Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2008, 16:39
jjaacckk5
jjaacckk5 is offline
heey allemaal ik zit in de 2de klas en moet binnenkort naar de schoolarts Nou ja, mijn vraag is dus, wat doet die engerd met je of worden alleen je ogen enzo getest??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2008, 18:21
Verwijderd
Ik weet niet of het helemaal overeenkomt, maar misschien heb je hier iets aan

Citaat:
Als je in klas 2 van het voortgezet onderwijs zit, krijg je een uitnodiging van de schoolarts en doktersassistente van de GGD, voor een onderzoek. De schoolarts kijkt naar je lichamelijke en geestelijke gezondheid. De doktersassistente onderzoekt of je goed ziet en hoort en zij meet je lengte en gewicht. Ook zal zij het met je hebben over gedrag en leefgewoonten, zoals bijvoorbeeld eten, roken en sporten.

Voordat het onderzoek begint vul je thuis een vragenlijst in. Je mag je ouders/verzorgers vragen om mee te helpen bij het invullen. Deze vragenlijst gebruikt de jeugdarts om met je te bespreken of je in het verleden ziek bent geweest en of je nu ergens last van hebt. De jeugdarts zal je ook vragen of je problemen hebt; bijvoorbeeld op school, thuis of op seksueel gebied.

Het onderzoek vindt plaats op school of op de GGD en duurt ongeveer 15 minuten. Je ouders/verzorgers worden niet uitgenodigd om bij het onderzoek aanwezig te zijn. Als jij of je ouders/verzorgers dat toch graag willen, dan is dit altijd mogelijk.
http://www.ggdrivierenland.nl/client...oek_schoolarts
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 08:48
Defcon1
Defcon1 is offline
Oh dat heb ik een paar jaar geleden ook gehad. Eerst moet je thuis inderdaad zo'n vragenlijst invullen (gaat vooral over je ''geestelijke gezondheid''). Daarna bij dat onderzoek wordt er eerst 10 minuten ofzo met je gepraat (de schoolarts heeft dan dat papier in zijn/haar hand). De laatste 5 minuten wordt je gewogen en gemeten (wel in je boxer ) en dat was het.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 21:10
blablatje
blablatje is offline
Vooral een psychosociale vragenlijst en een vragenlijst over puberteitskenmerken. Bij dat laatste hoort ook lengte en gewicht en dat wordt gemeten. Sommige schoolartsen vinden dat daar ook bij hoort dat ze je testikels inspecteren. Als jouw schoolarts dat wil doen en jij wil het niet, dan zeg je gewoon dat je het niet goed vindt en dan moet de schoolarts het niet doen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 18:36
Missy
Missy is offline
Citaat:
Oh dat heb ik een paar jaar geleden ook gehad. Eerst moet je thuis inderdaad zo'n vragenlijst invullen (gaat vooral over je ''geestelijke gezondheid''). Daarna bij dat onderzoek wordt er eerst 10 minuten ofzo met je gepraat (de schoolarts heeft dan dat papier in zijn/haar hand). De laatste 5 minuten wordt je gewogen en gemeten (wel in je boxer ) en dat was het.
Bij ons mocht iedereen zijn kleding gewoon aanhouden.

Bij ons stelde het niet veel voor. Je werd gewogen en gemeten. Er werd een kort praatje met je gemaakt en je mocht gaan.
Oud 22-10-2008, 17:49
jjaacckk5
jjaacckk5 is offline
ow gelukkig, het valt zo te horen wel mee mja sommge mensen zeggen dat ze helemaal naakt moesten enso en dat die arts aan je eikel ging zitten
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 22:38
Noddy
Noddy is offline
Wij mochten alles gewoon aanhouden. Stelde niet veel voor. Lengte opmeten, wegen dat soort dingen.
Oud 25-10-2008, 14:17
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Wij mochten alles gewoon aanhouden. Stelde niet veel voor. Lengte opmeten, wegen dat soort dingen.
Oud 26-10-2008, 20:11
Verwijderd
Bij mij is het denk al zo'n 10 jaar geleden; maar wij kregen ook een gehoor test met piepjes. Koptelefoon op je kop en elke keer als je een piepje hoorde moest je 'ja' zeggen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 20:17
Verwijderd
@TS: Als de arts iets wil doen wat jij niet wilt, dan kun je dat natuurlijk altijd zeggen. Maar ga er maar vanuit dat de meest vreselijke verhalen niet kloppen en dat die mensen jou enkel op stand willen jagen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 20:20
wallflower
wallflower is offline
Citaat:
@TS: Als de arts iets wil doen wat jij niet wilt, dan kun je dat natuurlijk altijd zeggen. Maar ga er maar vanuit dat de meest vreselijke verhalen niet kloppen en dat die mensen jou enkel op stand willen jagen.
stang
Oud 27-10-2008, 12:01
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
heey allemaal ik zit in de 2de klas en moet binnenkort naar de schoolarts Nou ja, mijn vraag is dus, wat doet die engerd met je of worden alleen je ogen enzo getest??
Nee, er wordt niet aan je geslacht gezeten
Oud 27-10-2008, 12:09
Verwijderd
Bij ons waren er ook de rare verhalen, maar uiteindelijk stelt 't echt niets voor, gewoon wegen, meten, oogtestje, gesprekje, klaar
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 12:16
Verwijderd
Citaat:
stang
Dat bedoelde ik idd.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2008, 21:55
Gunkan
Gunkan is offline
Denk d'r maar zo over: die ene keer schoolarts op het voortgezet onderwijs is de laatste keer dat je vanuit de GGD wordt gecontroleerd. Je bent van baby-af-aan al regelmatig gecontroleerd, om er zeker van te zijn dat je ouders en de maatschappij over het algemeen goed voor je zorgen. Als baby ging je naar het consultatiebureau en op de basisschool had je de schoolarts. Dit keertje in de tweede is de laatste keer en ze willen gewoon zeker weten dat je helemaal in orde bent Het is gewoon een van de vele manieren van de staat om problemen onder de volksgezondheid op te sporen en om zeker te zijn dat er geen misbruik ofzo plaats vindt.

Zoals iedereen zegt: het stelt voor jou niet veel voor en voor de staat is het een nette afsluiting van je dossier
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 21:19
Krokie
Krokie is offline
Bij mij stelde het ook weinig voor, met name veel praten hoe je leeft en hoe het met je gaat. Niets engs iig.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 22:00
59FIFTY
59FIFTY is offline
Gewogen/Gemeten en een hele zooi aan vragen hoe het thuis gaat, wat je in de toekomst wilt gaan doen ed. Helemaal niks om je zorgen over te maken, en wij kregen ook nog de tekeningen terug die we in groep 1/2 hadden gemaakt bij de schooldokter, dat was wel mooi om te zien en ook dat je beseft dat alles zo snel is gegaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten