Ik ben het eens met Nona, wat betreft eerste vriendjes zijn ouders gewoon bevooroordeeld (most of them). En nu je 22 bent zou het kunnen dat je ouders anders reageren (als in; positief). Dat je normaal 'zomaar' over m begint en ze reageren negatief, komt waarschijnlijk omdat zij in de veronderstelling zijn dat jij hem 'afgeschreven' hebt, of in ieder geval geen relatie meer met hem wilt. Wanneer blijkt dat dat wel zo is en dat je gevoelens nog hetzelfde zijn na vijf jaar, kunnen ze misschien heel anders reageren. En zien ze in dat het je ernst is.
Ik zou zeggen; probeer het gewoon. Ga om de tafel zitten met je ouders, laat ze desnoods een dag van tevoren ofzo weten dat je iets serieus wilt bespreken. En vertel ze de hele waarheid en wat er gaande is en wat je dwars zit; dat je dus bij elkaar wilt blijven maar ook je band met je ouders wilt houden. Ik zou ook niet het verhaal vervormen dat je pas 1 jaar bij elkaar bent; stel dat je ouders er wel 'normaal' op reageren, dan zit je al meteen weer met een nieuwe leugen, dat voelt ook niet lekker lijkt me.
En je hoeft ook niet meer te liegen, je bent 22. Laat ze gewoon duideljk merken dat het jou als persoon niet veranderd heeft en dat je niet met ruzie uit elkaar wilt, zoals je al zei.
succes drmee