Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2009, 14:31
Fosca
Fosca is offline
Hey allemaal,
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe kamer, gehuurd in het appartement van een particulier. Ik heb een (legaal) contract voor minimaal 6 maanden, en betaal €350 per maand + 1 maand borg.

Nou kreeg ik zojuist een smsje van mijn verhuurder dat hij is vergeten inschrijfgeld te vragen a la €50. Dit is voor inschrijving en sleutels. Ik vind dit nogal vreemd want ik betaal al €30 inschrijfgeld aan de gemeente Amsterdam, + mijn sleutels zitten neem ik aan bij de borg inbegrepen, en zo niet krijgt hij de sleutels terug zodra ik weer weg ga.

Ik heb de indruk dat hij gewoon een beetje krap bij kas zit en daarom even dit verzint. Dit mag toch niet zomaar? Hij kan elke week wel iets nieuws verzinnen.
Oud 11-05-2009, 15:44
T_ID
T_ID is offline
Mwo, benader het openminded: laat hem maar aantonen dat hij voor maken van een sleutel en ten behoeve van andermans administratie € 50 kosten heeft gemaakt.

Kan hij dat niet verantwoorden: fase 2, dan dus niet betalen.
Oud 11-05-2009, 16:05
ganralph
ganralph is offline
daarnaast bestaan er in Nederland volgens mij geen huurcontracten met een (rechtsgeldige) minimum duur die langer is dan 1 maand. (jij mag altijd na 1 maand vertrekken, en hij mag je er na 6 maanden niet zonder hele goede reden uitzetten)
Oud 11-05-2009, 18:39
Verwijderd
Waarom zou dat niet bestaan? Een overeenkomst voor 6 maanden kan, indien deze niet (door de huurder) wordt opgezegd, na die termijn toch automatisch verlengd worden?

ontopic weinig toe te voegen. Klinkt niet helemaal sjofel inderdaad, laat hem die kosten eerst maar eens aantonen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 20:48
Verwijderd
Citaat:
daarnaast bestaan er in Nederland volgens mij geen huurcontracten met een (rechtsgeldige) minimum duur die langer is dan 1 maand. (jij mag altijd na 1 maand vertrekken, en hij mag je er na 6 maanden niet zonder hele goede reden uitzetten)
Huh?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 02:22
Fosca
Fosca is offline
Zijn woorden: Ik bedoel sleutel contract geld, dit is vaak eenmalig voor de sleutels, contract en de tijd die een huisbaas kwijt is aan het zoeken van een huurder.

Oud 12-05-2009, 09:25
Verwijderd
Nog nóóít van gehoord. Bemiddelingskosten wel, bij bijv. DirectWonen ofzo, maar dat is van tevoren bekend en ook wel wat meer dan €50,-.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 10:28
Verwijderd
Het vragen van sleutelgeld is verboden, nouja het vorderen dan
De wet spreekt van een beding met onredelijk voordeel, aangezien er vanuit de verhuurder geen prestaties tegenover staan, en staat dat uiteraard niet toe. Je hoeft het dus niet te betalen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 15:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Waarom zou dat niet bestaan? Een overeenkomst voor 6 maanden kan, indien deze niet (door de huurder) wordt opgezegd, na die termijn toch automatisch verlengd worden?
Citaat:
Huh?
ik bedoel dat de verhuurder je niet mag verplichten om de kamer voor minimaal 6 maanden te nemen. als jij na een maand vertrekt, dan heb je dat recht. sommige verhuurders roepen wel eens dat je een jaar of een halfjaar aan een kamer vastzit, maar dat is helemaal niet zo (in Nederland, in België mag dat geloof ik wel).
(zo vertelde de rechtswinkel mij althans)

anderzijds stond er een tijd geleden een heel artikel in het Parool hoe tijdelijke huurcontracten (dus waarbij de verhuurder aangeeft dat er bij voorbaat een (mogelijke) einddatum vaststaat) de huurder vaak toch het recht geven om voor onbepaalde termijn te blijven wonen.

ik weet niet of dat het geval is bij TS, maar dat maakte ik even uit haar zinnen op. het woord "minimaal" vind ik gewoon nog al vreemd met bovenstaande in gedachte.
Oud 12-05-2009, 17:43
Verwijderd
Citaat:
ik bedoel dat de verhuurder je niet mag verplichten om de kamer voor minimaal 6 maanden te nemen. als jij na een maand vertrekt, dan heb je dat recht. sommige verhuurders roepen wel eens dat je een jaar of een halfjaar aan een kamer vastzit, maar dat is helemaal niet zo (in Nederland, in België mag dat geloof ik wel).
(zo vertelde de rechtswinkel mij althans)

anderzijds stond er een tijd geleden een heel artikel in het Parool hoe tijdelijke huurcontracten (dus waarbij de verhuurder aangeeft dat er bij voorbaat een (mogelijke) einddatum vaststaat) de huurder vaak toch het recht geven om voor onbepaalde termijn te blijven wonen.

ik weet niet of dat het geval is bij TS, maar dat maakte ik even uit haar zinnen op. het woord "minimaal" vind ik gewoon nog al vreemd met bovenstaande in gedachte.
Volgens mij is verhuur voor bepaalde tijd gewoon mogelijk. Het klopt dat het huurcontract niet afloopt na deze periode, maar tussentijds opzeggen is niet mogelijk volgens mij voor de huurder.

Laatst gewijzigd op 12-05-2009 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2009, 14:13
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Volgens mij is verhuur voor bepaalde tijd gewoon mogelijk. Het klopt dat het huurcontract niet afloopt na deze periode, maar tussentijds opzeggen is niet mogelijk volgens mij voor de huurder.
klopt je hebt gelijk, dan heb ik ergens gelezen dat veel van die tijdelijke contracten onwettig zijn.

Citaat:
Afspraken die in strijd zijn met de wet zijn niet geldig, ook al staan ze in een ondertekend huurcontract. Het is bijvoorbeeld in veel gevallen niet toegestaan een woning tijdelijk te verhuren. Zo'n tijdelijk contract geldt dan als een vast contract.
bron: http://www.kamer-verhuur.nl/huurcontract.html

en om nog terug te komen op de vraag van TS:

Citaat:
Soms rekent de verhuurder contract- of administratie kosten. Dat zijn bijvoorbeeld de onkosten voor het opstellen van het contract, het bij laten maken van sleutels en de bezichtiging van de kamer. Afhankelijk van wat er voor de kosten wordt gedaan, vindt de rechter in de praktijk kosten tussen €50 en €120 redelijk.

Laatst gewijzigd op 13-05-2009 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2009, 16:18
Verwijderd
Citaat:
en om nog terug te komen op de vraag van TS:

Maar dus afhankelijk van wat er is gedaan. Zomaar 50 euro vragen is dus niet redelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten