Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2009, 17:11
CptRake
CptRake is offline
Hallo,

Ik zit hier op een studenten internet netwerk (hoe je 't ook noemen wilt) en ik heb een nieuwe PC gekocht met onboard LAN.
Nu heb ik de kabel hierop aangesloten (ja eerst LAN drivers geïnstalleerd van Realtek) en de gegevens precies overgenomen (IP adres, DNS, alles 1000 keer nagekeken).
Hij zegt ook dat er 10 Mbps verbinding is, maar verder doet niets het, internet niet, ik kan niet naar Google.com pingen, enzovoort.
Terwijl als ik mijn oude computer weer aansluit, waar een aparte LAN kaart in zit die ik niet in mijn nieuwe computer kan zetten, internet het daar wel doet
Wellicht met MAC-adressen iets aan de hand o.i.d.?

Groeten CptRake
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2009, 17:44
ILUsion
ILUsion is offline
Je hebt je oude computer toch van dat netwerk gehaald, mag ik hopen? Want anders zal daar alles in de war lopen met een dubbel IP-adres. Als je achter een router zit, zou ik je eigenlijk aanraden om gewoon via DHCP IP-adressen te aanvaarden (voor gewoon huis-tuin-en-keukengebruik zijn statische adressen voor computers niet nodig; als je thuis een servertje draait dan is dat iets anders, maar dan zou je wel moeten weten dat je geen dubbel IP mag hebben).

Je kan ook steeds proberen een IP-adres in dezelfde range (bv. als je IP nu 192.168.1.10 is, dat laatste getal te veranderen in 11 ofzo (dat is het heel simpel uitgelegd, maar klopt niet op elk netwerk, dat is afhankelijk van je exacte netmask; maar in de meeste thuisnetwerken werkt het zoals ik uitleg).
Oud 17-02-2009, 17:52
CptRake
CptRake is offline
Ik zit hier dus op kamers en krijg van de huisvesting een IP adres toegewezen. Ik kan dus alleen qua 'client-side' dingen doen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 19:31
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik zit hier dus op kamers en krijg van de huisvesting een IP adres toegewezen. Ik kan dus alleen qua 'client-side' dingen doen.
Dan moet je in er in ieder geval op letten dat je niet je oude computer aangeschakeld gelaten hebt. Als je van je huisvesting een IP toegewezen krijgt, is het niet onmogelijk dat ze daarbij ook je MAC opgeslagen hebben, in dat geval neem je best eens contact met hen op (er bestaan wel trucjes om je MAC te spoofen, maar of dat ook zonder problemen werkt op Windows, is iets wat ik niet weet).

Bovendien, in heel wat netwerken met statische IP-adressen die je toegewezen krijgt, kan je vaak nog op ongebruikte IP-adressen proberen. Wat ik in dergelijk geval meestal doe is met een computer die wel verbonden is, gewoon eens pingen naar enkele adressen (daarvoor bestaan programma's die een hele range afgaan) en dan eentje inpikken dat niet bezet is. Niet echt proper naar het netwerkbeheer toe, maar eens mens moet soms wat pragmatisch te werk gaan als de bureaucratische wegen te lang duren.
Oud 18-02-2009, 10:28
CptRake
CptRake is offline
Oke. Ik zal wel even wat proberen. Bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 11:12
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Als je van je huisvesting een IP toegewezen krijgt, is het niet onmogelijk dat ze daarbij ook je MAC opgeslagen hebben.
Dit. Ik weet niet waar je zit, maar ik heb in Delft gewoond op de Korvezeestraat, en daar was je IP-adres ook gekoppeld aan je MAC-adres. Een nieuwe computer (of netwerkkaart) moest je dan ook eerst via een lokale site registreren. Om dit probleem te omzeilen heb ik er toen gewoon een router op aangesloten, zodat ik daar eenvoudig de PC's op aan kon sluiten zonder telkens opnieuw te hoeven registreren.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 11:52
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dit. Ik weet niet waar je zit, maar ik heb in Delft gewoond op de Korvezeestraat, en daar was je IP-adres ook gekoppeld aan je MAC-adres. Een nieuwe computer (of netwerkkaart) moest je dan ook eerst via een lokale site registreren. Om dit probleem te omzeilen heb ik er toen gewoon een router op aangesloten, zodat ik daar eenvoudig de PC's op aan kon sluiten zonder telkens opnieuw te hoeven registreren.
Dat is inderdaad een handige oplossing; even voor de volledigheid zal ik er maar bij vermelden dat de meeste (zoniet alle) routers hun MAC-adres kunnen clonen (ze zien er langs buiten dan uit alsof ze het MAC-adres van je oorspronkelijke pc hebben).
Oud 23-02-2009, 15:30
WolterB
WolterB is offline
Mocht je aan de UT studeren, dan moet je ook je MAC-adres registeren. Hoe dat moet staat stap voor stap uitgelegd op een pagina waar je wel bij kunt.
Oud 24-02-2009, 12:38
Verwijderd
Of je spooft gewoon je MAC. Heel simpel. Via een ipconfig /all kan je het hardware adres zien (staat trouwens ook op de kaart geprint) en daarna voer je die in in de geavanceerde eigenschappen van je netwerkkaart in apparaatbeheer. Daar heet het meestal "hardware address".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten