Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2008, 11:29
meesbroersen
hoi ik moet een (voor mij) onmogelijk scheikunde verslag maken met oa deze vragen:

1. stel een suikerklontje wordt in de oceaan geworpen, de suiker lost op en alle moleculen verspreiden zich evenredig over al het water in de oceanen. hoeveel moleculen suiker zouden er dan per liter water nog aanwezig zijn?

2. bereken de massa van één suikermolecuul.

kan iemand hier aub antwoord op geven? het bepaalt 1/4 van m'n cijfer!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2008, 13:04
ILUsion
ILUsion is offline
Ik ga je gewoon een stappenplan geven, want dit zijn best makkelijke vragen:

Weeg eerst het suikerklontje. Zoek de molecuulformule van suiker op en bepaal daarvan de molmassa(=moleculaire massa). Daaruit kan je bepalen hoe veel suiker (in mol) je hebt in je suikerklontje. En per mol suiker heb je NA moleculen (getal van Avogadro), dus als je nog eens deelt door dat getal; dan heb je het aantal moleculen suiker dat je in je suikerklontje hebt zitten. Voor de oceanen ga je een benadering moeten gebruiken voor het volume, maar als je wat op internet zoekt, zal je daar wel een getal voor uitkomen. Als je het aantal moleculen dat je hebt deelt door het volume van de oceanen, krijg je je antwoord. Als benadering kom ik 5000 moleculen uit, zo kan je je eigen resultaat vergelijken.

Voor de massa van een molecule suiker, kan je een gelijkaardige weg volgen: in de vorige vraag heb je al de molmassa berekend, en je weet via het getal van Avogadro ook hoeveel moleculen er in een mol zitten. Dus simpelweg M/NA geeft je antwoord. Er is nog een andere interpretatie ook: van een molmassa weet je misschien dat die ook wel eens in amu (atomic mass units, in het Nederlands soms ook wel 'units' (afgekort 'u')) uitgedrukt worden. Dit is ook slechts een maat voor de massa; die je dus ook rechtstreeks via een conversiefactor kan omzetten naar een massa in gram of kilogram. (En niet toevallig is dat 1/NA als je in gram werkt). Het is exact dezelfde berekening, de eerste is ietsje vollediger; maar misschien dat de tweede iets simpeler is om te begrijpen. Een benadering is 600 yoctogram (6*10-27kg).

Laatst gewijzigd op 11-12-2008 om 18:19.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 17:58
mathfreak
mathfreak is offline
@ILUsion: Er geldt dat 1 u = 1,66*10-27 kg = 1,66*10-24 g. Dit geeft: .
Oud 11-12-2008, 18:20
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
@ILUsion: Er geldt dat 1 u = 1,66*10-27 kg = 1,66*10-24 g. Dit geeft: .
Je hebt gelijk, ik had daarjuist even verkeerd op mijn eenheden gekeken, de conversiefactor is inderdaad NA als je van u naar g converteert (en dus niet in standaardeenheden, zoals ik zei). Ik heb het hierboven ook al aangepast
Oud 12-12-2008, 11:17
meesbroersen
bedankt allemaal!!! ik kom er nu wel uit denk ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten