Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2011, 15:57
nachtmens
nachtmens is offline
Heey

Omdat ik een presentatie over anorexia ga houden, was ik dus even info aan het zoeken: Je hebt een licht gewicht als je BMI onder de 20 is. Ik heb een er 25.6 en dat betekent overgewicht, ik krijg advies (via websites) om 12 kilo af te vallen. Wat een onzin! Ik weet dat ik een paar kilootjes te veel heb, maar 12 kilo

Wie heeft die nog meer? Dat je dus een oke gewicht hebt, maar dat de BMI het als overgewicht ziet?
Oud 15-12-2011, 16:10
Sihem
Sihem is offline
Nooit last van, let wel op welke bmi je gebruikt, je hebt er ook 1 met leeftijden online,
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 16:13
Verwijderd
Het bmi is niet feilloos natuurlijk, want het is een algemene formule en je kunt zwaarder of juist lichter gebouwd zijn.

Dat gezegd hebbende: als ik een bmi van 25,6 zou hebben, zou ik zo'n 72 kg wegen op 1.68. Als ik dan 12 kg zou moeten afvallen, weeg ik 60 kg, maar dat is een bmi van 21. Dat is zeker een gezond gewicht voor mij, maar als ik 68 kg zou wegen, zou ik nog steeds een prima gewicht hebben (en een bmi van 24). Die 12 kg lijken me dus ook een beetje overdreven...

Misschien dat die websites terugrekenen naar je ideale bmi, en dat zal inderdaad ergens rond de 21 of 22 liggen?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 19:10
Mimuna
Mimuna is offline
Ik vind BMI's echt helemaal niet kloppen...
Mijn BMI is 17.6 ... te "laag" dus, ik zou 63 moeten wegen om een gezond gewicht te hebben, maar echt, ik weeg nu 55 en geloof me ik heb echt een buikje en een goed stel billen. Ik woog ooit 63 en dat vond ik echt wel teveel, daarmee wil ik maar zeggen dat je niet naar BMI's moet kijken, gewoon naar je eigen lichaam !
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 10:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het scheelt nogal of je afvalt door meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten, of door 600 kcal aan ongezonde dingen als snoep en chips te gaan eten en op de bank te hangen zodat je spiermassa verdwijnt. Omgekeerd hetzelfde: aankomen door krachtraining en veel eiwitten eten zorgt ook voor een hoger bmi, net als aankomen door veel te vet en teveel suiker te eten, maar het is niet allebei even gezond.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 11:11
PerfectWay
PerfectWay is offline
BMI is alleen maar een gemiddelde, je moet doen waar jij je goed bij voelt, en laat je lichaam je gang gaan, eet gezond, beweeg voldoende, en je zal zien dat je die BMI niet nodig zult hebben, naarmate jij je goed voelt met wat jij doet.
Oud 16-12-2011, 12:50
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
BMI is alleen maar een gemiddelde, je moet doen waar jij je goed bij voelt, en laat je lichaam je gang gaan, eet gezond, beweeg voldoende, en je zal zien dat je die BMI niet nodig zult hebben, naarmate jij je goed voelt met wat jij doet.

Als je tenger gebouwd bent en gewoon een gezonde levensstijl hebt, klopt die BMI ook voor geen meter omdat ie erg laag uitvalt terwijl je 'natuurlijke' gewicht nou eenmaal rond het aantal dat blijkbaar te laag is, ligt. Het blijft maar een indicatie. Je moet je lichaam ook niet allerlei kanten op forceren om maar een goed getalletje te krijgen, het belangrijkste is imo inderdaad dat je gezond eet en voldoende beweegt.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 13:56
nachtmens
nachtmens is offline
Ik heb totaal geen problemen met mijn gewicht. Iedereen noemt mij dun, daarom was het even schrikken dat ik overgewicht zou hebben. Maar ik kan me voorstellen dat er meisjes zijn die dit serieus nemen en gaan lijnen, met alle risico's van dien.
Oud 18-12-2011, 00:12
barkrukkie
barkrukkie is offline
BMI kun je gebruiken als een soort richtlijn, maar bij sommige mensen is het postuur zo gebouwd dat ze wel een 'abnormaal' BMI hebben terwijl ze eigenlijk normaal/gezond zijn.

Beter is het om de buik-omtrek te gebruiken, is gebleken dat dit beter iemands gezondheid weerspiegelt.
Voor mannen geldt > 102cm, voor vrouwen > 88cm voor verhoogd risico op o.a. hart/vaatziekten

Mocht je meer dan deze getallen hebben, probeer dan af te vallen, en niet alleen blind staren naar je BMI.
Oud 18-12-2011, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Ik heb totaal geen problemen met mijn gewicht. Iedereen noemt mij dun, daarom was het even schrikken dat ik overgewicht zou hebben. Maar ik kan me voorstellen dat er meisjes zijn die dit serieus nemen en gaan lijnen, met alle risico's van dien.
Ik snap dan ook weer niet hoe je met een bmi van 25+ dun genoemd kan worden, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2011, 21:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Misschien is haar omgeving een stuk dikker? Mijn moeder vindt mij ook graatje mager (bij een BMI van 22 ofzo), maar die weegt dan ook bij dezelfde lengte twee keer zoveel als ik.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 17:00
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
Ik snap dan ook weer niet hoe je met een bmi van 25+ dun genoemd kan worden, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen
Dat snap ik wel. Mijn BMI is op dit moment ook meer dan 25, wss ongeveer 26 maar als ik klaag over mijn gewicht vinden mensen ook dat ik zeur. Ik heb ook wel een redelijke platte buik, en een smalle taille, maar wel brede heupen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 17:58
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik vind BMI's echt helemaal niet kloppen...
Mijn BMI is 17.6 ... te "laag" dus, ik zou 63 moeten wegen om een gezond gewicht te hebben, maar echt, ik weeg nu 55 en geloof me ik heb echt een buikje en een goed stel billen. Ik woog ooit 63 en dat vond ik echt wel teveel, daarmee wil ik maar zeggen dat je niet naar BMI's moet kijken, gewoon naar je eigen lichaam !
De bekende BMI is ook niet voor jongeren, omdat je dan nog groeit.
Oud 19-12-2011, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Dat snap ik wel. Mijn BMI is op dit moment ook meer dan 25, wss ongeveer 26 maar als ik klaag over mijn gewicht vinden mensen ook dat ik zeur. Ik heb ook wel een redelijke platte buik, en een smalle taille, maar wel brede heupen.
Ik wil daar dan altijd wel foto's van zien, ik ben gewoon nieuwsgierig! Ik heb met een bmi van (nog geen) 21 nog geen platte buik
Met citaat reageren
Oud 19-12-2011, 23:54
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
BMI kun je gebruiken als een soort richtlijn, maar bij sommige mensen is het postuur zo gebouwd dat ze wel een 'abnormaal' BMI hebben terwijl ze eigenlijk normaal/gezond zijn.

Beter is het om de buik-omtrek te gebruiken, is gebleken dat dit beter iemands gezondheid weerspiegelt.
Voor mannen geldt > 102cm, voor vrouwen > 88cm voor verhoogd risico op o.a. hart/vaatziekten

Mocht je meer dan deze getallen hebben, probeer dan af te vallen, en niet alleen blind staren naar je BMI.
Helemaal juist. BMI is reeds achterhaald. De buikomtrek welke een benadering is van centrale adepositas correleert sterker met HVZ dan de BMI. De laatste houdt sowieso geen rekening met spiermassa, dus daar gaat het al de mist in.
Oud 19-12-2011, 23:54
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik wil daar dan altijd wel foto's van zien, ik ben gewoon nieuwsgierig! Ik heb met een bmi van (nog geen) 21 nog geen platte buik
Misschien doet ze veel erg veel aan krachttraining.
Oud 20-12-2011, 14:15
Martiño
Martiño is offline
ninadebeste, hoe oud ben je? En weet je zeker dat je de berekening goed hebt uitgevoerd (dus het juiste gewicht en goede lengte)? Een paar centimeter te weinig en een paar kilo te veel kunnen een groot verschil maken.

En het BMI blijft natuurlijk maar een indicatie. Als jij zegt dat je niet dik bent en anderen je slank noemen, je eet en leeft gezond en je voelt je ook goed, dan zegt dat meer over je gezondheid dan het BMI.
Oud 20-12-2011, 17:20
gurl19
gurl19 is offline
Ik sport inderdaad wel drie a vier keer in de week, spieren zijn ook zwaar.
Maar heb ook genoeg vet, maar dan op bepaalde plaatsen.

Kleren verhullen ook genoeg, dus al topicstarter de juiste kleren bij haar figuur draagt kunnen anderen je heel slank vinden
Met citaat reageren
Oud 24-12-2011, 12:35
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
ik vind idd dat heel die BMI niet klopt.. spieren wegen meer dan vet.. dus als je erg gespierd bent heb je overgewicht? klopt niet...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 12:56
willemijn30
willemijn30 is offline
als je op deze site kijkt: http://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx
meet hij je BMI, met je leeftijd erbij, het kan zijn dat die waar jij je op gemeten hebt niet weet hoe oud je bent
(mijn bmi is 15--> das dus te licht..)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten