Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bedankt voor jullie -snelle- antwoorden!
![]() ![]() @ -Christa- Planningen maak ik nooit meer sinds ik heb uitgevonden dat ik daarmee de stress alleen maar verhoog. Ik krijg toch altijd alles af want ik begin op tijd en ik kan doorwerken als het moet. Bovendien zou het in theorie wel de onzekerheid wegnemen, maar dat zou goed leren/goed je best doen ook moeten doen, en in de praktijk werkt dat dus niet want het is een heel irreële angst die juist niet gebaseerd is op gedachtes dat ik niet genoeg heb gedaan of zo, maar op dat wát ik heb gedaan niet goed genoeg is. Als je snapt wat ik bedoel. @ Vogelvrij en Nijn* klopt wat jullie zeggen. Ik heb nog nooit een ''echte'' baan gehad, maar ik kan me goed voorstellen dat het daar ook problemen kan opleveren ja, zeker omdat het de mensen om je heen dan wél boeit of je goed werk afleverd of niet (itt professoren die je niet bij naam kennen etc) Ik ga een half jaar vrijwilligerswerk doen en vriendin in Europa opzoeken en als ik in februari weer begin met studeren, denk ik dat me meteen tot zo'n training wend, iig vóór mijn masterthesis. "a. niet erg is als je af en toe in de stress schiet want b. dat het altijd uiteindelijk heus wel goed komt (behaalde resultaten uit het verleden geven tot op zekere hoogte heus wel garanties voor de toekomst!)." Dit klopt ook en dat probeer ik mezelf ook voor te houden (soms wordt mijn moeder zelfs boos op me omdat ik niet wil geloven dat het wel goed komt...) maar het is zo moeilijk. Mensen noemen mij een erg rationeel persoon, maar op dit gebied blijven de ''doemgedachten'' het meestal winnen van mijn rationele kant die heus wel weet dat ik het wéér goed zal doen. Ik had ook nog een extra vraagje. Het is zo dat iedereen wel eens in de stress schiet, maar hoe erg/van welke aard is die stress dan? Dat wat ik eerder beschreef, is nog maar het topje van de ijsberg namelijk. Ik heb het idee dat het zich ook lichamelijk uit inmiddels, hoofdpijn, buikpijn etc en ik word gewoonweg zo'n vervelend persoon dat er niet echt met me te leven is tot een deadline voorbij is. Daarnaast maakt het idee dat ik ''het niet kan'' me uiteraard flink depressief op zo'n moment, want als ik al niet kan waarvoor ik gestudereerd heb,.... wat dan wel? Dat is toch ook niet meer normaal of wel? Laatst gewijzigd op 17-07-2009 om 10:08. |
![]() |
|
Ikzelf krijg altijd maagpijn en sla alles kort en klein en heb huilbuien die dagen kunnen duren. Maar dat is geloof ik ook wel extreem, al is het logisch en normaal dat stress zich ook lichamelijk uit. Wel vervelend natuurlijk. Er zijn ook homeopathische druppeltjes waarvan je wat rustiger wordt, dus misschien kun je die proberen. Misschien placebo, maar ik vind ze bij echte paniekaanvallen wel fijn. Maar vooral wat Sarah hieronder zegt: laat die stress maar gewoon toe, alleen maar gaan paniekeren dat je gestrest gaat zijn, werkt alleen maar averechts, dan wordt het alleen maar erger
![]() En houd op met zeggen dat het bij een echte baan nog moeilijker is, ik heb nooit zo'n training gedaan ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb ook zoiets, neiging tot paniek bij beoordelingsmomenten. Terwijl ik het wel goed weet, en ik wéét ook dat ik het wel goed weet, en het ook altijd wel aardig doe, en heus geen tien hoef. En inderdaad, op een gegeven moment word je bang om bang te worden, en zo wordt het langzaam erger. Ik vind het zelf een soort voorstadium van faalangst, maar het moet niet uit de hand lopen
![]() Bij mij helpt het wel om elke dag even een paar minuten alle gedachten uit mijn hoofd te zetten en alleen op mijn ademhaling te letten, en vlak voor een beoordelingsmoment ook. En om als ik merk dat ik zenuwachtig wordt, daar afstand van te nemen. "Hoi trilling in mijn handen, ga jij maar daar zitten, ik kan het ook wel zonder jou; dag maagpijn, jij mag daar op de tafel, jou heb ik ook niet nodig". Dus accepteren dat de 'symptomen van zenuwachtigheid' er zijn, maar er niet aan toegeven. Dit op advies van de studentenpsycholoog. Misschien dat het ook voor jou kan werken ![]() |
![]() |
|
Stress voor een toets of werkstuk is niet persé erg. Het kan je prestaties verbeteren, dat lijkt bij jou ook het geval. Je haalt immers juist hele goede cijfers, misschien wel dóór de stress.
Maar tegelijkertijd heb je er ook veel last van. Want hoewel je hoge cijfers haalt, beïnvloedt het je ook in negatieve zin. Je huilt om vanalles, je bent lastig richting je omgeving, je hebt lichamelijke klachten en je kan blokkeren. Dat is het moment dat stress niet meer gewone stress is en je daar hulp voor kan krijgen.
|
Verwijderd
|
Ik heb geen goede tips, ik heb er zelf ook last van en best heftig ook. In het laatste jaar van mijn Havo stond ik er heel goed voor, stond op het punt cum laude mijn diploma te halen en toch was ik zo bang dat ik het allemaal niet voor elkaar zou krijgen dat ik weer heel depressief werd en werd opgenomen. Wat me toen heel erg geholpen heeft is dat mijn mentor op bezoek kwam en mij heeft gezegd dat het echt wel goed zou komen. Ik heb heel erg bevestiging nodig van docenten. Uiteindelijk ben ik 3 weken later toetsen gaan inhalen en ben ik toch nog cum laude geslaagd. De angst verlamt mij helemaal. Ik moet dus leren om toch door te gaan, daarna heb ik meestal toch een succeservaring. In september ga ik weer studeren en ik heb vandaag besproken met de trajectbegeleidster dat we op school gaan vragen of ik geregeld een gesprek kan hebben met mijn mentor (of wie dan ook van de opleiding) zodat ik weet hoe ik ervoor sta en bevestiging kan krijgen of ik iets goed doe of op tijd weet dat ik iets niet goed doe. Misschien kan jij ook zoiets regelen?
|
![]() |
|
Hier heb ik ook last van. Ik heb inmiddels ook m'n bachelor al en ik heb qua hobby al leuke prestaties neergezet en nog heb ik de neiging om mezelf te onderschatten. Zelfs als ik gewoon een 6 of 7 heb, denk ik soms nog dat ik daar geluk bij had. Terwijl ik er juist zo heel hard voor werk...
Ik wil je wel waarschuwen dat dit je kwetsbaar kan maken voor mensen die je minder waard vinden dan je eigenlijk bent. Ik praatte er ook vaak over. In m'n master is het op een gegeven moment een keer heel erg misgegaan. Toen heeft m'n vader in m'n kamer een stel statistieken opgehangen die laten zien dat ik juist wel goed bezig ben. Misschien helpt dat voor jou ook wel. Verder is in zo'n situatie des te belangrijker dat je assertief bent. En niet bij de eerste beste beoordeling gelijk al denkt van oh, ze zullen wel gelijk hebben. Een assertiviteitstraining kan helpen om jezelf te beschermen tegen dit soort invloeden van anderen. En als je er echt korte metten mee wil maken kan je geloof ik zelfs cognitieve therapie doen om jezelf te beschermen tegen dat soort invloeden. Dan pak je de gedachtes aan die jou nu net zo kwetsbaar maken. Gedachtes als "ik werk er toch niet hard genoeg voor" of "zij zitten veel langer in het vak dus ze zullen wel gelijk hebben als ze zeggen dat ik het niet kan". Want als je heel hard werkt en nog van jezelf vind dat het niet goed genoeg is heb je voor je het weet teveel hooi op je vork. Dan ben je nog overspannen ook. Zoek dus via internet of via een studentenspycholoog of desnoods via je huisarts naar manieren om jezelf te wapenen tegen dit soort destructieve gedachtes, dat is meer waard dan een masterpapiertje. Op deze manier kan je zorgen dat jou harde werk meer gewaardeerd word. Zowel door jou als door anderen.
Laatst gewijzigd op 17-07-2009 om 16:28. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik vraag me trouwens ook af of het wel waar is dat andere studenten dat beter inschatten. Dat lijkt misschien zo, maar ondertussen gebeurt het regelmatig dat studenten keer op keer denken een tentamen niet te halen en vervolgens doodleuk een 8 of nog hoger halen. En het tentamen daarna weer. En het tentamen daarna alweer. Ik denk dat iedereen dit verschijnsel wel kent.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
Verwijderd
|
Bedankt voor jullie reacties.
![]() Ik denk dat inderdaad bijna iedereen er niet vanuit gaat dat hij/zij het heel goed gedaan heeft, maar de meeste mensen hebben daar niet zo'n last van, die liggen er letterlijk niet wakker van. Anyway, de reacties hier hebben me er in combinatie met mijn moeders zorgen wel van overtuigd dat zodra ik weer ga studeren, ik er echt iets aan moet gaan doen (training of gesprekken of zo). |
![]() |
|
![]() |
Wat zou kunnen helpen is het invullen van RET-forumulieren. Op deze manier kun je de gedachten die je hebt in een bepaalde situatie inzichtelijk krijgen en het RET-formulier is ervoor deze gedachten ook uit te dagen en er rationele gedachten tegenover te zetten. De formuleert hierdoor helpende gedachten op het moment dat je in de stress schiet en paniekerig en bang wordt. Dit kan helpen de stress te verminderen en je zelf een kans te geven een opdracht te maken en niet bang te zijn voor wat er eventueel komen gaat (of je het wel of niet goed doet).
http://www.psychologenpraktijkdriebe...-formulier.pdf Dit is een voorbeeld van een dergelijk formulier! Heel handig en het werkt! Succes! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Faalangst Dott | 46 | 03-11-2010 22:12 | |
Psychologie |
Werken als hulpverlener & niet zo sociaal vaardig zijn? Verwijderd | 17 | 06-10-2010 20:48 | |
Algemene schoolzaken |
Faalangst demoontje | 8 | 09-07-2006 16:50 | |
Psychologie |
zenuwen, soort faalangst Big M | 6 | 25-11-2004 16:27 | |
Psychologie |
faalangst, hoe zien jullie dat?! Fantôme | 51 | 20-06-2003 11:45 | |
Psychologie |
Prestatie- / competitiedrang... Marc S | 30 | 02-01-2002 17:42 |