Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2008, 21:08
anoniem33
anoniem33 is offline
Hallo,

Beetje domme vraag maar benieuwd of iemand het weet. Ik ken iemand die voor gym nooit mee doet. Hij heeft dan altijd zogenaamd een "blessure". Alleen ik vroeg het een keer aan hem en toen zei die dat hij een blessure forceert. Maar dan vraag ik me af: is dit mogelijk en zoja hoe dan? Niet dat ik t zelf wil doen maar uit nieuwsgierigheid. Hij gaf geen antwoord toen ik het hem vroeg daarom deze (domme) vraag aan jullie

Dankjewel
Met citaat reageren
Oud 14-12-2008, 23:50
Bloem
Bloem is offline
Ik denk eerder dat hij bedoelde dat hij een blessure faket, doet alsof dus, om zo een excuus te hebben om niet met gym mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 10:20
arPos
arPos is offline
Natuurlijk, eerst 6 weken chips eten en tv kijken en vervolgens kiplagats marathontijd proberen te verbreken is een goede manier om een blessure te forceren.

onder gym uitkomen is veel makkelijker
Oud 15-12-2008, 18:56
blablatje
blablatje is offline
Of van iets hoogs afspringen en je best doen om op je pols te landen. Maar ik denk ook dat hij bedoelt dat hij een blessure faket.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 19:48
marrel
marrel is offline
Juh denk ook aan faken want als je echt je best gaat doen om er een te krijgen valt denk ik vaak verkeerd uit Of je hebt niks of je breekt het meteen goed ofzo. Of wat spierpijn ofzo. Beetje triest, zoooo erg ist toch ook weer niet.
Oud 15-12-2008, 21:54
JanDeVries
JanDeVries is offline
Oh maar tis egt supermakkelijk om gewoon ff je knie te verrekken of je schouder uit de kom ofzow, word echt vet dik en blauw enso maar het doet egt nouwelijks pijn dus nouja dat deden wij dan wel es hahah
Oud 17-12-2008, 09:59
Anna17J
Anna17J is offline
Een blessure of pijn forceren hoeft niet te betekenen dat je jezelf expres pijn doet of geeft. Ik denk ook (in tegenstelling tot de rest blijkbaar) niet dat die persoon dat ermee bedoelt, maar goed. Ik ken diegene niet, dus ik blijf gewoon blanco in mijn oordeel daarover. Ik raad sterk af jezelf pijn te geven op de manieren die hierboven zijn gegeven, dat is zeer slecht voor je en ik noem dat persoonlijk gewoon vreselijk.
Om antwoord te geven: een blessure kan je zeker forceren.
Je kunt heel lang blijven lopen met een blessure omdat je denkt dat deze er nog is. Het is absoluut noodzakelijk dat je een blessure laat rusten zolang het nodig is, daarna weer heel rustig te beginnen en het op deze manier langzaamaan op te bouwen. Je hebt mensen die dit gewoon niet goed doen, en vaak krijg je dan het "forceren van een blessure". Het kan zijn dat de pijn aan blijft houden, steeds wanneer je beweegt, maar het kan ook zijn dat de pijn verdwijnt en zodra je een keertje valt of een zachte botsing hebt met de bal of met een persoon dat dan de pijn er weer keihard is.
Dit kan absoluut voorkomen en eigenlijk is dat ook een teken dat je voor die tijd de blessure hebt geforceerd. Gedaan alsof het er niet was, maar daarmee ook niet de kans hebt gegeven om echt te verdwijnen. Op het moment dat dit maanden blijft doorzeuren is het nodig om naar een fysiotherapeut te gaan en om diens regels op te volgen. Daarnaast is het ook nodig om aanstellerij te vermijden: als je van de arts kunt meedoen met sport, dan moet je daar ook gewoon op vertrouwen en moet je vertrouwen op wat het lichaam jou zegt. Het is niet zo dat de pijn direct weer ontstaat zodra je gaat rennen of zo. Het is echter ook niet zo dat je onmiddelijk 1,5 meter kunt hoogspringen.

Dus ja, een blessure forceren kan absoluut gebeuren. Dit is ook meestal NIET de schuld van de persoon zelf, maar van de pijngrens en de gevoelsmatigheid van het gewricht/spier/pees in het lichaam.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten