Ik sluit me volledig aan bij de reacties hierboven.
Zelf heb ik heel wat vervelende (en niet vervelende) huisgenoten zien komen en gaan. Van bepaalde dingen is het lastiger iets te zeggen (de buurman die graag keihard rochelt en met een te klein handoekje om zijn harige lijf naar de badkamer loopt), maar van andere dingen kun je wel aangeven dat het je stoort. Ik begrijp uit je verhaal dat je niet van plan bent iedere keer als je huisgenoten wat later thuiskomen of samen iets drinken in de keuken er iets van te zeggen, maar alleen als het de spuigaten uit loopt. En als jij regelmatig niet rustig kunt studeren en slapen door hun gedrag is de last zodanig dat je er echt iets van kunt zeggen.
Zelf heb ik een bovenbuurman gehad die 's nachts leefde in plaats van overdag, en dan de trap op en af rende en met vrienden in de gang ging staan drinken. Daar heb ik echt wel iets van gezegd, zeker omdat het meer dan eens gebeurde. Als jij op de manier die Flijn hierboven beschrijft aangeeft wat je dwarszit, dan zullen je huisgenoten er zeker begrip voor hebben. Waarschijnlijk hebben ze niet eens door dat ze teveel lawaai maken. En pas wanneer iemand ze hierop wijst kunnen ze hun gedrag aanpassen.
Succes.