![]() |
|
Jaja, er is jurisprudentie op gebied van plaatsvervangend aanstoot nemen. Godzijdank besloot de Hoge Raad dat de tijd om onze moderne samenleving af te schaffen en te vervangen door een middeleeuwse totalitaire dictatuur nog niet is gekomen, en de man vrij te spreken.
Hoge Raad spreekt islam-belediger vrij De Hoge Raad heeft een man vrijgesproken die eerder was veroordeeld voor belediging van moslims. De man uit Valkenswaard had in 2004 na de moord op Theo van Gogh een poster voor zijn raam gehangen met daarop de tekst 'Stop het gezwel dat islam heet'. De rechtbank en later het gerechtshof veroordeelden de man, omdat hij daarmee moslims zou hebben beledigd. Geloof De Hoge Raad veegt dat oordeel van tafel. De poster was alleen beledigend voor het geloof en dat is volgens de wet toegestaan. Een leus is pas strafbaar als er onmiskenbaar sprake is van belediging van een groep mensen, en dat is hier volgens de Hoge Raad niet het geval. http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...en_moslim.html Daarmee is de poging om Wilders vanwege zijn mening te vervolgen ook feitelijk al op voorhand gestrand omdat het om eenzelfde aanklacht gaat. Ook daar gaat het om 'beledigingen' waar alleen de koran, de islam, de profeet Mohamed en allah aanstoot aan kunnen nemen. Geen van die vier heeft echter aangifte gedaan. ![]()
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Allemaal quatsch dus, dat beledigen moet gewoon sowieso kunnen.
|||
![]() |
Citaat:
als jij roept "appeltaart is vies", beledig je mij dan via mijn eigenschap dat ik appeltaart lekker vind? volgens mij niet. anders is het als je roept: "appeltaart-eters zijn achterlijk" (je beledigt de persoon) "het lusten van appeltaart is achterlijk" (je beledigt de eigenschap van de persoon) Citaat:
||
![]() |
citaat van de rechter (van Volkskrant.nl)
Citaat:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/...g_Wilders-zaak * voor jezelf doorhalen wat niet van toepassing is, dit is geen Wilders-topic
|||
Citaat:
Citaat:
De enige juiste uitweg is dus belediging als zodanig legaal maken.
||
Citaat:
Om dat toe te passen op Wilders: De uitspraak 'de koran is een fascistisch boek' is een open waardeoordeel richting mensen toe. Iedereen kan daarna zelf zijn keuze maken om zich met vermeend fascistische boeken te verbinden of niet. Het is daarom niet beledigend voor Moslims; ze kunnen er immers voor kiezen om die stukken van de koran die fascistisch zijn te verwerpen, al dan niet samen met het boek als geheel. Nu zijn er net als er vrijwel geen Christenen meer bestaan die volgens de bijbel leven (hoeveel Christenen ken jij die een hele stad uit proberen te moorden als er minstens 1 niet-Christen in woont?), ook vrijwel geen Moslims meer die volgens de koran leven (hoeveel Moslims heb jij al horen luisteren naar stenen in de hoop dat die steen verteld dat er al dan geen Jood achter verstopt zit?), maar goed, Moslims hebben meer de neiging dat feit te ontkennen.
||
Citaat:
als moslims vinden dat homos head first van een gebouw afgepleurt moeten worden dan is dat ok want daar kunnen ze nix aan doen, dat hoort nou eenmaal bij de religie. en aangezien vrijheid van geloofsovertuiging 1 artikeltje eerder komt dan de VvM is er blijkbaar meer mogelijk voor de religieuze medemens
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De extra voorrechten van religieuzen zijn door lange tijden van heikneutermentaliteit en het aan de macht komen van sektarische politici van de voorlopers van het CDA zo gegroeid (en in het meest recente geval, het aan de macht komen van CDA, PVDA en CU dan). Maar goed, de interpretatie dat artikel 6 een vrijbrief is om elke vorm van geloof en elke gelovige hartstochtelijk te beledigen en af te branden kan net zo goed de dominante uitleg worden op basis van dezelfde wetstekst.
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||||
![]() |
Citaat:
de mensen zijn moslims; hun eigenschap is het aanhangen van de Islam. "Islam" zelf is geen persoon en ook geen eigenschap. dat zaken niet los van elkaar gezien kunnen worden, doet er toch helemaal niet toe? oftewel: Citaat:
Citaat:
a) verboden wapenbezit b) het beramen en uitvoeren van een uitslag c) doodslag, dan wel moord d) vernieling (oid) niet voor het feit dat het logisch is dat er mensen in zitten. als er op het moment van de aanslag geen mensen aanwezig zijn, kan hij toch nooit worden veroordeeld voor moord of doodslag? je wordt in dit land in principe veroordeeld op basis van feiten, niet op basis van mogelijke implicaties van die feiten. (uitzonderingen daar gelaten) het is niet verboden schroevendraaiers te maken of te verkopen. toch is het logisch dat een schroevendraaier als moordwapen gebruikt kan worden... de schroevendraaier wordt pas "strafbaar" op het moment dat er iemand mee vermoord wordt, niet op het moment dat hij verkocht wordt. vergelijking: iemand die een legale uitspraak "verkoopt" is niet verantwoordelijk voor het feit dat de "koper" erdoor beledigd is.
||
Citaat:
aldus Egbert Dommering, emeritus hoogleraar informatierecht aan de UvA in de Groene Amsterdammer van 06.03.2009.
|
![]() |
||
Citaat:
Trouwens grappig dat ik weer eens wordt bevestigd als roepende in de woestijn door de huidige gang van zaken. Een paar jaar terug schreef ik over het debat over religie het volgende: http://www.nrc.nl/opinie/article1830...eledigd_worden! "Het is tijd dat gelovigen, van verdraagzaam tot extremistisch, van links tot rechts, leren tolerant te zijn, en kritiek op hun religie opvatten als een uitdaging tot debat, in plaats van een aanval en een provocatie. "
|
denk je niet dat intolerantie inherent is aan religie?
je zaagt nogal aan de poten van je eigen stoel als je als gelovige overgaat tot debat. je geeft dan immers indirect toe dat er twijfel mogelijk is en daarmee verlies je dus eigenlijk je absolute geloof.
||
![]() |
Citaat:
wat betreft grote, georganiseerde religies heb je misschien gelijk in zoverre je kijkt naar hun strengste leer. maar een "religie" is niet hetzelfde als een "kerk" (groep mensen met een boek en allerlei rituelen). denk aan Youp van 't Heks "Oelikoelie": een god die maar één gelovige mag hebben, anders bestaat hij niet meer. hoewel het hier een cabaretier betreft, is het een mogelijke religie als alle andere. en die religie bestaat door het feit dat anderen in iets anders geloven.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Of wat als je net om 5 uur een schroevendraaier gekocht hebt, bent gaan uit eten en naar huis gaat? ![]() ![]() Ik weet wel wat je bedoelt hoor. Geen normaal persoon gaat in principe met een schroevendraaier naar de discotheek of je moet wel bij de crew van de dj/band horen of van de technische afdeling van de discotheek zelf zijn
||
Citaat:
Kenjirro, ik zou niet durven ![]() ![]()
||
Citaat:
Er zijn natuurlijk gevallen waarin het gerechtvaardigd is beledigd te zijn, bijvoorbeeld als je grootouders dood zijn gegaan in Auschwitz en iemand trekt de holocaust in twijfel, of als je als homo wil trouwen en een ambtenaar krijgt toestemming om dat te weigeren, maar als het op wat gescheld op je geloof aankomt stellen mensen zich meestal aan. En als een minister zegt dat moslims geitenneukers zijn, zijn er wel andere dingen om je zorgen over te maken dan dat er mensen beledigd door raken. Bij beledigingen wordt veel te vaak gedacht dat de belediger de agressor is, terwijl de beledigde meestal meer aandeel heeft. 'Stop het gezwel dat islam heet' is een vrij inhoudsloze kreet. Daar kun je als moslim mee doen wat je wilt: je kunt erom lachen, hem negeren, of je dagenlang druk maken over hoe beledigd je wel niet bent. Moet je allemaal zelf weten. Ik sluit me aan bij Gremdaat:
Laatst gewijzigd op 11-03-2009 om 22:34. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Stop het gezwel dat moslims heet"
Laatst gewijzigd op 12-03-2009 om 08:49. |
![]() |
||
Citaat:
Als dat mag, dan mogen minder ernstige racistische uitingen zonder twijfel ook.
Laatst gewijzigd op 12-03-2009 om 12:09. Reden: Ter Horst, niet Kramer |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Mooi blijft die man met die klauwhamer in zijn auto, om de startmotor mee aan te slaan zoals hij zei, maar toen de agenten hem vroegen de startmotor aan te wijzen lukte dat niet. Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Ter Horst blokkeerde een besluit om iemand te benoemen tot politiechef vanwege zijn geslacht en afkomst. http://www.ad.nl/binnenland/3059028/...litiechef.html Welnu, als zulk openlijk racisme straffeloos is toegestaan, dan lijkt het me dat minder ernstig racisme zoals groepen mensen vanwege hun religie of afkomst beledigen ook prima in orde is. Het zou wel krom zijn als je niet iets lelijks tegen iemand mag zeggen, maar hem wel op basis van diezelfde uiterlijke criteria mag discrimineren.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het gaat om het idee van iemand afrekenen op zijn uiterlijke overkomen voor zover die samenhangen met etniciteit. Wat ik miraculeus vindt is dat alle regeringspartijen Ter Horst gewoon netjes blijven steunen. Discriminatie is nota bene strafbaar. What's next? Minister pleegt straatroof en mag aanblijven?
||
Citaat:
Ik bedoel, Russische neonazi's gaan nog wel eens achter mensen met een kaukasisch uiterlijk (gebied, niet het ras dus) aan, maar kun je dat discriminatie noemen? Het gaat er om dat zij het zien als een ander ras en op basis daarvan discrimineren of geweld gebruiken.
|
Volgens mij is het belangrijke verschil tussen racisme en discriminatie, dat racisme alleen het geloof in verschillende mensenrassen en het belang daarvan inhoudt, terwijl het bij discriminatie echt om het in de praktijk toepassen van het geloof in onderscheid tussen mensen inhoudt. Als je op straat roept dat negers kut zijn is dat racisme, als je een neger geen baan wil geven is dat racisme en discriminatie, als je een moslim geen baan wil geven is dat discriminatie.
Zoiets.
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|