Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2009, 18:33
a-mmber
a-mmber is offline
Ik had even een vraagje. Het meten van je BMI (wat natuurlijk niet altijd even betrouwbaar is, maar uitgaat van de gemiddelde bouw van de mens) geeft bij mij verschillende grenzen van onder- en overgewicht
Nadat ik 15 kilo afgevallen ben zat ik op een BMI van 16.1 wat volgens de meter van 'Het Voedingscentrum' nog maar net ondergewicht is (minder dan 17). Maar mijn huisarts meldde dat ik ernstig onder mijn gewicht zat. Wat moet ik hiermee?
De huisarts zal natuurlijk gelijk hebben, maar een druk bezochte website zoals 'Het Voedingscentrum' zou toch een duidelijk en betrouwbaar beeld moeten geven van zoiets omstreden als het gewicht!?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 19:04
Fosca
Fosca is offline
Ondergewicht heb je als je onder de 18.5 zit. Met een bmi van 16.1 heb je dus behoorlijk ernstig ondergewicht.

De 'te licht' zone in de meter van het voedingscentrum is vrij groot. Vergelijk maar eens het laagste 'gezond gewicht' met het hoogste 'gezond gewicht'. Daar zit behoorlijk wat verschil tussen. Bijna 2.5 onder het minimum gezond gewicht zitten betekent dus wel dat je ernstig onder je gewicht zit.
Oud 08-02-2009, 21:06
Bloem
Bloem is offline
Waarschijnlijk ben je nog geen 18, dan zijn de marges van de algemene BMI meters ruimer. Je huisarts kan je echter een beter, persoonlijker beeld geven van wat gezond is voor jou. 15 Kilo afvallen is erg veel, ik zag op Eten en Drinken dat je heel weinig eet, dat is allebei niet zo gezond. Het is het beste om op een gezonde manier naar een gezond BMI toe te werken, je huisarts of eventueel een diëtist kunnen je daar eventueel bij helpen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 09:33
Mobius
Mobius is offline
BMI is onzin. Als ik 105 kilo weeg met een vetpercentage van 10% flipt mijn BMI ook, terwijl ik eigenlijk gewoon fucking lean ben.
Oud 09-02-2009, 19:08
Thommos
Thommos is offline
En het scheelt idd wel hoe oud je bent enzo. Als je nog maar n jaar of 14-15 bent en je geen persoon bent die zich druk maakt om zijn/haar lichaamsomvang, dan zou ik me neit al te druk maken om een BMI van 16. Wel verstandig dat je het omhoog kunt brengen naar 17 of hoger. Als je op 19 zit, ist nog geen ramp. Zolang je maar niet boven de 25 uitkomt, maar zelfs dan wil dat nog niet alles zeggen. Zoals Mobius al zegt, je kunt ook zwaar zijn zonder dat dat allemaal vet is.
Daarnaast is het ook wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het Voedingscentrum wel het juiste eind kan hebben, maar het blijft een overheidscentrum, dus die zullen ook altijd wel de slimmerik uit willen hangen en ons de les willen lezen. Ook moet je bedenken wat voor een persoon je huisarts is. Is het een echte moraalridder, dat ie steeds beter denkt te weten wat goed voor je is dan wat jij denkt, dan kan zijn mening anders zijn dan wanneer het iemand is die zich professioneel bezorgd jegens jou opstelt en met je mee wil denken. Hij zal waarschijnlijk wel zeggen dat het ernstig ondergewicht is als je nog jonger bent, omdat je dan nog vrij veel moet groeien enzo.
Ik denk niet dat het onverstandig zou zijn om toch het wat omhoog te krijgen, 16 klinkt wel ongezond vergeleken met gemiddeld 19-23.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 19:10
coopergirl
coopergirl is offline
^^ Bloem zegt wijze dingen imo.
Oud 13-02-2009, 16:03
waterijsje
waterijsje is offline
Zover ik weet ben je met een BMI van onder de 19 te licht en met een BMI van boven de 25 te zwaar.
(zonder naar je leeftijd en bouw etc te kijken)
Oud 13-02-2009, 16:19
Verwijderd
Citaat:
En het scheelt idd wel hoe oud je bent enzo. Als je nog maar n jaar of 14-15 bent en je geen persoon bent die zich druk maakt om zijn/haar lichaamsomvang, dan zou ik me neit al te druk maken om een BMI van 16. Wel verstandig dat je het omhoog kunt brengen naar 17 of hoger. Als je op 19 zit, ist nog geen ramp. Zolang je maar niet boven de 25 uitkomt, maar zelfs dan wil dat nog niet alles zeggen. Zoals Mobius al zegt, je kunt ook zwaar zijn zonder dat dat allemaal vet is.
Daarnaast is het ook wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het Voedingscentrum wel het juiste eind kan hebben, maar het blijft een overheidscentrum, dus die zullen ook altijd wel de slimmerik uit willen hangen en ons de les willen lezen. Ook moet je bedenken wat voor een persoon je huisarts is. Is het een echte moraalridder, dat ie steeds beter denkt te weten wat goed voor je is dan wat jij denkt, dan kan zijn mening anders zijn dan wanneer het iemand is die zich professioneel bezorgd jegens jou opstelt en met je mee wil denken. Hij zal waarschijnlijk wel zeggen dat het ernstig ondergewicht is als je nog jonger bent, omdat je dan nog vrij veel moet groeien enzo.
Ik denk niet dat het onverstandig zou zijn om toch het wat omhoog te krijgen, 16 klinkt wel ongezond vergeleken met gemiddeld 19-23.
Maar als je 15 kg bent afgevallen om op een bmi van 16 te komen, lijkt het me dat je dokter wel eens moraalridder mag gaan spelen... want dat lijkt me echt niet gezond, of je nou tiener bent of niet.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2009, 11:07
Mobius
Mobius is offline
Te licht is sowieso niet goed, wie wil er nou super skinny zijn?
Oud 27-02-2009, 17:34
xYellow
xYellow is offline
Je kan je BMI ook zelf berekenen door gewichtxgewicht uitterekenen en dat weer gedeelt door je lengte.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2009, 09:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Je kan je BMI ook zelf berekenen door gewichtxgewicht uitterekenen en dat weer gedeelt door je lengte.
Nee, je moet je gewicht delen door lengte maal lengte, ofwel je gewicht delen door het kwadraat van je lengte.

Laatst gewijzigd op 28-02-2009 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2009, 09:49
Calyx
Calyx is offline
Hier kun je je bmi uitrekenen.

Maar als je nog geen 19 bent, voor: meisjes & jongens.
Oud 02-03-2009, 15:38
Alyssia
Alyssia is offline
Ja hee, volgens die meter heb ik dus ondergewicht (17, 1.74 met 53.6 kilo, BMI 17.7), maar er is echt helemaal niets mis met mij. Ik heb gewoon normaal vet aan alle kanten, zoals het hoort o.o"
Ik heb altijd zoiets van, kan mij het schelen wat mijn BMI is, als het voor mijn gevoel en gezondheid maar goed is.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 16:51
Mobius
Mobius is offline
Als je vetpercentage nou 15-18% zou zijn met dat gewicht bij die lengte, dan zou je niet echt ondergewicht hebben, maar gewoon een hoge Lean Body Mass (LBM). Ga nooit uit van een BMI, eerder van een vetpercentage plus hetgeen je in de spiegel ziet.

Hoewel ik het niet kan laten je aan te raden toch even een kilo of vijf aan te komen.
Oud 08-03-2009, 15:48
Shinosu
Shinosu is offline
Volgens nieuw onderzoek zegt dat allemaal helemaal niks wat gezondheid betreft; veel slanke mensen hebben juist vet vanbinnen om hun organen heen zitten, waar je vanbuiten niks van ziet maar wat dus wel heel ongezond is.
Zo kunnen zwaardere mensen juist van binnen wel weer heel gezond zijn ondanks een zwembandje of twee.
Maar ja, dat kun je allemaal zo op het eerste gezicht niet zien, natuurlijk.
Oud 08-03-2009, 16:57
Mobius
Mobius is offline
Daarom, percentages zijn meetbaar.
Oud 09-03-2009, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Als je vetpercentage nou 15-18% zou zijn met dat gewicht bij die lengte, dan zou je niet echt ondergewicht hebben, maar gewoon een hoge Lean Body Mass (LBM). Ga nooit uit van een BMI, eerder van een vetpercentage plus hetgeen je in de spiegel ziet.

Hoewel ik het niet kan laten je aan te raden toch even een kilo of vijf aan te komen.
De spiegel aanraden als maatstaf voor mensen met een eetprobleem helpt natuurlijk niet echt hè
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 12:51
xYellow
xYellow is offline
Citaat:
Nee, je moet je gewicht delen door lengte maal lengte, ofwel je gewicht delen door het kwadraat van je lengte.
Oeps
Verkeerd gedaan.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 17:07
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
De spiegel aanraden als maatstaf voor mensen met een eetprobleem helpt natuurlijk niet echt hè
Wie zegt dat ze een eetprobleem heeft? Misschien heeft ze wel een bliksemsnelle stofwisseling.
Oud 20-03-2009, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Wie zegt dat ze een eetprobleem heeft? Misschien heeft ze wel een bliksemsnelle stofwisseling.
Als je nog in de groei bent en je valt vijftien kilo af, dan ben je of ziek, of je bent ongezond bezig met afvallen. Als je stofwisseling zo snel is dat je er 15 kg mee kwijtraakt, is er ook iets niet in orde.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 08:13
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als je nog in de groei bent en je valt vijftien kilo af, dan ben je of ziek, of je bent ongezond bezig met afvallen. Als je stofwisseling zo snel is dat je er 15 kg mee kwijtraakt, is er ook iets niet in orde.
Het was ook eerder een reply op de post boven mij, niet van de TS.
Daarnaast, als de TS een eetprobleem zou hebben, bijvoorbeeld anorexia, zou ze dan hier komen vragen wat ze ermee aan moet? Dan zou ze juist blij zijn dat haar huisarts zegt dat ze heel weinig weegt. Eetprobleem valt alleen vast te stellen als de TS hier een uiteenzetting post van wat ze zoal eet op een dag.

Sowieso raad ik haar aan om bij een BMI van 16, betrouwbaar of niet, hardcore dagelijkse calorie-inname te verhogen.

Regels voor berichten