Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2009, 16:59
Verwijderd
hallo,

Ik heb een paar vragen over deze opleidingen.
Ondanks dat ik gezocht heb op google.
Wat is het verschil tussen pedagogiek en SPH?
Behalve dat pedagogiek gericht is op kinderen/jongeren,
en SPH gericht is op alle leeftijden. Ik ben meer benieuwd wat het verschil is tussen de studie? en of je met SPH later meer mogelijkheden hebt dan bij pedagogiek?
Bij welke instellingen kun je hbo pedagogiek en/of SPH studeren?
etc.

Hopelijk kan iemand van jullie hier antwoorden opgeven

groetjes,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2009, 17:50
Pater Noster
Pater Noster is offline
Zelf kan ik je niks inhoudelijks over de opleidingen vertellen, maar ik denk dat de verschillen op de volgende site wel goed staan uitgelegd. Kijk hier voor de hbo-opleiding Pedagogiek en en voor Sociaal Pedagogische Hulpverlening kijk je hier.
Kijk voor de aardigheid ook nog eens hier.

Ik kan je wel zeggen dat SPH op bijna iedere hogeschool in Nederland aangeboden wordt. Pedagogiek wat minder, namelijk op zeven hogescholen in Nederland.
Neem een kijkje op de site van de hogeschool naar jouw voorkeur en je ziet of een van deze opleidingen er bij staat.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 05:55
Verwijderd
Kijk eens op http://www.gobnet.nl/ Daar kun je veel informatie vinden en je kunt ook vinden waar je een opleiding kunt studeren.

Pedagogiek is inderdaad gericht op kinderen/jongeren en hun opvoeders (ouders, leerkrachten, groepsleiders, …), wat een verschil is met SPH, hierbij is de doelgroep veel breder (eigenlijk alle leeftijdsgroepen wel). SPH is met name gericht op mensen met problemen, terwijl pedagogiek gericht is op alles met kinderen/jongeren en hun opvoeders te maken heeft. Een ander verschil is dat SPH vooral gericht is op groepen, terwijl pedagogiek zich juist vooral richt op individuen. En SPH is een stuk creatiever.

Het verschil tussen de studie is voor veel mensen lastig te beoordelen, omdat veel mensen maar één van de twee opleidingen volgen en dus eigenlijk niet kunnen vergelijken. Met welke studie je meer mogelijkheden hebt ligt er helemaal aan hoe je dat precies ziet. SPH is, zoals je zelf al zegt, inderdaad gericht op alle leeftijden, hiermee heb je dus meer mogelijkheden voor wat betreft de leeftijd waar je mee kunt werken. Pedagogiek richt zich op de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en hun ouders en wat dat betreft heb je hier dus weer meer mogelijkheden, met pedagogiek kun je ook werken met kinderen met geen of kleinere problemen, SPH richt zich daar in principe niet op.

Als je het nog niet weet kan social work inderdaad een goede optie zijn. Dan kan je je eerst wat beter oriënteren ed.

Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.

Laatst gewijzigd op 05-01-2009 om 20:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten