Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2008, 19:28
Verwijderd
Tegenwoordig staat op bijna ieder product, aan de voorkant van de verpakking, het aantal kcal (In dat blauwe rondje meestal).
Ik zag laatst dat het zelfs op Marsen enz. stond. Dat is toch overdreven?!

Wat vind jij er van?
Zou jij willen dat het blauwe rondje met het aantal kcal verdwijnt of maakt het jou niks uit?
Belemmerd het jou om bijvoorbeeld een extra snoepje te pakken?

TS begint:

Wat vind jij er van?
Ik vind het slecht dat je nu niet echt zelf meer kunt kiezen of je het wil weten of niet. Doordat ik tegenwoordig overal die kcalletjes zie staan voel ik me sneller "schuldig" als ik iets pak.
Zou jij willen dat het blauwe rondje met het aantal kcal verdwijnt of maakt het jou niks uit?
Van mij mag het weg. Het kan toch net zo goed op de achterkant?
Belemmerd het jou om bijvoorbeeld een extra snoepje te pakken?
Soms.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2008, 19:59
AzN
AzN is offline
Men denkt dat 't overgewicht verminderd kan worden met behulp van die overduidelijke 'blauwe rondjes' waarover je 't hebt . Het idee erachter: 'beter van tevoren (vóór 't kopen of eten) weten dat 'n product energierijk is, dan dat achteraf te moeten aflezen op de weegschaal'. Als de voedingswaarde op de achterkant van de verpakking zou komen te staan, zou 't waarschuwingseffect ervan er niet meer zijn.

Maar goed, ik vind 't ook erg overdreven allemaal. Iemand met gezond verstand kiest uit zichzelf de betere alternatieven en iemand zonder gezond verstand gaat sowieso geen voedingswaarden met elkaar vergelijken .
Oud 15-10-2008, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Men denkt dat 't overgewicht verminderd kan worden met behulp van die overduidelijke 'blauwe rondjes' waarover je 't hebt . Het idee erachter: 'beter van tevoren (vóór 't kopen of eten) weten dat 'n product energierijk is, dan dat achteraf te moeten aflezen op de weegschaal'. Als de voedingswaarde op de achterkant van de verpakking zou komen te staan, zou 't waarschuwingseffect ervan er niet meer zijn.

Maar goed, ik vind 't ook erg overdreven allemaal. Iemand met gezond verstand kiest uit zichzelf de betere alternatieven en iemand zonder gezond verstand gaat sowieso geen voedingswaarden met elkaar vergelijken .
Maar het staat toch sowieso al op de achterkant? En als je echt zoveel op je gewicht wil letten moet diegene maar gewoon de moeite nemen om even op de achterkant te kijken. Je hoeft andere mensen er toch niet mee lastig te vallen.:/

En iedere randebiel kan toch wel bedenken dat een Mars niet gezond is.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 20:44
Vinniebar
Vinniebar is offline
Ik ben geen vrouw
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 21:07
AzN
AzN is offline
Citaat:
Maar het staat toch sowieso al op de achterkant? En als je echt zoveel op je gewicht wil letten moet diegene maar gewoon de moeite nemen om even op de achterkant te kijken. Je hoeft andere mensen er toch niet mee lastig te vallen.:/

En iedere randebiel kan toch wel bedenken dat een Mars niet gezond is.
Staat 't op de voor- én achterkant van de verpakking? Wat geweldig! Zo bestaat de kans dat die 'randebielen' gaan denken dat er 2 soorten calorieën bestaan ;').
Oud 15-10-2008, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Staat 't op de voor- én achterkant van de verpakking? Wat geweldig! Zo bestaat de kans dat die 'randebielen' gaan denken dat er 2 soorten calorieën bestaan ;').
Bij sommige staat het ook op de voorkant idd. Op de voorkant alleen de kcal, maar de achterkant de kcal en voedingswaarde (vet/koolhydraten en die shizzle).
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 03:39
Verwijderd
Citaat:
Ik ben geen vrouw
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 10:35
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Bij sommige staat het ook op de voorkant idd. Op de voorkant alleen de kcal, maar de achterkant de kcal en voedingswaarde (vet/koolhydraten en die shizzle).
Op de voorkant staat de hoeveelheid energie per stuk/portie en op de achterkant de 'normale' voedingswaardentabel.
Ik vind het zelf wel handig, met alleen de normale tabel heb je vaak nog geen idee hoeveel je nou binnen krijgt (want ik kan echt niet schatten wat een koekje weegt bijv.) en ik denk dat de meeste mensen dan nog niet eens de moeite doen om er over na te denken.
ik ben voor
Oud 16-10-2008, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Op de voorkant staat de hoeveelheid energie per stuk/portie en op de achterkant de 'normale' voedingswaardentabel.
Ik vind het zelf wel handig, met alleen de normale tabel heb je vaak nog geen idee hoeveel je nou binnen krijgt (want ik kan echt niet schatten wat een koekje weegt bijv.) en ik denk dat de meeste mensen dan nog niet eens de moeite doen om er over na te denken.
ik ben voor
Dat zeg ik toch? En soms staat ook in de voedingswaardentabel hoeveel kcal er per stuk in zit. Dan staat er eerst per 100 gram en daarnaast per stuk.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 13:05
Verwijderd
Ik erger me meer aan al die kreten als ''zonder vet!!!!'' of ''met 50% minder suiker!!!'' (terwijl er dan wel allerlei zoetstoffen ingegooid zijn). Maar inderdaad, het is overdreven en betuttelend. Bovendien werkt het niet voor de ''doelgroep''. Mensen die op hun eten letten weten al dat in drop meer caloriën zitten dan in appels en mensen die juist op hun eten zouden móeten letten, doen het niet, die vergelijken bij wijze van spreken alleen de drop met de chocolade.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 15:07
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Dat zeg ik toch? En soms staat ook in de voedingswaardentabel hoeveel kcal er per stuk in zit. Dan staat er eerst per 100 gram en daarnaast per stuk.
oh dat had ik niet door
en verder maakt het mij in principe niet uit de voedingswaarde per stuk nou voorop staat of achterop bij de rest van de voedingswaardentabel, ik vind het gewoon fijn als het vermeld wordt
Oud 16-10-2008, 16:33
gurl19
gurl19 is offline
Ik vind dat blauwe rondje wel prettig eigenlijk. Natuurlijk weet ik wel dat een mars ongezond is, maar hoeveel kcal er nou inzitten?! Door die rondjes zie je goed het verschil tussen een mars en een plak ontbijtkoek bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 16:41
Verwijderd
Ik vind het wel fijn dat het er op staat, maar ik vermoed dat ik wel een heel klein beetje eetgestoord ben wat dat betreft Als ik het niet al ongeveer uit mijn hoofd weet, kijk ik er wel naar, en of ik nog zoveel kcal 'vrij' heb die dag Niet dat ik me er mee bezig hou als er snacks voorbijkomen, maar ik koop dan zelf wel minder troep.

Edit: Oh wacht op de voorkant? Van wat voor producten dan, is me nog nooit opgevallen Ik had het over de achterkant dus.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het wel fijn dat het er op staat, maar ik vermoed dat ik wel een heel klein beetje eetgestoord ben wat dat betreft Als ik het niet al ongeveer uit mijn hoofd weet, kijk ik er wel naar, en of ik nog zoveel kcal 'vrij' heb die dag Niet dat ik me er mee bezig hou als er snacks voorbijkomen, maar ik koop dan zelf wel minder troep.

Edit: Oh wacht op de voorkant? Van wat voor producten dan, is me nog nooit opgevallen Ik had het over de achterkant dus.
Ik had het gezien bij Marsen en koekjes enzo.

Dat blauwe rondje dat je daar ziet, daar staat het aantal kcal in.

Maarja, ik vind gewoon dat als je echt het aantal kcal wil weten je net zo goed dat rondje weg kunt laten en je de moeite moet nemen om op de achterkant te kijken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 23:58
PV
PV is offline
ik vind het 'ik kies bewust' logo fijner. daar zoek ik soms echt naar. heb al 'bewuste' ijsjes gevonden
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 10:20
Verwijderd
Citaat:
ik vind het 'ik kies bewust' logo fijner. daar zoek ik soms echt naar. heb al 'bewuste' ijsjes gevonden
Ik had gehoord dat het "Ik kies bewust logo" alleen maar voor 1 categorie is. Bijvoorbeeld alleen hoeveelheid zout of vet ofzo in vergelijking met een ander product...
Kan er dan dus bijv. minder zout in zitten, maar wel heel veel vet?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 10:57
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Ik had gehoord dat het "Ik kies bewust logo" alleen maar voor 1 categorie is. Bijvoorbeeld alleen hoeveelheid zout of vet ofzo in vergelijking met een ander product...
Kan er dan dus bijv. minder zout in zitten, maar wel heel veel vet?
Je hebt het nét verkeerd begrepen denk ik
Het is ingedeeld per productgroep, dus ze kijken binnen een productgroep wat een verstandige keuze is. Iedere productgroep heeft ook zijn eigen (voor die groep relevante en realistische) criteria. Dus bij soep kijken ze bijvoorbeeld naar zout, terwijl ze bij koekjes waarschijnlijk eerder naar vet en suiker kijken (zo uit mijn hoofd hoor, ik weet het ook niet allemaal precies ). Dit is allemaal ook te vinden op de website.
Het is trouwens niet zo dat een product zonder logo meteen een minder goede keuze is, want niet alle producten zijn beoordeeld. Het zou dus zomaar kunnen dat een product zonder logo een verstandigere keuze is dan een product met logo.

zelf let ik niet op het ik kies bewust logo, ik kan voor mezelf wel beoordelen of iets een goede keuze is of niet.. maar ik heb soms wel dat ik toevallig iets met logo heb gekocht en dan denk ik wel altijd even 'yeah ik heb bewust gekozen '
Oud 17-10-2008, 11:56
Lyne
Lyne is offline
Ik vind het wel handig, gewoon omdat ik een paar kilo moet afvallen. Ik kan natuurlijk op de achterkant kijken, maar daar staat het vaak per 100 gr en dan moet je weer gaan omrekenen enzo. Ik heb niet zoveel last van dat rondje, en het geeft vaak per stuk aan. Handiger. Ik snap niet waarom je je door dat rondje op de voorkant 'schuldiger' zou moeten voelen, op de achterkant staan ook de kcal en die zijn echt niet minder dan op de voorkant.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Ik snap niet waarom je je door dat rondje op de voorkant 'schuldiger' zou moeten voelen, op de achterkant staan ook de kcal en die zijn echt niet minder dan op de voorkant.
Omdat je het op de voorkant eigenlijk meteen ziet en anders zou kunnen denken: Nou, ik hoef het eigenlijk niet te weten, dus ik kijk niet op de achterkant. Heb ik tenminste.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 15:22
MTpower
MTpower is offline
Het was me nog niet eens opgevallen
Maar ik heb er geen last van hoor, net als dat ik geen last heb van die domme teksten op pakjes sigaretten/shag
Oud 17-10-2008, 20:36
Giles
Giles is offline
Het zal wel handig zijn voor de lijner, maar ik vind het ook wel weer erg van gemakszucht getuigen. Jeetje, dan moet je het pak omdraaien! Ik weet zelf wel wat ik ongeveer kan eten en de inhoud van iets (neen, ik ben geen calorieteller, gewoon uit gewoonte), dus ik vind het niet nodig.

Het belemmerd mij niet bij eten, dat doet mijn hoofd wel gewoon met of zonder stickertje
Oud 18-10-2008, 23:24
Lyne
Lyne is offline
Oh op die manier. Nou goed haha, vandaag zag ik dat het rondje soms ook op de achterkant staat, dus dan heb je geluk.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 13:18
Bloem
Bloem is offline
Dat hele "ik kies bewust" logo is ook een beetje omstreden.

Citaat:
Consumentenprogramma over eten. Simpele vragen, hilarische antwoorden. RVU-verslaggevers Maurice Dekkers, Roland Duong, Teun van de Keuken, Wouter Klootwijk en Maarten Remmers stellen vragen aan fabrikanten en gaan op onderzoek uit. Afl.: Kies bewust. Een koe en een kalf en een heel paard half. De droom is het van Holle Bolle Gijs. Hij kon schrokken, grote brokken. Maar dat was niet goed voor hem. De tijden zijn veranderd. Gijs kan tegenwoordig zijn gulzige gang gaan. Want met hartelijke medewerking van de regering maken voedsel-, snack- en snoepfabrikanten nu heerlijkheden waar je met een gerust hart van eten kan. Zoveel je maar wilt. Zelfs elke dag taart. Als het maar taart is waar een ondergaand zonnetje met de woorden Ik kies bewust op staat. Er is Ik kies bewust patat met mayonaise. Er is Ik kies bewuste frisdrank en worst. Er zijn tientallen kant-en-klare slaatjes met saus waar je onbeperkt van mag smullen, want ze zijn zo Ik kies bewust als Bolle Gijs zich maar kan dromen. We vieren het begin van een nieuw seizoen consumentenpret op televisie met een parade van verschrikkelijk gezond gemaksvoedsel. Je ziet de verslaggevers er tijdens de uitzending al jong en dun van worden. Zo geweldig kiezen ze bewust. Een nieuwtje ook. Taart gemaakt van water, suiker en vet. Goedgekeurd door de Nederlandse regering, omdat je er dun van wordt. Dat wil zeggen, als je er elke dag één eet, anders helpt het niet.
Keuringsdienst van waarde.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 15:06
AzN
AzN is offline
Ach, dat 'Ik Kies Bewust'-logo vind ik af en toe wel handig bij 't kiezen tussen alternatieven binnen 'n productgroep, maar meestal zijn ze overbodig (op flesjes water bijvoorbeeld ). Bovendien is er geen duidelijke onderscheid te maken tussen 'gezonde' en 'ongezonde' producten; alles is gezond tot in 'n bepaalde mate, toch? En ja, dan is er inderdaad ook nog die verwarring/dat misverstand in Bloems citaat. Niet zo doordacht dus, al die voedingscampagnes .
Oud 22-10-2008, 18:33
selfdestructive
selfdestructive is offline
Ik vind het niet storend, maar ik snap best dat mensen het overdreven vinden. Dat is het ook wel een beetje, er zijn steeds meer mensen met overgewicht.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2008, 18:38
Larry Flint
Larry Flint is offline
het had van mij echt niet gehoeven maar vind het opzich wel handig of grappig om eens te zien, geef ik minder snel toe aan een craving haha . nouja hoewel ik weet eigenlijk ook wel wat goed en slecht is en hoeveel er ergens ongeveer in zit..nouja het stoort me hoe dan ook niet.
Oud 24-10-2008, 11:39
Volk
Volk is offline
het aantal calorieën op een pakje zegt mij niks. Ik heb me nooit in heel dat calorieën gedoe verdiept. Ik eet wat ik lekker vind, en zolang ik dat gevarieerd en genoeg, dus niet te veel en niet te weinig, doe, is er geen probleem. Ik denk ook niet dat het veel uitvoert zo'n rondje. Met calorieën tellen kom je niet zo ver, je levensstijl aanpassen, dat helpt wel. (maar dat is voor de meesten te veel moeite) Van mij mag het rondje weg. Het zal me ook nooit belemmeren iets te eten omdat het mij sowieso helemaal niks zegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten