kies je voor De nieuwe grootmacht van de wereld, of de rijke olie landen. haha
Oud 01-07-2012, 15:37
C-REAL
C-REAL is offline
@Triple: Als het goed is kan inschrijven nog gewoon via Studielink. Ik ga naar Hogeschool Zuyd in Maastricht, je kunt toch ook alleen daar OTC volgen? Trade Management Asia kan volgens mij ook in Rotterdam en Amsterdam, maar die opleiding leek me toch iets minder.

Ik heb me uiteindelijk toch ingeschreven voor Chinees, maar Arabisch is zeker ook nuttig. Als je daar vaak gaat duiken, is het inderdaad wel leuk als je die mensen ook kunt verstaan. En sorry voor de late reactie, ik had nogal wat dingen te doen deze week.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2012, 16:12
Verwijderd
Ik koos bijna 10 jaar geleden alweer voor Japans, want dat is gewoon een gave taal Maar als ik nog eens zou moeten kiezen, dan zou ik voor Chinees gaan omdat je daar nu echt veel meer aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2012, 19:17
Verwijderd
Ooit las ik een artikel....Daarin stond: Who cares that you want to learn Japanese just because you like the anime.

Anime en manga hoort net zo goed bij die cultuur als sushi en samurais. Leer lekker Japans als jij dat graag wilt. Ik zou Japans kiezen, want ook ik hou van anime en manga.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2012, 15:05
Triple
Triple is offline
@C-REAL Indd kan alleen in Maastricht zag ik ook later! Ik heb een mail gestuurd naar hun, heb nog enkele vragen. Maar waarschijnlijk ga ik ook die studie doen. Zit nu nog even met huisvesting etc. Want Maastricht is nogal een eindje rijden. Dat reis ik niet elke dag op en neer.
Oud 02-07-2012, 23:08
C-REAL
C-REAL is offline
@Hunterlife: Haha, daar zit ook wel wat in. Maar zoals de meesten hier al zeiden, denk ik dat Chinees toch nuttiger is. Misschien dat ik ooit nog eens ga proberen Japans te leren d.m.v. een cursus ofzoiets, maar voor nu kies ik voor Chinees.

@Triple: Ja, die huisvesting is voor mij nu ook een probleem. Toen ik naar die meeloopdag in Maastricht ging zat ik op de heenweg 4 uur in de trein, en 8 uur per dag reizen is me veel te lang. Ik probeer nu samen iets te vinden met een meisje die in september ook aan de opleiding begint, maar het valt me nog tegen. :c Maar het lijkt me sowieso wel grappig als ik je over een paar maanden tegenkom op school! :3
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 12:00
Triple
Triple is offline
@C-Real Ik heb gister nog gemaild met de school. Maar heb nog geen reactie gehad. Vandaag maar eens proberen te bellen. Als huisvesting een probleem wordt zetten we gewoon samen een tentje op voor de school !! haha
Oud 03-07-2012, 13:12
Verwijderd
Japans vind ik een leukere taal en daar heb ik qua cultuur ook een stuk meer mee. Toch zou ik, als je daadwerkelijk zo'n studie gaat doen, voor chinees gaan. Met oog op hun groeiende economie denk ik dat je met chinees later een stuk meer perspectief hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 16:32
C-REAL
C-REAL is offline
@Triple: Haha, dat kan natuurlijk ook nog! Zolang het maar niet gaat regenen. Maar hopen dat het via de telefoon wel lukt, fingers crossed. 'T zal mooi zijn als je er echt gaat studeren, contacten heb ik nooit teveel.

@Reverend: Beter had ik het niet kunnen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2012, 22:10
Lycheee
Lycheee is offline
Voor iedereen die in de schooljaar 2012-2013 begint met de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie. Een mooie plek om elkaar te leren kennen en dingen te delen omtrent de opleiding.

https://www.facebook.com/groups/320482028044484/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten