Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2009, 10:58
vosje16
vosje16 is offline
5 dagen geleden had ik af en toe wat keelpijn (dacht ik) bij het slikken. Ik dacht dat het vanzelf wel ging overgaan. Een dag later was het een beetje verergerd, maar het deed nog altijd niet zoveel pijn eigenlijk, waardoor ik keelspray ben beginnen spuiten. Vandaag, 4 dagen later, is het enkel nog maar verergerd, maar ik heb mij gerealiseerd dat het eigenlijk geen keelpijn was... In mijn keel was namelijk niets ongewoons te zien en ook deed het niet altijd pijn: enkel bij het draaien van mijn hoofd, geeuwen, hoesten, eten slikken en af en toe ook gewoon speeksel slikken. Mijn moeder dacht eerder dat het een spier moest zijn ofzo, maar nu voel ik een gezwollen lymfeklier in mijn hals... Ik ben er bijna 100% zeker van dat het dat is dat pijn doet. Wat wel vreemd is, is dat ik nergens anders pijn of een infectie heb ofzo (of toch niet dat ik weet in ieder geval).

Kan het zijn dat een lymfeklier zomaar ontsteekt? Wat zou die ontsteking dan moeten tegengaan? Zou Ibuprofen kunnen helpen? En hoe lang moet ik nog wachten voordat ik hiermee naar de dokter ga, want ik maak mij natuurlijk wat ongerust...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 11:27
vosje16
vosje16 is offline
'k Heb ff gekeken op internet en het zijn de midjugulaire lymfeklieren.
De voorbije weken nergens last van gehad...
Het voelt heel hard en wat pijnlijk aan. En het is eerder in de breedte/lengte gezwollen dan in de hoogte (je ziet niets aan mijn hals)... Dus het is eerder een dikke rechthoek dan een bolletje (of dat komt misschien omdat er 2-3 heel dicht naast elkaar gezwollen zijn misschien?)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 22:33
DDM
DDM is offline
Is de huid er omheen ook rood? Zo ja, dan klinkt dat in combinatie met een gezwollen pijnlijke klier, als een ontsteking. En dit kan je inderdaad gewoon oplopen. Je zegt dat de klier hard aanvoelt? Hard is als tafelhard. Wij zeggen dan vast-elastisch. En het zou ook best kunnen dat er meerdere klieren zijn "samengesmolten". Het kan natuurlijk altijd nog iets anders zijn dan een klier wat deze klachten geeft. Ik zou even naar de huisarts gaan. Te meer omdat je zelf ook zegt dat je, je wat ongerust maakt
Oud 02-02-2009, 22:50
Bloem
Bloem is offline
Door een simpel virus kan die klier ook opzetten en pijnlijk aanvoelen. Ik zou het even afwachten, als het na een week of twee niet minder of weg is, of in de tussentijd behoorlijk verergerd, kan je altijd nog naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 11:35
vosje16
vosje16 is offline
Ik ben gisteren toch naar de dokter gegaan, want 'k had in de namiddag ook wat koorts en hij denkt dat het een virale pharyngitis is. Volgens de dokter was de achterkant van mijn keel wat rood, maar persoonlijk vind ik dat het er niet anders uitziet dan normaal, maar goed. Ik moet nu 3x per dag Ibuprofen nemen en blijven spuiten met keelspray. Binnen 3 dagen moet het beter gaan en binnen een week moet die klier normaalgezien ontzwollen zijn...

Nog een vraagje: Vandaag had ik plots wat spotting. Ik neem al een jaar dezelfde pil en heb hier nog nooit last van gehad. (met de vorige pil wel, maar die was blijkbaar te licht) Zou het kunnen komen doordat ik wat ziek ben? Door de koorts ofzo?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 13:35
vosje16
vosje16 is offline
Het is niet verbeterd en er zijn zelfs andere lymfeklieren gaan zwellen...Vanavond ga ik terug naar de dokter...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 15:15
Villain
Villain is offline
Ik heb ook wel eens last van opgezette klieren maar het trekt bij mij meestal met wat rust na een dag of 4/5 wel weer weg. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt maar verbeteringen treden ook niet altijd meteen op. Misschien heeft het gewoon wat tijd en rust nodig om te genezen, het is niet gek dat het na 3 dagen nog niet over is. Natuurlijk kan een bezoek aan de dokter nooit kwaad, maar misschien is het wel een kwestie van uitzieken? En als je het echt goed 'te pakken' hebt is het niet zo raar dat het 'uitzaait' en een tijdje aanhoud voordat het weer gaat slinken. Probeer op tijd te gaan slapen, voldoende rust te houden en zorg dat je klieren niet te warm worden. Geen coldpacks op gaan leggen natuurlijk maar zorg ervoor dat het niet gaat broeien. Volgens het internet is virale pharyngitis een keelontsteking en ik kan me voorstellen dat dat in combinatie met opgezette klieren niet prettig is, maar een keelontsteking en opgezette klieren trekken beide naar een tijdje weer weg. Mijn vorige huisarts zei meestal 'kom over twee weken maar terug als het nog niet over is'. Misschien een tikkie te lang maar ik kan het je wel aanraden, of in ieder geval voor een weekje.

Laatst gewijzigd op 05-02-2009 om 17:35.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 13:52
Verwijderd
Misschien een bloedtestje voor het Epstein-Barr virus? (Veroorzaker van de ziekte van Pfeiffer) Deze zorgt voor opgezwollen Lymfeklieren, en ook vaak voor andere klachten, zoals koorts... De moeheid komt daarna vaak pas, en soms helemaal niet.. weet verder niet hoe je je voelt...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 16:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
Het is niet verbeterd en er zijn zelfs andere lymfeklieren gaan zwellen...Vanavond ga ik terug naar de dokter...
Voor zoiets naar de avonddienst?
Of zijn in België de praktijken 's avonds gewoon toegankelijk, net als overdag?
Oud 08-02-2009, 18:37
vosje16
vosje16 is offline
Ja, ik ken elke weekdag op consultatie bij mijn dokter tussen 18u tot 20u...

Vrijdag zei de dokter dat mijn halsspier ook nog eens was gaan ontsteken en dat het waarschijnlijk dat was dat pijn deed. Nu heb ik links (waar ik sinds het begin pijn had) geen pijn meer, maar is de lymfeklier nog heel erg gezwollen.

Ik heb nu rechts pijn, maar dat komt waarschijnlijk door mijn doorkomende wijsheidstand.

Ik wacht nog tot woensdag om te zien hoe mijn lymfeklieren/pijn evolueren en als het niet wegtrekt, ga ik terug, want dan is het 2 weken dat ik er last van heb. Ook omdat ik sinds een week erg moe ben. Ik blijf 11u-12u per nacht in bed liggen en na een uur ben ik alweer moe...

De dokter had in ieder geval gezegd dat hij de volgend keer mijn bloed ging trekken. Ik hoop dat het dan duidelijk gaat worden wat is precies heb...

Laatst gewijzigd op 08-02-2009 om 20:03.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten