|
|
Bekijk resultaten poll: Horeca personeel wordt slecht betaald! | |||
Ja en het is een schande |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 24.00% |
Nee niet zo zeuren man. |
14 | 56.00% |
Ja en dat is zwaar terrecht. |
2 | 8.00% |
Geen mening |
3 | 12.00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en wat fooi betreft: hangt van de mensen en de collega's af, soms heb je gierige mensen, soms heb je enorm chago collega's die t voor je verpesten |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is natuurlijk wel jammer, maar goed, de portemonnee wil ten slotte ook wat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Ontopic:
Ik sluit me aan bij de meesten hier. Horeca verdient niet zo heel slecht. Het uurloon is vaak niet echt om over naar huis te schrijven, maar het wordt aangevuld met fooien. Iets wat bij alle andere bijbaantjes niet gebeurt. Als ik hier de fooi-bedragen lees, kom je netto flink hoger uit als de gemiddelde vakkenvuller. Offtopic: Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik werk in een restaurant en we zijn echt heel service gericht. Maar soms negeer ik gasten ook of dan ontloop ik ze een beetje.
Laatst waren er mensen en die man die zat steeds te klappen met zijn handen, of te knippen met zijn vingers om mijn aandacht te trekken. Ik loop sowieso constant langs en ik ben geen hond dus daar reageer ik echt niet op. Als mensen binnenkomen, lopen we er ALTIJD meteen naar toe en dan laten we ze een tafel kiezen en neem ik de jassen aan, kwam er iemand binnen halooohoo ga je mijn jas nog ophangen, of moet ik het zelf doen. Ik had geen eens de tijd om goedenavond te zeggen of te vragen of ze gereserveerd hebben. Sommige mensen zijn zo arrogant en denken echt dat je een slaafje bent ofzo. |
![]() |
||
Citaat:
In de horeca is het naar mijn idee toch anders. Men wéét dat als je één keer ergens slecht gegeten hebt, dat je je klant kwijt bent. En die klant blijft ook niet naborrelen. Dat is toch anders als in een supermarkt. Dus gastvrijheid wordt echt duizend keer benadrukt in de horeca. En voor horeca moet je toch geschikt zijn, dus in mijn ervaring zijn het vooral echte horecadieren die er rond lopen, die vinden het werk ook echt leuk (al kan je soms na 10 uur best vermoeid zijn ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja dat laatste denk ik ook, er zullen altijd wat sukkel tussenlopen, maar je ziet het ook vaak meteen als er een niet horecapersoon in de horeca rondloopt, die houden het ook niet lang vol. Ik draai normaal 5 dagen van 8 uur (per week) maar nu tijdens de examens van mijn collega's draai ik er soms ook 12 achter elkaar, maar ik ben er niet chagrijnig of onvriendelijk door. Niet naar de gasten iig, mijn ouders krijgen nog wel eens een boze blik en vinden me wat stiller en ongezellig. Maar je kunt ook niet elke dag 8 uur met een smile op je gezicht lopen en dan nog vrolijk kwetterend thuis komen. Sommige horecagelegendheden hebben slechte mensen in dienst en dat merk je vaak, want daar komen mensen niet graag terug. Wat ik jammer vind, is dat sommige plaatsten 'toch wel druk zijn'. Zoals toeristische plaatsen en daarom vinden sommige mensen het niet nuttig om daar goed personeel te laten lopen, want goed personeel is altijd duurder. |
![]() |
|
Oh dat valt nog best mee (dat 'goed personeel is duur', bedoel ik). Het gaat meer om je investering in het personeel, zowel qua aansturing en uitleg (vanuit een manager) als qua teambuilding (zorgen dat het personeel geeft om het bedrijf en collega's, ipv dat het maar werk is). Dat hoeft niet persé met hoge salarissen of dure opleidingen.
Oh en bij ons krijgen ze heel vaak complimenten over het personeel. Sterker nog, er zijn al bedrijfsuitjes (náár ons) georganiseerd om te zien hoe het wél moet. Wiehoe wij zijn goed ![]() ![]() Terwijl wij maar iets boven het minimum horecaloon zitten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als je ergens werkt waar een CAO van toepassing is, is je salaris aan de loontabellen van de CAO gekoppeld. In de CAO staat vastgelegd wanneer je omhoog gaat in salaris. Dat is heel vaak gekoppeld aan ervaringsjaren (elk jaar iets meer verdienen) en algemene loonsverhoging (bijv de CAO verhoging op 1 januari of 1 juli).
Als je in de wachtperiodiek zit heb je zogezegd gewoon pech. Je doet niet mee met de loonsverhogingen en je ervaringsjaren doen er niet toe. Ook heb je geen recht op extra geld op feestdagen. Ik val zelf ook in de zorg CAO en heb daar maar 2 wachtperiodieken (dus de eerste 3 jaar). Bovendien heb je binnen die wachtperiodiek wel recht op opslag bij een ervaringsjaar. In de horeca is dat gewoon erg slecht geregeld. Ze mogen je in je wachtperiodiek 4 jaar lang op minimumloon zetten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() De wachtperiodiek kom je automatisch terecht als een bedrijf gewoon netjes het CAO volgt en je hebt minder dan 4 jaar ervaring. Ze kunnen je verder plaatsen als zij dat zelf willen, maar aangezien dat alleen maar duurder is, wordt dat met de meeste parttimers niet gedaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind trouwens wel dat er hele slechte horeca-bedrijven zijn die zich niet of slecht houden aan normale, menselijke werktijden en pauzes. Vooral bij strandtenten merk ik dat mensen soms tot wel 12 uur werken met 1 pauze. Kleinere restaurants, chicere restaurants en plaatselijke bistro's/cafe's/restaurantjes en duurdere plaatsen zijn vaak beter. Ik snap alleen niet dat mensen voor een minimumloon 10 uur achter elkaar gaan werken zonder pauze. Ik zou gewoon weggaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
4,89 is wel beetje weinig ik verdien 8 euro netto maar ben ook 2 jaartjes ouder he maar het scheelt wel veel
alleen fooi gaat niet naar ons heeeel oneerlijk maarja. tiiis maar n bijbaantje... toch?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Opvallend nieuws #1 Kitten | 500 | 22-04-2010 19:07 | |
Eten & Drinken |
Je favoriete hapje bij MacDonalds is.. Aafster | 222 | 05-07-2003 12:37 |