Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2009, 14:41
Adore
Adore is offline
Sinds januari heb ik een studentenkamer waar ik qua grootte en locatie van het huis erg tevreden over ben. Voorheen heeft er een student zo'n acht jaar gewoond, maar nooit iets gegeven om de kamer of het onderhoud ervan.

Ik vind dat er een aantal tekortkomingen zijn in de kamer. Er is goed mee te leven, daarom noem ik het geen gebreken, maar praktisch is het niet. Denk aan een raam dat alleen open kan door het gehele kozijn buiten te leggen (dus geen scharnier). Ook had ik geen elektriciteit aan het plafond.

Ik wil zelf de kamer verbeteren. Zo is de elektriciteit er al. Mijn verhuurder geeft er allemaal toestemming voor en het gebeurt ook netjes, maar hij wil er niet voor betalen. Hij verleent dus verder ook geen medewerking om tekortkomingen te verbeteren.

Wat kan ik daarmee doen? Ik heb niet de indruk dat hij verplicht is dit te betalen, maar dat dat aan de huurder is (ik dus). Maar als ik wegga heeft hij een kamer waar hij zelf niets aan verbeterd heeft, maar waar hij vervolgens wel meer huur voor kan vragen.

Kan ik de kosten terugvragen aan de volgende huurder? Is dat redelijk? Mijn verhuurder heeft gesteld dat ik alle vernieuwingen weer mag verwijderen, maar dat vind ik ook erg raar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2009, 15:47
Rationeel
Rationeel is offline
http://www.huurders.info/?id=281

in alle redelijkheid is de verhuurder dus verplicht zorg te dragen voor het onderhoud van de verhuurde kamer. ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het naar buiten leggen van je kozijn, maar als je raam zo gaar is dat je hem uit zijn kozijn moet tillen om hem open te doen, dan valt dat onder het onderhoud.

dat er geen elektriciteitspunt in het plafond zit is weer een andere zaak. dat heeft niets met onderhoud te maken maar puur met de kromme inrichting (zo heb ik geen coax en ben ik aangewezen op digitenne). dit is een zaak waar je mee bekend geweest moest zijn toen je besloot te huren en daar kun je dus niet veel meer aan doen.

sowieso een werk om dat zelf goed aan te leggen, want dan moet je sleuven frezen in de muur. of, een goedkopere oplossing, vanuit een stopcontact een snoer trekken langs je muur en met een kabelgootje afwerken.

succes
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 16:05
Adore
Adore is offline
Dankje voor de informatie!

Dat laatste is inderdaad gebeurd, voor twee lampen aan het plafond heeft mijn vriend een snoer getrokken vanuit het stopcontact. Alles in dit huis is opbouw, dus dan maken die extra kabelbuizen ook niets meer uit.. Ik verf ze nog wel een keer. Ik wist inderdaad van tevoren dat dit niet in de kamer aanwezig was toen ik 'm heb bezichtigd.

Over het raam: het raamwerk heeft een houten omlijsting en zit als het ware los in het kozijn. Als ik de haken uit het kozijn losmaak, is het gehele raam met omlijsting dus los van het kozijn. Gelukkig kan dit deel vrij gemakkelijk op het dak van de buren leggen, maar het is een beetje vreemd. Luchten is lastig: het raam is compleet open of helemaal dicht, een tussenweg is er niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 16:13
Rationeel
Rationeel is offline
dat klinkt inderdaad wel apart

hoewel heel vervelend valt dat dus ook niet onder (achterstallig) onderhoud. misschien kun je iets verzinnen met extra haken ergens bovenaan je raam, zodat je het raam enigszins gekanteld hierin kan laten 'leunen'...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 17:02
Verwijderd
Je zou inderdaad ook een deel (bv. 75 %) van de kosten terug kunnen vragen aan de volgende huurder. Als ik die volgende huurder zou zijn, zou ik dat niet raar vinden. Vergelijkbaar met het overnemen van vloerbedekking of gordijnen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 18:25
martijn1985
martijn1985 is offline
@Sarah: dat kun je vragen, maar de volgende huurder is dan geenszins verplicht om te betalen. Als hij echter niet betaald ben jij dan ook weer niet verplicht om de verbeteringen er in te laten zitten.
Oud 28-06-2009, 18:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je zou inderdaad ook een deel (bv. 75 %) van de kosten terug kunnen vragen aan de volgende huurder. Als ik die volgende huurder zou zijn, zou ik dat niet raar vinden. Vergelijkbaar met het overnemen van vloerbedekking of gordijnen.
Da's onzinnig. Geen huurder gaat extra geld (en aankoopbedragen nog wel) betalen voor onderhoud waar de verhuurder wettelijk toe verplicht is. Als je extra dingen aanbrengt die de kamer stelselmatig beter maken, is dat iets waarvoor de verhuurder de huurder zou moeten betalen.

Het misverstand hier is geloof ik, dat jij uitgaat van dat de kamer in orde is, en de TS verbeteringen aanbrengt. Maar de kamer is vervallen, met achterstallig onderhoud, en de TS brengt die op het normale niveau.
Oud 28-06-2009, 19:09
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

Het misverstand hier is geloof ik, dat jij uitgaat van dat de kamer in orde is, en de TS verbeteringen aanbrengt. Maar de kamer is vervallen, met achterstallig onderhoud, en de TS brengt die op het normale niveau.
dat maak ik er dus weer niet uit op. de problemen zijn voornamelijk ongemakkelijkheden door de (oude) bouw van de kamer. oude stijl ramen en geen elektra-aansluiting in het plafond.

onderhoud -> verhuurder
aanpassingen voor algemeen nut -> huurder (en als het meezit wil je huurbaas bijdragen)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:

Over het raam: het raamwerk heeft een houten omlijsting en zit als het ware los in het kozijn. Als ik de haken uit het kozijn losmaak, is het gehele raam met omlijsting dus los van het kozijn. Gelukkig kan dit deel vrij gemakkelijk op het dak van de buren leggen, maar het is een beetje vreemd. Luchten is lastig: het raam is compleet open of helemaal dicht, een tussenweg is er niet.
Dat hadden wij in ons studentenhuis ook in de woonkamer, echt een onhandig en zeer ouderwets systeem. Bij ons heeft de huisbaas het laten vervangen, maar dat werd uit haarzelf gedaan. Dat is denk ik anders dan in jouw situatie.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 22:06
Adore
Adore is offline
Die van mij ziet het probleem niet en gaat er ook niets aan doen.

Van een ander raam is het houtwerk rot, maar ik ga dat ook niet bereiken. Door onvoldoende afwerking op sommige plaatsen en een compleet raamkozijn met onafgewerkt houtwerk heb ik nu een spinnenplaag. De isolatie van de kamer is slecht, maar als ik dat verbeterd zou willen zien moet ik maar verhuizen, dat is onbegonnen werk.

Dus de ruimte is wel fijn, maar er zijn absoluut ongemakken. Last van een spinnenplaag noem ik wel een gebrek, maar dat heb ik tot nu toe ook zelf op moeten lossen met insecticide en kitten van een deel van de boel.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 12:24
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Die van mij ziet het probleem niet en gaat er ook niets aan doen.

Van een ander raam is het houtwerk rot, maar ik ga dat ook niet bereiken. Door onvoldoende afwerking op sommige plaatsen en een compleet raamkozijn met onafgewerkt houtwerk heb ik nu een spinnenplaag. De isolatie van de kamer is slecht, maar als ik dat verbeterd zou willen zien moet ik maar verhuizen, dat is onbegonnen werk.

Dus de ruimte is wel fijn, maar er zijn absoluut ongemakken. Last van een spinnenplaag noem ik wel een gebrek, maar dat heb ik tot nu toe ook zelf op moeten lossen met insecticide en kitten van een deel van de boel.
met een kleine investering (ong. 50 e) en een beetje handig iemand kun je rotte kozijnen zo weer repareren. wat je nodig hebt is een krabbertje, potje vloeibaar hout en een potje goede beits. het ziet er dan niet superstrak uit en het is zeker geen oplossing voor tientallen jaren, maar je hou(d)t () de beestjes buiten.

wel kut altijd zo'n het-kan-me-aan-mn-reet-roesten-huisbaas.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 19:28
Verwijderd
De huisbaas is volgens mij verplicht om de kozijnen te vervangen als die rot zijn. Als jij kunt aantonen dat dat achterstallig onderhoud is, mag je volgens mij weigeren huur te betalen tot hij zijn verplichtingen heeft voldaan. ( NB: dit weet ik niet heel zeker, heb zoiets ooit eens gehoord ).

Anders lekker opstoken die boel, en als de huisbaas komt klagen over de hoge energie rekening, dan wijs je naar de ramen... Dan gaat hij de kozijnen vanzelf vervangen
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 19:39
martijn1985
martijn1985 is offline
@Louis: Je mag niet zomaar alle huur inhouden, en ook niet zonder dat je de huisbaas een laatste waarschuwing geeft. Maar als je je aan de juiste procedure houdt dan kun je inderdaad een deel van de huur inhouden.
Oud 29-06-2009, 21:52
Adore
Adore is offline
Huur inhouden is inderdaad niet heel verstandig op eigen houtje (woordspeling, check!). Dan kan de verhuurder het spelen op slecht huurderschap en sta je vrij snel buiten als 'ie dat echt wil.. En dat zie ik niet zo zitten.

Het houtwerk dat de spinnenplaag veroorzaakt is niet rot, dat is onafgewerkt en zitten dus kieren in. Helaasch.
Het raam waar het houtwerk niet goed is is aan de onderkant en het is nog een beperkt probleem, of het snel erger wordt.. maar mijn verhuurder krijg ik echt niet zo ver, dat weet ik zeker. :/

Stookkosten zijn weer een probleem van een heel ander kaliber!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 01:55
arPos
arPos is offline
Citaat:
das een oud systeem

Citaat:
Wat kan ik daarmee doen? Ik heb niet de indruk dat hij verplicht is dit te betalen
Dat is hij echter wel, klein onderhoud zoals schilderwerk en plinten binnen zijn voor de huurder, electro, water, en ander extensief onderhoud is altijd voor de verhuurder, evenals al het werk aan gevel en hal.
Citaat:
Het houtwerk dat de spinnenplaag veroorzaakt is niet rot, dat is onafgewerkt en zitten dus kieren in
Beetje gif daarna aflakken dus, als dit houtwerk binnen is is dat dus wel jouw verantwoording.
Oud 30-06-2009, 08:04
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

Dat is hij echter wel, klein onderhoud zoals schilderwerk en plinten binnen zijn voor de huurder, electro, water, en ander extensief onderhoud is altijd voor de verhuurder, evenals al het werk aan gevel en hal.
het vervelende met zo'n nsb-er van een verhuurder/huisbaas is alleen dat als je hem volgens het boekje iets gaat verplichten, er een grote kans is dat hij het op een of andere manier toch weer op jou weet te verhalen. maar misschien is nooit geschoten wel altijd mis.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 13:43
Adore
Adore is offline
Citaat:
das een oud systeem

Beetje gif daarna aflakken dus, als dit houtwerk binnen is is dat dus wel jouw verantwoording.
8 Jaar oud, dus dat noem ik 'creativiteit van de verhuurder'.

Ik kan het nog wel proberen, maar anders neem ik alle verbeteringen die los te maken zijn weer mee, zoals telescooparmen en horren.

Binnen geloof ik wel, maar die spinnen komen van buiten. Dus dáár is het houtwerk ook niet goed afgewerkt.. Nu is de boel deels gekit en grotendeels ondergespoten, ga volgende week een grote schoonmaak houden. Ben iig al twee dagen spinnenvrij.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 15:05
Verwijderd
Citaat:

Wat kan ik daarmee doen? Ik heb niet de indruk dat hij verplicht is dit te betalen, maar dat dat aan de huurder is (ik dus). Maar als ik wegga heeft hij een kamer waar hij zelf niets aan verbeterd heeft, maar waar hij vervolgens wel meer huur voor kan vragen.
Hij is het inderdaad niet verplicht te betalen, het zijn geen verborgen gebreken en je was van te voren op de hoogte (of had dat kunnen zijn) van de ongemakken. Aan de andere kant heb jij je kamer nu goedkoper dan wanneer hij de wijzigingen zelf had aangebracht.
Citaat:

Kan ik de kosten terugvragen aan de volgende huurder? Is dat redelijk? Mijn verhuurder heeft gesteld dat ik alle vernieuwingen weer mag verwijderen, maar dat vind ik ook erg raar.
In principe kan je de nieuwe huurder vragen om de kozijnopening over te nemen en hiervoor te betalen, dit hoeft hij echter niet te doen, hiervoor is bovendien toestemming van de verhuurder nodig. Tevens is het zo dat de verhuurder mag eisen dat je de verandering laat zitten of dat je hem weghaalt. Dit omdat een kozijnopening wordt veronderstelt een duurzame aanbrenging te zijn en dus onderdeel van de woning is.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 03:40
Verwijderd
Citaat:
@Louis: Je mag niet zomaar alle huur inhouden, en ook niet zonder dat je de huisbaas een laatste waarschuwing geeft. Maar als je je aan de juiste procedure houdt dan kun je inderdaad een deel van de huur inhouden.
hmm, ik was dus een beetje onvolledig in mijn kennis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten