Citaat:
Dat achteruit kijken, dat klinkt alsof je spijt hebt alsof je dat niet eerder hebt gedaan of het niet eerder hebt uitgezocht?
|
Ik vind de manier waarop ik vroeger beslissingen heb genomen jammer. Ik luisterde eigenlijk naar iemand die me iets adviseerde (bijv. een decaan/mentor), vroeg het daarna nog aan mijn ouders en trok daar een conclusie uit. (Zelfde antwoord van ouders + decaan/mentor = 'beslissing'. Als het niet zo was dan mochten die twee partijen het maar overleggen en dan deed ik dat.) Ik was bang dat ik de 'verkeerde' beslissingen zou nemen en hierdoor zou falen (blijven zitten, opleiding niet aan kunnen, verkeerde studiekeuze maken, (andere) mensen teleurstellen etc). Ik weet nu ook dat ik bij mijn volgende opleiding het minder op 'safe' moet gaan spelen en echt moet gaan doen wat ik leuk vind, maar tegelijkertijd ook aan de toekomst te denken.
Achteraf gezien had ik overigens wel gewoon bij meer bronnen moeten informeren dan alleen bij mijn decaan + langer er over na moeten denken en mijn school had me eerder moeten waarschuwen dat ik aan het eind van de 3e klas VMBO TL moest kiezen wat ik in mijn examenpakket wou hebben (had hier maar een week de tijd voor). Ik zie het niet als iets waar ik spijt van heb, meer als iets waar ik lering uit kan trekken. Overigens: De route die ik tijdens en na mijn VMBO TL heb gekozen zou nu hoogstwaarschijnlijk nog steeds hetzelfde zijn geweest, alleen 'HOE' ik de beslissingen zou nemen, zou anders zijn.