Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2008, 22:03
Verwijderd
Ik wil deze winter naar Oekraine gaan. Is iemand al eens geweest en kan hij of zij algemene tips geven over het land en reizen?
Advertentie
Oud 09-11-2008, 17:09
Roxy
Roxy is offline
Ik ben er anderhalf jaar geleden in de zomermaanden geweest. Ik ben toen vanaf moldavie gekomen en ben er een weekje geweest. In die periode heb ik de route odesa-yalta-kiev-lviv gedaan.

Het reizen hebben we allemaal per trein gedaan, behalve een stukje simferopol-yalta dat was met een shared taxi. Slaaptreinen zijn redelijk te doen, ongeveer zelfde niveau als de rest van oost-europa. Treinkaartjes kopen daarintegen was voor ons erg moeilijk. Op Odesa waren er heel veel kassa's maar iedereen stuurde ons ergens anders heen en bij de goede kassa was het enorm druk en rijen vormen kennen ze niet, engels en klantvriendelijkheid trouwens ook niet. Gelukkig hadden we van te voren data en tijden, plaatsnamen en steekwoorden als 'tweede klas, enkele reis' het cyrillisch opgeschreven, anders had niemand moeite gedaan om ons te helpen.

De steden hebben allemaal een redelijk verschillende indruk op me achter gelaten. Odesa is een erg verwesterse toeristische plaats voor rijke mensen, met strand, boulevard, veel restaurants, maar ook mooie oude gebouwen. Kiev is duidelijk grootser en drukker. Maar het Lavra met allemaal kerken is zeker de moeite waard. Yalta, is echt beachy toeristisch, maar het schiereiland zag er vanaf de taxi prachtig uit. Voor trektochten of andere sportieve dingen kun je daar goed terecht. Lviv was een kleinere stad met een hele andere sfeer. Geweldig mooi oud stadscentrum.

Als je meer wilt weten mag je pm'en hoor.
Oud 10-11-2008, 21:39
Verwijderd
Roxy, bedankt voor je reply, hier kan ik voorlopig even wat mee, als ik meer concrete vragen heb laat ik je het weten, bedankt!
Oud 10-11-2008, 22:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
in odessa, kiev, lvov geweest. het is even doorzetten inderdaad om ergens te komen, redelijke chaos en onduidelijkheid in de steden. trek overal wat tijd vooruit, plattegronden, perronnen, alles kan voor je westerse logica onduidelijk zijn volgens mij. zonder basiskennis cyrillisch/russisch zou ik er niet snel meer heen gaan. denk van te voren na over je overnachting, want dat na je avondeten even regelen gaat vaak niet bepaald. slaaptrein is altijd een goede optie trouwens als het niet lukt. ik heb niet het idee dat je snel in contact komt met de bevolking, hoewel er wel een redelijke straatcultuur is en dat is fijn. verder is het een zeer enerverend land, mooi landschap, waar ik te weinig van gezien heb. er is wel informatie te vinden over de verschillende gebieden. niet echt een land voor een kort verblijf denk ik. als je alleen reist als vrouw wel rugzak achterlaten en hakken aantrekken *zucht*, als man je oudste slobberkleding aan.
Oud 13-11-2008, 17:25
Roxy
Roxy is offline
hoezo die hakken? die snap ik niet?

en wij hadden vooraf geen kennis van het cyrillisch/russisch, maar hebben gewoon onderweg steeds het alfabet er bij gehad en na een tijdje wist mijn vriendin gelukkig al hoe het werkte. Wel is handig dat de steden allemaal russisch gebouwd zijn, alles loopt paralel aan elkaar, zeg maar zoals new york. Dat maakt het navigeren binnen de steden makkelijk. Maar de bradt reisgids was als de bijbel.

en in lviv: http://www.hostelworld.com/availabil...ent-Lviv-15917 geweldig mini apartementje voor twee personen. alles er op en eraan en super lieve eigenaar.
Oud 14-11-2008, 21:26
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
hoezo die hakken? die snap ik niet?
o niet zoveel, dat je met schoenen en rugzak meer opvalt dan met hakken en handtasjes. meer die sfeer van russische steden dan van veel andere oostbloklanden. trouwens, ben jij in belarus geweest?
Oud 16-11-2008, 01:10
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
o niet zoveel, dat je met schoenen en rugzak meer opvalt dan met hakken en handtasjes. meer die sfeer van russische steden dan van veel andere oostbloklanden. trouwens, ben jij in belarus geweest?
dat is waar ja, veel wat hier onder de categorie sletjes valt. vond het wel mooi dat er in het zuidelijk deel echt alleen russisch gesproken werd en dat in het noorden het da ingewisseld werd voor tak. en nee dat is een van de oostblok landen die ik nog moet, maar voorlopig ook niet in de planning.

Regels voor berichten