Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2009, 23:13
SacredRose
SacredRose is offline
ofzoiets?
ik ben 3 jaar geleden verslaafd geweest aan blowen. nou is mijn vraag of er kans is dat ik terugval op mijn oude verslaving als ik weer zou blowen.

want ik begin de laatste tijd af en toe behoefte te krijgen om te blowen. niet zozeer om te ontsnappen aan de werkelijkheid. maar meer gewoon om lekker te ontspannen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2009, 08:45
coopergirl
coopergirl is offline
Knap dat je al zolang gestopt bent. De vijf eerste jaren nadat je gestopt bent, zijn/ blijven cruciaal (aldus de verslavingsarts). Het lijkt me behoorlijk risicovol. Iedereen overschat zichzelf, iedereen denkt van zichzelf 'ik kan het wel proberen, de omstandigheden zijn anders, ik ben sterker dan anderen".

Beter kun je zoeken naar een manier hoe je het best vorm kunt geven aan die trek/ zuchtmomenten.
Oud 02-02-2009, 11:55
Wammus
Wammus is offline
De kans is er natuurlijk altijd.

Hoe groot die is hangt af van hoe sterk jij in je schoenen staat. Aangezien je al aangeeft eerder verslaafd te zijn geweest zal je dus niet heel sterk in je schoenen staan. Dit verhoogt de kans dat je weer verslaafd raakt en daarom ben ik dus ook geneigd te zeggen het gewoon niet te doen en op zoek te gaan naar een alternatief.
Oud 02-02-2009, 12:12
Verwijderd
Ik ben ongeveer 2 jaar terug ook gestopt met blowen omdat ik het veels te veel deed. Ik miste het wel. Het plan was dan ook om 'te stoppen' voor mezelf en na een tijdje aan te kijken of ik zo nu en dan weer eens een blowtje kon doen.

1 jaar later heb ik het weer eens geprobeerd en nu weet ik het heel goed in de hand te houden. Zo nu en dan een blowtje als ik met vrienden ben en dan heb ik het ook wel weer gezien, de hele urge om elke dag te blowen is weg en dat is een heel fijn gevoel. Zo geniet je ook veel meer van een joint ipv dat het dagelijkse routine was

Maargoed, dit is natuurlijk mijn verhaal. Het is aan jezelf om af te wegen of dat ook voor jou het geval is. Als je er weer aan begint lijkt het me iig een goed idee om even wiet te snatchen bij vrienden en voorlopig zelf de coffeeshop te vermijden. Zodra je daar weer regelmatig gaat halen kan je snel terugvallen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 13:34
Verwijderd
bovenstaande, plus het ligt er denk ik ook wel aan hoe verslaafd je bent geweest. Als je op je 17e een jaar verslaafd er aan was, maar je stopt daarna 3 jaar, lijkt het me dat de kans op een grote terugval op je 20e niet zo groot is. Maar als je eerst 5 jaar niet zonder kan en blowt daarna 3 jaar niet, lijkt het me al een waarschijnlijker dat je makkelijk in je oude gewoonte terugvalt.
Hoe dat bij jou is weet ik niet, als ik je leeftijd mag geloven was je dus op je 13e/14e verslaafd, maar ik denk niet dat die verslaving dan zo groot was dat je nu zeer waarschijnlijk makkelijk terugvalt...

Ik heb dit een beetje met het gebruik van mdma, ik vraag mezelf altijd af of ik nu weer een pilletje ofzo wil doen omdat ik vind dat het zonder veel risico's kan en omdat ik er lang genoeg nee tegen heb kunnen zeggen, of dat de drugs ergens een beetje aan me trekt (zeg maar) omdat ik er toch (licht) verslaafd aan ben. Misschien kun je die vraag ook op jezelf toepassen...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 14:27
zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
Hoe dat bij jou is weet ik niet, als ik je leeftijd mag geloven was je dus op je 13e/14e verslaafd, maar ik denk niet dat die verslaving dan zo groot was dat je nu zeer waarschijnlijk makkelijk terugvalt...
Ik denk persoonlijk dat als je op je 13e/14e al echt verslaafd was je hersenen er een flinke klap van hebben gehad, en je er zeker de komende 2 jaren maar misschien nog wel langer gewoon vanaf moet blijve. Er zijn genoeg andere dingen te bedenken om te ontspannen behalve een joint.
Oud 02-02-2009, 15:15
Verwijderd
Daar zul je zeker gelijk in hebben. Maar of je na een - waarschijnlijk - niet erg langdurige verslaving op een dergelijke leeftijd ook na enkele jaren nog makkelijk terugvalt betwijfel ik...

Maja dat is zoals gezegd ook wel afhankelijk van hoe sterk je zelf bent en de rest van het bekende verhaaltje blabla
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 17:11
SacredRose
SacredRose is offline
mischien had ik dat er bij moetenm zetten. ik ben iets van 7 maanden verslaafd geweest maar niet super erg. ik denk dat ik iets van 4 of 5 jointjes in de week blowden.
en is er mischien iemand die een alternatief zou weten?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 17:25
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
tja, gedempt licht, lounch/ambient/trance etc muziek wierook en kruidenthee is voor mij persoonlijk het dichtst wat ik bij stoned zonder andere middelen kom. Een ander middel gebruiken uit angst voor thc lijkt me toch wel erg onverstandig.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 18:02
SacredRose
SacredRose is offline
daar heb je gelijk in. het lijk me inderdaad niet zo slim om een ander middel te gebruiken.
ik zal het eens proberen. mischien is het wel wat.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 18:52
John Frum
John Frum is offline
Citaat:
mischien had ik dat er bij moetenm zetten. ik ben iets van 7 maanden verslaafd geweest maar niet super erg. ik denk dat ik iets van 4 of 5 jointjes in de week blowden.
en is er mischien iemand die een alternatief zou weten?
4-5 jointjes in je eentje, of gedeeld? Het is maar wat je verslaafd noemt natuurlijk. Dan blowde je dus niet iedere dag. Had je 'afkickverschijnselen' als je een paar dagen niet blowde?

Ik ken mensen die het dubbele aantal joints per week roken, maar ook gemakkelijk een paar maanden zonder kunnen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:03
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
hoeveelheid en verslaving hebben niet zo bar veel met elkaar te maken. In mijn ogen was het ook een verwaarloosbare hoeveelheid, maar wilde dit niet zo posten, juist knap dat ze gestopt is, zeker als haar gebruik haar blijkbaar stoorde
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:13
John Frum
John Frum is offline
Citaat:
juist knap dat ze gestopt is, zeker als haar gebruik haar blijkbaar stoorde
dat sowieso, maar ik vraag me af of ze ook echt geestelijk/lichamelijk verslaafd was, of alleen van zichzelf vond dat ze een probleemgebruiker was en daarom gestopt is.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:20
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Tja, er zijn zoveel definities van verslaving, volgens sommige definities ben ik verslaafd aan alcohol, terwijl ik er niet meer dan 3 per week drink
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:54
Verwijderd
3 kratjes?

nee maareh ff ontopic...als je nu een beetje sterk in je schoenen staat kan je wel heel rustig aan weer eens een jointje roken; ik denk niet dat die verslaving rond je 14e zo heftig was dat het echt nodig is om er nu ook nog vanaf te blijven.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 20:13
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
3 kratjes?

nee maareh ff ontopic...als je nu een beetje sterk in je schoenen staat kan je wel heel rustig aan weer eens een jointje roken; ik denk niet dat die verslaving rond je 14e zo heftig was dat het echt nodig is om er nu ook nog vanaf te blijven.
nee, 3 bier, vaak drink ik 1 a 2 bier bij het uitgaan in het weekend, en omdat dit wekelijks terugkerend is, is dit een verslaving

En tja, dat denk ik ook, maar om haar dat te gaan vertellen, maar wil het niet op mijn geweten hebben dat ze wel een terugval krijgt omdat ze dacht dat het geen kwaad kon
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 20:44
Verwijderd
ja eh als iedereen dat zou denken zou ze hier nooit een advies krijgen, waar ze toch duidelijk om vraagt

ik zeg ook maar gewoon wat mij het beste lijkt, maar ik ben geen drugs expert en ik ken het hele meisje verder totaal niet dus ja als het fout gaat...sorry maar ik heb mijn best gedaan (a) we kunnen ook wel allemaal zeggen ja beter ga je niet weer blowen, maar als ze dat antwoord goed genoeg had gevonden was ze hier niet gekomen want dat had iedereen zelf ook wel kunnen bedenken
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 20:50
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
daar heb je helemaal gelijk in Ik wacht wel tot ze post wat ze precies bedoelt met verslaafd geweest zijn
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 21:53
SacredRose
SacredRose is offline
lichamelijk voelde ik me eigen best lam en onrustig de dagen dat ik niet blowden. en geestelijk ook wel onrustig en kon me nauwelijks concentreren.
en ik ben gestopt omdat ik het zelf te erg vond worden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 17:44
PatoLoco
PatoLoco is offline
Er is maar één iemand die op jouw vraag kan antwoorden en dat ben jij zelf.

Uiteindelijk ben jij de enige persoon die jezelf goed genoeg kent om uit te maken of je al dan niet kan stoppen na één joint.

Het is een gevaarlijke stap om te nemen. Sommige mensen kunnen het, andere mensen niet. Je moet, om niet te hervallen, toch wel wat vastberadenheid hebben en je mag het blowen niet minimaliseren. Die ééne joint kan er toe leiden dat je elke maand 'n jointje begint te roken en 'n half jaar later weer verslaafd bent (+ op regelmatige basis gebruikt). Besef dit in ieder geval goed...

Het is best mogelijk om niet te hervallen maar ik zou je aanraden om toch niet te blowen.
Vooral omdat je wilt blowen omdat je er behoefte aan hebt (zoals je zelf letterlijk zegt). Dit is geen goede reden om terug een jointje te roken. Ik ben zelf anderhalf jaar geleden gestopt en na één jaar heb ik nog eens'n joint gerookt. Niet omdat ik daar behoefte aan had maar ik vond dat ik er op dat moment klaar voor was + het was een goede test om te zien of ik af en toe kon blowen (lees: 1 a 2 keer per jaar ofzo) zonder te hervallen.

Ik ben nog altijd niet hervallen en moet er niet echt moeite voor doen om nuchter te blijven Af en toe heb ik wel eens zin om te blowen maar dat is nu net een moment dat je zeker niet mag ingaan op die behoefte. Als je dit wel doet, is de kans dat je hervalt redelijk groot denk ik.

In't kort, in jouw geval lijkt het mij een heel domme zet om het te doen

Laatst gewijzigd op 04-02-2009 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 22:29
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Tja, er zijn zoveel definities van verslaving, volgens sommige definities ben ik verslaafd aan alcohol, terwijl ik er niet meer dan 3 per week drink
De verslavingsarts + psychiater op de detox/ diagnostiek afdeling waar ik m'n bijbaan heb, hanteren definities waarbij veel mensen 'alcoholist' of 'verslaafd' zijn Drie halve liters per avond leidt al tot de stempel 'afhankelijkheid van middelen'. Soms ook minder: enkele glazen wijn per avond, en niet elke avond. De reden die maakt dat iemand drinkt/ gebruikt, is wel redelijk doorslaggevend. Kenmerkend voor mensen met een middelengerelateerde verslaving is dat ze over passieve (inadequate) copingmechanismen beschikken. Dit houdt in dat ze problemen niet te lijf gaan, maar uit de weg gaan door middelen te gebruiken. (En in een verder gevorderd stadium zijn de meesten in aanraking geweest met justitie, is er sprake van schulden en een tamelijk beperkt sociaal netwerk).
Oud 06-02-2009, 14:50
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Was ik zelfs in mijn zuiptijd geen verslaafde, goed om te weten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten