Hallo allemaal,
Ik ben na 6 jaar gewerkt te hebben aan het overwegen om weer te gaan studeren. Na mijn Havo wist ik niet wat ik wilde en daarom heb ik meerdere opleidingen geprobeerd waar ik al heeeel snel weer mee stopte omdat het me niet beviel. Dus ik heb vooral veel gewerkt en ook genoten van twee jaar de wereld rond als stewardess. Maar nu wil ik echt beginnen met een studie. Ik ben alleen ontzettend bang om de knoop door te hakken. Van een goed salaris naar een studiefinanciering, dat kan ik denk ik wel, als ik de studie echt leuk vind. Maar waar ik vooral heel bang voor ben is dat ik de studie niet aan kan en uiteindelijk weer stop met een opleiding, wat voor mij weer een teleurstelling in mezelf zou zijn. Het volgende probleem is voor mij dat ik niet goed weet of deze studie wel iets voor mij is. Of ik het wel interessant vind en of ik er een leuke baan mee kan vinden. Mijn interesse is gewekt door de studie politicologie. En ik heb hierboven al wat informatie kunnen lezen. Ik heb zelf alleen nog zoveel vragen, en open dagen zijn er op dit moment bijna niet meer.
Kan iemand voor mij de volgende vragen beantwoorden?
* Als ik de 21+ toets (colloquium doctum) haal, is deze opleiding voor iemand met alleen een Havo-diploma dan goed te doen? Is de stof moeilijk? Is de te leren stof heel veel?
* Zijn de te leren teksten te ingewikkeld geschreven, of kan iemand met een goed inzicht in de Nederlandse taal deze begrijpen? Niet al te academisch of veel in het engels?
* Bestaat de opleiding vooral uit het leren van droge stof, of is er ook genoeg afwisseling door het maken van verslagen, onderzoeken en andere dingen?
* Hoeveel tijd per week ben je gemiddeld op school/met school bezig? Met andere woorden, hoeveel tijd blijft er over voor een bijbaantje?
* Je kunt met deze studie volgens mij best veel, maar ik ben niet iemand die houdt van saaie, voorspelbare werkzaamheden. Welke beroepen kun je na deze studie doen die uitdagend en afwisselend zijn?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite om mijn vragen te beantwoorden!