Advertentie | |
|
![]() |
|
Waar die onzekerheid vandaan komt, weet ik al. Steeds aan iets nieuws beginnen en dan iedere keer te horen krijgen dat ik het niet goed doe. Theoretisch gaat alles perfect, maar zodra ik dat in de praktijk moet laten zien, wordt het niks. Natuurlijk zijn er wel dingen die goed gaan, maar het is nooit goed genoeg om er mijn proeftijd mee door te komen.
Goed, 1 keer je baan daardoor verliezen kan nog wel, maar het is nu al de 3e keer achter elkaar ![]() ![]() De oorzaak heb ik dus al, nu de oplossing nog. Therapie zou mss wel kunnen helpen, maar waar vind ik iemand die dat doet?
|
Verwijderd
|
Ben je nog bezig met je opleiding, of ben je al klaar? (Ik las in je profiel dat je verzorgende bent).
Als je nog bezig bent met je opleiding kun je in stages zoveel mogelijk oefenen met dingen die je nog moeilijk vindt. Dan is het idd goed om het bespreekbaar te maken, zo laat je zien dat je eraan wilt werken en kunnen anderen je erbij helpen. En als je al gediplomeerd bent: hoe ging het dan tijdens stages, want die heb je dan blijkbaar wel gehaald? Ik herken je probleem wel, zelf ben ik ook beter in theorie en ik ben in de praktijk niet zo handig, assertief etc. Wat vind je dan precies moeilijk? De handelingen, of werktempo, of meer het contact met patienten/collega's? |
![]() |
|
Ik ben verzorgend bezig op een groep voor verstandelijk gehandicapten. In het begin van het jaar heb ik wel geprobeerd de opleiding voor verzorgende te gaan doen, maar werd buiten gezet, omdat ik in de praktijk (weer) niet goed genoeg was. In de toekomst wil ik wel heel graag weer de opleiding doen, maar dan moet er aan mij toch wel veel veranderen voordat ik het weer aandurf.
Bij mijn collega's voel ik me niet zo op mijn gemak. Ik moet eerst de kat uit de boom kijken en de mensen leren kennen, voordat ik iets over mezelf kan vertellen. Het werktempo is op zich wel te doen, vooral als ik het alleen moet doen. Maar zodra ik met iemand moet samenwerken, laat ik het regelen aan die ander over, omdat ik denk dat anderen het beter weten. Juist dan wordt ik erg onzeker en maak de stomste fouten, die ik niet maak als ze er niet bij zijn ![]() Doordat ik die fouten maak, denk ik weer dat ze mij dom vinden en wordt het natuurlijk alleen maar erger... ![]() Kortom, ik heb besloten toch maar even een afspraak te maken met mijn huisarts. Hopelijk kan hij ervoor zorgen dat ik weer een beetje zekerder wordt ![]()
|
Zo te horen heb je een dosis onverstoorbaarheid en zelfvertrouwen nodig. Als je denkt dat je het goed doet, gaat het vaak ook goed.
Probeer te werken aan het moment dat de eerste onzekerheid zich aandient. Als je dat gevoel kan onderdrukken, gaat dat hele riedeltje van fouten maken, meer twijfelen, meer fouten maken, ook niet rollen. Gebeurd dat wel, probeer dan ook niet alles goed te doen of te repareren, daar gaat het fout, dan gaan mensen in paniek dweilen met de kraan open en maken ze fouten. Gewoon even alles op stop, nadenken, opnieuw beginnen. Van wat ik heb kunnen zien bij mensen met problemen met zelfvertrouwen is dat het vooral dat eerste breekpunt is. Daarna geloven ze zelf dat ze fouten maken en het niet kunnen, en zoals wel vaker, wanneer je het zelf gelooft, wordt het zo. Klinkt uiteraard erg makkelijk, misschien zelfs wel heel 'kosmisch' a la 'je denkt dus je bent' ![]() Maar goed, mensen die echt niet kúnnen zijn erg dun gezaaid, en jij bent niet een van hen. Veel te veel mensen kunnen wel degelijk, maar denken dat ze niet kunnen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Doe een competentietest en maak kans op een google chromebook van Acer companylink | 0 | 15-03-2013 20:14 | |
ARTistiek |
Portfolio blog Lady_Zabyc | 19 | 09-07-2012 19:27 | |
De Kantine |
Horrorsaais #1320 Verwijderd | 500 | 21-02-2011 18:41 |