Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2009, 13:51
lottjyy
lottjyy is offline
hallo , ik heb een dringende vraag.

laaste tijd heb ik nogal veel dorst .
ik drink iets van 6 grote glazen op 1 avond
en op een dag kan ik er wel 20 rekenen

nu op internet stond als je veel dorst heb dat je suikerziekte kan hebben?

weet iemand hier meer van?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 16:07
AlopiA
AlopiA is offline
Dat kán ja. Het kan ook heel goed iets anders zijn. Drink je echt omdat je zoveel dorst hebt? Ga anders even langs de huisarts, als je het zeker wilt weten
Oud 23-03-2009, 16:20
Calyx
Calyx is offline
Dit past niet op Eten&Drinken maar op Lichaam&Gezondheid. Ik verplaats je topic dus even.
Oud 23-03-2009, 16:34
Verwijderd
Het kan inderdaad. Inderdaad even langs je huisarts gaan, die kan het dmv bloedonderzoek vrij eenvoudig vaststellen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 20:40
ganralph
ganralph is offline
idd, je huisarts is daar "zo" achter.

er zijn echter ook genoeg (onschuldige) mogelijkheden. mijn vriendin heeft een vergelijkbaar drinkritme, maar haar bloedwaardes zijn bijvoorbeeld helemaal in orde.
Oud 23-03-2009, 23:22
Bender
Bender is offline
Ik heb mijn huisarts er ook ooit over gebeld, ik drink een fles cola per dag ongeveer.
Maar hij zei dat het weleens vaker voorkomt en dat het niet echt een teken is van diabetes
Oud 24-03-2009, 06:39
blablatje
blablatje is offline
Een fles cola is ook maar 1,5 liter, dat is helemaal niet veel. 20 glazen per dag is 4 liter.

TS, als je zoveel drinkt omdat je ook echt dorst hebt, is het een goed idee om inderdaad eens bloed te laten prikken.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 09:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik heb mijn huisarts er ook ooit over gebeld, ik drink een fles cola per dag ongeveer.
Maar hij zei dat het weleens vaker voorkomt en dat het niet echt een teken is van diabetes
je hebt dorstige mensen, maar TS zit ver boven een fles cola. Mijn vriendin haalt vaak 4-6 liter per dag (4 flessen dus).

één van de opties die mijn vriendin trouwens mee kreeg (toen diabetes was uitgesloten) is een "storing" in het drinkcentrum (?) in je hersenen. Je denkt dat je de hele dag dorst hebt en je lichaam vraagt de hele dag om vocht. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een klap op je hoofd (een ongeluk of zo). Er bestaat dus ook een heuse drinktherapie (voor niet-alcoholische drank ) waarin je dit kunt "afleren".

Kortom: het kan van alles zijn.
Oud 24-03-2009, 14:31
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
je hebt dorstige mensen, maar TS zit ver boven een fles cola. Mijn vriendin haalt vaak 4-6 liter per dag (4 flessen dus).

één van de opties die mijn vriendin trouwens mee kreeg (toen diabetes was uitgesloten) is een "storing" in het drinkcentrum (?) in je hersenen. Je denkt dat je de hele dag dorst hebt en je lichaam vraagt de hele dag om vocht. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een klap op je hoofd (een ongeluk of zo). Er bestaat dus ook een heuse drinktherapie (voor niet-alcoholische drank ) waarin je dit kunt "afleren".

Kortom: het kan van alles zijn.
Een beetje offtopic, maar volgens mij is dat laatste diabetes insipidus (niet te verwarren met suikerziekte: diabetes mellitus). Die mensen drinken zo 8 liter, omdat ze teveel vocht uitplassen. Ofwel door een beschadiging van de hypofyse (trauma aan je hoofd), of door een defect in de nieren. Dat kun je overigens niet 'afleren'; je moet ofwel hormonen slikken, of het is niet te genezen.
Correct me if I'm wrong

@TS: heb je nog andere klachten dan? Bij suikerziekte heb je meestal nog wel andere dingen. Anyway, laat het even controleren, maar je kan ook gewoon een grote drinker zijn (:
Oud 24-03-2009, 14:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Een beetje offtopic, maar volgens mij is dat laatste diabetes insipidus (niet te verwarren met suikerziekte: diabetes mellitus). Die mensen drinken zo 8 liter, omdat ze teveel vocht uitplassen. Ofwel door een beschadiging van de hypofyse (trauma aan je hoofd), of door een defect in de nieren. Dat kun je overigens niet 'afleren'; je moet ofwel hormonen slikken, of het is niet te genezen.
Correct me if I'm wrong
over medische termen ga ik sowieso niet in discussie, daar geef ik je gewoon gelijk in (klinkt mij allemaal hetzelfde )

wat betreft de storing/therapie. het zou kunnen dat ik nu twee van de "overige" opties die de arts gaf door elkaar haal. (heel goed mogelijk zelfs )
in dat geval kun je dus of iets hebben opgelopen door een hoofdtrauma of iets hebben waarvoor je therapie kunt volgen. (de therapie was hoe dan ook een optie in het grote arsenaal aan mogelijkheden)
Oud 24-03-2009, 15:45
Verwijderd
Een fles cola vind ik ook niet bepaald veel... Bovendien denk ik dat je van cola ook juist dorst kunt krijgen door al die suikers die daar in zitten? (Een fles cola is wel om andere redenen veel trouwens, maar het is niet veel vocht oid.)
Met citaat reageren
Oud 27-03-2009, 11:24
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Een beetje offtopic, maar volgens mij is dat laatste diabetes insipidus (niet te verwarren met suikerziekte: diabetes mellitus). Die mensen drinken zo 8 liter, omdat ze teveel vocht uitplassen.
Jup, de dokter dacht dat ik dat misschien had inderdaad. Op een gegeven moment zat ik op 6+ liter per dag (voornamelijk water en thee, maar inderdaad ook veel cola (light)). Maar het werd vanzelf weer minder, dus ik denk het niet.

Nu drink ik nog steeds veel (zo'n 4 liter denk ik) maar ik heb verder geen klachten. Bloedsuiker is door de jaren heen al zo vaak geprikt dat dat het ook niet is, dus ik denk dat ik gewoon een dorstig persoon ben
Met citaat reageren
Oud 27-03-2009, 12:06
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Jup, de dokter dacht dat ik dat misschien had inderdaad. Op een gegeven moment zat ik op 6+ liter per dag (voornamelijk water en thee, maar inderdaad ook veel cola (light)). Maar het werd vanzelf weer minder, dus ik denk het niet.

Nu drink ik nog steeds veel (zo'n 4 liter denk ik) maar ik heb verder geen klachten. Bloedsuiker is door de jaren heen al zo vaak geprikt dat dat het ook niet is, dus ik denk dat ik gewoon een dorstig persoon ben
Is te veel drinken ook niet slecht ofzo?

*denkt aan vierdaagse waar mensen bij bosjes flauw vielen*
Achteraf bleek dat vooral te komen doordat mensen teveel hadden gedronken.
Oud 27-03-2009, 12:35
ganralph
ganralph is offline
Citaat:

dat is vaak een kwestie van "ik heb dorst, laat ik in 5 minuten 3 liter water drinken". Dat is niet goed nee Verdeeld over de dag kun je natuurlijk veel meer hebben.
Oud 27-03-2009, 17:36
Bloem
Bloem is offline
Ja echt gezond is het misschien ook niet, maar inderdaad wat ganralph zegt. Ik drink geen 3 liter ineens Wel de hele dag door.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2009, 17:41
Verwijderd
Misschien is het ook een beetje wat je gewend bent en ik denk inderdaad 'hoe' je het drinkt (in één uur of verspreid over de dag). Ik kom ook met gemak aan de drie/vier liter op een dag.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2009, 20:49
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:

Ik denk eerder doordat ze het zweten alleen compenseerden met water, niet met zout. Dan val je op een gegeven moment wel om ja

Ik ben er eens op gaan letten en ik drink ook meer dan drie liter per dag. Het is ook echt zo'n tic: altijd een flesje water bij de hand om uit te drinken..
Oud 09-04-2009, 11:57
bramxp
bramxp is offline
is vast niks aan de hand ik drink ongeveer 4 to 6 flessen per dag
maar moet dan ook veel naar de wc en zodra ik terug ben heb ik weer dorst >_<
Oud 09-04-2009, 13:12
Bloem
Bloem is offline
Dan zou ik toch maar even een bezoekje aan de huisarts wagen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 14:39
Verwijderd
De grootte van de flessen lijkt me nogal wat uitmaken? (Omdat je flessen van een halve liter, maar ook flessen van twee liter hebt. )
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 22:09
bramxp
bramxp is offline
gewoon cola flessen dus 1 a 1.5 liter
Oud 09-04-2009, 22:15
Verwijderd
Citaat:
gewoon cola flessen dus 1 a 1.5 liter
4 tot 6 flessen per dag komt dan neer op 4 tot 9 liter... Dat is wel érg veel cola Vier liter drinken op een dag is al veel, maar 4 tot 9 liter cola...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2009, 05:04
bramxp
bramxp is offline
Citaat:
4 tot 6 flessen per dag komt dan neer op 4 tot 9 liter... Dat is wel érg veel cola Vier liter drinken op een dag is al veel, maar 4 tot 9 liter cola...
geen cola hoor cola is nogal slecht voor je in zo hoeveelheid, nee altijd water staat altijd leuk naast mijn pc is altijd op voor ik het weet

Laatst gewijzigd op 10-04-2009 om 12:03.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2009, 12:07
Verwijderd
Citaat:
geen cola hoor cola is nogal slecht voor je in zo hoeveelheid, nee altijd water staat altijd leuk naast mijn pc is altijd op voor ik het weet
owww, ik nam aan dat 't cola was omdat je het over 'cola flessen' had!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2009, 12:20
bramxp
bramxp is offline
sorry mijn fout had moeten uitleggen dat ik ze vul met water gezond en goedkoop
Oud 11-04-2009, 08:59
Verwijderd
Teveel water is niet gezond, hoor?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten