Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2009, 17:05
ikke-iris-
ikke-iris- is offline
Halloo

Weet iemand argumenten tegen ''geloofsvrijheid' / tegen vrijheid van godsdienst
en dan gaat het vooral om de rituelen die behouden blijven
bijv. een schaap slachten bij een offerfeest..

Alvast Bedankt!

Laatst gewijzigd op 15-06-2009 om 21:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2009, 19:53
arPos
arPos is offline
Er is geen argument tegen geloofsvrijheid, er zijn alleen duizenden argumenten tegen vrijheid van godsdienst.
Oud 15-06-2009, 21:03
ikke-iris-
ikke-iris- is offline
Citaat:
Er is geen argument tegen geloofsvrijheid, er zijn alleen duizenden argumenten tegen vrijheid van godsdienst.
Owh, sorry, ik heb niet opgezocht wat het verschil was
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 01:11
arPos
arPos is offline
Hmm, maakt ook niet veel uit; maar zeg eens vanwaar de rituelen ik bedoel daar valt specifiek niet veel tegen in te brengen; een schaap slachten tja...
Oud 16-06-2009, 13:16
ikke-iris-
ikke-iris- is offline
Citaat:
Hmm, maakt ook niet veel uit; maar zeg eens vanwaar de rituelen ik bedoel daar valt specifiek niet veel tegen in te brengen; een schaap slachten tja...
Of de allochtonen dus die rituelen zouden moeten opgeven.. Dus eigenlijk gaat het erover hoe ver een allochtoon zich moet aanpassen aan de andere cultuur
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 14:29
thewriter
thewriter is offline
Moet je dit voor het vak Nederlands doen, of geloof je dat je die argumenten kunt vinden?

ER is geen argument voor, want de geloofvrijheid is intieme en doet niemand anders pijn.. dus iedereen mag zelf bepalen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 14:38
ikke-iris-
ikke-iris- is offline
Citaat:
Moet je dit voor het vak Nederlands doen, of geloof je dat je die argumenten kunt vinden?

ER is geen argument voor, want de geloofvrijheid is intieme en doet niemand anders pijn.. dus iedereen mag zelf bepalen.
Bij nederlands moeten we er een discussie over doen..
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 14:50
arPos
arPos is offline
Citaat:
Of de allochtonen dus die rituelen zouden moeten opgeven.. Dus eigenlijk gaat het erover hoe ver een allochtoon zich moet aanpassen aan de andere cultuur
Ok dus het gaat niet zo zeer om religieuze rituelen (zoals het christelijke hosti eten, de christelijke kersviering, en andere feesten).

Persoonlijk vind ik dit altijd lastig, want; in principe zijn mensen in nederland vrij om te doen wat ze willen zolang ze anderen er niet mee schaden, eventuele vergunningen van de gemeente hebben en zich in algemene zin aan de wet houden.

Ik heb er dan ook moeite mee om mensen toe te laten op grond van, wat dan ook (eerlijk gezegd weet ik niet wat iemand classificeert om in NL te mogen wonen) en daarna als ze eenmaal hier wonen zich compleet zouden moeten aanpassen aan welke cultuur dan ook.

het hoogste wat me lijkt dat je kan verwachten is dat ze de taal leren en zich aan wet en regelgeving houden.

Dus zo lang er met rituelen de wet niet wordt overtreden is het lastig om daar een harde lijn tegenover te zetten.

Heb je zelf al materiaal?

Citaat:
Dat valt te betwijfelen en wat betekent:"geloofvrijheid is intieme"?
Oud 16-06-2009, 14:55
ikke-iris-
ikke-iris- is offline
Ik moet dit doen voor discussie Nederlands, maar veel valt er niet te vinden.
Over dat dieren slachten wel, maar dat is maar een onderdeel van het grote geheel..
'De wet kan ter zake van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 15:05
arPos
arPos is offline
Ok de bescherming van de gezondheid; daarbij kan je iets verzinnen als de uitbraken van gekke koeien ziekte, vogelgriep e.d. het is vergezocht maar vooruit.

In het belang van het verkeer; tja het lijkt me dat mensen geen rituelen uitvoeren op het kruispunt van een 4 baansweg,
Ter verkoming van wanorde; net als bovenstaand staat dit m.i. er vooral om de overheid een legitieme basis te geven demonstraties en protesten op te kunnen breken en slaat het niet zo zeer op rituelen of religie.

Wel zou je eventueel kunnen stellen dat rituelen of religie als geheel tot wanorde lijdt maar dat is moeilijk te verdedigen omdat die groepen de neiging hebben hun verantwoording af te schuiven naar de groep.

Verder kan je je eventueel uitlaten over de hoeveelheid belastinggeld die er in de feesten gepompt worden, eventuele vrije dagen die opgenomen worden van werk en/of school of stellen dat henna mensen belemmert om te werken...

Alles bij elkaar heb je nog steeds een enorm zwak debat en sta je ook nog aan de klotekant...

wie verzint dit soort dingen
Oud 16-06-2009, 15:08
ikke-iris-
ikke-iris- is offline
Citaat:

Alles bij elkaar heb je nog steeds een enorm zwak debat en sta je ook nog aan de klotekant...

wie verzint dit soort dingen
Ik niet in elk geval...

Toch bedankt voor je hulp
Ik ga er maar het beste van maken..
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten