Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ui in de vriezer leggen voordat je 'm gaat snijden. Dan is het enzym wat zorgt voor die tranende ogen nog niet actief. Onder een stromende kraan snijden helpt ook, maar dat is inderdaad een gedoe. (Er komen vast genetisch gemodificeerde uien waarbij ze het gen voor dat eiwit gaan uitschakelen.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En champignons kun je heel makkelijk 'snijden' met een eiersnijder.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Ik heb altijd geleerd dat je ze met een heel zacht stroompje water een beetje kan wassen. Dus ze niet in het water houden, maar zo afvegen. En dan het liefst op keukenpapier uitleggen. Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik doe het overigens ook gewoon met water, zo snel mogelijk afspoelen en meteen afdeppen, maar het hoort niet ![]()
||
Citaat:
Met een kartelmes zit er veel meer geweld in de manier waarop je snijdt, omdat je met die kartel niet echt snijdt, maar alles stuk trekt. Die stofjes worden dan met veel meer kracht naar je ogen (en alle andere kanten op) afgevuurd. Net zoals je voor een dun plankje hout een fijne zaag gebruikt, met een te grove zaag vliegen de splinters je om de oren. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() Ik gebruik voor uien en alle andere groente altijd een scherp mesje zonder kartels, maar ik moet er echt altijd van tranen. Sterker nog; als alles is gesneden en ik het in een bakje heb staan en de deksel er weer af haal als ik ze nodig heb krijg ik weer tranen in mn ogen... Gevoelige ogen blijkbaar. Bij champignons vul ik het bakje vaak met water en haal ze er een voor een weer uit om te snijden. Er blijft wel vaak wat zwart spul aanzitten maar om ze nou echt stuk voor stuk af te spoelen of te borstelen.. Dat duurt zolang! ![]() Een eisnijder is wel een goed idee! Het laatste stukje van de champignon is altijd lastig omdat je 'm dan bijna niet meer vast kan houden.. Ook nog een tip die ik zelf tegenkwam: na het kruiden van vlees je handen wassen met zout, dan ruiken ze niet meer naar de kruiden! Wel uitkijken als je een wondje hebt natuurlijk.. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
@daantje: je kunt prima gewone bananen bakken, voor bijvoorbeeld een toetje zou ik geen bakbananen nemen, veel te zuur en te stevig. Dat bedoel ik ook met het hangt van het recept af. @Jinna: waarvoor wil je ze gaan gebruiken?
|
Ik heb het geprobeerd, maar ik vond het echt enorm onhandig om die champignons schoon te maken met een keukenpapiertje.
En moet je van champignons eigenlijk ook dat steeltje eraf snijden? Want ik ken mensen die dat wel doen en mensen die dat niet doen. En ze beweren het allebei goed te weten ![]()
||
Citaat:
Hoogstens het onderste stukje van het steeltje eraf snijden als dat wat hard is.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Ik haal het steeltje er altijd af maar het zusje van m'n vriend laat het er altijd aan zitten. Het zal niet veel uitmaken denk ik.
|
Een knoflookpers vind ik echt een onding.
![]() Om de geur van je vingers te krijgen, kun je je vingers over de roestvrijstale kraan wrijven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Een vriend van mij zei laatst trouwens dat als je een knoflookgeur aan je vingers hebt, je niet je handen moet wassen omdat de geur dan juist verspreid wordt over je handen. Het is beter om er citroensap overheen te doen. Hij werkt in de horeca dus zal t wel weten...
We hebben sinds kort een ideaal schilmesje van de Blokker, lijkt een beetje hierop: http://www.kookwinkel.nl/enlargepic....Rosle/IMG_7954 Rosle dwarsschiller.jpg Echt makkelijk voor aardappels, wortels, komkommer e.d. En komkommer snij ik in plakjes met de kaasschaaf en niet met een mesje, zo krijg je dunne, allemaal even dikke plakjes en gaat ook nog veel sneller ![]()
|
Ik snijd komkommer nooit in plakjes (ja, voor op brood natuurlijk wel
![]() ![]() ![]()
|
Als ik verse citroenen uitknijp heb ik soms wat moeite om al het sap er uit te knijpen. Tip: Snijdt de citroen in parten, snijdt dan het bovenste randje van het vruchtvlees eraf en dan pas uitknijpen, werkt veel makkelijker en je hebt meteen ál het sap. Wel boven een zeef uitknijpen, anders heb je kans op pitjes in je gerecht.
Zo dus. Dit is even een sinaasappel, maar het idee is duidelijk ![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Zoals eerder gezegd, een goed scherp niet-kartel koksmes.
En een aanzetstaal regelmatig en goed gebruiken helpt ook om een goed snijvlak te houden. Als aanvullig op de tip om ui te snijden, is het misschien handig om te vermelden dat je het eerst door de lengte doormidden moet snijden, en het worteldeel er niet af moet snijden, zodat je een goed houvast heb bij het snijden. Paprika is briljant makkelijk schoon te maken door de top en onderkant eraf te halen en dan met een dun mesje de zaadlijsten eruit te snijden. gaat echt stukken makkelijker! ![]() en niet vergeten de afgesneden stukken top en onderkant ook te gebruiken he? ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Auditietips! Verwijderd | 30 | 14-08-2015 21:15 | |
Eten & Drinken |
Nog nooit gekookt - Tips? NadeHAVO | 14 | 21-11-2012 18:36 | |