Goed, ik zal proberen het verhaal kort te houden.
Negen maanden geleden maakte mijn ex het uit na een relatie van een jaar. Het jaar daarvoor was ik al close bevriend met hem dus het wegvallen van hem was een grote klap. Hij maakte het uit omdat hij zijn vrijheid terug wilde en het hem benauwde om een relatie te hebben. Ik was er kapot van uiteraard, en een maand hadden we geen contact. Daarna volgden twee maanden waarin we heel veel contact hadden, elkaar twee keer per week zagen en ook soms sex hadden. Toen –inmiddels een half jaar geleden- stopte dit opeens en sindsdien heb ik geen contact meer met hem gehad. Ik heb hem nog een keer toevallig ergens gezien en kort met hem gesproken. Inmiddels ben ik er redelijk over heen en verder gegaan met mijn leven. Ik heb een leuk leven en moet ook niet aan een relatie denken op het moment.
Nu het probleem. Een wederzijdse vriend komt volgende week terug na een jaar buitenland en geeft een feest om dat te vieren. Uiteraard zijn we beide uitgenodigd en ik ga er dus ook heen. Van hem weet ik dat niet zeker, maar ik ga er wel van uit. We zijn bij die gezamenlijke vriend thuis met ongeveer 10 a 15 mensen, een kleine groep dus. En ik heb werkelijk geen idee welke houding ik moet aannemen. Ik kan er niet zorgeloos heen gaan en zien hoe de avond loopt want ik wil graag het hoofdstuk ‘Ex’ afsluiten en hoop door dit weerzien dat ook wat meer te kunnen doen. Ik zit er niet op te wachten om die avond terug te keren naar huis met zout in de nog verse wonden.
Daarom: heeft iemand ervaringen en/of tips voor deze avond? Het is redelijk onvermijdelijk om met hem te praten maar ik weet niet hoe ik me moet opstellen. Moet ik doen alsof ik perfect gelukkig ben en het bij een oppervlakkig gesprek houden (dit vind ik moeilijk omdat we zo lang close zijn geweest) of mijn ware gevoelens op tafel gaan gooien en een echt gesprek met hem aangaan? Moet ik hem negeren, ontwijken, opzoeken, etcetera etcetera? Mijn objectieve blik is vertroebeld, dus ik zit een beetje vast.
Bij voorbaat dank!