Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2009, 20:33
Nine S.
Nine S. is offline
Ik weet niet precies wat wel en niet mag maar ik probeer het gewoon.
En oh ja... zonder die details

Heel veel mensen in mijn klas zeggen dat ik echt veel te weinig eet. Ook hoor ik vaak: ben je afgevallen? Nou ja, zulke dingens dus. Ik merk hier dus helemaal niks van. Ik eet (voor mijn gevoel) genoeg en stop niet mijn vinger in m'n keel. Hoe weet je nou eigenlijk of je ene eetstoornis hebt? Mijn moeder heeft af en toe ook wel eens hyserish geroepen van kind wil je anorexia? Maar ik vind dat allemaal erg overdreven.

Heeft iemand tips?
Oud 07-04-2009, 20:35
darkfairy
darkfairy is offline
hoeveel eet je op een dag dan?.
Oud 07-04-2009, 20:35
Nine S.
Nine S. is offline
Nou, een stuk fruit, boterham en avond eten
Oud 07-04-2009, 20:36
darkfairy
darkfairy is offline
1 boterham of wel meer?.
Oud 07-04-2009, 20:40
Nine S.
Nine S. is offline
Gewoon eentje
Oud 07-04-2009, 20:50
Verwijderd
Hier: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEn...lheden+per+dag kun je zien wat normale hoeveelheden zijn om op een dag te eten. Als je minder eet, ga dan eens na wat de reden is dat je minder eet. Daarnaast gaat een eetstoornis niet alleen om hoeveel je weegt en hoeveel (of hoe weinig) je eet maar ook over je gedachten. Je zou eens kunnen kijken op www.sabn.nl of je je er in herkend. Een eetstoornis kan verder alleen vastgesteld worden door een arts (psychiater).

Waar zou je tips voor willen hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 20:59
Verwijderd
Ik denk dat veel meisjes wel een periode hebben waarin ze weinig eten (of juist heel veel), ik had 't zelf ook rond de tijd dat ik voor 't eerst ongesteld moest worden. Nu merk ik ook dat ik vlak voor mijn menstruatie minder eet dan bv. tijdens of na m'n menstruatie. Op zich zou ik me daar dus niet heel druk over maken. Maar één boterham, één stuk fruit en wat avondeten is toch wel erg weinig.... Wij kunnen niet zeggen of jij een eetstoornis hebt, dat kan alleen een dokter, maar misschien moet je eens aan vriendinnen vragen hoeveel zij op een dag eten om dat te vergelijken. Als je hier zelf mee zit, dan kan je bijvoorbeeld best eens met je moeder er over praten.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 15:24
darkfairy
darkfairy is offline
dan eet je niet echt veel op een dag.
als je vragen hebt ofzo.
dan mag je me pmen.
als je dat wilt.
Oud 08-04-2009, 19:22
Nine S.
Nine S. is offline
Citaat:
Hier: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEn...lheden+per+dag kun je zien wat normale hoeveelheden zijn om op een dag te eten. Als je minder eet, ga dan eens na wat de reden is dat je minder eet. Daarnaast gaat een eetstoornis niet alleen om hoeveel je weegt en hoeveel (of hoe weinig) je eet maar ook over je gedachten. Je zou eens kunnen kijken op www.sabn.nl of je je er in herkend. Een eetstoornis kan verder alleen vastgesteld worden door een arts (psychiater).

Waar zou je tips voor willen hebben?
Ik ga wel even op die sites kijken.
Oud 09-04-2009, 07:05
Kleintje!
Kleintje! is offline
tis niet dat je je dik voeld of zoiets tog?
Oud 09-04-2009, 08:45
bramxp
bramxp is offline
niks aan de hand je hebt hoogst waarschijnlijk gewoon een goed stofwisseling

ik heriner mij nog wel de dagen dat ik enkelt avond eten at omdat ik niet meer kon / wou eten had ook geen eet stornis maar gewoon geen zin

kreeg ook zulk soort ( lulige ) reacties

sorry voor taal gebruik
Oud 09-04-2009, 10:17
Verwijderd
Citaat:
niks aan de hand je hebt hoogst waarschijnlijk gewoon een goed stofwisseling
Hoezo zou ze een goede stofwisseling hebben? En ik zie de relatie met het wel of niet hebben van een eetstoornis niet helemaal?

@TS: wat vond je van de sites?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 10:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je niet bent afgevallen, niet wilt afvallen en jezelf niet te dik vindt, lijkt het me dat je je niet al te druk hoeft te maken. Al is het misschien wel beter als je toch wat meer probeert te eten
Oud 09-04-2009, 12:15
bramxp
bramxp is offline
Citaat:
Hoezo zou ze een goede stofwisseling hebben? En ik zie de relatie met het wel of niet hebben van een eetstoornis niet helemaal?
kan zijn dat je lichaam het te snel verbrand dus het eruit ziet alsof je niks eet
Oud 09-04-2009, 12:19
Lente
Lente is offline
ze zegt dat ze haast niks eet ehh.
En of het nou een eetstoornis is of niet, zo weinig eten is natuurlijk niet gezond
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 12:24
bramxp
bramxp is offline
Citaat:
ze zegt dat ze haast niks eet ehh.
En of het nou een eetstoornis is of niet, zo weinig eten is natuurlijk niet gezond
een stuk fruit, boterham en avond eten niks? ik heb altijd veel minder gegeten enkelt avond eten maar ja de grote er van maakt natuurlijk ook uit

maar dit was het laatste op deze topic dat ik type voor ik hem verziek
Oud 09-04-2009, 13:09
Lente
Lente is offline
Citaat:
een stuk fruit, boterham en avond eten niks? ik heb altijd veel minder gegeten enkelt avond eten maar ja de grote er van maakt natuurlijk ook uit

maar dit was het laatste op deze topic dat ik type voor ik hem verziek
dat jij alleen maar avondeten eet, zegt niks over of dat genoeg en gezond is
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 15:43
Nine S.
Nine S. is offline
Oh sorry dat ik pas zo laat reageer, ik was gewoon offline.
Maar de sites waren wel goed.
Ik vind niet dat ik super dik ben, maar ik heb ook niet echt het gevoel dat ik slank ben ofzo.
Ik heb wel vaker gehoord dat je 5 boterhammen moet eten per dag, maar dat kan ik gewoon niet op!
Oud 09-04-2009, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Als je niet bent afgevallen, niet wilt afvallen en jezelf niet te dik vindt, lijkt het me dat je je niet al te druk hoeft te maken. Al is het misschien wel beter als je toch wat meer probeert te eten
dit.
ook al heb ik precies hetzelfde, en is het dus tamelijk hypocriet dat ik dit post.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Ik vind niet dat ik super dik ben, maar ik heb ook niet echt het gevoel dat ik slank ben ofzo.
Ik heb wel vaker gehoord dat je 5 boterhammen moet eten per dag, maar dat kan ik gewoon niet op!
5 boterhammen per dag kreeg ik ook echt niet op op m'n 13de hoor, het verschilt heel erg per persoon, maar tussen 1 en 5 boterhammen zit nog best een groot verschil
Als jij zelf niet het gevoel hebt dat je weinig eet omdat je af wil vallen, dan zou ik me niet druk maken als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2009, 12:12
Nona
Nona is offline
Citaat:
Dat verschilt natuurlijk ook wel een beetje per persoon.
Als je het echt niet op kunt heb je waarschijnlijk geen eetstoornis. Daar kan niemand iets definitiefs over zeggen, alleen een psycholoog kan dat, maar een goede gooi doen kunnen we wel, en daar is dit forum ook voor bedoeld.
Let echter wel heel goed op jezelf. Je eet echt heel weinig, dus vraag jezelf elke dag af of je iets echt niet op kunt, of dat je het niet opeet omdat je om je figuur wilt denken. Als ergens, of het nu helemaal bewust of of niet, dat laatste het geval is, ga dan direct met iemand praten. Better safe than sorry.
Kijk ook heel kritisch naar je gezondheid. Is je weerstand goed? Ben je vaak ziek? Heb je wel een goede conditie? Kun je je goed concentreren op je huiswerk en in de klas? Als je problemen hebt met één van die dingen, probeer dan toch wat meer te eten. En dat hoeft niet in één keer, een paar kleine tussendoortjes op een dag kunnen al heel veel helpen. Gewoon een mandarijn om een uur of vier erbij, en een week later kijken of je nog eens wat extra's kunt eten.

Zelf at ik als kind heel weinig, en ik wilde echt niet dunner zijn (sterker nog: ik wilde juist dikker zijn dan ik was). Maar ik kon gewoon niet meer eten. Iedereen maakte zich veel zorgen om mij, en ik heb me vaak misselijk zitten eten om mijn ouders en oppas maar tevreden te stellen. Geen toffe situatie, maar ik kan me dus levendig voorstellen dat je weinig eet zonder het bijpassende dik-lichaamsbeeld te hebben. Maar zoals ik dus al zei: blijf kritisch kijken naar jezelf!
Oud 07-05-2009, 22:22
prulletje
prulletje is offline
ik denk niet dat je een eetstoornis hebt. ik kan me zelf ook nog goed herrinneren dat toen ik dertien was ik gewoon kon leven op 3 boterhammen en avondeten. maar langzamerhand begon ik te groeien en kreeg ik vaker honger.
ik denk dat je op den duur wel merkt dat je (vooral nu je in de pubertijd zit) meer eten nodig hebt.
Oud 08-05-2009, 17:55
Nine S.
Nine S. is offline
Oh gelukkig.
Want het lijkt me echt een eng idee.
Vooral als je het niet doorhebt.
Wel merk ik dat ik het sneller koud heb, of heeft dat er niks mee te maken?
Oud 09-05-2009, 18:16
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Niet genoeg eten kan ervoor zorgen dat je ook weinig energie hebt, energie die gebruikt wordt bijvoorbeeld om je lichaam warm te houden. Voor een meisje in de groei is een stuk fruit, een boterham en avondeten wel erg weinig, vind ik. Het kan wel zijn dat je alsnog niet echt honger hebt daarna maar dat je lichaam wel meer eten nodig heeft, ofzo. Ik weet het niet precies. Het is in elk geval wel verstandig denk ik om gewoon 3 keer per dag een maaltijd te hebben, zoals boterhammen of cornflakes of muesli bij het ontbijt, brood bij de lunch en avondeten wat je ouders je voorzetten.
Oud 10-05-2009, 21:07
Verwijderd
Offtopic: Wow als ik kijk naar die webiste van het voedingcentrum over wat je als volwassene mag eten, dan eet ik ook echt véél te weinig. .
Ik eet wel veel meer groente en fruit dan op die website staat, maar brood en aardappels enzo eet ik nooooit zoveel .

Maargoed OT: Als je gewoon niet meer op kunt, wat ik overigens betwijfel, want dit is wel heel erg weinig, hoef je je verder geen zorgen te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2009, 21:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Offtopic: Wow als ik kijk naar die webiste van het voedingcentrum over wat je als volwassene mag eten, dan eet ik ook echt véél te weinig. .
Ik eet wel veel meer groente en fruit dan op die website staat, maar brood en aardappels enzo eet ik nooooit zoveel .
Neem dat wel met een korreltje zout. Wat het Voedingscentrum aanraadt over vis, is een dieet dat er met zekerheid voor zorgt dat je veel meer gifstoffen binnen krijgt dan de EU normen aanraden.

Maar de TS eet zonder meer veel te weinig.

1 snee brood 65kcal
1 stuk fruit, uitgaande van een appel die ongeveer het meeste bevat, 60 kcal.

Avondeten kan nooit meer zijn dan 1000 kcal (en da's een fors bord vol), sommigen rekenen met 500-600 kcal voor avondeten. Dus eet de TS maximaal 1200 kcal per dag. Da's bijna de helft van de 2000 die nodig is voor een vrouw om gezond te zijn.

Ik zou de TS aanraden eens haar BMI te berekenen.
http://vc01.netcon.nl/body_mass_index/body_mass.html

Bovendien is een ontbijt echt essentieel. Zonder dat komt je energieverbruik niet op gang, en heb je geen concentratie. Resultaten op school en op het werk gaan achteruit als resultaat daarvan.
Oud 11-05-2009, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Neem dat wel met een korreltje zout.
gheheh, good one
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 21:19
Flijn
Flijn is offline
Je eet idd wel erg weinig, wat natuurlijk niet meteen betekent dat je anorexia hebt. Je lichaam kan een hele tijd leven op ongezonde hoeveelheden voedsel, omdat je went aan te veel of te weinig, je hebt dan bijvoorbeeld niet door wanneer je vol zit of wanneer je iets moet eten. Een gezond eetpatroon zal in eerste instantie moeilijk zijn omdat je lichaam aan te weinig eten gewend is, maar daar moet je even doorheen.

Als je last hebt van vermoeidheid, concentratieproblemen, en kou, is het verstandig wat meer te gaan eten. Niet omdat je anderen vinden dat je weinig eet, maar om je lijf gezond te houden. Dus begin eens met ontbijten, als je 's ochtends geen brood wegkrijgt kun je yoghurt met fruit ofzoiets proberen.

Als je echt twijfelt over je geestelijke of lichamelijke gezondheid gewoon even langs de huisarts gaan.
Oud 14-05-2009, 06:22
Anoniem.
Anoniem. is offline
Om eerlijk te zijn snap ik niet dat jij op 1 stuk fruit 1 boterham en een bord avondeten kan leven.
ik eet namelijk 10 tot 13 boterhammen per dag. 6 stuk fruit. 2 of soms 3 borden avond eten. en dan ook nog tussen door naar de mac voor 20euro kopen en dan naar de plus en daar de halve plus leegkopen! nou denk je misschien:
PFOOEE!? Die is zeker focking dik. nou, ik ben maar 39kilo, ik kom namelijk niks aan en ik val ook niks af. en omdat ik zoveel eet kunnen mensen ook NOOIT zeggen datk anorexia heb. en ik steek even voor de duidelijk heid ZKER niet mijn vinger in mijn keel.. zonde van het eten wat je dan koopt. Ghehe. en hebk dus ook geen bolimia. haha. maar, misschien eet je wel teveel chips en zo tussendoortjes? dat kan namelijk ook nog.
Oud 14-05-2009, 20:18
Lady Ann
Lady Ann is offline
Citaat:
Ik weet niet precies wat wel en niet mag maar ik probeer het gewoon.
En oh ja... zonder die details

Heel veel mensen in mijn klas zeggen dat ik echt veel te weinig eet. Ook hoor ik vaak: ben je afgevallen? Nou ja, zulke dingens dus. Ik merk hier dus helemaal niks van. Ik eet (voor mijn gevoel) genoeg en stop niet mijn vinger in m'n keel. Hoe weet je nou eigenlijk of je ene eetstoornis hebt? Mijn moeder heeft af en toe ook wel eens hyserish geroepen van kind wil je anorexia? Maar ik vind dat allemaal erg overdreven.

Heeft iemand tips?

Ik weet ongeveer wel wat je bedoelt Ik eet ook niet zo veel en mijn ouders moeten er ook echt op aandringen dat ik bijvoorbeeld mijn bord leeg eet. Het klinkt misschien wel kinderachtig maar ik krijg het gewoon niet naar binnen!

Als jij, volgens jezelf genoeg eet vind ik dat er geen probleem is. Misschien kun je wat meer gezond voedsel eten? Dan eet je gewoon net wat meer zonder dat je heel veel suikers hoeft te eten... (anders zegt je moeder dat je te veel snoept )
Oud 14-05-2009, 21:26
Koffie monster
Koffie monster is offline
Eetstoornis heeft niet met de hoeveelheid te maken, maar eerder met het feit dat je het niet wilt eten omdat je denk te groot te worden.

Wat je niet zozeer wordt van eten maar van "niet sporten"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten