Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2009, 21:42
lol_nl
lol_nl is offline
Wat vinden jullie van het concept van zelfstudie in deze moderne informatiemaatschappij? Met het Internet kunnen we in feite alles wat we willen zelf leren.
Er zijn talloze sites die deze vorm van leren proberen te promoten. Een voorbeeld is de blog Self-Made Scholar. Er zijn talloze sites die dit soort mogelijkheden aanbieden. Denk aan MIT OpenCourseWare, Academic Earth, etc.

Vaak promoten ze het Amerikaanse onderwijsfilosofie van het liberal arts onderwijs. Een opleiding tot brede, kritische denkers. Maar je kunt je in principe op elke mogelijke wijze laten opleiden. Materiaal is er in onbeperkte mate.

Ik heb mij eigenlijk altijd al verveeld op school. Slome lessen, inefficientie, veel onnuttig gekibbel, veel nutteloze tussenuren. Ik droom ervan een succesvol autodidact te worden.

Maar om goed te functioneren in de maatschappij is het toch belangrijk om iets van een diploma te hebben. Zonder diploma kun je wel het een en al worden, maar niet al te veel. Je zou schrijver of blogger kunnen worden. Je zou programmeur kunnen worden. Verder zijn er weinig mogelijkheden die goed passen bij de tijdsgeest van onze maatschappij.

Als ik wetenschapper wil worden, zal ik dus toch ook in het onderwijssysteem het goed moeten doen. Ik moet de tijd dat ik aan zelfstudie besteed dus nuttig besteden en op een goede manier leren. Het ontbreken van feedback is natuurlijk een groot valkuil voor autodidacten.

Is het een alternatief voor school? Zouden meer scholieren hier gebruik van moeten maken? En zo ja, in hoeverre mate? Moeten ze school verzuimen, moeten ze drop-outs worden? Moeten ouders in Nederland de mogelijkheid krijgen kinderen van school te halen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2009, 08:23
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat je een complete factor vergeet: De sociale functie van onderwijs. Onderwijs gaat niet alleen over het bekijken en absorberen van informatie. Het gaat ook over opgroeien en het leggen van sociale contacten. Die dimensie is, in mijn ogen, bijna net zo belangrijk als het daadwerkelijke leren.

Daarnaast herken ik je niet echt in de uitspraak van inefficient leren. Ik baalde er vroeger juist wel eens van dat ik niet iemand in de buurt had met een hogere opleiding in het vakgebied waarin ik studeerde. Bijv. een natuurkunde docent heeft bijna altijd een bul in de natuurkunde, of een HBO diploma (in de onderbouw). Dat betekend dat hij/zij echt veel meer weet en begrijpt van natuurkunde dan welke site dan ook.
Oud 21-06-2009, 14:13
DBZ
DBZ is offline
lol_nl, ik begrijp je helemaal en je hebt ook helemaal gelijk. Kitten heeft eigenlijk ook weer gelijk, want op school leer je ook sociale vaardigheden. Dit kan wel beperkt worden en dat je bijvoorbeeld verplicht wordt om een sport te doen(ik zeg maar wat), zodat je zelfs meer mensen ontmoet.

Maar het onderwijs is vreselijk slecht en de enige reden dat ik nog op school zit is omdat ik leerplichtig ben.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 14:23
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Maar het onderwijs is vreselijk slecht en de enige reden dat ik nog op school zit is omdat ik leerplichtig ben.
Kijk dit stukje over een jaar of 10 nog een keer na. Waarschijnlijk sla je jezelf dan voor de kop.
Oud 21-06-2009, 21:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Noem me gerust denigrerend, maar ik denk dat dat eerder iets zegt over jouw puberen dan over het instituut van onderwijs.

Zelfstudie als geheel is slechts weggelegd voor een paar mensen die de discipline hebben om dat te volbrengen. En zelfs die discipline is bij de meeste mensen die een zelfstudie doen nog door een school aangeleerd.

De stelling van de TS is dan ook onzin, omdat het daarop zal stranden. Ja, onderwijs is niet efficiënt. Het is voor hoogbegaafden zelfs vreselijk slecht. Maar de alternatieven zijn nog minder functioneel.
Oud 22-06-2009, 07:36
mmbouw92
mmbouw92 is offline
School is nou een maal stom! Daar kan je niks aan veranderen. Maar ik denk dat je inderdaad dankzij je klasgenoten een leuke tijd kan hebben op school, thuis zitten is ook niet alles. En ik moet zeggen dat als een leraar me vroeger een spannend geschiedenis verhaal vertelde ik dit vele malen beter onthield dan dat ik nu op het mbo naar al mijn antwoorden moet googlelen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 09:47
Rationeel
Rationeel is offline
er zijn mensen die alles snappen als ze een keer een (les)boek doorbladeren en er zijn mensen die het graag uitgesproken horen worden een docent en die soms extra uitleg behoeven. als je bij de eerste groep hoort is zelfstudie prima, als je bij de twee groep hoort niet

ik heb zelf alleen het eerste jaar van mijn studie colleges gevolgd (veel wiskunde), de vier jaar daarna geeneen meer. ik kwam nog wel redelijk vaak op de faculteit, maar dat was alleen om koffie te drinken, te lunchen, of op donderdagmiddag te borrelen. je betaalt nimmers wel érgens collegegeld voor
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 09:48
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
School is nou een maal stom! Daar kan je niks aan veranderen. Maar ik denk dat je inderdaad dankzij je klasgenoten een leuke tijd kan hebben op school, thuis zitten is ook niet alles. En ik moet zeggen dat als een leraar me vroeger een spannend geschiedenis verhaal vertelde ik dit vele malen beter onthield dan dat ik nu op het mbo naar al mijn antwoorden moet googlelen.
school is een van de mooiste periodes uit je leven, alleen komen veel mensen daar pas achter als ze eenmaal aan het werk raken
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Wat vinden jullie van het concept van zelfstudie in deze moderne informatiemaatschappij? Met het Internet kunnen we in feite alles wat we willen zelf leren.
En dat is gelijk het grote nadeel. Informatie wordt niet meer gefilterd. Waarmee ik uiteraard niet op censuur doel.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 16:55
DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Kijk dit stukje over een jaar of 10 nog een keer na. Waarschijnlijk sla je jezelf dan voor de kop.
Met dat ik alleen op school zit omdat ik leerplichtig ben, bedoel ik dus dat ik anders zelfstudie had gedaan en nu mss al universiteit af had

Citaat:
Noem me gerust denigrerend, maar ik denk dat dat eerder iets zegt over jouw puberen dan over het instituut van onderwijs.

Zelfstudie als geheel is slechts weggelegd voor een paar mensen die de discipline hebben om dat te volbrengen. En zelfs die discipline is bij de meeste mensen die een zelfstudie doen nog door een school aangeleerd.

De stelling van de TS is dan ook onzin, omdat het daarop zal stranden. Ja, onderwijs is niet efficiënt. Het is voor hoogbegaafden zelfs vreselijk slecht. Maar de alternatieven zijn nog minder functioneel.
Heeft niks met puberen te maken Toch wel, maar voor het grootste deel niet
Ik heb dus discipline... Nja, had. Met dank aan de school waar ik nu op zit Maar dat had ik dus makkelijk kunnen doen. Dan had ik nu denk ik wel universiteit (makkelijk) al af.
Ik ben hoogbegaafd, en het is voor mij dus vreselijk slecht. Begrijp je me nou?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 17:06
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Dan is voor jou school dus heel belangrijk om te voorkomen dat je in een sociaal isolement raakt. En zeker als je hoogbegaafd bent, kan je altijd meer leren, net zo goed als een tijd studeren heel positief kan werken op je persoonlijke ontwikkeling.

Ik ben nu bijna 24 en bijna afgestudeerd. Ik heb een jaar langer gestudeerd dan persé nodig, en ik heb nu ook echt het gevoel dat ik klaar ben om af te studeren. Een jaar geleden was ik daar nog echt te 'jong' voor. Veel weten is niet voldoende om succesvol wetenschapper te zijn/worden, net zo goed als brilliant middelbaar scholier zijn iets compleet anders is dan goed wetenschapper.
Oud 25-06-2009, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Met dat ik alleen op school zit omdat ik leerplichtig ben, bedoel ik dus dat ik anders zelfstudie had gedaan en nu mss al universiteit af had
Je zal, zeker als je een hoge universitaire opleiding (lees: bèta-studie) gaat doen, merken dat ze filosofie m.b.t. leren heel anders is. Het onderwijs is echt ingericht om je iets te leren, en de tijd is schaars. Op het VWO heb je toch een hoop zwakkere leerlingen, waardoor het tempo veel lager ligt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 06:51
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Je zal, zeker als je een hoge universitaire opleiding (lees: bèta-studie) gaat doen, merken dat ze filosofie m.b.t. leren heel anders is. Het onderwijs is echt ingericht om je iets te leren, en de tijd is schaars. Op het VWO heb je toch een hoop zwakkere leerlingen, waardoor het tempo veel lager ligt.
Ik vind het een beetje denegerend om te zeggen dat niet-Beta opleidingen niet zwaar zijn. Ik denk dat dat volledig afhankelijk is van je talenten. En ook binnen de beta-opleidingen is er een groot verschil, want een opleiding als Geneeskunde is bijv. veel leerwerk, terwijl Natuurkunde of Biologie veel zwaarder op begrip van de stof steunen.
Oud 26-06-2009, 11:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat was het ook voor de meeste mensen die nu de universiteit hebben gedaan. En die zijn er ook gekomen, dus..

En zelfs daar tref je nog studenten aan waarvan je je afvraagt wat ze er te zoeken hebben.

Als je iets zinnigs wilt doen met het teveel aan tijd op de middelbare school, gebruik het voor je algemene ontwikkeling. Ik ben bijvoorbeeld lessen uitgeschopt omdat ik in plaats van onzinnige stof (CKV bijvoorbeeld, of tijdens Engels) de National Geographic of een soortgelijk tijdschrijft of boek zat te lezen. En als de leraar vroeg waarom was ik nog eerlijk genoeg om te zeggen dat het tijdverspilling was, en ik dus maar iets anders deed.
Oud 27-06-2009, 15:04
Verwijderd
Engels onzinnig?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 19:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Engels onzinnig?
Wel als je al op een niveau zit dat de gemiddelde Brit je vraagt of je misschien uit Liverpool komt.

Dingen als teksten lezen of luisteroefeningen zijn dan een pure tijdsverspilling.

Ja, mensen die het alleen uit de films hebben, lijden aan een ernstig Amerikaans accent en denken dat wanna en gonna correct Engels zijn, die hebben het nog nodig.
Oud 27-06-2009, 20:03
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Wel als je al op een niveau zit dat de gemiddelde Brit je vraagt of je misschien uit Liverpool komt.

Dingen als teksten lezen of luisteroefeningen zijn dan een pure tijdsverspilling.

Ja, mensen die het alleen uit de films hebben, lijden aan een ernstig Amerikaans accent en denken dat wanna en gonna correct Engels zijn, die hebben het nog nodig.
en wij hebben nog cartoon network in het engels en zonder ondertitels mee mogen maken. daar heb ik weer veel van geleerd (en veel familie in australië helpt ook een handje)

inderdaad, je vrije tijd besteden aan het opdoen van algemene kennis is een goede optie.
of, als je toch al weet dat je een beta-richting opgaat of als je wiskunde gewoon leuk vindt, je kunt de calculus (http://www.stewartcalculus.com) doorploegen. ik vond dat erg leuk
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 14:30
DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Dan is voor jou school dus heel belangrijk om te voorkomen dat je in een sociaal isolement raakt. En zeker als je hoogbegaafd bent, kan je altijd meer leren, net zo goed als een tijd studeren heel positief kan werken op je persoonlijke ontwikkeling.

Ik ben nu bijna 24 en bijna afgestudeerd. Ik heb een jaar langer gestudeerd dan persé nodig, en ik heb nu ook echt het gevoel dat ik klaar ben om af te studeren. Een jaar geleden was ik daar nog echt te 'jong' voor. Veel weten is niet voldoende om succesvol wetenschapper te zijn/worden, net zo goed als brilliant middelbaar scholier zijn iets compleet anders is dan goed wetenschapper.
Wil je hier iets mee zeggen? Ik ben niet de gemiddelde nerd, die autistisch is en geen vrienden heeft Als ik bij sommige vrienden ben, krijg ik al na 5 minuten te horen dat ze niet begrijpen dat ik op gym zitXD
Maar het is dus belangrijk voor iedereen in principe, dat begrijp ik wel, maar in die tijd dat je daar zit, mag je ook wel iets leren
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 16:45
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wil je hier iets mee zeggen? Ik ben niet de gemiddelde nerd, die autistisch is en geen vrienden heeft Als ik bij sommige vrienden ben, krijg ik al na 5 minuten te horen dat ze niet begrijpen dat ik op gym zitXD
Maar het is dus belangrijk voor iedereen in principe, dat begrijp ik wel, maar in die tijd dat je daar zit, mag je ook wel iets leren
Ik heb net een periode van 'zelfstudie' gehad (aan een verslag werken). Ik zit nu ontzettend in een isolement, terwijl ik echt mijn tijd probeer te besteden aan dingen ernaast. Ik zou de afgelopen 'zelfstudie' periode zo opgeven voor een 'school' periode op de vakgroep waar ik zat. Die is echt heel erg gezellig . Het belang van school is niet alleen het krijgen van sociale contacten, maar vooral het dagelijks hebben van dat contact. Als je niet naar school/universiteit gaat is dat een stuk minder.

Ik denk dat je het ook wel zult zien in verschillende studies. Sommige studies hebben heel veel zelfstudie, terwijl bijvoorbeeld een studie als Biologie 2 jaar vol zit met practica en colleges. Je ziet elkaar dan elke dat en dat is gewoon ontzettend goed voor je netwerk en de sfeer in de groep. Uiteindelijk gaat het ook om de ontwikkeling die je doormaakt als groepsmens en in een hiërarchie. Dat is het grote belang van 'school' in al zijn vormen.
Oud 28-06-2009, 17:05
DBZ
DBZ is offline
Oke, maar dan nog: je mag op school ook wel iets leren en je tijd nuttig besteden... Dat gebeurt nu niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 17:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oke, maar dan nog: je mag op school ook wel iets leren en je tijd nuttig besteden... Dat gebeurt nu niet.
Het gebeurd niet altijd. Maar goed, afschaffen van een vak als CKV en de delen 1 van talen (te vervangen door een taalvak dat qua niveau wel respectabel is) zou daarbij al een hoop soelaas bieden.

Volgens mij is dat laatste trouwens al gebeurd op de havo.
Oud 28-06-2009, 17:56
DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Het gebeurd niet altijd. Maar goed, afschaffen van een vak als CKV en de delen 1 van talen (te vervangen door een taalvak dat qua niveau wel respectabel is) zou daarbij al een hoop soelaas bieden.

Volgens mij is dat laatste trouwens al gebeurd op de havo.
Taalvakken heb jij wel nodig Hahah Nee hoor, maar je hebt wel gelijk. Maar dan heb je nog problemen van docenten die gewoon de hele les niks doen. Dan heb je ff een uurtje van sociale ontwikkeling, maar bij mij is dat elke les zoXD Weet niet hoe dat bij anderen is, maar ik vind het eigenlijk nie zo erg
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar dan heb je nog problemen van docenten die gewoon de hele les niks doen.
Maar da's iets anders, dat zijn docenten die hun werk niet doen. Die mensen ontslaan is daartegen een probaat middel. De discussie hier ging over het schoolsysteem op zich (toch?) en falende leraren vallen buiten het instituut school op zich.
Oud 28-06-2009, 21:32
DBZ
DBZ is offline
Door het schoolsysteem krijg je falende leraren. Ben je een docent van een vak als godsdienst, kcv, ckv, nederlands, frans, duits, engels, zaadschappijleer ofzo, dan kan je geen goede docent zijn, omdat je dan geen goede lessen kan geven.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 23:28
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Door het schoolsysteem krijg je falende leraren. Ben je een docent van een vak als godsdienst, kcv, ckv, nederlands, frans, duits, engels, zaadschappijleer ofzo, dan kan je geen goede docent zijn, omdat je dan geen goede lessen kan geven.
Ik denk dat je gewoon pech hebt met je docenten. Er zijn echt hele goede docenten in alle vakken die er maar mogelijk zijn. Ik denk niet dat je jouw ervaringen direct kan generaliseren naar algemene waarheden.
Oud 29-06-2009, 00:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik had voor maatschappijleer een prof. dr. die uit pure interesse nog les gaf op een middelbare school. Enorme zakkenwasser, vond dat iedereen een klootzak was tenzij anders bewezen, maar wat ik daar leerde over politieke verhoudingen e.d. heb ik tot op heden nog wat aan.
Oud 29-06-2009, 10:03
Verwijderd
Wat is er mis met een Amerikaans accent? RP is veel moeilijker te leren en uit spreken dus heb ik gekozen om een neutraal VS accent te gebruiken. En de manier waarop ik me dat heb aangeleerd is dusdanig dat me regelmatig door Amerikanen en Engelsen gevraagd wordt waar uit de VS ik vandaan kom.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 10:38
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wat is er mis met een Amerikaans accent? RP is veel moeilijker te leren en uit spreken dus heb ik gekozen om een neutraal VS accent te gebruiken. En de manier waarop ik me dat heb aangeleerd is dusdanig dat me regelmatig door Amerikanen en Engelsen gevraagd wordt waar uit de VS ik vandaan kom.
Ik heb juist expres geprobeerd mijn Engels Engels te maken, ipv Amerikaans. Nog niet helemaal gelukt.
Oud 29-06-2009, 11:59
Verwijderd
Mijn broertje spreekt foutloos R.P. en het klinkt zo ongelofelijk smerig
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 13:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat is er mis met een Amerikaans accent?
Nou ja, aangezien ongeveer al het steenkolenengels van Nederlanders Amerikaans is, is het ten eerste een stukje onderscheiding. Daarnaast vind ik Britse varianten beter klinken, zelfs platte accenten klinken minder plat dan Amerikaans Engels. Bovendien komt daar bij dat de meeste Engelse stadsaccenten geboren zijn uit sneller en afgebetener praten, en je daardoor dus automatisch minder fouten maakt t.o.v. andere manieren van uitspreken als het in een wat hogere versnelling moet.

Bovendien heeft in Amerika de afgelopen drie jaar een verschrikkelijke trend toegeslagen, en dat is de trend dat elk tweede woord in een zin 'like' moet zijn. Dat klinkt echt voor geen meter.
Oud 29-06-2009, 14:58
Verwijderd
Plat Brits vind ik echt ongelofelijk veel smeriger klinken dan Drenths en Gronings. Zeg maar het Brits wat de paupers in achterwijken spreken. Zum Kotzen. En Amerikaans Engels kan ook prima gesproken worden op een niet zeurderige toon maar neutraal

Je redenatie over sneller en afgebetener praten omdat je in een hogere versnelling praat is onzin. Hoe sneller je gaat hoe groter de kans op fouten. Amerikaans Engels kan heel snel (kijk maar eens naar Gilmore Girls).

Dat 'like' is niet van de afgelopen drie jaar maar is al twintig jaar een irritatie. Desalwelteplus lijkt het me toch niet echt belangrijk aangezien dat iets is wat je gewoon niet overneemt
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 15:31
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat je elke taal wel op een goede, prettige manier en een slechte, irritante manier kan spreken.
Oud 29-06-2009, 15:39
Verwijderd
Precies. Zoals die Denen uit Jutland met hun vage accent, of de Iranezen uit Teheran die alle zinsdelen afsluiten door een beetje omhoog te gaan met hun stem en het iets te rekken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 16:00
Kitten
Kitten is offline
West-Vlamingen zijn ook niet te verstaan, vond ik. Die mensen horen Nederlands te spreken... maar ik verstond d'r helemaal niets van.
Oud 30-06-2009, 09:37
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
West-Vlamingen zijn ook niet te verstaan, vond ik. Die mensen horen Nederlands te spreken... maar ik verstond d'r helemaal niets van.
en je bent niet de enige... het klinkt als een fries met een prop watten in de mond. echt geen chocola van te maken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 18:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Alsof het zo gek is dat groepen die nooit hoefden in te burgeren geen Nederlands spreken?
Oud 02-07-2009, 20:53
andriesf
andriesf is offline
ik kan geen lange teksten lezen op een pc, maximaal 1 a4 lukt maar daarna gaat het niet, en word ik afgeleid, dus geef mij maar gewoon een boek. ik doe wel zelfstudie op gebied van websites maken en programmeren, en schrijf zelf tutorials daarover, langer dan een a4
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 21:13
Verwijderd
Het mooiste is nog wel dat Belgen zichzelf 90% van de tijd moeten ondertitelen tijdens interviews op straat.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 23:29
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Het mooiste is nog wel dat Belgen zichzelf 90% van de tijd moeten ondertitelen tijdens interviews op straat.
ehhh, dat doen wij nederlanders ja. als wraak ondertitelen zij baantjer
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 23:31
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
ik kan geen lange teksten lezen op een pc, maximaal 1 a4 lukt maar daarna gaat het niet, en word ik afgeleid, dus geef mij maar gewoon een boek. ik doe wel zelfstudie op gebied van websites maken en programmeren, en schrijf zelf tutorials daarover, langer dan een a4
zelfstudie betekent niet direct dat het studiemateriaal digitaal is, het is alleen dat je het allemaal zelf doet, zonder bijkomstigheid van een docent.

ik moet er niet aan denken om een bestand van meer dan 10 a4-tjes digitaal door te nemen...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 05:57
Verwijderd
Citaat:
ehhh, dat doen wij nederlanders ja. als wraak ondertitelen zij baantjer
Check Belgische actualiteitenprogramma's waar ze de straat op gaan maar
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 11:55
andriesf
andriesf is offline
Citaat:
zelfstudie betekent niet direct dat het studiemateriaal digitaal is, het is alleen dat je het allemaal zelf doet, zonder bijkomstigheid van een docent.

ik moet er niet aan denken om een bestand van meer dan 10 a4-tjes digitaal door te nemen...
dat ben ik met je eens
ook print ik de tekst meestal even uit als hij te lang is.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 11:00
aquarium93
aquarium93 is offline
zelfstudie!
net een cursus zweeds gedaan op internet, ook vanwege saaiheid van school, ben nu bezig met noors en portugees...
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 10:06
andriesf
andriesf is offline
als talen wil ik Russisch en Chinees er nog wel eens bij leren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten