![]() |
|
Kamer tegen automatisch donorschap
Gepubliceerd: 8 oktober 2008 15:52 | Gewijzigd: 8 oktober 2008 19:36 ANP Den Haag, 8 okt. Pleitbezorgers voor een systeem waarbij iedereen automatisch orgaandonor is, hebben vandaag bot gevangen bij de Tweede Kamer. CDA, PvdA en Partij voor de Vrijheid keerden zich tijdens een Kamerdebat tegen dit systeem. Nu geldt nog dat iedereen toestemming moet geven voor donatie. Het CDA verwacht niet dat een ander systeem meer donoren oplevert. Evenals de PvdA legden de christendemocraten ook de nadruk op zeggenschap over het eigen lichaam. (http://www.nrc.nl/binnenland/article...sch_donorschap) -------- Eergisteren was Kim Moelands te gast bij Pauw en Witteman, waarin ze vertelde over haar ziekte en het belang van actieve donorregistratie. Nu blijkt dat ondanks dat driekwart van de Nederlandse bevolking vóór dit systeem is het toch niet geïmplementeerd gaat worden omdat er geen politieke meerderheid is. Onder andere de VVD stemde tegen. Ik vraag me af wat jullie standpunt in deze is? Verder ben ik oprecht geïnteresseerd in de reden wáárom je tegen een actief registratiesysteem bent, mocht je dat zijn. In het filmpje van P&W zie je bijvoorbeeld dat Hans van Baalen nergens echt vertelt waarom hij zijn standpunt inneemt. Dus, wat is jullie mening, en waarom? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat gaat toch nooit gebeuren Laatst gewijzigd op 10-10-2008 om 00:51. |
![]() |
|
Verplicht donorschap druist in tegen de absolute lichamelijke integriteit van het individu, en mag onder geen enkel beding geschonden worden door de overheid. Zelfs niet na de dood.
Het is veel rechtvaardiger om mensen zelf te laten kiezen wat ze met hun eigen lichaam doen, en zij die wel bereid zijn om organen af te staan voorrang te geven als ze zelf organen nodig hebben. |
![]() |
|
Ik vind het terecht dat mensen sterven door het tekort dat opgeroepen wordt door het huidige systeem. De lichamen van de overledenen dienen aan stukken te worden gesheurd door de wormen - dat is veel en veel nuttiger dan het redden van mensenlevens.
Bovendien zorgt de schaarste voor een prijsstijging. Het wordt steeds aantrekkelijker om een van mijn nieren te verkopen ^^
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
(ook als dat niet in de wet staat zie post hierboven) en omdat aantal donoren gewoon van veel meer factoren afhangt die veel belangrijker zijn het aantal gezonde jonge mensen dat doodgaat in Nederland is bijvoorbeeld gewoon te laag ook de organisatie van ziekenhuizen rond donoren speelt een grote rol in België is het aantal donoren pas omhoog gegaan nadat ze die organisatie flink hebben verbeterd zie post L&P + voor doktoren moet het enige belang het leven van de patiënt zijn een focus op donatie kan dat verstoren |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Wie te lame om een mening te hebben, krijgt dan automatisch de meest sociale uitkomst. Als iemand geen mening heeft is diegene immers akkoord met wat een ander voor je vindt. Citaat:
![]() Echt een schoolvoorbeeld van de soort argumentatie waarmee bijvoorbeeld de gristenmaffia in het parlement tot nu toe humane regelgeving tegen wist te houden. En je stelling zal je nooit kunnen bewijzen. Slechts 37% van de mensen boven de 18 staat geregistreerd.*. Dat betekend dat bovenop het huidige aantal donoren 63% van de bevolking donor wil zijn, maar te lamlendig is om daarvoor één formuliertje in te vullen. Tegenover die statistieken is het al onmogelijk geworden om te beweren dat actieve registratie geen verhoging tot gevolg zal hebben. Sterker nog, er zal een verdrievoudiging van het aantal donoren plaatsvinden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En natuurlijk overdrijf ik in een voorbeeld daar is het een voorbeeld voor En dit is dus het schoolvoorbeeld domme statistiek toepassen zonder naar de werkelijkheid te kijken 40% van nederland is boven de 65% daar heb je toch weinig aan voor organen je moet eerder kijken naar mensen <40 in de doelgroep namelijk jonge mensen is een veel hoger percentage geregistreerd bij 1/3 van mensen die wel gergistreerd staan gaat de donatie niet door vanwege familie bezwaren bij een precentage dat ik zo goaw niet uit mijn hoofd weet is er wel donatie terwijl ze niet geregistreerd staan omdat de familie bij niet registratie beslist maar goed het hogere aaantal geregistreerde donoren heft in nederland nauwelijks tot mee donoren geleid terwijl dit volgens jou wel zou moeten verklaar eens? ![]() betere organisatie en op lange termijn transplantatie van varkensharten zijn de beste oplossingen |
Advertentie |
|
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...G3&CHARTTYPE=1 19,94% boven de 65 jaar Als daar al niets van klopt, wat zegt dat over de rest van je betoog? Maar goed, hoewel niet alle onregistreerden donoren zullen worden toont het wel aan dat jouw stelling van geen kanten klopte. Actieve registratie zal een grote stijging van het aantal donoren tot gevolg hebben. Dat combineren met een andere maatregel als het bindend verklaren van een toestemming tot donatie (waardoor emotionele familieleden het niet ongedaan kunnen maken) zal de onacceptebele situatie dat mensen sterven door lamlendigheid en de gewetenloosheid van politici beëindigen. Citaat:
Citaat:
-vetorecht van de (emotionele) familie is niet geschrapt -donor moet op precies het juiste moment op de intensive care overlijden, of de organen mogen niet gebruikt worden. Een regel die veel te stringent is. -het aantal geregistreerde donoren is nauwelijks gestegen, en zelfs gedaald (bron, laatste alinea -het effect is vertraagd, mensen sterven nu eenmaal pas wanneer ze sterven. Hogere registratieaantallen zien we over een jaar of 10-20 pas echt.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het foute hieraan is dat de overheid de controle krijgt over mijn lichaam. Dat wil ik niet. Ik duld geen andere eigenaar dan mezelf. Ik ben geen robot van de staat. Pas wanneer ik met mijn lichaam andere mensen wat wil aandoen mag de overheid mijn mogelijkheden beperken, niet eerder. Ik begrijp dat de wachtlijsten in de zorg heel veel ellende bezorgen voor patiënten, en ik hoop ook dat zoveel mogelijk mensen het donorcodicil invullen, maar de methode van actieve donorregistratie is principieel fout. Patiënten die op een orgaan zitten te wachten hebben de kaart van zieligheid in handen. Speel die uit, ga met zo'n registratieformulier van huis tot huis, en benader mensen persoonlijk met je problemen. Dat is net zo effectief en bovenal geeft het de staat geen gevaarlijke bevoegdheden. |
![]() |
||
Citaat:
Ongevraagd vind ik nog steeds ongepast. |
![]() |
|||
Citaat:
Alleen wie nooit een keuze maakt krijgt de beste optie toegewezen, maar goed, diegene had immers geen voorkeur en is dus akkoord met alles dat er gebeurd. Als je wees bent, sterft zonder kind of kraai, en geen testament achter laat, dan wordt je door de gemeente begraven. We kunnen dan moord en brand schreeuwen over staatscontrole omdat diegene misschien wel gecremeerd wilde worden, maar je zit ermee dat je iets moet doen, en de dode nooit een keuze heeft gemaakt. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar hoe zit dat dan practisch gezien als je je lichaam nalaat voor de wetenschap?
( Zegge bijvoorbeeld voor geneeskunde studenten? ) Ik neem aan dat die wel een compleet lijk willen om mee te stoeien. Want dat heb ik aangegeven. Dat ze mijn kadaver mogen hebben om mee te spelen in naam van de wetenschap. Maar ik neem aan dat dat nutteloos is als ze een leeggeroofde huidzak met wat botten erin krijgen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens.. kan ik de door mij, via de overheid, betaalde giften aftrekken van de belasting? ![]() |
![]() |
|
Het verdient geen prijzen voor snel reageren, maar de header van de e-mail onthulde ook waarom, Anoushka van Miltenburg schreef het zelf. Ik had dus kennelijk een onderwerp aangesneden dat nog niet op papier verwoord was.
Transplantatiegeneeskunde is een van de triomfen van de medische wetenschap. Het is haast onvoorstelbaar dat het mogelijk is om levens te redden met gezonde organen van vaak veel te vroeg overleden personen. De vraag hoe er voldoende gezonden organen beschikbaar kunnen komen om aan de vraag te voldoen houdt veel mensen al jaren bezig. Hoe ver mag je als overheid gaan om gezonde organen van overleden mensen te vragen om daarmee andere mensen het leven te redden? Voor de VVD is het recht op zelfbeschikking in het debat rondom orgaandonatie het uitgangspunt. Mensen moeten zelf bewust een keuze kunnen maken of zij hun organen na hun dood willen doneren, of juist niet. Ieder mens heeft vanuit dat zelfbeschikkingsrecht tevens het recht om geen keuze te willen maken. Het is dan wel van belang dat duidelijk is dat hiermee de keuze wordt overgelaten aan de nabestaanden. Naast zelfbeschikking staat voor de VVD ook de integriteit van het lichaam buiten kijf. Volwassen mensen hoeven niet toe te staan dat een ander aan hun lichaam zit, ook niet wanneer die ander goede bedoelingen heeft. Dit recht eindigt niet nadat iemand is overleden. Natuurlijk kan hij er dan niet zelf meer over waken, maar wordt dat gedaan door zijn nabestaanden. Iedere burger zou dus de gelegenheid moeten hebben zijn of haar eigen afweging te maken omtrent al dan niet donor zijn. Om die reden is de VVD-fractie tegen het geen-bezwaarsysteem, waarbinnen het niet maken van een keuze, automatisch tot een 'ja' leidt. Wel kunnen wij van de overheid vragen om mensen, die de keuze nog niet hebben vastgelegd, zo vaak mogelijk te verzoeken dit wel te doen. Daarnaast moet er ook veel meer dan tot nu toe, bekend worden dat nabestaanden beslissen indien er niets is geregistreerd. Ook in dat geval is het dus van belang dat mensen van elkaar weten hoe zij over orgaandonatie denken. De VVD is voorstander van het huidige systeem waarbij iemand bij leven uitdrukkelijk toestemming geeft voor donatie alvorens zijn of haar lichaamsmateriaal mag worden gebruikt voor orgaandonatie. De VVD ziet wel mogelijkheden om het huidige toestemmingssysteem te verbeteren. Er zijn veel verbeteringen door te voeren die het aantal orgaandonaties in gunstige zin beïnvloeden zonder het beslissingssysteem te wijzigen. Minister Klink doet hiervoor een reeks van voorstellen die erop gericht zijn het proces rondom orgaandonatie in ziekenhuizen sterk te verbeteren. De VVD steunt deze voorstellen. In Spanje wordt al meer dan tien jaar op deze manier gewerkt en met heel veel resultaat. In landen die deze werkwijze hebben overgenomen is ook een sterke toename van het aantal beschikbare organen zichtbaar. Er is op dit moment geen bewijs dat het veranderen van het systeem ook daadwerkelijk leidt tot een grotere beschikbaarheid van organen. Het grootste probleem is dat nabestaanden in 70% van de 'onbesliste' gevallen toestemming weigeren. Bij het 'geen bezwaarsysteem', of Belgische systeem, hebben de nabestaanden ook het laatste woord. Het is dus zaak om vooral veel energie te steken in het bespreekbaar maken van orgaandonatie in de familiekring. De VVD gaat ervan uit dat deze verbeteringen zullen leiden tot een toename van het aantal orgaandonaties. Beetje een lame standpunt vind ik zelf. Geen bewijs dat actieve registratie tot meer donoren leidt.. Tja, nogal wiedes als het nog nooit geprobeerd is. Het aantal lamers dat niet eens de moeite doet een voorkeur te registreren, wat voor voorkeur dan ook, geeft genoeg reden om een sterke toename van het aantal donoren waarschijnlijk te maken. Zelfbeschikkingsrecht wordt zoals gezegd helemaal niet aangetast door actieve donorregistratie... Ook mogen ze Klink als overtuigd tegenstander van orgaandonatie dan wel wat meer op de huid zitten. De man doet het niet uit zichzelf. Wel is het positief dat ze doorhebben dat onwetende emotionele nabestaanden vaak roet in het eten gooien. Daar iets aan doen zal zeker een of twee druppels op de gloeiende plaat produceren.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
beetje brak hoor. Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Zelf vind ik het momenteel moeilijk om de keuze te maken, en als je automatisch donor bent, zou ik dus ook sneller donor zijn (keuze wordt namelijk al voor je gemaakt, je moet 'm dan terugdraaien en dat maakt voor mij dat ik sneller voor het donor-zijn zou kiezen, denk ik. Misschien een vreemde redenering). Nu twijfel ik nog heel erg. Ik heb namelijk van mijn oude docent biologie vernomen dat je gezichtsuitdrukking vreselijk verandert als er bepaalde organen worden verwijderd, dat eigenlijk het menselijke eruit gaat. Ik vraag me af of ik dat mijn nabestaanden moet "aandoen". Hoe erg het is om zoiets te zien. Dus ik moet me erin verdiepen en als dat allemaal meevalt o.i.d. me toch registreren.. tot nu toe nog niet gedaan.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Wat gek van Nederland qua orgaandonaties Macrador | 64 | 14-09-2016 11:04 | |
Psychologie |
donor worden/zijn Tripp | 181 | 27-05-2009 18:46 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |