Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2012, 17:41
Verwijderd
Hallo allemaal,

Binnenkort heb ik een PO Natuurkunde en ter voorbereiding hebben we een stencil gekregen met een paar vragen erop die we van te voren moesten maken. Nu heb ik een vraag aan jullie of ik het zo goed doe, aangezien andere leerlingen andere antwoorden hebben.

Er zijn 2 formules gegeven, Fw,l = 0,5CwApv^2 (Ik denk dat het is: Fw,l= 0,5*Cw*A*p*v^2)

En de andere formule: Fw,l = k*v^2

Ter info: Fw,l = Luchtwrijvingskracht
A= frontoppervlak
p= de dichtheid van de lucht
Cw= luchtweerstandcoëfficiënt

Nu is de eerste vraag: Bepaal uit deze twee formules de formule voor k.

Dit is mijn berekening, mij lijkt het logisch dat je beide formules tegenover elkaar zet en dan de v^2 wegstreept, zo heb je k over?

0.5*Cw*A*p*v² = k*v²
k = 0.5*Cw*A*p

De tweede vraag is: Werk de formule voor k om naar een formule om Cw te berekenen.

Klopt het dat je alles x2 doet en dat er dan voor de Cw en de A en de p geen 2 komt te staan?

Berekening:
k = 0,5*Cw*A*p
2k = Cw*A*p
Cw = 2k / (A*p) (gedeeld door = / )

Maar nu de derde vraag waar ik helemaal niet meer uitkom is:
Laat met behulp van een eenhedenanalyse zien dat Cw geen eenheid heeft.

Hoe moet je dit in vredes naam doen?

Edit: Is het dan gewoon

[Cw] = [m^2*kg*m^-3]/[m^2] X [kg*m^-3]
[Cw] = 0 Dus Cw is een constante, want je kan alles tegenover elkaar wegstrepen? Maar dan heb ik Cw niet in de formule gebruikt maar buiten beschouwing gehouden. Want er staat 2k, maar k= 0,5*Cw*A*p..

Alvast enorm bedankt voor de mensen die me willen helpen!

Trouwens de keertekens ook even aangepast

Laatst gewijzigd op 17-12-2012 om 20:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2012, 19:38
Em.
Em. is offline
Het lijkt mij allemaal erg logisch! En m.b.t. de laatste vraag, volgens mij maakt het niet uit of er ergens nog 2 of 60 of 1306 staat, het gaat alleen om de eenheden. De getallen laat je buiten beschouwing, die doen pas mee als je echt iets uitgaat rekenen, dan pas maakt het uit of je 'k = 10' gebruikt of met '2k = 20' rekent oid.
Oud 17-12-2012, 20:32
ThomasJu
ThomasJu is offline
een klein detail:
bij [Cw] moet je die [] weg halen. Die zet je neer bij een eenheid... Maar Cw is geen eendheid...

In het vervolg is het handiger als je * gebruik als vermenigvuldigingsteken. Anders krijg je alleen maar een hele reeks met letters...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 20:37
Verwijderd
Dank jullie wel! Ik heb die Cw al gelijk aangepast

Mocht er iemand het er niet mee eens zijn hoor ik dat natuurlijk graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten