Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2009, 19:02
Fosca
Fosca is offline
Ik kom er net achter dat het vorige topic ruim vier jaar oud is dus ik maak maar even een nieuwe:

Ik heb ook een vraag mbt de horeca CAO.

Ik heb een nieuwe baan, de eerste twee maanden (proeftijd) worden we betaald volgends de horeca cao

Ik quote uit mijn arbeidsovereenkomst "De werknemer wordt ingedeeld in fuctiegroep III (...) de werknemer geniet een brutoloon van €6,16 per uur inclusief vakantietoeslag van 8% en 11,49% overige vakantierechten"

Ik ben 20 jaar. Dit klopt toch niet? Ik zou volgens die horeca cao toch minstens €6,76 moeten krijgen, of meer gezien volgens mij het vakantiegeld niet in de loontabel is opgenomen. Iemand die er meer van weet?
Oud 08-02-2009, 11:30
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Volgens mij klopt het wel:
Citaat:
Loon voor de vakvolwassen werknemer

1.
a. De vakvolwassen werknemer ontvangt ten minste het basisloon van de loonschaal behorend bij de functiegroep waarin zijn bedrijfsfunctie is ingedeeld.
b. De werknemer ontvangt bij indiensttreding als regel het basisloon.
c. In afwijking van het voorgaande ontvangt de werknemer die wordt ingeschaald in functiegroep I, II, of III een aanvangssalaris gelijk aan het wettelijk minimumloon met maximaal 4 wachtperiodieken. Een wachtperiodiek eindigt op 31 december van enig jaar en omvat minimaal een kalenderjaar. Na de wachtperiodieken vindt inschaling plaats in de van toepassing zijnde functiegroep op ten minste het basisloon. Bij dezelfde werkgever mogen bij functiewijziging niet opnieuw wachtperiodieken worden toegepast.
d. Indien een voor de functie relevant branche-erkend vakdiploma is verworven heeft de werknemer recht op inschaling in de van toepassing zijnde functiegroep zonder wachtperiodieken op ten minste het basisloon.
e. De functiegroepen en daarbij behorende loonschalen zijn opgenomen in de loontabel die als bijlage IV deel uitmaakt van deze CAO.
Ik kom trouwens niet aan de 6,16 met die 4 "wachtperiodieken', dan kom ik aan 5,85 p/u uit.

Bron:
http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=53254
en
http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=8899
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 13:07
Balance
Balance is offline
Ik kom ook op 6.76 uit.
Een wachtperiodiek is bij de horeca volgens mij niets meer dan een periode (van max. 4 jaar) waarin je niet mee doet met de cao-loonsverhogingen, geen recht hebt op extra geld bij feestdagen, en niet van schaal verandert.

Kortom, dan heb je nog steeds recht op 75% van het volwassenenloon uit functiegroep 3, en dat komt inderdaad neer op 6.76 volgens de tabel. Exclusief vakantiegeld en vakantierechten!

@Boeing: hoe ben jij bij 5.85 gekomen?
Oud 08-02-2009, 13:13
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
@Boeing: hoe ben jij bij 5.85 gekomen?
Een 20-jarige heeft (als de wachtperiodieken worden toegepast) recht op 61,5% van het wettelijk minimunloon, zie onderaan http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=8899

Het wettelijk minimumloon was per 1-1-2009 €7,97, en dan 61,5% hiervan is €4,90 + 19,49% (even ervanuitgaande dat die 11,49% niet over het vakantiegeld is) = €5,86

Zo kom ik er dus op uit.

Ik heb zelf nooit in de horeca gewerkt, maar ik vind dit over de wachtperiodiek, en dat lijkt mij toch heel duidelijk, en ook van toepassing op Fosca:
Citaat:
Een wachtperiodiek is een periode waarin een onervaren werknemer binnen uw bedrijf ervaring en kennis op kan doen. Werknemers zonder een afgeronde en erkende branche-gerichte vakopleiding die een functie gaan verrichten behorend vallend in functiegroep I, II en III, kunt u in een wachtperiodiek plaatsen.

Deze werknemers kunt u volgens het Wettelijk Minimumloon verlonen in plaats van het CAO loon. Het uurloon van een 23 jarige (of ouder) is op 1 juli 2008 volgens het WML 8,24 euro bruto op basis van 38 uur.

In de praktijk betreft het hier vooral de werknemers zonder relevante ervaring in de bedrijfstak of in de desbetreffende functies zoals afwasser, schoonmaker, keukenhulp, hulp in de bediening of medewerker bediening.

U vermeldt in de arbeidsovereenkomst wel gewoon de functiegroep waarin de werknemer wordt ingedeeld, met daarachter de vermelding dat de werknemer in de wachtperiodieken valt.
Bron: http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=62712&lang=Dutch

Laatst gewijzigd op 08-02-2009 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 15:04
Balance
Balance is offline
Aha, dan wordt de wachtperiodiek op mijn werk dus anders toegepast.
Wel balen voor de TS.
Oud 08-02-2009, 18:54
Fosca
Fosca is offline
Hm, hier had ik echt nog nooit van gehoord. Ik vind het wel vrij vreemd, in bovenstaand bericht staat dat het gaat om 'onervaren werknemers' maar ik heb vier jaar horeca ervaring en voor deze baan heb ik vier trainingsdagen moeten volgen. Bovendien kreeg ik een mailtje met dit:

Citaat:
In restaurant *** zullen alle medewerkers in eerste instantie strikt volgens de horeca CAO worden ingeschaald. Na de proeftijd van twee maanden zullen we alle medewerkers beoordelen en naar prestatie belonen met een passend salaris.
Bovendien krijgen collega's van 21 wel betaald via de CAO waardoor ze twee euro per uur meer krijgen dan ik.

Kortom, ik moet gewoon even mailen bedankt voor de hulp!
Oud 08-02-2009, 21:01
Balance
Balance is offline
Hmm dan zou je dus niet in de wachtperiodiek moeten vallen.
Oud 09-02-2009, 00:06
arPos
arPos is offline
Citaat:
Horeca wettelijk minimum jeugdloon (zonder horeca opleiding/diploma)
Code:
Leeftijd 	% van h-cao           basisloon p/m 	       Per uur
23 	           100% 	       € 1.356,60         	€ 8,24
22 	             85% 	       € 1.153,10 	        € 7,00
21 	           72,5% 	          € 983,55 	        € 5,97
20 	           61,5% 	          € 834,30 	        € 5,07
bron horeca-cao '08

schandalige shizzle

Citaat:
61,5% van het wettelijk minimunloon,
Waarom noemen ze het een wettelijk minimumloon als je er kennelijk toch onder kan.

Laatst gewijzigd op 09-02-2009 om 00:11.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 16:41
Verwijderd
Euh, volgens mij is bij 22 jaar, 8 euro 50 geworden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 16:42
Fosca
Fosca is offline
Hmm nou ik heb gemaild. Het ligt inderdaad aan de wachtperiodiek die in dit geval twee maanden duurt. Wat er dus wel op neer komt dat als ik straks na die twee maanden loonsverhoging krijg dat die dan maar 60ct/u in houdt.

€6,78 per uur is toch behoorlijk weinig voor een horeca baan of heb ik gewoon verkeerde voorbeelden gehad?
Oud 09-02-2009, 17:50
Balance
Balance is offline
Horeca betaalt lang niet altijd goed hoor. Horeca staat er juist om bekend dat je voor weinig geld hele lange dagen moet maken. Maar soms tref je het en krijg je ergens wel flink betaald. Of je werkt ergens waar je veel fooi ontvangt, waardoor je je loon prima aanvult.
En al met al is het toch nog wel ietsje meer dan de detailhandel (volgens mij?).
Oud 09-02-2009, 18:51
Skater13
Skater13 is offline
Ik verdien in de AH op dit moment 5,44.. En ben 17 jaar.. ik ben dan wel door 'mijn kunnen' één of twee schalen hoger geschaald dan normaal geloof ik.. Dus detailhandel en horeca verschillen volgens mij niet onwijs veel.. 5,44 zit trouwens ook mijn vakantiegeld bij in!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 07:53
Verwijderd
Citaat:
Hmm nou ik heb gemaild. Het ligt inderdaad aan de wachtperiodiek die in dit geval twee maanden duurt. Wat er dus wel op neer komt dat als ik straks na die twee maanden loonsverhoging krijg dat die dan maar 60ct/u in houdt.

€6,78 per uur is toch behoorlijk weinig voor een horeca baan of heb ik gewoon verkeerde voorbeelden gehad?
das best ok want t minimumloon voor n 20 jarige is 5,07 zoals je ziet
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 12:28
KreZor
KreZor is offline
Citaat:

Ik ben 21 en ik heb bij twee horeca bedrijven gewerkt (in de bediening) en ik verdiende bij het eerste bedrijf 8.80 p/u zonder vakantiegeld en toeslagen, bij het andere bedrijf 7.70 maar dan kreeg je ook vakantiegeld en kon je hoger worden ingeschaald als je er langer dan 9 maanden werkte.

Door de fooi, die in het eerste bedrijf ongeveer 1.25 per uur was (veel medewerkers, heel groot bedrijf) en in het tweede bedrijf ongeveer 2.25 was, was het netto uurinkomen dus toch ongeveer 10 euro per uur en de meeste mensen om mij heen die ook in de horeca werken verdienen ook ongeveer eenzelfde bedrag.

Jij verdient dus inderdaad niet heel veel denk ik, maar als je fooi krijgt dan is het netto ook niet heel weinig..
Oud 10-02-2009, 13:03
arPos
arPos is offline
Citaat:
nee hoor de horecaCAO is gewoon altijd waardeloos geweest.
Reageren

Regels voor berichten