Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2009, 09:20
BendeBen
BendeBen is offline
ja zoals ik al zei, het lijkt mij niet nuttig om dergelijke hoeveelheden aan het milieu te besteden omdat ik niet overtuigt ben van de human influence gezien de geschiedenis van de aarde waarin wel meer en extremere fluctuaties in temperatuur plaats vonden. dat de fossiele brandstof op raakt is natuurlijk andere koek want dat is gewoon een kwestie van tellen dus andere energiebronnen zijn onvermijdbaar. ik ben, net als de pvv overigens, voor kernenergie.

ik heb diverse pogingen gewaagd om een conclusie te trekken uit de vele statistieken maar ik heb gefaald en maak mezelf ook niet wijs dat ik het even ga oplossen terwijl de wetenschap er over aan het strugglen is.
Oud 31-05-2009, 09:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dit is dan wel weer een hele andere discussie maar goed.

iedereen doet alsof dat het feit der feiten is maar dat is natuurlijk niet zo. ik denk nog altijd dat we onszelf schromelijk overschatten qua invloed.

en hoe dan ook is investeren in wind en water energie echt zonde en overduidelijk slechts een natte droom van groenlinks volk. zonne energie a la want dat zou je nog in de ruimte kunnen gebruiken maar beter regelen we kernfusie even en dan zijn we van het energie probleem af
Om on-topic te blijven. Uit het PVV programma:

Citaat:
VII. Infrastructuur / Ruimtelijk ordening / Energie
Meer investeren in wegen en automobiliteit: meer wegen, prioriteit bij knelpunten Geen tolheffing, geen rekeningrijden, afschaffen trajectcontroles Verhoging maximumsnelheid, extra verhoging in avonduren en 's nachts Tweede nationale luchthaven in Flevopolder of in zee Van Groene Hart naar Kloppend Hart: wonen, werken en recreëren Bouw nieuwe kerncentrales
Oud 31-05-2009, 09:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ja zoals ik al zei, het lijkt mij niet nuttig om dergelijke hoeveelheden aan het milieu te besteden omdat ik niet overtuigt ben van de human influence gezien de geschiedenis van de aarde waarin wel meer en extremere fluctuaties in temperatuur plaats vonden. dat de fossiele brandstof op raakt is natuurlijk andere koek want dat is gewoon een kwestie van tellen dus andere energiebronnen zijn onvermijdbaar. ik ben, net als de pvv overigens, voor kernenergie.

ik heb diverse pogingen gewaagd om een conclusie te trekken uit de vele statistieken maar ik heb gefaald en maak mezelf ook niet wijs dat ik het even ga oplossen terwijl de wetenschap er over aan het strugglen is.
"With the release of the revised statement by the American Association of Petroleum Geologists in 2007, no remaining scientific body of national or international standing is known to reject the basic findings of human influence on recent climate change.[68]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Scienti...climate_change

Inderdaad, de wetenschap is er nog flink over in discussie!
Oud 31-05-2009, 10:12
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
"With the release of the revised statement by the American Association of Petroleum Geologists in 2007, no remaining scientific body of national or international standing is known to reject the basic findings of human influence on recent climate change.[68]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Scienti...climate_change

Inderdaad, de wetenschap is er nog flink over in discussie!
ja ik weet het, er wordt gedaan alsof het het feit der feiten is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Consens...ge_controversy
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...global_warming
Oud 31-05-2009, 11:04
Joostje
Joostje is offline
Tja, er zijn ook mensen die zeggen dat AIDS veroorzaakt wordt door homofilie. Als je het niet erg vindt ga ik toch maar voor de 97% van de wetenschappers die wel denken dat klimaatverandering deels door de mens veroorzaakt wordt.
Oud 31-05-2009, 11:34
Kitten
Kitten is offline
Ben, ik zou je aanraden, als je wat meer wil weten over klimaatsverandering, te gaan kijken naar modellen die de aarde als systeem beschrijven, in plaats van naar correlaties. Het gaat uiteindelijk namelijk om de onderliggende systemen en niet perse om wat we vandaag de dag meten in bijvoorbeeld temperatuur.

Een goed voorbeeld vind ik hiervan het effect van cultivatie van laagveen, ook wel veenweides genoemd. Door die cultivatie komt er veel CO2 (1-3% van de jaarlijkse Nederlandse uitstoot) in de atmosfeer terecht. Dit telt zich ook op bij andere menselijke invloeden, zoals de erosie en decompositie van plantmateriaal in de tropische regenwouden door cultivatie.

Daarnaast moet je niet vergeten dat ook vroegere grote veranderingen meestal werden veroorzaakt door kleine veranderingen van een groep organismen of een verandering in de aarde, en niet door een gehele systeem-gestuurde verandering. Denk bijvoorbeeld wat het effect moet zijn geweest van het ontstaan van gras in verhouding tot de opslag van CO2 in plantmateriaal.

(verwijzingen:
van Huissteden et al. (2006) - Modelling the effect of water-table management on CO2 and CH4 fluxes from peat soils.
Cox et al. (2000) - Acceleration of global warming due to carbon-cycle feedbacks in a coupled climate model
Moorcroft (2006) - How close are we to a predictive science of the biosphere?)
Oud 31-05-2009, 11:35
BendeBen
BendeBen is offline
een nieuw topic?

hoe dan ook, ik beweer niet dat de mens 0 invloed heeft hoor, dus als jij zegt dat het deels door de mens veroorzaakt wordt kan ik me daar in vinden.

volgende stap:
hoe groot is ons effect?
hoe erg zijn de gevolgen?
wat kunnen we er aan doen?
kunnen we er uberhaupt nog wat aan doen?
Oud 31-05-2009, 11:38
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
volgende stap:
hoe groot is ons effect? Niet te meten. We hebben op heel veel verschillende manieren effect op het klimaat
hoe erg zijn de gevolgen? Hangt er van af hoe je 'erg' definieert. Er is een goede kans op miljoenen doden, maar de aarde zal er niet aan gaan.
wat kunnen we er aan doen? We kunnen de effecten zo klein mogelijk houden.
kunnen we er uberhaupt nog wat aan doen? Ja, maar wat precies is erg ingewikkeld en hangt af van de doelen die je jezelf wil stellen.
Offtopic: Ik had het even gesplitst, omdat ik dacht dat het wel weer interessant was om hier een topic over te hebben. Het vorige topic was redelijk succesvol en is al weer een flinke tijd geleden. Daarnaast denk ik dat het ook een topic is waar veel mensen makkelijk in kunnen stappen
Oud 31-05-2009, 13:45
Uice
Uice is offline
Citaat:
ja zoals ik al zei, het lijkt mij niet nuttig om dergelijke hoeveelheden aan het milieu te besteden omdat ik niet overtuigt ben van de human influence gezien de geschiedenis van de aarde waarin wel meer en extremere fluctuaties in temperatuur plaats vonden.
Hoe werkt dat? In het verleden is iets al vaker voorgekomen, dus ik ben niet overtuigd dat humans er nu influence op hebben? Dingen kunnen meer dan één oorzaak hebben.
Oud 31-05-2009, 20:40
T_ID
T_ID is offline
Pff, die lijst van zogenaamde klimaatsceptici bevat ook een hoop mensen die er aan de haren bij gesleept worden.

Als iemand stelt dat ze onzeker zijn over subaspect X van subdeeltje van de menselijk invloed Y, dan worden ze door dat kleine lobbyclubje direct op een hoop gegooid van mensen die 'niet geloven dat er menselijke invloed op het klimaat is'. En da's natuurlijk een vervalsing van de stand van zaken.
Oud 31-05-2009, 22:46
Verwijderd
-> wetenschap en filosofie.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 05:51
arPos
arPos is offline
http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/en.../zon.html#v490
+
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_conveyor

Laatst gewijzigd op 03-06-2009 om 04:04.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 13:43
Uice
Uice is offline

Misschien wel interessant voor de sceptici. Vanaf 1:15 ongeveer.
Oud 12-06-2009, 18:13
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Blijft een vreemde discussie, de aarde als ecosysteem redt zich wel er zijn al zo veel soorten geweest en er zullen er nog zo veel zijn. De aarde zal niet sterven, wij en nog wat andere diersoorten waarschijnlijk wel maar uiteindelijk zou dat voor de aarde beter zijn. Dus ga niet hypocriet lopen huilen over een ijsbeer of andere soort die het misschien niet gaan redden, dat gebeurde al voordat wij er waren en dat zal gebeuren als wij weer weg zijn.

En als het om onze eigen leefgebied gaat zie ik geen grote problemen, het wordt wat warmer en de dijken moeten wat hoger
Oud 13-06-2009, 13:51
Uice
Uice is offline
Citaat:
Blijft een vreemde discussie, de aarde als ecosysteem redt zich wel er zijn al zo veel soorten geweest en er zullen er nog zo veel zijn. De aarde zal niet sterven, wij en nog wat andere diersoorten waarschijnlijk wel maar uiteindelijk zou dat voor de aarde beter zijn.
Voor de aarde? Die grote stenen bal met magma erin? Wat kan die het schelen welke soorten er wel of niet op leven? Hoezo zou wat dan ook voor de aarde beter zijn?

Citaat:
En als het om onze eigen leefgebied gaat zie ik geen grote problemen, het wordt wat warmer en de dijken moeten wat hoger
Als je je op Nederland concentreert wel ja, maar er zijn natuurlijk ook mensen die veel afhankelijker zijn van de temperatuur voor hun levensonderhoud.
Oud 21-06-2009, 12:02
De Veroorzaker
Citaat:
Voor de aarde? Die grote stenen bal met magma erin?
Zoek eens op wat ecosysteem betekent en besef de stompzinnigheid van deze vraag zelf (en magma is natuurlijk vloeibaar gesteente, but thanks for playing)
Citaat:
Als je je op Nederland concentreert wel ja, maar er zijn natuurlijk ook mensen die veel afhankelijker zijn van de temperatuur voor hun levensonderhoud.
Er nee, voor het behoud van de manier van leven zoals ze die nu kennen.
Oud 21-06-2009, 12:05
Uice
Uice is offline
Citaat:
Zoek eens op wat ecosysteem betekent en besef de stompzinnigheid van deze vraag zelf
Je had het over de aarde. En als je ecosysteem bedoelde, dan nog, dat zal veranderen door opwarming, maar niet per se op een negatieve manier.
Oud 21-06-2009, 12:08
Kitten
Kitten is offline
De crux zit hem eigenlijk helemaal niet in de temperatuur, maar in de aanwezigheid van water. Veel gebieden (Amazone, Bangladesh, India e.d.) zijn afhankelijk van regen voor hun landbouw, maar ook voor hun natuurlijke omgeving. Tropische regenwouden zijn zeer nat en zijn dat ook alleen, omdat ze zelf hun regencyclus onderhouden. Als er voldoende van dit woud verdwijnt, of de water balans wordt voldoende verstoord, bijv. door toenemende temperaturen, dan zullen deze gebieden instorten en beduidend droger worden.

(bron.: Cox et al 2000; Moorcroft et al 2006)
Oud 21-06-2009, 12:11
De Veroorzaker
Citaat:
Je had het over de aarde.
De aarde als ecosysteem. Dat zijn geen twee zinnen. ik zal nog duidelijker proberen te zijn in de toekomst.
Oud 21-06-2009, 12:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
De aarde als ecosysteem.
Ah, ik zie het nu, gelijk heb je.
Oud 21-06-2009, 14:56
Verwijderd
Jared Diamond had er nog een boek over - De Ondergang.

Neem het wel graag met een korrel zout.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten