Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2008, 20:44
Bertje B.
Bertje B. is offline
Ik zit nu in het 1e jaar van de HBO opleiding accountancy en echt heel goed gaat het niet. Maar de decaan vertelde dat je uiterlijk 31 januari of zo kan aangeven of je nog wil stoppen met de opleiding, zodat je niks terug hoeft te betalen. Want als je minder dan 40 studiepunten haalt aan het eind van het jaar, moet je van school af en zul je dus ook € 1.565 (?) + een bedrag voor je OV kaart terug moeten betalen aan IB Groep, wat erg veel geld is. Daarom wil ik dus misschien gebruik maken van die februari-regeling. Maar weet iemand hoe dit precies in zijn werk gaat en wat je dan moet doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2008, 21:02
*oma*
*oma* is offline
Je krijgt dan toch gewoon je collegegeld terug als jij je voor die tijd uitschrijft?
Als je minder dan 40 ect's haalt hoef je toch al die dingen niet terug te betalen? Dat is geloof ik alleen zo als je binnen 10 jaar niet afstudeerd.
Maar bij de IBG weten ze hier alles over .
Oud 19-11-2008, 21:40
Bertje B.
Bertje B. is offline
Collegegeld van wat ik al gevolgd heb, krijg ik niet terug natuurlijk. Alleen het bedrag van IBG hoef ik dan niet terug te betalen, waardoor ik dus quite speel. Als je minder dan 40 ect's haalt, moet je van school af en moet je dus ook die € 1.565 terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 21:50
wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Collegegeld van wat ik al gevolgd heb, krijg ik niet terug natuurlijk. Alleen het bedrag van IBG hoef ik dan niet terug te betalen, waardoor ik dus quite speel. Als je minder dan 40 ect's haalt, moet je van school af en moet je dus ook die € 1.565 terugbetalen.
Dat klopt niet helemaal. De verkregen studiefinanciering moet je altijd terugbetalen, tenzij je binnen 10 jaar een diploma haalt. Dat kan van deze studie zijn maar ook van een hele andere studie. Als je de 40 punten niet haalt en dus van school af moet, zul je het dus ook moeten betalen, tenzij je dus binnen tien jaar een diploma haalt.

Ik neem aan dat je niet gewoon van plan bent om van school af te gaan, een baantje te zoeken en niet meer te gaan studeren? Dan maakt het niet zo heel veel uit wanneer je je uitschrijft. Behalve dat het natuurlijk een beetje zonde is om collegegeld te betalen en studiefinanciering te ontvangen (aangezien je totaal maar vier jaar krijgt) voor een studie die je niet leuk vindt.
Oud 20-11-2008, 18:48
Verwijderd
Als je je voor 1 februari uitschrijft, ook bij de IB-groep, dan hoef je de maanden prestatiebeurs die je tot februari ontvangen hebt niet terug te betalen. Op de site van de IB-groep staat vrij duidelijk wat je hiervoor moet doen: "Geef zo snel mogelijk aan ons door dat je bent gestopt of dat je je studiefinanciering per 1 februari wilt stopzetten. Dat doe je snel en eenvoudig via Mijn IB-Groep." Het collegegeld kun je natuurlijk ook gedeeltelijk terugvragen.

Als je minder dan 40 punten haalt, dan geldt inderdaad dat je de prestatiebeurs niet terug hoeft te betalen als je binnen 10 jaar alsnog een diploma haalt. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je bij je nieuwe studie een jaar studiefinanciering 'mist' en anders maar een aantal maanden.

Op WG&R is trouwens een prachtig algemeen topic voor dit soort vragen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 20:02
Bertje B.
Bertje B. is offline
WG&R?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 21:58
Verwijderd
Vergeet niet dat als je een nieuwe studie begint, dat je de reeds ontvangen studiebeurs (93 euro per maand) niet terug hoeft te betalen, maar ook niet mee krijgt als je aan een nieuwe studie begint (Als je in januarie stopt en je begint met een nieuwe studie, dan krijg van september tot januari geen studiebeurs meer)
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 22:18
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
WG&R?
subforum werk geld en recht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten