Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2008, 12:00
KiMZz
KiMZz is offline
Dit topic is bedoeld voor tips die te maken hebben met het bereiden van eten. Het is dus niet zozeer een receptentopic maar echt voor het hoe en wat bij de (voor)bereiding.
Dit omdat ik het idee heb dat het allemaal wel makkelijker kan dan ik het nu doe

Hebben jullie tips of handigheidjes om bepaalde gerechten of ingrediënten te bereiden?
Een makkelijke manier om uien te snijden (zonder tranende ogen)?
Een apparaatje om bijvoorbeeld champignons mee te wassen/snijden e.d.?
Zout/olie/whatever in het water bij het koken van aardappels/pasta e.d.?

Kortom; help je medeforummers het eten koken makkelijker te maken!
Oud 11-10-2008, 12:26
Sketch
Sketch is offline
Je kunt een ui makkelijk snijden door de halve ui niet in losse plakjes te snijden, maar net iets korter (rode lijnen) zodat het uiteinde (groene deel) alle plakjes nog bij elkaar houdt. Vervolgens kun je in de andere richting alle plakjes in stukjes snijden (blauwe lijnen).

Tegen tranende ogen werkt onder water snijden, maar dat is zo'n gedoe.
Als je mooie snijbewegingen maakt heb je er wel minder last van dan wanneer je je mes er als een bijl steeds doorheen duwt.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2008, 15:56
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tegen tranende ogen werkt onder water snijden, maar dat is zo'n gedoe.
Als je mooie snijbewegingen maakt heb je er wel minder last van dan wanneer je je mes er als een bijl steeds doorheen duwt.
Inderdaad. En gebruik geen karteltjes mes. Zorg gewoon voor een vlijmscherp 'glad' mes.
Oud 12-10-2008, 06:27
arPos
arPos is offline
Citaat:
Een makkelijke manier om uien te snijden (zonder tranende ogen)?
citroensap

Citaat:
Een apparaatje om bijvoorbeeld champignons mee te wassen/snijden e.d.?
een koksmes natuurlijk

Citaat:
Zout/olie/whatever in het water bij het koken van aardappels/pasta e.d.?
klein beetje boter en zout ja, bij pasta pas achteraf, aardappelen kan direct.
Oud 12-10-2008, 12:05
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ui in de vriezer leggen voordat je 'm gaat snijden. Dan is het enzym wat zorgt voor die tranende ogen nog niet actief. Onder een stromende kraan snijden helpt ook, maar dat is inderdaad een gedoe. (Er komen vast genetisch gemodificeerde uien waarbij ze het gen voor dat eiwit gaan uitschakelen. )
Met citaat reageren
Oud 12-10-2008, 12:16
Calyx
Calyx is offline
Mijn moeder verwijdert de schil van de ui, snijdt 'm door midden en dan in de keukenmachine. Wel meer afwas (A).

Oh en btw, champignons moet je niet wassen joh

Laatst gewijzigd op 12-10-2008 om 15:04.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2008, 15:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Inderdaad. En gebruik geen karteltjes mes. Zorg gewoon voor een vlijmscherp 'glad' mes.
Waarom niet? Ik gebruik juist altijd een kartelmes, dat gaat heel makkelijk.

En champignons kun je heel makkelijk 'snijden' met een eiersnijder.
Oud 12-10-2008, 15:39
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Oh en btw, champignons moet je niet wassen joh
Champignons moet je inderdaad niet wassen, die dingen zuigen water op en dan worden ze soppig
Oud 12-10-2008, 15:40
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Waarom niet? Ik gebruik juist altijd een kartelmes, dat gaat heel makkelijk.
Dan beschadig je de ui onnodig waardoor meer van het stofje vrij komt waarvan je tranende ogen krijgt.
Oud 12-10-2008, 16:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Dan beschadig je de ui onnodig waardoor meer van het stofje vrij komt waarvan je tranende ogen krijgt.
Hm, maar meestal snijd je je ui al in heel dunne ringen of kleine stukjes, alsof dat kleine beetje extra wat vrijkomt door het kartelmes dan nog uitmaakt. Tenminste, dat lijkt mij. Maar goed, een ui snijd je toch altijd met een groentemes en die hebben naar zover ik weet toch geen kartels. (een broodmes daarentegen.. )
Met citaat reageren
Oud 12-10-2008, 22:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Champignons moet je inderdaad niet wassen, die dingen zuigen water op en dan worden ze soppig
Er zit toch nog aarde op?
Ik heb altijd geleerd dat je ze met een heel zacht stroompje water een beetje kan wassen. Dus ze niet in het water houden, maar zo afvegen. En dan het liefst op keukenpapier uitleggen.

Citaat:
Aha!

Citaat:
Maar goed, een ui snijd je toch altijd met een groentemes en die hebben naar zover ik weet toch geen kartels. (een broodmes daarentegen.. )
Ik dus niet, want wij hebben geen scherpe groentemessen in huis, dus ik doe alles met kartelmessen
Oud 12-10-2008, 23:00
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik heb altijd geleerd dat je ze met een heel zacht stroompje water een beetje kan wassen. Dus ze niet in het water houden, maar zo afvegen. En dan het liefst op keukenpapier uitleggen.
Het beste is het er met een borsteltje afvegen.
Ik doe het overigens ook gewoon met water, zo snel mogelijk afspoelen en meteen afdeppen, maar het hoort niet
Oud 12-10-2008, 23:10
Verwijderd
Keukenpapier voor de champignons, maar of dat nou zo'n tip is... Hm, lastig topic, ik heb vast wel handigheidjes die andere mensen ook van pas zouden komen, maar op deze manier weet ik echt niet wélke dat zijn
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 09:31
Cherry Darling
Cherry Darling is offline
Ik knip de puntjes van boontjes. En ik heb een kipknipschaar. Dan kan je je kip heel makkelijk in reepjes knippen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 14:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik was champignons sowieso niet. De grote stukken aarde enzo haal ik er wel af maar verder snijd ik ze gewoon.
Oud 13-10-2008, 17:31
Verwijderd
Investeer in een goed snijmes en een goede snijplank.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 17:34
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Hm, maar meestal snijd je je ui al in heel dunne ringen of kleine stukjes, alsof dat kleine beetje extra wat vrijkomt door het kartelmes dan nog uitmaakt.
Het is ook de manier waarop je het stuk maakt.
Met een kartelmes zit er veel meer geweld in de manier waarop je snijdt, omdat je met die kartel niet echt snijdt, maar alles stuk trekt. Die stofjes worden dan met veel meer kracht naar je ogen (en alle andere kanten op) afgevuurd.

Net zoals je voor een dun plankje hout een fijne zaag gebruikt, met een te grove zaag vliegen de splinters je om de oren.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 20:11
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Investeer in een goed snijmes en een goede snijplank.
dat idd. Een goed koksmes gaat jaren mee, schilmesjes zijn niet bedoeld om van alles te snijden en worden zo bot...
Oud 15-10-2008, 17:33
KiMZz
KiMZz is offline

Ik gebruik voor uien en alle andere groente altijd een scherp mesje zonder kartels, maar ik moet er echt altijd van tranen. Sterker nog; als alles is gesneden en ik het in een bakje heb staan en de deksel er weer af haal als ik ze nodig heb krijg ik weer tranen in mn ogen... Gevoelige ogen blijkbaar.

Bij champignons vul ik het bakje vaak met water en haal ze er een voor een weer uit om te snijden. Er blijft wel vaak wat zwart spul aanzitten maar om ze nou echt stuk voor stuk af te spoelen of te borstelen.. Dat duurt zolang!
Een eisnijder is wel een goed idee! Het laatste stukje van de champignon is altijd lastig omdat je 'm dan bijna niet meer vast kan houden..

Ook nog een tip die ik zelf tegenkwam: na het kruiden van vlees je handen wassen met zout, dan ruiken ze niet meer naar de kruiden! Wel uitkijken als je een wondje hebt natuurlijk.. Vraag me af of dit ook werkt voor knoflook!
Oud 15-10-2008, 18:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:

Een eisnijder is wel een goed idee! Het laatste stukje van de champignon is altijd lastig omdat je 'm dan bijna niet meer vast kan houden.
Ik weet niet hoe jij champignons snijdt maar ik heb hier nooit last van. Ik snijd het steeltje er af en leg hem dan plat neer met die kant waar het steeltje zat onder. Dan snijd ik tussen m'n twee vingers die champignon in stukjes die je dan een beetje tegen elkaar geduwd houdt zodat ie niet uit elkaar valt. Gaat prima. Soms snijdt ik ze ook gewoon in vier kwarten.
Oud 15-10-2008, 20:52
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
ik strooi wat zout op m'n snijplank als ik ajuin moet snijden, werkt ook tegen huilen
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 20:54
blauw engeltje
Citaat:
champignons worden niet gekweekt op aarde, maar op paardenmest ( )
ik spoel ze trouwens ook niet af hoor, gewoon afvegen met een keukenpapiertje
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 11:37
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
Ik weet niet hoe jij champignons snijdt maar ik heb hier nooit last van. Ik snijd het steeltje er af en leg hem dan plat neer met die kant waar het steeltje zat onder. Dan snijd ik tussen m'n twee vingers die champignon in stukjes die je dan een beetje tegen elkaar geduwd houdt zodat ie niet uit elkaar valt. Gaat prima. Soms snijdt ik ze ook gewoon in vier kwarten.
Haha jah oke, maar ik snij het steeltje er niet af.. En probeer de champignon wel bij elkaar te houden maar toch gaat dat laatste sneetje nooit perfect
Oud 16-10-2008, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Haha jah oke, maar ik snij het steeltje er niet af.. En probeer de champignon wel bij elkaar te houden maar toch gaat dat laatste sneetje nooit perfect
gewoon eerst doormidden en dan op die kant leggen en verder snijden.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 14:03
Verwijderd
weet iemand hoe je het beste banaan kan bakken? Wat is dan de beste/makkelijkste/lekkerste manier?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2008, 16:03
martijn1985
martijn1985 is offline
dat hangt toch helemaal van het gerecht af?
Oud 19-10-2008, 19:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
weet iemand hoe je het beste banaan kan bakken? Wat is dan de beste/makkelijkste/lekkerste manier?
Neem iig speciale bakbananen ipv gewone, die zijn wat steviger en minder plakkerig. Verder zou ik het ook niet weten. Heb het een keer geprobeerd met m'n vriend maar dat viel nogal tegen.
Oud 19-10-2008, 22:13
martijn1985
martijn1985 is offline
@daantje: je kunt prima gewone bananen bakken, voor bijvoorbeeld een toetje zou ik geen bakbananen nemen, veel te zuur en te stevig. Dat bedoel ik ook met het hangt van het recept af. @Jinna: waarvoor wil je ze gaan gebruiken?
Oud 01-11-2008, 23:02
Balance
Balance is offline
Ik heb het geprobeerd, maar ik vond het echt enorm onhandig om die champignons schoon te maken met een keukenpapiertje.
En moet je van champignons eigenlijk ook dat steeltje eraf snijden? Want ik ken mensen die dat wel doen en mensen die dat niet doen. En ze beweren het allebei goed te weten
Oud 02-11-2008, 09:36
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Ik heb het geprobeerd, maar ik vond het echt enorm onhandig om die champignons schoon te maken met een keukenpapiertje.
En moet je van champignons eigenlijk ook dat steeltje eraf snijden? Want ik ken mensen die dat wel doen en mensen die dat niet doen. En ze beweren het allebei goed te weten
Ik eet het steeltje er gewoon bij op?
Hoogstens het onderste stukje van het steeltje eraf snijden als dat wat hard is.
Oud 02-11-2008, 11:00
KiMZz
KiMZz is offline
Ik eet ze ook met steeltje idd
Ik hou van champignons! Hoe meer hoe beter
Oud 03-11-2008, 11:40
freakinaround
freakinaround is offline
Voor champignons kan je ook een speciaal borsteltje gebruiken, met zachte haartjes, waarmee de aarde er gemakkelijk af gaat, zonder ze onder het water te houden.
zoiets als dit:
Oud 03-11-2008, 19:38
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Voor champignons kan je ook een speciaal borsteltje gebruiken, met zachte haartjes, waarmee de aarde mest er gemakkelijk af gaat, zonder ze onder het water te houden.
zoiets als dit:
[afbeelding]
Oud 03-11-2008, 20:18
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
je kunt het steeltje in elk geval gewoon eten, maar ik kan voorstellen dat er recepten zijn waar je dat niet in wilt hebben.
Oud 04-11-2008, 08:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik haal het steeltje er altijd af maar het zusje van m'n vriend laat het er altijd aan zitten. Het zal niet veel uitmaken denk ik.
Oud 07-11-2008, 20:05
Verwijderd
zonde om de steeltjes weg te gooien. Bovendien kost het extra tijd om ze eraf te halen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:52
Myuki
Myuki is offline
Als ik een knoflookpers gebruik was ik die daarna altijd meteen af, anders gaat 't zo plakken en is t moeilijker schoon te krijgen.
Oud 09-11-2008, 15:16
Verwijderd
Als je knoflook wil persen met een knoflookpers, hoef je het schilletje er niet af te halen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 16:31
palindrome
palindrome is offline
Champignons moet je natuurlijk borstelen, niet onhandig gaan doen met keukenpapier iig.

Als je een ei wil pellen kun je ´m het beste even over iets hards rollen, dan gaat de schil er makkelijk af.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 18:36
MTpower
MTpower is offline
Een ei moet je even laten schrikken na het koken (even kort onder de koude kraan), dan pel je hem ook makkelijk
Oud 10-11-2008, 13:22
Verwijderd
Een blok boullion bij de aardappelen/pasta/rijst geeft net een beetje meer smaak.
Tegen het huilen bij uien snijden, kun je ook water in je mond nemen.
Tegen nare geurtjes bij producten in je koelkast (zoals vis of uien) moet je er een citroen naast leggen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2008, 20:08
flyaway
flyaway is offline
Bij het maken van een beslag is het handig om het meel als laatste toe te voegen. Dus eerst olie en melk en ei en suiker mixen, dan verdeelt het beter. Op het laatste het meel dus.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 14:37
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Als je knoflook wil persen met een knoflookpers, hoef je het schilletje er niet af te halen.
oja? ik zal het eens proberen.
Oud 11-11-2008, 15:20
Balance
Balance is offline
Voor citroenschijfjes is het handiger om de citroen eerst in de lengte te snijden en dan de beide helften in schijfjes snijden. Veel mensen zijn geneigd hem horizontaal te snijden.
Oud 14-11-2008, 10:54
Iduna
Iduna is offline
Een knoflookpers vind ik echt een onding. Ik sla altijd met de vlakke kant van een mes/pan op een teentje en snij het dan in kleine stukjes of hij is zodanig gekneusd met dat mes of een pan, dat het meteen in de pan kan.
Om de geur van je vingers te krijgen, kun je je vingers over de roestvrijstale kraan wrijven.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 13:54
blauw engeltje
Citaat:
Om de geur van je vingers te krijgen, kun je je vingers over de roestvrijstale kraan wrijven.
eerst vingers nat maken of onder de koude kraan langs je roestvrijstalen mesje wrijven, maar wij hebben carbon mesjes, dus ik loop altijd met lookvingers rond (ik ben altijd degene die de ajuin/look mag doen, vreemd genoeg ) (ik hou trouwens van die geur, dus ik vind het niet erg hoor )
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 14:03
KiMZz
KiMZz is offline
Een vriend van mij zei laatst trouwens dat als je een knoflookgeur aan je vingers hebt, je niet je handen moet wassen omdat de geur dan juist verspreid wordt over je handen. Het is beter om er citroensap overheen te doen. Hij werkt in de horeca dus zal t wel weten...

We hebben sinds kort een ideaal schilmesje van de Blokker, lijkt een beetje hierop: http://www.kookwinkel.nl/enlargepic....Rosle/IMG_7954 Rosle dwarsschiller.jpg
Echt makkelijk voor aardappels, wortels, komkommer e.d.
En komkommer snij ik in plakjes met de kaasschaaf en niet met een mesje, zo krijg je dunne, allemaal even dikke plakjes en gaat ook nog veel sneller
Oud 14-11-2008, 17:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik snijd komkommer nooit in plakjes (ja, voor op brood natuurlijk wel ) maar in blokjes Ik vind het dan makkelijker eten en meer smaak hebben
Oud 15-11-2008, 21:56
AlopiA
AlopiA is offline
Als ik verse citroenen uitknijp heb ik soms wat moeite om al het sap er uit te knijpen. Tip: Snijdt de citroen in parten, snijdt dan het bovenste randje van het vruchtvlees eraf en dan pas uitknijpen, werkt veel makkelijker en je hebt meteen ál het sap. Wel boven een zeef uitknijpen, anders heb je kans op pitjes in je gerecht.

Zo dus. Dit is even een sinaasappel, maar het idee is duidelijk

Oud 15-11-2008, 23:25
Verwijderd
Zoals eerder gezegd, een goed scherp niet-kartel koksmes.

En een aanzetstaal regelmatig en goed gebruiken helpt ook om een goed snijvlak te houden.

Als aanvullig op de tip om ui te snijden, is het misschien handig om te vermelden dat je het eerst door de lengte doormidden moet snijden, en het worteldeel er niet af moet snijden, zodat je een goed houvast heb bij het snijden.

Paprika is briljant makkelijk schoon te maken door de top en onderkant eraf te halen en dan met een dun mesje de zaadlijsten eruit te snijden. gaat echt stukken makkelijker!

en niet vergeten de afgesneden stukken top en onderkant ook te gebruiken he?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten