Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2008, 04:09
Zomaar iemand
Waardoor wordt zwaartekracht veroorzaakt?

Ik heb me helemaal suf gezocht maar kon het niet vinden en het lijkt me zo simpel

Natuurlijk is het allemaal wiskundig te berekenen maar de vraag : "waardoor wordt die trekkende kracht veroorzaakt" kan ik nergens vinden.
Misschien is het klinkklare onzin of al meerdere keren ergens beschreven maar ik kan mijn uitleg nergens vinden.

We weten dat de aarde om zichzelf en de Zon draait, hij is onderhevig aan schommelingen maar heeft de afgelopen honderdduizenden jaren een redelijk stabiel beeld.
De aarde wordt gevormd door een hoeveelheid gesmolten ijzer en vaste massa's waarvan grote (afgekoelde) delen voor menselijke bewoning geschikt zijn.

Het inwendige van de aarde bestaat uit een aantal concentrische schillen (dieptes in km):
0-40: korst
10-400: bovenmantel
400-650: overgangszone
650-2890: onder mantel
2890-5150: buitenkern
5150-6378: binnenkern
De korst is onder de oceanen veel dunner dan onder de continenten. De binnenkern en de korst zijn vast, de rest is taai vloeibaar. De temperatuur in de kern kan oplopen tot 7500°C. De andere aardse planeten hebben waarschijnlijk een vergelijkbare structuur.
De aarde beschikt over een redelijk sterk magnetisch veld. Dit wordt veroorzaakt door de kern van nikkel en ijzer, die als een soort dynamo werkt.
Tot zover de encyclopedie

Mijn uitleg van die "soort dynamo".

een schil van 4500 Km dikte, het is in beweging en gedraagt zich als honderden kilometers dikke stromen gesmolten ijzer wat als een kluwen doorelkaar heen kronkelt, daarbij wordt tussen de raakvlakken van de stromingen een zuigende kracht geproduceerd. Een vorm van staticiteit.
Het is te vergelijken met de magnetische kracht van een transformator, echter daar wordt door de mens een hoge spanning voor aangesloten terwijl onder onze voeten het tegengestelde gebeurt, daar wordt namelijk de (zwaartekracht)energie veroorzaakt door het proces zelf. De zwaartekracht is een bijprodukt van dat proces.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2008, 09:41
mathfreak
mathfreak is offline
Volgens de algemene relativiteitstheorie wordt de zwaartekracht veroorzaakt door de kromming van de (vier-dimensionale) ruimtetijd. In de klassieke zwaartekrachtstheorie van Newton wordt zwaartekracht gedefinieerd als een kracht die door lichamen op elkaar wordt uitgeoefend, waarbij deze kracht alleen afhangt van de massa en de onderlinge afstand van de lichamen. Er wordt in deze klassieke zwaartekrachtstheorie echter geen oorzaak voor de zwaartekracht genoemd.
Oud 21-09-2008, 16:37
ILUsion
ILUsion is offline
Wat mathfreak zegt, klopt helemaal. Klassieke Newtoniaanse/Euler-mechanica geeft enkel dat de zwaartekracht waargenomen wordt en dat die gelijk is aan een constante G (niet g=9.81 m/s²=9.81 N/kg!) maal het product van beide massa's en het omgekeerde van de onderlinge afstand in het kwadraat. Waarom dat zo is, wordt daar inderdaad niet verklaard.

Bij de relativistische mechanica is het inderdaad een kromming van de ruimtetijd. De makkelijkste manier om je dat voor te stellen is dat ruimtetijd een rubberen doek is. Als je op dat doek lichamen plaatst met een bepaalde massa (bv. stalen knikkers, bowlingballen, ...), dan zal je merken dat er daar kromming op komt te staan, en dat de knikkers ook zullen bewegen in een bepaald patroon, dat ook gelijkaardig is aan wat er met de lichamen in werkelijkheid gebeurt: een zwaar lichaam zal veel zwaartekrachtaantrekking uitoefenen op lichtere, die daar dan ofwel rond gaan draaien ofwel ingezogen worden.

Als je dieper wilt ingaan op dat aspect, zou ik vooral aanraden in de bibliotheek eens op zoek te gaan naar de boeken van Stephen Hawking, die dergelijke onderwerpen op vrij simpele wijze uitlegt, zonder wiskundige achtergronden.
Oud 23-09-2008, 09:53
Verwijderd
Dat weten we niet, we hebben alleen de algemene relativiteitstheorie die zwaartekracht voor macroscopische afstanden goed beschrijft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten