Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2008, 14:00
Kitchwatch
Kitchwatch is offline
Ey!

Ik ben nu 17, ik ga 1 dag per week naar school op mbo niveau 1, lekker laag dus. Ik loop 4 dagen per week verplicht stage en ik werk 2 uur op een dag. Ik wil al een heletijd het huis uit, ondertussen kan ik mijn ouders ook wel vermoorden want ze worden steeds vervelender. Ik ben een maand Alleen in Frankrijk geweest en redde me daar prima, en dat terwijl de supermarkt 20 km weg was.

Ik heb toestemming om het huis uit te gaan, maar voor ongeveer 170 euro in een maand kan ik geen fatsoenlijke kamer krijgen. Is er een manier om extra geld te krijgen ergens van?

Van mijn stage kan ik geld krijgen voor het werk wat ik daar doe, 40% van de opbrengsten maar ben er net begonnen en de opdracht is niet te doen.

Goede antwoorden ect.? Voeg mijn msn even toe, kitchwatch@hotmail.com.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2008, 16:49
- Pheebs
- Pheebs is offline
Geloof me, een maand alleen weg in Frankrijk, of even alleen wonen is een heel verschil.
Ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.
Verder heb ik niet echt raad, wou gewoon dit ff zeggen. ^^
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 18:30
Balance
Balance is offline
Misschien een zaterdagbaantje? Dan werk je 32 uur in de maand extra, dat geeft wel extra bestedingsruimte.

Maar heb je ook alle overige financiën al doorgedacht dan? Denk aan eten en drinken, verzekeringen (als je straks 18 bent komt ook je ziektekostenverzekering), gas water en licht, kleding, uitgaan, telefoon, internet, etc.
Oud 01-09-2008, 01:42
Verwijderd
Zoals Balance al aangeeft komen er een hoop extra kosten bij kijken. Die E170 is een bijdrage van je ouders als ik je post goed interpreteer, of zijn dat stage-inkomsten? Die stage klinkt niet als iets waar je atm veel verdient, dus zou een extra baantje op zaterdag zeker nodig zijn. Maar zelfs dan betwijfel ik of je het redt. Zeker als je geen stufi ontvangt (alleen voor voltijd MBO dacht ik?). Hoe lang ben je nog met je opleiding bezig? Wanneer je daar klaar mee bent en werk hebt/met een andere opleiding verder gaat is het een stuk makkelijker om financieel rond te komen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 09:49
Hanneke0804
Hanneke0804 is offline
Als je op niveau 2 zit kan je 4 dagen werken en 1 dag naar school. Dan heb je rond de 800 ,- per maand.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 16:10
Kitchwatch
Kitchwatch is offline
ik ken de kosten allemaal, als ik al die dingen niet wist zou ik geen tips ect vragen. op niveau 1 kan BBL ook, alleen ik wil liever voorlopig geen fulltime week omdat ik dat nu toch niet red.

Ik ben in Februari klaar met niveau 1 en dan ga ik door voor bakker ofzo, dan zal het dus wel BBL worden.

Ik heb nu enkel een groot voordeel in mijn leeftijd.. ik ben 17! er is een manier om met 17 geld te krijgen voor een huis op voorwaarden van begeleid wonen. Ik kan het alleen niet zo even ergens vinden.

Die maand in Frankrijk stond ik er toch echt alleen voor, ik had alle kosten ect. voor mezelf. Ik weet tis niet het zelfde maar het bewijst wel dat ik voor me zelf kan zorgen.

ik haal €170,- binnen met mijn bijbaan savonds.

zaterdag werk kan ik niet vinden, ben echt lang opzoek geweest.

Uitgaan is gratis, doe ik niet.. Hooguit 1x per seizoen langs de bios.
Voeding enzo weet ik me te redden met nog geen €30 per week, dan is die €170,- dus nog wel even genoeg.. Maar ik wil ook spullen!!

Van mijn ouders krijg ik €5,- per week, maar das echt zo weinig..

Donderdag is er een gesprek met mijn stagebegeleider, als de school hiermee zegt dat de stage niet geschikt is ga ik wel bbl doen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 17:00
fractuur
fractuur is offline
Wat is BBL?

Verder: als ik zo naar je kostenplaatje kijk ga je het niet redden. Of verzin een ander financieel plan, of stel op kamers gaan nog even uit. Voor een maand op kamers in een redelijke stad moet je toch zeker 300 euro uittrekken, plus dat je alles nog moet opknappen en inrichten. Natuurlijk is de vrijheid geweldig, maar het is niet leuk als je alsnog de helft van de maand bij je ouders moet eten omdat je te weinig geld hebt. Bovendien ga je dan al op kamers met geldzorgen en dat is ook niet wenselijk. Een bijbaan op zaterdag lijkt me niet al te lastig (alle supermarkten hier in de buurt schreeuwen om mensen, de andere winkels ook trouwens), of heb je speciale eisen waaraan je werk moet voldoen?
Oud 23-09-2008, 18:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
ik ken de kosten allemaal, als ik al die dingen niet wist zou ik geen tips ect vragen.
Dus als het goed is zijn dit je inkomsten:
- Bijbaantje: 170 euro pm
- Ouders: 20 euro pm

Kun je mij vertellen hoe je dat gedacht had dan?

Voor de duidelijkheid je kosten:

- Kamer/appartement
- Eten/drinken/verzorgingsartikelen
- Gas, water, licht
- Div. verzekeringen, waaronder je zorgverzekering zodra je 18 wordt
- Kleding
- Leuke dingen doen (bijv. die bios, terrasje pakken, cadeau voor jarige)
- Telefoon, tv, internet etc.
- Schoolgeld
- Boeken
- evt. vakantie / onvoorziene kosten

En dat is dan naast je inboedel die je in het begin moet betalen (denk aan: koelkast, bank, bed, kasten, etc.)

En ik denk net als fractuur dat een zaterdagbaantje op je 17e best te vinden is.
Oud 23-09-2008, 22:42
Mobius
Mobius is offline
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat rondkomen van 600 euro in de maand mogelijk is. Het is geen pretje, maar wel mogelijk. Blijf zoeken naar een baan voor op zaterdag en eventueel ook op zondag (iets waar je 200% verdient), dan zou je in principe rond moeten komen.

Die stage krijg je dus niet betaald? Das knap waardeloos.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten