Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2008, 14:37
Liedewiet
Liedewiet is offline
hallo allemaal,

dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Ik was op zoek naar informatie over de studie HBO Diermanagement, en ik zag ook dit topic flora en fauna. Ik ga 18 april 2.5 maand naar Costa Rica, daar ga ik bij een gastgezin wonen in San José en spaans leren 1 maand, en de 2e maand ga ik vrijwilligerswerk doen in een nationaal park. Ik heb dan ook voor Costa Rica gekozen omdat het stikt van de nationale parken en de natuur. Met een beetje geluk kan ik met schildpadden werken of met andere dieren en sowieso in de prachtige natuur daar. Het is nog niet zeker naar welk park ik ga, omdat ik daar ter plekke in San José word ingedeeld. Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met dit soort reizen, die hun ervaringen willen delen. Hoe zit het eigenlijk met het heimwee gehalte? Dat kan ik me nu niet voorstellen maar ik ben 19 en ben nog nooit alleen op vakantie geweest dus je weet het nooit Ik heb het zelf via Activity International geboekt.

Ik zit er dus over te denken om Diermanagement te gaan doen, maar ik weet het nog niet zeker om een aantal redenen. Leeuwarden is nogal een eind weg, en daardoor moet ik dan op kamers. Dat is natuurlijk heel leuk, maar ik ben de stad gewend dus dat zal wel heel erg wennen zijn in het begin.
Ten tweede is de arbeidsmarkt voor afgestudeerden onzeker, tenminste voor het deel dat nauw met (wilde) dieren wilt werken. Sowieso een baan vinden is gelukkig geen probleem. Maar je neemt toch een risico als je eraan begint.

Ik wil mijn definitieve beslissing maken nadat ik terug ben uit Costa Rica, op 1 juli. Dan kan ik me toch nog steeds inschrijven? En is het dan moeilijk om nog aan een kamer te komen in Leeuwarden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2008, 16:55
AlopiA
AlopiA is offline
---> Studiekeuze
Oud 24-02-2008, 20:54
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Wow, super gaaf dat je naar Costa Rica gaat! Zeker gezien je interesse is het een ideale bestemming...

Om op je eerste vraag terug te komen: het heimweegehalte. Ik denk dat je dit best zult ervaren. Voordat ik zelf op uitwisseling ging kreeg ik van de universiteit ook een curve te zien die aangeeft hoe je je voelt. In het begin voel je je blij, alles is nieuw, leuk etc. Als je eenmaal gesetteld bent daar en alles gaat zijn gang, dan ga je je aan dingen ergeren. Je vraagt je af waarom dingen daar anders gaan dan in Nederland. Ook heimwee kan een rol gaan spelen. Aan het eind gaat de curve weer omhoog: je leert te accepteren dat het er anders aan toe gaat dan in Nederland en je weet hier goed mee om te gaan. Wanneer je je op welke plek van de curve bevindt is voor iedereen weer anders...

En wat betreft je tweede vraag: de opleiding. Ik denk ook dat de arbeidsmarkt voor diermanagement niet heel erg positief is. Zeker als je met wilde dieren wilt werken, denk ik dat het moeilijk is. Als je de opleiding kiest omdat je met wilde dieren wilt werken vraag ik me af of je je hierdoor moet laten leiden. Ik zou eerder kijken naar waar de meeste studenten na deze opleiding terecht komen en of jou dit ook trekt. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar onderzoeken die door Elsevier uitgevoerd worden.

Doorgaans is het nog wel mogelijk om je op 1 juli in te schrijven, maar waarschijnlijk verschilt dat per school/universiteit. Over de kamers in Leeuwarden kan ik je helaas weinig zeggen, want ik kom zelf uit Amsterdam. Maar er zijn vast mensen uit Leeuwarden hier die je daar meer over kunnen vertellen.

Maar geniet vooral van de tijd in Costa Rica! Het lijkt mij een geweldige ervaring...

P.S. Je zegt dat je niet naar Leeuwarden wilt omdat je de stad gewend bent. Is Leeuwarden geen stad dan?
Oud 25-02-2008, 09:02
Liedewiet
Liedewiet is offline
Sorry ik ben nog nieuw en weet niet waar alles precies moet staan

Ja Anton, ik ga dus via activity international en die begeleiden je best wel goed, ik heb ook een boekje van ze gekregen van handige dingen en daar stonden ook de fases in die je doorgaat in een nieuw land. Eerst opwinding, ontnuchtering, dan ga je je ergeren en je eigen land een beetje ophemelen, maar als je lang genoeg blijft ga je daarna de vreemde cultuur meer waarderen en ontdek je positieve verschillen met die van je eigen land.
Ik vind vooral het begrip van tijd daar grappig, als je een uur te laat komt op een afspraak is dat eigenlijk vanzelfsprekend omdat de mensen er automatisch vanuit gaan dat er vanalles tussen kan komen, bijvoorbeeld problemen met het verkeer (dit zou niet de files in Nederland oplossen maar wel de ergernissen erover haha). Dit spreekt mij wel aan want ik ben overal standaard tien minuten te laat .
Soms wordt er van mensen in Zuid Amerikaanse landen gezegd dat ze niet hard werken. Dit is en was vooral vroeger zo, omdat alles in 1 keer van je afgenomen kon worden, bijvoorbeeld door een natuurramp of economische problemen. Waarom zou je dan zo hard werken? In arme landen nu werken mensen juist vaak heel hard, omdat ze meer geloven dat ze dan ook echt een beter leven krijgen.

Om na HBO Diermanagement een baan in de dierensector te krijgen is moeilijk, ongeveer 30% lukt het geloof ik. Maar je kan sowieso een baan op HBO niveau krijgen, de werkgever kijkt toch alleen maar of je een HBO papiertje hebt. Ik weet het dus nog niet maar ik denk wel bij mezelf wie niet waagt wie niet wint. Het lijkt me ook leuk om bijvoorbeeld de communicatie in te gaan en dat kan ik ook combineren met de dierensector. Sowieso leidt diermanagement ook op tot manager, en dat kan je overal toepassen.

En ja Leeuwarden is wel een stad, maar niet een stad zoals Amsterdam of Den Haag haha ik denk dat ik me daar maar gewoon overheen moet zetten.

Anton bedankt voor je leuke reactie!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 11:36
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Ah, je hebt er zelf ook al h.e.e.a. over gelezen. Relaxed he die zuiderlijke cultuur! Ik houd er ook heel erg van. Ze nemen het allemaal niet zo precies met de tijd. Maar het werkt natuurlijk wel van twee kanten (docenten die altijd te laat komen, arghh, maar goed daar zul jij minder last van hebben). Verder werken ze misschien minder hard dan wij doen. De reden die jij geeft daar had ik eigenlijk nooit van gehoord, wel interessant om te weten... Andere redenen zijn het hete weer (dat nodigt niet echt uit om hard te werken) en ze genieten veel meer van het leven. Het maakt ze allemaal niet zo uit of ze hard werken of niet. Ze hebben gewoon een veel relaxtere houding dan wij hier. Ze genieten van het leven!

Wat je verder heel erg relaxed zult vinden daar is de open houding van de mensen. Hier in Noord-Europa zijn de mensen erg op zichzelf en gesloten. Dat is daar echt totaal anders!

Waarom kies je eigenlijk voor Leeuwarden? Bieden ze die opleiding alleen daar aan?
Oud 25-02-2008, 14:38
Liedewiet
Liedewiet is offline
Docenten die te laat komen zijn wel vervelend ja, betaal je een hoop geld ervoor en dan komen ze te laat dan geven ze ook niet een goed voorbeeld. Heb jij dat vaak dan? En watvoor studie doe je?

Ik ben ook echt benieuwd naar die mensen daar, de eerste maand zit ik ook in een gastgezin dus dat is best wel spannend dan leer je precies hoe die mensen leven, is wel wat anders dan in een hotel zitten.

Ja Diermanagement is alleen Leeuwarden, opzich wel ok omdat als het in Den Haag zou zitten doet iedereen het straks en is er helemaal geen markt meer voor... maar het is wel een eindje weg voor mij.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 18:43
Verwijderd
Ik ben in Bolivia geweest voor stage/ vrijwilligerswerk.
Ik heb in een opvanghuis gewerkt voor straatjongens dus dat is wel een beetje anders dan met dieren.
Wel ben ik in een jungle op vakantie geweest waar ook een dierenpark was met een aantal nederlandse vrijwilligers.
En ik heb ook in een gastgezin gewoont.
Zelf had ik eigenlijk geen last van heimwee maar na een paar maanden had ik er wel last van dat ik niet echt een 'maatje' had daar en miste ik mijn vriend heel erg.
Ik ben dus ook 1 maand eerder naar huis gegaan dan gepland maar heb er toch ruim 4 maanden gewoont.
Ik denk dat 2,5 maand heel goed te doen is! Voordat je aan alles gewend bent enz. zit je alweer op de helft en kun je alweer aftellen .
Edit: weet je btw wel dat je eigenlijk niet naar Zuid- Amerika gaat maar Centraal- Amerika? En ik denk dat het hier wat anders zal gaan dan in 'andere' Zuid- Amerikaanse landen. Het is een welvarend land dus de mensen zullen ook wat harder werken en er meer aan doen om hun standaard te kunnen behouden.

Laatst gewijzigd op 25-02-2008 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 19:13
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Diermanagement is leuk

Eens zien wat je precieze vragen zijn.
1. Leeuwarden is een eind weg.
Boeiend! Leeuwarden is gaaf! Haha, heel objectief Okee, het is een eind weg, maar je hebt OV, dus gratis openbaar vervoer naar huis, altijd makkelijk. En het is goed te doen dat reizen, boekje en muziek mee, en je komt die paar uren wel door.
En het is natuurlijk een gave stad! Je hebt vanalles, winkels, kroegen, discotheken, theater, bioscoop, salsalessen <3, sportpas. En het voordeel is: alles is op fietsafstand, of zelfs loopafstand!
Plus, op kamers gaan is gaaf

2. De arbeidsmarkt voor afgestudeerden is onzeker.
Dat klopt, zeker als je met dieren wil werken. Er is onderzoek gedaan en het blijkt dat de percentages overeenkomen met andere HBO studies, dat wil zeggen: het grootste gedeelte vindt een baan, een gedeelte studeert door en een klein gedeelte is werkeloos. Je hebt tenslotte wel een HBO diploma.
Het blijkt dat ongeveer 30-60% een baan vindt in de dierensector. Een baan met wildlife is zeldzaam, maar in de (huisdieren)voedingsindustrie zijn bijvoorbeeld al veel meer banen en bij proefdierbeheer heb je meestal al een baan aangeboden (via stage) voordat je klaar bent

3. Kan ik me nog inschrijven op 1 juli?
Ja, volgens mij kan dat tot ergens halverwege augustus. Ik kan alleen deze precieze datum nergens terugvinden. Inschrijven gaat tegenwoordig via Studielink (ook met IB zooi). Maar dit kun je allemaal navragen bij je decaan, of, als je niet op school zit, gewoon even bellen naar IB, Studielink of de school van je keuze

4. Is het dan nog mogelijk om aan een kamer te komen?
Natuurlijk! Er zijn ook mensen die zijn uitgeloot voor bv geneeskunde en dan alsnog naar Leeuwarden komen. Het is misschien wel wat lastiger, maar je hebt dan nog twee maanden, moet genoeg zijn (Zie ook je topic op kamerhuur- en verhuur).
Oud 27-02-2008, 09:33
Liedewiet
Liedewiet is offline
@ Shining: ja je hebt gelijk ik ga naar Midden Amerika zeg gewoon snel Zuid-Amerika. Costa Rica schijnt een van de rijkere landen te zijn maar dat is niet de reden waarom ik erheen ga hoor, ga puur voor de natuur. En het strand

@ Spekkie: ja hebt gelijk joh, ik heb me inmiddels ingeschreven voor zo'n meeloopdag plus overnachting bij een student, en ik heb al op 2 kamers gereageerd en gevraag of ik 1 van die twee dagen kan komen kijken, heb alleen nog geen antwoord gehad. Bij die kamers staat ook vaak dat je er snel al in kan, maar ik weet dus niet of ze het ook accepteren dat ik er in augustus pas inga. Ik zoek ook het liefst een kamer waar ik mn aquarium in mag zetten, bij veel kamers staat geen huisdieren maar ik vraag me af wat daar precies mee bedoeld wordt. Helemaal niks of gewoon geen dieren die herrie maken en haren afgeven? Soms staat het ook in contact geloof ik. Heb wel 1 mooie kamer gezien waar je huisdieren mag houden, alleen daar wonen 2 gasten en de woonkamer was op de foto gedecoreerd met bierflesjes
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 09:34
Liedewiet
Liedewiet is offline
oja spekkie nog 1 vraag: als je een leuke kamer voor me weet kun je me dan misschien een berichtje sturen? Mailtje mag ook
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:58
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
@ Spekkie: ja hebt gelijk joh, ik heb me inmiddels ingeschreven voor zo'n meeloopdag plus overnachting bij een student
27 maart? Haha, dan slaap je misschien bij mij in huis
Citaat:
oja spekkie nog 1 vraag: als je een leuke kamer voor me weet kun je me dan misschien een berichtje sturen? Mailtje mag ook
Je mag mijn huisje wel onderhuren Maar dat kost je €375 per maand
Oud 27-02-2008, 20:34
Liedewiet
Liedewiet is offline
Ja misschien wel

375 euro is een beetje te duur, maar als je gewoon via andere studenten hoort dat er een kamer vrij is onder de 300 euro ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 06:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als je nog komt de 27e, ik ben het meisje met roze in der haar
Ik organiseer de meeloopavond (eten&uitgaan) en help ook mee op de meeloopdag zelf, vandaar
Oud 10-07-2008, 22:16
Madame Blanche
Madame Blanche is offline
Volgens mij reageer ik een beetje laat, maar ik ga ook in september diermanagement studeren en heb best snel een kamer gevonden!
voor mij is het met ov ook 4 uur naar huis ofzo, dus ben erg blij met mijn kamer en volgens mij is in Leeuwarden alles ontzettend goed te fietsen!
Ik ben net een topic begonnen met de vraag wie er diermanagement gaan studeren, lees nu dit topic pas..

maar spekkie, ik neem aan dat je nog steeds geen spijt hebt van je studiekeuze??
Oud 04-08-2008, 17:47
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
maar spekkie, ik neem aan dat je nog steeds geen spijt hebt van je studiekeuze??
Nee, helemaal geen spijt!
Ik ben net afgestudeerd en heb aan mijn afstuderen een hele gave baan bij de knhs overgehouden
Oud 06-08-2008, 14:27
Liedewiet
Liedewiet is offline
dit is wel een oud topic maar toch even leuk om op te reageren, ben uiteindelijk drie maanden weggeweest naar costa rica panama en nicargua en totaal geen heimwee gehad nouja nu wel nu ik terug ben...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten