Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2008, 22:18
pasionata4
pasionata4 is offline
Een karretje rijdt over een horizontale rail, voortgetrokken door een massa via een touwtje over een katrol. Bereken Fw.
Gegevens:
- massa van karretje & touwtje = 300 g
- massa gewicht = 100 g
- versnelling = 2,0 m/s

Fres = Mres x a
Fres = Fz + Fw
Mres = m + M
dus;

Fres = (0,100 x 9,81) + Fw
Mres = 0,100 + 0,300
dan invullen:

Fres = Mres x a
(0,100 x 9,81) + Fw = 0,400 x 2
0,981 + Fw = 0,80
Fw = 0,80 - 0,981 = -0,18 N
_
Er was een discussie over op school dus ik weet nou niet zeker of ik het goed heb gedaan of de anderen..
Dus mijn vraag is: Is dit het goede antwoord en zou het op een andere/betere/snellere manier kunnen worden uitgerekend?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2008, 07:05
goreth
goreth is offline
je hebt zowiezo een kleine formuleringsfout gemaakt, aangezien een negatieve wrijvingskracht niet bestaat. Mres is een niet bestaand iets in de natuurkunde, dit is jouw fout. Het lijkt misschien lochish om de massa van het karretje en het gewicht te nemen maar de gegevens zijn over het karretje. Het gewicht is in dit geval de motor die een constante kracht van 0.981N uitoevend op het karretje.

Ik zou het volgende doen:
Fres=m*a
Fres=0.300*2=0.600N

Ffw = (voorwaardse kracht die gegeven word door het gewicht aan het toutje)
Ffw=9.81*0.100=0.981N

Ffw-Fres=Fw
0.981-0.600=381N
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 17:21
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
je hebt zowiezo een kleine formuleringsfout gemaakt, aangezien een negatieve wrijvingskracht niet bestaat. Mres is een niet bestaand iets in de natuurkunde, dit is jouw fout. Het lijkt misschien lochish om de massa van het karretje en het gewicht te nemen maar de gegevens zijn over het karretje. Het gewicht is in dit geval de motor die een constante kracht van 0.981N uitoevend op het karretje.

Ik zou het volgende doen:
Fres=m*a
Fres=0.300*2=0.600N

Ffw = (voorwaardse kracht die gegeven word door het gewicht aan het toutje)
Ffw=9.81*0.100=0.981N

Ffw-Fres=Fw
0.981-0.600=381N
Ik denk dat jij eerder een foutje maakt. Een negatieve wrijvingskracht kan wel degelijk, vermits tekens (plus/min) slechts zin hebben als je de vectorpijl van de kracht oriënteert. Een kracht van 5 Newton van links naar rechts, is exact hetzelfde als een kracht van -5 Newton van rechts naar links. Idem met een wrijvingskracht: als je die in dezelfde richting oriënteert als je andere krachten, zal die een negatieve waarde hebben (dat is dus ook een goede reden om dat juist zo te doen: zo zie je direct al aan het teken dat de wrijving gaat tegenwerken en als je consequent voor horizontale krachten alles links naar rechts kiest, kan je bovendien zonder te veel op een tekening te moeten kijken, je krachten numeriek opschrijven).

Maar je berekening klopt voor de rest wel: je moet geen resultante massa gaan nemen, want je gewichtje en wagentje bewegen niet als één star lichaam (het touw zorgt daarvoor). De correcte werkwijze is dus F=m*g voor het gewichtje en dat is de kracht die zijdelings inwerkt op het wagentje, daar kan je via F=m*a, en te kijken wat er verloren gegaan is, berekenen wat de wrijving is.

Verder heb je een klein typfoutje gemaakt: die laatste kracht geeft in je uitwerking 0.381N en niet 381N. Een goede tip voor oefeningen: controleer steeds dat je eenheden kloppen (dus als je een kracht moet hebben, dat die in Newton staat en niet in Ampère om een heel extreem voorbeeld te geven) en controleer dat je grootte-orde klopt (381N is totaal onmogelijk, vermits het veel groter is dan alle andere grootheden in je systeem; voor krachten is een handige truc om dat om te zetten in massa (via de zwaartekracht), omdat je meestal meer feeling hebt met een massa dan met een kracht; 381N = 38kg aan kracht, terwijl je wagentje niet eens een kilogram weegt).
Oud 04-12-2008, 17:35
goreth
goreth is offline
ach het is maar hoe je een negative kracht definieert, ik keek inderdaad naar vector pijlen, en zelf werk ik liever met positieve krachten. maar bij nader inzien is het idd niet fout
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten