Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2009, 13:38
Quantes
Quantes is offline
BERGEN OP ZOOM/ROOSENDAAL - Alle coffeeshops in Roosendaal en Bergen op Zoom moeten uiterlijk 16 september van dit jaar dicht zijn. Dat staat in de nota Cannabisbeleid 2009, die donderdag door de burgemeesters van beide Brabantse gemeenten is bekendgemaakt.

Coffeeshops in Roosendaal. (Foto ANP )

Tot dusver gedoogden beide gemeenten, die gezamenlijk optrekken op het terrein van drugsbeleid en de verkoop van softdrugs in acht coffeeshops: vier in elke plaats. ‘Door het voeren van een nulbeleid neemt het aantal drugstoeristen (25 duizend per week voor Bergen op Zoom en Roosendaal) structureel af’, aldus de burgemeesters Marijnen (CDA) van Roosendaal en Polman (D66) van Bergen op Zoom.

‘De voornaamste beweegredenen om naar Bergen op Zoom en Roosendaal te komen – de kwaliteit en het gedoogd kopen – zijn dan niet meer aanwezig. Door de stroom drugstoeristen in te perken wordt ook de afzetmarkt voor de illegale handel verkleind.’

In oktober hadden beide burgemeesters al aangekondigd tot sluiting van alle coffeeshops te willen overgaan. Het is voor het eerst dat twee middelgrote gemeenten een einde maken aan het gedoogbeleid. Het besluit leidde tot veel kritiek van andere grensgemeenten, zoals Maastricht, die vrezen voor ‘een waterbedeffect’ en meer toestroom van drugstoeristen.

Op instigatie van burgemeester Leers van Maastricht werd vervolgens in november een ‘wiettop’ gehouden. Ruim dertig burgemeesters pleitten daar onder meer voor een experiment met gedoogde wietteelt.

Tijdens de overgangsperiode tot 16 september zal in Roosendaal en Bergen op Zoom een strenger gedoogbeleid worden gevoerd: ‘one strike you ’re out’. Bij een overtreding van de gedoogvoorwaarden wordt na een eenmalige schriftelijke waarschuwing de coffeeshop definitief gesloten.

In Bergen op Zoom zijn al twee van de vier coffeeshops gesloten na geconstateerde overtredingen. Alleen Kinky Corner en Miami zijn open. De coffeeshops hebben al aangekondigd het besluit aan te vechten en naar de rechter te stappen. De eigenaren vinden dat ze als ondernemers ernstig worden benadeeld en wijzen ook op de nadelige werkgelegenheidseffecten.

Bron: Volkskrant

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij of dit echt gaat helpen, plus dat andere steden in de grensstreek (Zeeuws-Vlaanderen denk ik met name) dat echt wel heel hard gaan merken.
Oud 06-03-2009, 14:03
Verwijderd
yes, nu wordt het in terneuzen, goes en misschien zelfs vlissingen nog drukker
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 17:44
Wammus
Wammus is offline
Dat valt me tegen van de D66 burgemeester. Van het CDA had ik dergelijke bekrompenheid wel verwacht maar dit niet.

Ik vind dit uiteraard belachelijk. Je pakt hiermee niet alleen de drugstoeristen maar ook de normale gebruiker die zich van geen kwaad bewust is maar nu wel in het hoekje der overlast veroorzakers geduwd word.
Oud 06-03-2009, 18:23
Blaf
Blaf is offline
Die toeristen zullen vast wel een paar km extra rijden voor hun shizzle lijkt me, of anders in eigen land gaan kopen en mooi geld in de criminaliteit pompen daar
Oud 06-03-2009, 22:26
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat valt me tegen van de D66 burgemeester. Van het CDA had ik dergelijke bekrompenheid wel verwacht maar dit niet.
Je verwacht zoals zo veel, veel te veel van D66

Citaat:
Ik vind dit uiteraard belachelijk. Je pakt hiermee niet alleen de drugstoeristen maar ook de normale gebruiker die zich van geen kwaad bewust is maar nu wel in het hoekje der overlast veroorzakers geduwd word.
Dat is dan wel typisch CDA als ik het niet zie dan is het er ook niet mentaliteit. Maar kiekeboe, ergens anders hebben ze nu hun eigen overlast plus die van deze shops.

Coffeeshops aan de grens blijven de beste oplossing.
Oud 06-03-2009, 23:11
wann
wann is offline
Sowieso behoren gemeenten met een inwonersaantal groter dan x niet het recht te hebben om coffeeshops geheel te weigeren.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 11:16
DaFrostyOne
DaFrostyOne is offline
Wat ik in de krant las, was dat ze nu per week (alle coffeeshops bij elkaar opgeteld) 25.000 bezoekers/klanten missen.

In tijden van crisis, neem je toch alle inkomsten voor lief? Zelfs al zijn het inkomsten vanuit deze branche?!
Oud 07-03-2009, 17:24
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Je verwacht zoals zo veel, veel te veel van D66

Dat is dan wel typisch CDA als ik het niet zie dan is het er ook niet mentaliteit. Maar kiekeboe, ergens anders hebben ze nu hun eigen overlast plus die van deze shops.

Coffeeshops aan de grens blijven de beste oplossing.
Er staat anders in het programma en ook op de website van D66 dat ze tegen het sluiten van de coffeeshops zijn. Het is dan ook heel normaal en zeker niet te veel verwacht om te mogen verwachten dat dit dan ook uitgedragen word.
Oud 07-03-2009, 18:27
John Frum
John Frum is offline
verdomme
Oud 07-03-2009, 18:53
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Er staat anders in het programma en ook op de website van D66 dat ze tegen het sluiten van de coffeeshops zijn. Het is dan ook heel normaal en zeker niet te veel verwacht om te mogen verwachten dat dit dan ook uitgedragen word.
de geschiedenis van D66 laat juist zien dat ze de dingen die daar staan niet doen als ze aan het handje van het CDA lopen, zie ook de gekozen burgemeester.

je moet in ieder geval niet op wilders en de c-tjes stemmen (incl sgp)

De SP zegt dit:
Citaat:
De discussie over de legalisering van softdrugs (hasj en wiet) wordt al jaren gevoerd. Het wordt steeds duidelijker dat legalisering grote voordelen heeft. Het voorkomt dat de georganiseerde misdaad enorm veel geld verdient met de productie en handel in softdrugs. Bovendien maakt het kwaliteitscontroles van de softdrugs die in coffeeshops wordt aangeboden mogelijk (het THC-gehalte in softdrugs is de laatste jaren sterk gestegen, wat de impact van de drugs versterkt, en bovendien worden er bij de productie allerlei pesticiden en andere troep gebruikt).
Geen echt standpunt.

Groenlinks:
Citaat:
De huidige drugsbestrijding kost te veel geld, tijd en menskracht, waardoor voor burgers belangrijkere zaken minder aandacht krijgen. GroenLinks vindt dat softdrugs gelegaliseerd moeten worden. De drugscriminaliteit zal hierdoor afnemen, terwijl de kwaliteit van softdrugs controleerbaar wordt. Harddrugs moeten verboden blijven. Wel moeten er in alle grote steden kleinschalige gebruikersruimten voor harddrugsverslaafden komen.
Duidelijk.

PvdA:
Citaat:
Daarom wil de PvdA de verkoop van paddo’s aan voorwaarden binden, dus reguleren. [...] Door een verbod wordt de verkoop in de illegaliteit gedrukt en het zicht erop verloren.

Cannabis mag worden verkocht, maar mag niet worden ingekocht door de coffeeshopeigenaar. Dit is inconsistent en daarom is de PvdA voorstander van een proef op het openen van de achterdeur. Daarmee kan de aanvoer en kwaliteit van de cannabis worden gecontroleerd.
Dat doen ze dus beide ook niet door het CDA.

Bij de vvd kan ik niks vinden.

Vooral niet op het CDA stemmen dus
Oud 08-03-2009, 17:23
Wammus
Wammus is offline
Dat het CDA nog altijd veel te veel macht heeft was mij al lang duidelijk. Dat je als kleine (linkse) partij in een coalitie met het CDA en de VVD niet zo veel te zeggen hebt lijkt me niet te wijten aan D66 maar aan het bekrompen denken van de 2 bovengenoemde partijen.

Maar goed ik ga nu te ver offtopic en dat is niet de bedoeling. Mocht er iemand op willen reageren staat m'n pm/mailbox tot je beschikking.

De vraag is uiteraard hoe er gedacht word over de sluiting van de coffeeshops in Roosendaal en Bergen op Zoom?

Ik ben zoals gezegd tegen de sluiting van de shops.

Dit is naar mijn idee alleen maar een verplaatsing van het probleem. Toeristen zullen toch wel naar Nederland komen voor drugs ook al zullen ze nu iets verder moeten rijden. Dat verplaatst het probleem alleen naar andere gemeentes die er ook niet op zitten te wachten.

Daarnaast denk ik dat dit het begin van het einde is. Als deze 2 gemeentes het doen en het toerisme inderdaad verplaatst naar andere gemeentes zal de rest ook vanzelf aan sluiting gaan denken aangezien het in deze 2 gemeentes ook werkte. Dit creëert een sneeuwbaleffect waardoor de rest wel mee moet en dat is nou precies wat ik niet wil.
Oud 09-03-2009, 15:32
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Me er echt druk om maken doe ik al lang niet meer, het gedoogbeleid heeft in de praktijk zijn nut bewezen, gefrustreerd raken door vieze politieke spelletjes is alleen maar vermoeiend. Enige waar ik me druk om maak is het vinden van een goeie dealer als het uiteindelijk verboden gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 18:59
Verwijderd
die heb ik dan nog wel
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 22:00
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
nice, samen staan we sterk
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 22:20
Verwijderd
Citaat:
nice, samen staan we sterk
Dat absoluut heb ik zaterdag gemerkt
Met citaat reageren
Oud 10-03-2009, 06:08
maartje92
maartje92 is offline
Dat rook verbod zorgt ook al voor minder inkomsten! Wat blijft er dan over van Nederland?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2009, 18:34
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Dat rook verbod zorgt ook al voor minder inkomsten! Wat blijft er dan over van Nederland?
Het rookverbod en het sluiten van coffeeshops staan mijns inziens los van elkaar.

Daarnaast is Nederland ook zonder kroegen waar gerookt mag worden en zonder coffeeshops nog altijd een van de mooiste landen waar je kunt wonen.

Er is een volwaardige democratie, een verzorgingsstaat, relatief goede scholen en volop werk te vinden. Er blijft dus nog meer dan genoeg over van Nederland.
Oud 11-03-2009, 00:39
Verwijderd
lol @ volwaardige democratie
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 09:02
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
qua totaal aanbod is hier de beste en goedkoopste drugs te krijgen, er blijft dus nog meer dan genoeg over van Nederland.
we zitten wel op D&A he??
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 19:19
Wammus
Wammus is offline
Punt is dat ik me echt kapot kan ergeren aan mensen die vinden dat er niets van Nederland over blijft op het moment dat een bepaalde verworvenheid wegvalt en ik vind dat ik daar best wat van mag zeggen.
Oud 17-03-2009, 14:56
Kellllly
Kellllly is offline
Krijg de pokke klere.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 16:49
sofientb
sofientb is offline
WAT EEN ONZIN
iedereen wil toch ergens zijn drugs halen?!
hoe meer coffeeshops er sluiten hoe meer
mensen op straat dealen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten