Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij het orgaandonatiesysteem ben je pas donor als je jezelf aanmeld hiervoor. Anders gaat men er vanzelf vanuit dat je geen organen wil doneren. Ik ga hier niet verder op in. Dat is ook een andere discussie. In dit systeem van EPD gaat men ervan uit dat je automatisch met dit systeem instemt. Als je bezwaar hebt moet je dit zelf aangeven d.m.v. een formulier. Ik vind echter dat mensen zelf goed kunnen aangeven of ze ermee instemmen. Ik vind het lijken alsof ze voor deze opzet hebben gekozen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen. Het gaat me er nog niet eens om of het systeem werkt en of het veilig is. Het gaat me om de manier waarop dit gebracht wordt. Het volgende opinie bericht uit trouw vind ik wel interessant: "Kans op misbruik gegevens patiënten levensgroot Minister Klink meet de voordelen van het Elektronisch Patiënten Dossier breed uit. Maar zwijgt over risicos. Al lang voordat de huisartsen een conflict hadden met minister Klink over het Elektronisch Patiënten Dossier, waren er grote bedenkingen tegen het EPD. Het grootste dilemma voor de huisartsen is de kans dat onbevoegd wordt gekeken in patiënten-dossiers en dat daar misbruik van wordt gemaakt. Denk aan het belang van medische gegevens in verzekeringskwesties en bij arbeidsongeschiktheid, om van grover misbruik en chantage maar niet te spreken. Een systeem waarbij tienduizenden zorgverleners met hun pasje (de zogenaamde UZI-pas) kunnen inloggen is nooit afdoende te beveiligen, wat men ook beweert: de praktijk leert helaas dat op deze schaal volledige beveiliging een utopie is. In de huisartsenpraktijk waar ik werk hebben vier artsen een UZI-pas aangevraagd: één heeft hem zonder problemen ontvangen. Twee zijn zonder code geleverd waarna de aanvraag opnieuw moest worden gedaan. Mijn eigen aanvraag is met de bijbehorende documenten zoekgeraakt. In de praktijk zien we nu al dat soms aan een dossier van een patiënt is gesnuffeld door iemand zonder dat er contact is geweest met de huisartsenpost. In het huidige huisartsensysteem wordt altijd gemeld wanneer er een dossier wordt ingekeken. Gelukkig kunnen we omdat het een regionale structuur is en we de deelnemers kennen- meteen actie ondernemen. Een ander probleem betreft de medische aansprakelijkheid: Stel dat iets in het dossier van de huisarts niet klopt of niet vermeld is. Een collega elders kan op grond daarvan een fout maken. Wie is dan verantwoordelijk? De huisarts? De collega elders? Hier moet duidelijkheid over zijn voordat je van artsen kunt verlangen dat ze hun dossiers open stellen. De opmerking dat mensen vanwege het EPD niet telkens hun ziektegeschiedenis hoeven te vertellen is een onjuiste voorstelling van zaken: iedere arts zal het verhaal altijd van de patiënt zelf willen horen. Telkens wordt door het ministerie van volksgezondheid gesproken over 19000 vermijdbare ziekenhuisopnames en 1200 sterfgevallen alleen al door verkeerd medicijngebruik. De minister legt daarbij gelijk de link dat deze te voorkomen zijn bij gebruik van het EPD. Ook dit behoeft nuancering: deze getallen komen voort uit een onderzoek dat is verricht door ziekenhuisapothekers (het HARM-onderzoek). Dat betrof alle ziekenhuisopnames waarbij medicatie een rol speelde in de reden van opname: zo ook alle zelfmedicatie. Problemen die door zelfmedicatie ontstaan, zullen met een EPD echter nooit voorkomen worden. Het HARM-onderzoek doet geen enkele uitspraak over vermijdbare opnames, doordat de voorschrijvend arts onvoldoende op de hoogte was van wat de patiënt aan medicatie gebruikte. De getallen die het ministerie noemt zijn dus op zn minst zeer tendentieus. Minister Klink doet het voorkomen alsof het EPD al werkzaam is, getuige ook de folder die alle huishoudens hebben ontvangen afgelopen dagen. De praktijk is helaas veel weerbarstiger: zelfs op regionaal niveau lukt het nog steeds niet alle huisartsensystemen betrouwbaar te ontsluiten voor de huisartsenposten. In de regio Twente waar een pilot is gedaan met het EDP liepen enthousiaste huisartsen tegen dusdanige problemen op dat men wilde stoppen met de medewerking aan het project. Terwijl diverse pilots liepen en men grote problemen tegenkwam werden door het ministerie flyers verstuurd, waarin men deed voorkomen alsof het EPD in proefregios een groot succes was. Deze stonden vol hele en halve onwaarheden: pure propaganda. Bovendien kost invoering veel geld. Op regionaal niveau zal ik me blijven inzetten voor een betere inzage in medische dossiers: dat hier winst mee te behalen is, is zeker waar. De stap naar een grootschalig landelijk systeem kan pas worden gezet wanneer blijkt dat het op regionaal niveau goed functioneert en veilig is. Voor de enkele patiënt die bijvoorbeeld in Zeeland comateus wordt opgenomen mag men overdag contact met de praktijk opnemen en s avonds met de huisartsenpost: daar is geen duur landelijk project voor nodig. De minister meet de voordelen van het EPD breed uit. Over de risicos wordt in alle talen gezwegen. Een aantal juridische zaken zijn niet geregeld. Daarom geldt voor mij: Het EPD, nog even niet!" Bron:Trouw: Podium 10 november 2008 Dolf Nijhoff, huisarts te Aalten, lid van werkgroep patiëntendossier |
![]() |
||
Citaat:
Persoonlijk ben ik wel voor "eerst vragen, dan pas toestemming", maar in dit geval zie ik alleen maar voordelen en mogen ze van mij de administratieve kosten besparen. |
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
nr: 01406**** Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 10-11-2008 om 21:58. |
![]() |
||
Citaat:
En nu je hier toch bent, mag je ook uitleggen waarom. Zo krijgt een forum nog een beetje "schwung" ![]() (overigens heb ik 't formulier al bij 't oud papier gedaan) |
![]() |
|
Ik twijfel nog.
Ik twijfel over de beveiliging van dit alles. Als je ziet hoe vaak ze al de fout in gegaan zijn lijkt me het niet meer dan logisch dat het nu ook weer gebeurd. In dat geval liggen mijn gegevens ook op straat. "Heb je iets te verbergen dan!?" Ja, misschien wel ja. Of niet. Ik hoorde mensen zeggen dat alleen mensen die iets mankeren tegen kunnen zijn, waarom zou je anders bezwaar hebben? Ik heb bezwaar tegen de manier waarop het is ingevoerd maargoed. Het idee is top en ik denk dat ik uiteindelijk geen bezwaar aanteken.
||
Citaat:
Ik had het wel mooi gevonden als dat er vroeger was geweest, dan hadden ze me maar één in plaats van twee keer bijna kapot gespoten met de vaccinaties. ![]()
|
Ach zo lang ze het in het ziekenhuis presteren om de medicatie van mijn opa tot drie keer toe verkeerd in te stellen terwijl ik op een kaart die aan het bed hangt kan zien dat het verkeerd is zullen ze die notenallergie ook wel missen in het dossier.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ja, überhaupt, het mechanisme is zo simpel dat ik stond te kijken van het feit dat mensen het in de eerste plaats verkeerd konden begrijpen. Zonder extra te betalen komt die arts gewoon domweg niet in zijn vrije weekend opdraven en zouden er in totaliteit minder behandelingen plaatsvinden. Zonder die regeling zou de lengte van de wachtlijst voor iedereen dus toenemen, en met neemt hij voor iedereen die na de persoon die extra betaald erop stond, af.
Bovendien wilde men toch extra geld voor de zorg? Welnu, als mensen zo gek zijn voor een simpele behandeling honderden euro's extra neer te leggen, deal. Meer geld om de zorg mee te verbeteren, los van het positieve effect op de wachtlijsten die het toch al had. ![]()
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
collectief belang enzo, maar daar geloof jij niet in. denk ook echt dat het zwart verdiende geld de zorg ingaat.... Citaat:
||
Citaat:
De afweging is hier met extra geld, of niet. Er is geen keuze tussen goed voor iedereen of goed voor degene die extra betaald. Het is goed voor niemand of goed voor iemand, plus degene die toevallig achter hem op de wachtlijst stonden. Dat soort situaties doet het inderdaad vrij slecht in de wereld van de linkse dogma's, maar zo zit de wereld toch echt in elkaar. En goed, als ze patiënten zo gek krijgen om te betalen voor het inkorten van de wachtlijsten, who am I to argue?
|||
Citaat:
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn zoals het verleden uitwijst en kan je een basiszorg collectief aanbieden en daarnaast een duurdere particuliere zorg voor niet noodzakelijke dingen. Dat is waar jij m.i. niet in geloofd. Maar laten we vooral de voordelen niet vergeten; plastische chirurgie is een stuk goedkoper geworden ![]() Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik hoop dat het er komt.
Het is toch een mooi systeem, dat als je wat mankeert en je gaat naar een onbekende arts, dat diegene dan alles van je weet en dat je niet alles op hoeft te sommen. Zelf ben ik chronisch ziek en ben het eigenlijk wel een beetje om steeds maar weer aan verschillende artsen uit te leggen wat ik heb. |
![]() |
|
|