Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2011, 09:50
xeenmeisjex
xeenmeisjex is offline
Hallo,
ik ben 12 jaar, weeg 42 kilo en ik ben 1.62 meter.
Mijn BMI is 16 en dat moet 18,5 zijn. Dus mijn BMI ligt sowieso 2,5 punt onder het normale.
Maar ik eet wel gewoon en ik weet niet of het dus een eetstoornis is of gewoon iets anders.
Ik eet niet heel veel, maar ik eet wel.
En het maakt niet uit wat ik eet, of ik nou de hele week iets vets eet of niet, ik kom niks aan!
Dus ik vraag me af of het een eetstoornis is of iets anders.

Alvast bedankt,
en groetjes Ramona.

Laatst gewijzigd op 13-06-2011 om 12:34.
Oud 13-06-2011, 09:59
Verwijderd
Hoi! Allereerst, er is een speciaal topic over voeding en gewicht, bovenaan de pagina.

Je bent inderdaad behoorlijk licht. Als je normaal eet en weet dat je best dun bent maar het blijft gewoon zo, ga je niet echt richting eetstoornis. Dan hoort het eerder bij je aanleg/bouw. Wat je wel kunt doen is hulp van een diëtiste inschakelen om wat aan te komen. Dat is beter voor je lijf Je huisarts kan je aan een diëtiste helpen, maar je mag ook zelf er eentje inschakelen.

Oh en ik vind het opvallend en wel bewonderingswaardig dat je hierover een topic opent!
Oud 13-06-2011, 10:03
Verwijderd
Een BMI van 16 is volkomen gezond als je 12 bent hoor Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Die 18,5 geldt voor vanaf 18 jaar en is dus niet geschikt voor 12 jaar, omdat je dan nog een hele andere bouw hebt. Dus gewoon zo doorgaan, want je eet kennelijk gewoon prima
(En je bent dus niet behoorlijk licht en je hoeft ook niet naar de huisarts of een dietist.)
Oud 13-06-2011, 10:09
Verwijderd
Ja dat wilde ik nog toevoegen, dat het voor je leeftijd niet zo dramatisch is Maar ze is wel licht en ze wil graag aankomen, dat lukt niet en als je dat zou willen kun je hulp inschakelen. Dat gaf ik aan.
Oud 13-06-2011, 10:10
Verwijderd
Maar ze hoeft niet aan te komen. Als ze in de puberteit komt, gebeurt dat toch vanzelf wel. Haar huidige gewicht is gewoon gezond.
Oud 13-06-2011, 10:19
Verwijderd
Maar ze probeert het en het mislukt, het heeft geen zin om zelf te blijven proberen. Dan kun je beter wat goed advies inwinnen.
Oud 13-06-2011, 10:27
Verwijderd
Ik heb op basis van haar post het idee dat ze het probeert omdat ze denkt dat ze veel te licht is. Maar als dat er los van staat, dan is advies natuurlijk prima. Dat advies gaat overigens vrijwel zeker zijn; meer aardappelen, rijst en pasta eten! Ik kreeg hetzelfde advies op mijn 12de (ik had wel 'ondergewicht', maar op die leeftijd is een puntje onder 'gezond' BMI ook echt geen ramp). Ik kwam er overigens niets door aan, maar vanaf mijn veertiende ging het ineens rap
Oud 13-06-2011, 12:33
xeenmeisjex
xeenmeisjex is offline
Oke bedankt.
Oud 13-06-2011, 15:16
Imaginairy
Imaginairy is offline
En nog als extra toevoeging: Een eetstoornis staat volledig los van gewicht. Ondergewicht maakt niet dat je een eetstoornis hebt, zoals een eetstoornis ook geen ondergewicht vereist. Ondergewicht kán een symptoom zijn van een eetstoornis, maar dat geldt ook voor een te snel werkende schildklier, kanker, en noem het maar op.
Oud 13-06-2011, 22:33
Verwijderd
Inderdaad een eetstoornis is een psychische ziekte, gaat dus vooral om je gedachtes wat je hebt bij eten en als die gewoon goed zijn hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Oud 14-06-2011, 13:45
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
En nog als extra toevoeging: Een eetstoornis staat volledig los van gewicht. Ondergewicht maakt niet dat je een eetstoornis hebt, zoals een eetstoornis ook geen ondergewicht vereist. Ondergewicht kán een symptoom zijn van een eetstoornis, maar dat geldt ook voor een te snel werkende schildklier, kanker, en noem het maar op.
Dit (voor zover ik er verstand van heb)
Oud 14-06-2011, 15:28
Pluis
Pluis is offline
Er is hier een speciaal topic voor voeding en gewichtsvragen: Klik!

Daarom gaat dit topic dicht. Mocht je nog meer vragen hebben over gewicht of gezonde voeding, dan kun je die in dat topic stellen.

Regels voor berichten