Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2008, 18:15
mike015
mike015 is offline
ik woon sedert 'n jaar samen met m'n vriendin . over het algemeen geen grote problemen maar k geniet wel van 'n glaasje voor de haard. In het begin weet ik dat ik teveel dronk, 'n fles whisky en wodka op 'n week was doodnormaal. Ben dan ook gaan inzien dat dat zo niet verder kon en begon wat minder te drinken. Maar ik weet niet hoeveel ik nu kan drinken zonder m'n lichaam ernstige schade aan te brengen. Ben nog maar 22 dus...
Kan het kwaad als ik (dagelijks) 1 à 2 glazen whisky drink ?
Meestal als ik het één à 2 dagen niet doe, heb ik er ook 'n week of meer geen goesting in. Maar als ik de dag ervoor drink. Is de verleiding toch groot de dag erna om 'n glaasje te drinken. het duurt ongeveer 'n half uur voor 'n glas whisky op is. Dus niet dat ik het in één teug naar binnen kap. Dus daarom wil ik weten. Heb ik 'n probleem of ben ik gewoon 'n stille genieter ?

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2008, 18:33
Verwijderd
Een regel die ik altijd in mijn achterhoofd houd: als je je zorgen begint te maken over je eigen gebruik, is het tijd om er iets aan te gaan doen (minderen, of in ieder geval eens goed nadenken). Ik denk dat in jouw geval het leed nog niet geleden is, maar ik zou er zeker wel mee oppassen. Het is niet aan mij om te zeggen of je teveel drinkt of niet (dat zou ik nogal hypocriet vinden), maar blijf wel nadenken over waar je mee bezig bent. Als je nu bij elk glas whiskey denkt van ach, eentje, dat kan wel, zou ik zeker wel even bij mezelf te rade gaan. Vicieuze circel blabla.
Hoe het zit met de schadelijkheid van alcohol op jouw leeftijd weet ik niet precies, maar dagelijks twee glazen whiskey is natuurlijk niet het beste voor je lichaam.

Nouja goed ik zou eigenlijk het zekere voor het onzekere nemen en nog wat minderen. Maar ach, als jij zegt van nou als ik een keer drie weken weinig tijd heb, dan drink ik niet en daar heb ik verder ook totaal geen problemen mee, dan zie ik geen probleem. Ik denk ook dat het probleem niet zozeer ligt dat ene (of twee) glas drank per dag, maar wel in het risico op verslaving. En dan heb je wel een probleem.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2008, 18:41
mike015
mike015 is offline
moet wel zeggen dat als ik 'n week niks drink ik ook gewoon vergeet dat ik het in huis heb. En heb er ook geen drang naar. Enkel als ik weet dat ik niet meer moet rijden smaakt me dat. Als ik weet dat ik nog moet rijden dan is het sowieso uit den boze en denk ik er nog niet eens aan.

en ik twijfel niet echt aan het gebruik, maar aan de eventuele schade.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2008, 22:08
zeehond23
zeehond23 is offline
alle flessen de deur uit. Botvier je lusten op je vriendin. Probleem opgelost.
Oud 19-12-2008, 16:34
capibara
capibara is offline
Citaat:
Alle flessen aan mij geven. Botvier je lusten op je vriendin. Probleem opgelost.
Oud 19-12-2008, 17:31
Lenny K
Lenny K is offline
Probeer het gewoon eens bij 1 glas per dag te houden. Er zijn zat onderzoeken die zelfs zeggen dat 1 a 2 glazen alcohol per dag gezondheidsbevorderend zou zijn. Er zijn echter ook onderzoeken die dat niet aantonen. Het gaat het vaak wel over (rode) wijn of bier, maar in de conclusie wordt toch gesproken over alcoholische consumpties. Voor je keel en slokdarm is het drinken van sterke drank wel slechter dan bier/wijn, ookal kom je op dezelfde hoeveelheid pure alcohol uit. Dit heeft met de concentratie te maken, je merkt zelf dat een Jägermeister (zelfs als-i ijskoud is) een warm gevoel in je keel geeft en een glas pils niet. Keel- en slokdarmkanker komt best veel voor onder alcoholisten die sterke drank drinken.

Maar ik denk dat 1 glas per dag zo weinig is dat het prima kan zonder schadelijke effecten. Is ook een prima tussenweg tussen helemaal niet drinken en een hoeveelheid waarbij je je zorgen gaat maken. Lekker nippen en proeven, echte kenners zouden volgens sommigen nooit veel drinken, past niet bij hun stand.
Succes ermee!
Oud 19-12-2008, 19:57
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Als je op zaterdag je fles leegt en je raakt in paniek omdat je niet weet waar je zondag een nieuwe fles vandaan kunt halen dan moet je je zorgen gaan maken, nu lijk je me meer een stille genieter.

Verder wat de rest zegt, alcohol is in principe schadelijk maar het wordt pas ernstig bij grote hoeveelheden.
Oud 20-12-2008, 17:34
Verwijderd
Beste Mike,

Aan je naam te zien kom je uit 015 zo ja en je denkt dat je een alcohol probleem. Zou je gewoon eens langs kunnen gaan bij de delfsewerkgroep Nu of nooit. zie hieronder.

WERKGROEP NU OF NOOIT, DELFT, ZUID-HOLLAND
Adres: Vierhovenkerk, Obrechtstraat 50, Delft
Bijeenkomst: donderdag 19:30
Telefonische vragen 015-3694934 015-2564487

Zo ver ik weet kan je daar gewoon naar binnenlopen tijdens een bijeenkomst. Ik heb er zelf ook een keer gekeken, ze kunnen je advies geven en informatie verschaffen over instellingen binnen Delft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten