Metroid Prime, een game die zeker wel bekend zal zijn bij menig gamer. Dit spel was jammer genoeg niet te bewonderen op de N64, daar werd hij gecanceld.
Maar er kwam weer hoop toen de "Dolphin" verhalen aan het daglicht kwamen. De "Dolphin" is uiteindelijk de GameCube geworden en daar zal Metroid weer zijn avontuur vervolgen.
Metroid Prime is op dit moment op weg naar de GameCube, de meest krachtige console die op dit moment in de maak is en dat gecombineerd met een stel knappe koppen bij Retro Studio’s zou je toch een fantastisch spel verwachten. Ook een flinke opsteker voor Retro is dat Shigeru Miyamoto, bekend om zijn geweldige gamedesign (Zelda, Mario en Donkey Kong), helpt om alles in goede banen te leiden. Iets waar Miyamoto ook vooral van bekend is, is voor zijn kleine handige extra’s in games zoals de Z-target in Zelda en de Nitro in Excitebike, maar wat we ook niet moeten vergeten is dat Retro zelf ook talent onder hun dakje heeft zitten, zoals Volve (Half-life), ID Software (Quake) en Iguana Studio’s (Turok).
De bedoeling zal waarschijnlijk zijn, grote gedetailleerde levels afzoeken (o wat erg), en je een weg schieten tussen alle vijanden heen (lekker knallen). Ook zal je weer op zoek moeten gaan naar zogenaamde "power-ups", hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld wapens. Metroid Prime heeft altijd in hun spellen veel kleine level-bazen gehad, die je vaak in een level of een serie tegenkwam, in Metroid Prime kom je nu zelfs de wat grotere baasjes midden in een level tegen en de eindbazen zullen gigantisch zijn. Hoewel we Metroid beter kennen als het fantastische 2D spel komt Metroid Prime nu volledig 3D de band afrollen, alhoewel vele mensen denken dat daardoor het spel juist achteruit haalt.
Als we even naar de verhaallijn kijken van de vorige delen begon dat als volgt: Het verhaal in de vorige delen speelde zich af in de toekomst waar een groep ruimtepiraten het heelal afstruint om alles te plunderen wat er ook maar te plunderen valt. Toen ze op een dag op planeet SR-388 landen zagen ze dat deze volkomen vernietigd was. Het enigste wat ze wisten was dat dit de oorzaak was van de alien-groep "Metroid". Na een hevig gevecht tussen de Federatie en ruimtepiraten, verloor de Federatie die daarom de hulp inriepen van Samus Aran. In het gevecht daarna versloeg Samus de piraten maar wist niet te voorkomen dat ze een babymetroid mee konden smokkelen waarna de piraten na een grondig onderzoek zagen dat de baby speciale gaven bezat. Samus ontdekte waar de baby was en besloot hem te gaan halen en kwam daar weer oog in oog te staan met zijn oude vijanden. Nadat dat gevecht voorbij was en Samus als winnaar uit de strijd kwam, werd het tijd om zijn opdracht te vervullen en hij blies zichzelf op, een mega-explosie ontstond en het hele Metroidras werd vernietigd. Je zult nu denken hoe moet dat nu verder, het hele ras was tenslotte uitgeroeid. Voor de oplossing mag je nog even naar gokken, want zoveel is er nog niet bekend over Metroid Prime, dat wordt dus gewoon afwachten.
Ik verwacht dat Mertroid Prime een heel goed spel wordt. Als je Miyamoto en zoveel knappe koppen achter je hebt staan, zal het spel volgens mij zeker niet tegenvallen. Maar natuurlijk is dat pas zeker te beweren totdat het spel werkelijk in je GameCube ligt en dat is nog even afwachten.
Metroid Prime was misschien wel de game die de grootste indruk maakte op de E3. Bij Retro Studios vielen tientallen ontslagen, games werden in de vriezer gezet en Shigeru Miyamoto bemoeide zich lange tijd intensief met de game. En dit was niet alleen omdat de Metroid-games erg belangrijk zijn geweest voor de geschiedenis van Nintendo. Samus Aran’s nieuwste avontuur zal zich deze keer namelijk voor een groot deel in de derde dimensie afspelen. Maar heel af en toe zal de camera achter je helm vandaan komen en zich achter de Morphing Ball plaatsen. In de vorm van een balletje kan Samus dan door de levels rollen. Trouwens, ook altijd al benieuwd geweest hoe de heldin er nou eigenlijk uitziet? Bekijk de onderstaande screens dan maar eens!
(C) Bron: CUBEZONE